دلایل جذابیت کانادا برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی


وقتی صحبت از مقاصد تحصیلی محبوب در خارج از کشور می‌شود، برای بسیاری از دانشجویان، اولین و محبوب­ترین گزینه کانادا است. سال گذشته، ثبت نام دانشجویان بین‌المللی در این کشور به بالاترین حد خود رسید و بیش از 572،000 دانشجوی غیربومی که تصمیم برای ادامه تحصیل داشتند به این کشور مهاجرت کردند. اما چرا تحصیل در کانادا متقاضیان زیادی دارد؟ علت این محبوبیت چیست؟ با وجود استانداردهای بالای دانشگاهی، محیط زندگی فوق‌العاده زیبا، تجربیات دانشجویی فراموش‌نشدنی و موارد دیگر، پاسخ به این سؤال چندان سخت نیست. در ادامه این مطلب به بررسی دلایل محبوبیت تحصیل در این کشور توسعه یافته می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

کانادا به مقام سوم جهانی دست یافت

درحال حاضر ایالات متحده دارای 1.1 میلیون دانشجوی خارجی است و پس از آن استرالیا با قریب به 700000 دانشجوی خارجی، رتبه دوم قاره را از آن خود کرده است. بعد از این دو، کانادا با 642000 دانشجوی بین‌المللی، رتبه سوم را در سطح جهان دارد و از کشورهایی چون چین و انگلستان پیشی گرفته است.

تحصیل قریب به نیمی از دانشجویان در شهر انتاریو

شهر انتاریو تا به امروز بزرگ‌ترین پذیرنده دانشجویان خارجی در سرتاسر کانادا بوده است.

  • این شهر در سال 2019 حدود 48% از جمعیت کل دانشجویان بین‌المللی کانادا (نزدیک به 307،000 نفر) را در خود جای داده است.
  • بریتیش کلمبیا نیز در رتبه دوم قرار دارد و میزبان 23% از دانشجویان بین‌المللی کانادا (بالغ بر 145000 نفر) است.
  • کبک با 14% از کل دانشجویان بین‌المللی در کانادا (87000 نفر) در رتبه سوم قرار دارد.
  • بر اساس اطلاعات سرانه، جمعیت دانشجویی بین‌المللی در نوا اسکوشیا و منیتوبا نیز بالاست و هر استان حدود 19000 دانشجوی خارجی را میزبانی می‌کند.

چرا تحصیل در کانادا برای دانشجویان خارجی بسیار جذاب است؟

بر اساس تحقیقات دفتر آموزش بین‌المللی کانادا (CBIE)، مهم­ترین عاملی که دانشجویان خارجی را به سمت تحصیل در کانادا می­کشاند، کیفیت تحصیل بسیار بالا در این کشور و همچنین شهرت آن به عنوان یک جامعه چند فرهنگی و پذیرا است. حدود 60% از دانشجویان بین‌المللی اظهار داشتند پس از تحصیل، دوست دارند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

کشور کانادا به دانشجویان بین‌المللی خود امکان کار و تحصیل می‌دهد. سپس پس از فارغ‌التحصیلی به آن‌ها اجازه می­دهد در خاک این کشور کار کنند و پس از کسب تجربه کافی، بیش از 80 برنامه مهاجرت در کلاس های مختلف را به آنان ارائه می‌دهد.

نکته دیگر اینکه با وجود بالاتر بودن شهریه دانشجویان بین‌المللی نسبت به دانشجویان بومی کانادایی، هزینه‌های کلی این دانشجویان در کانادا کمتر از ایالات متحده، استرالیا و انگلستان است و علت آن به ارزان‌تر بودن دلار کانادا نسبت به دلار آمریکا، پوند انگلیس و یورو است.

علاوه بر این‌ها، برخورد دولت کانادا با پاندمی کرونا از عواملی است که این کشور را به مقصدی جذاب برای ادامه تحصیل تبدیل کرده است. دولت این کشور از همان ماه های اولیه نسبت به انگلستان یا ایالات متحده عملکرد بهتری در مهار این بیماری داشته است.

کیفیت بالای تحصیلات و دانشجویان درجه یک

همه دنیا می‌دانند که کیفیت تحصیل در کانادا چقدر بالاست و مدرک کانادایی به عنوان یک گواهی معتبر در سطح جهان پذیرفته است. رشته­های تحصیلی که در کالج­ها ارائه می­شود، در بسیاری از موارد چه در زمینه‌های سنتی و چه در زمینه‌های نوظهور در صنایع مختلف، اشتغال فرد را به همراه دارند. هوانوردی، مراقبت‌های بهداشتی، رسانه‌های دیجیتال و ... تنها برخی از گزینه‌های پیش روی دانشجوست که می­تواند از میان آن‌ها انتخاب و در آن تحصیل کند.

