ثبت شرکت در ترکیه

راه اندازی یک کسب و کار در کشوری دیگر به مفهوم شروع یک زندگی جدید برای تمامی متقاضیان خارجی خواهد بود. ثبت شرکت از جمله روش هایی محبوب میان سرمایه گذارانی است که خواستار دریافت اقامت دائم هستند. به عبارتی ساده تر می توان گفت که ثبت شرکت از جمله بهترین روش های سرمایه گذاری در کشورهای خارجی است که می تواند به اقامت دائم متقاضی منجر شود. چرا  که دیگر روش های سرمایه گذاری مانند خرید ملک، طرح خود حمایتی یا حتی کارآفرینی، تنها در برخی از کشورهای خاص منجر به دریافت اقامت دائم و تابعیت خواهند شد. 

یکی از کشورهای خارجی که متقاضیان ایرانی علاقه بسیاری به سرمایه گذاری در آن دارند، کشور ترکیه است. همان طور که می دانید با خرید ملک در ترکیه به راحتی می توانید اقامت این کشور را دریافت کنید اما به منظور کسب  درآمد و اشتغال، حتماً باید مجوز کاری دریافت کنید. بنابراین اگر هدف شما از مهاجرت به ترکیه علاوه بر زندگی، کسب درآمد در این کشور است، بهترین روش سرمایه گذاری، ثبت شرکت در ترکیه خواهد بود. چون از این طریق علاوه بر اینکه می توانید پس از مدتی فعالیت اقامت دائم ترکیه را دریافت کنید، می توانید مدیریت کسب و کار خود را نیز بر عهده گرفته و از این طریق کسب درآمد کنید. در نتیجه با یک تیر چند نشان زده اید، چون علاوه بر ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار خود توانسته اید به کسب درآمد نیز بپردازید و از طرفی به مهم ترین هدفتان، یعنی اقامت این کشور نیز دست پیدا خواهید کرد.

انواع شرکت در ترکیه

شرکت با مسئولیت محدود یکی از محبوبترین انواع شرکت هایی است که معمولاً توسط متقاضیان خارجی انتخاب می شود. این شرکت را می توان تنها توسط یک سهامدار با حداقل سرمایه 100 هزار لیر در ترکیه ثبت کرد. به عنوان یک سرمایه گذار، باید معیارها و شاخص های بسیاری را پیش از سرمایه گذاری در ترکیه مورد بررسی قرار دهید. اگر قرار است در یک کسب و کار خاص مشغول به فعالیت شوید، باید قوانین ثبت شرکت در ترکیه را به خوبی بررسی کنید. به این ترتیب می توانید یکی از انواع شرکت هایی که با شرایط و سرمایه  اولیه شما همخوانی بیشتری دارد را انتخاب کنید. اما آیا می دانید در کدام صنایع باید سرمایه گذاری کنید؟ آیا می دانید کدامیک از کسب وکارها در ترکیه بیشترین میزان بازدهی و سود را دارند؟

انتخاب بهترین صنعت برای ثبت شرکت در ترکیه

بخش زیادی از صنعت ترکیه وابسته به صادرات است و در نتیجه به دلیل روابط تجاری و بین المللی خوب این کشور با اروپا و کشورهای آسیایی، بستری عالی و سودآور برای تجارت فراهم است. برخی از صنایع در ترکیه بیشترین میزان سهم صادرات را به خود اختصاص داده اند که از آن جمله می توان به صنعت خودرو، لوازم الکترونیکی، آهن و فولاد، حوزه لباس زنانه و مردانه، ماشین آلات صنعتی، تجهیزات الکتریکی و پلاستیک اشاره کرد. این صنایع بیشترین میزان گردش مالی را در ترکیه داشته و از طرفی بیشترین سهم صادرات این کشور را به خود اختصاص داده اند. بنابراین اگر در یکی از این حوزه ها فعالیت دارید با راه اندازی کسب و کار خود می توانید بیشترین میزان درآمد را داشته باشید.

هزینه ثبت شرکت در ترکیه

سرمایه اولیه ثبت شرکت در ترکیه، ترجمه پاسپورت در دفتر اسناد رسمی، هزینه دفاتر رسمی و پلمپ آن ها و هزینه حق امضا، وکالت نامه و هزینه مترجم جزو هزینه های ثابت ثبت شرکت در ترکیه هستند. اما برخی از هزینه های جاری نیز وجود دارند که باید آن ها را نیز در