تحصیل در کانادا: تجربه دانشجویی فوق‌العاده

یک نگرانی بزرگ برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، سازگار شدن با زندگی خارج از کشور است. هر طور نگاه کنیم، مهاجرت به یک کشور جدید با فرهنگ‌های متنوع کار ساده‌ای نیست. اما باید بدانید که این کشور مملو از افراد بومی مهربان و دانشجویان بین‌المللی با فرهنگ‌های متفاوت است که فرآیند سازگار شدن را راحت­تر می‌کند.

در دانشگاه‌های این کشور پردیس‌های امن با بهترین امکانات برای همه افراد از هر قشر و فرهنگی که هستند، در نظر گرفته شده است. دانشجویان خارجی به سرعت می‌توانند خود را با شرایط جدید وفق دهند، از زندگی دانشجویی لذت ببرند و بر پیشرفت تحصیلی خود تمرکز کنند. همچنین مرکز توسعه شغلی در برخی از این دانشگاه­ها برای حمایت از دانش آموزان پس از دوره فارغ‌التحصیلی، برنامه‌ها و خدماتی ارائه می‌دهد. خدمات ارائه شده در این مراکز شامل جستجوی کار، آماده‌سازی برای جلسه مصاحبه، یافتن شبکه کارفرمایان، حمایت از کارآفرینی و فرصت‌های شغلی داوطلبانه است.

موقعیت مکانی دانشگاه‌ها

کانادا کشوری پهناور و مملو از مناظر خیره کننده و شهرهای پررونق است. برخی از دانشجویان مایل‌اند در مناطقی تحصیل کنند که صرف نظر از کیفیت آموزش، محیط اطراف برایشان جذاب و لذت‌بخش باشد، برخی دیگر ترجیح می‌دهند در مرکز شهری شلوغ و پر رفت و آمد تحصیل کنند. تحصیل در کانادا با وجود چندین دانشگاه در خارج شهر و مرکز شهر دست دانشجو را برای انتخاب کاملاً باز می‌گذارد.

بومیان کانادا انسان­هایی به شدت فعال و بیرونی هستند که تمایل زیادی به حفظ و مراقبت از طبیعت دارند. در نتیجه این کشور مملو از فضای سبز طبیعی و پارک‌هایی است که دانشجویان می‌توانند در طول مدت تحصیل خود به تفریح و گشت و گذار در آن‌ها بپردازند.

تحصیل در کانادا: مزایای تحصیل در یک کشور توسعه یافته

تحصیلات در کانادا مزایای بی‌شماری دارد که آن را به یکی از بهترین مقاصد تحصیلی دنیا تبدیل می‌کند. اخذ آسان ویزای تحصیلی، فرصت‌های پژوهشی فراوان، حمایت مالی در قالب بورسیه، امکان کار کردن حین تحصیل و پس از آن، امنیت تبعه خارجی، آموزش فوق پیشرفته با کیفیت بالا، پایین بودن هزینه تحصیل، معتبر بودن مدرک تحصیلی کانادایی و هزاران مزایای ریز و درشت دیگر، از مهم‌ترین عوامل جذب دانشجویان خارجی به این کشور است.

کلام آخر

همه این‌ها دست به دست هم دادند و سبب شدند جمعیت دانشجویان بین‌المللی کانادا طی 20 سال گذشته شش برابر شود. مقامات و مسئولین سیستم آموزشی این کشور برای تأمین هزینه‌های عملیاتی خودشان هم که شده، با درخواست تحصیل دانشجویان مهاجر موافقت می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای تحصیل در کانادا و چالش‌هایی که پیش روی دانشجویان خارجی در این کشور است، با یک موسسه معتبر تماس گرفته و از آن­ها راهنمایی بخواهید (برای این کار شما می توانید به وبسایت رسمي canadapass مراجعه کنید(.

به نظر شما، دیگر عواملی که دانشجویان را به سمت تحصیل در این کشور توسعه یافته می‌کشاند کدام­اند؟ اطرافیان شما به چه علت ادامه تحصیلات در کانادا را انتخاب کرده­اند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.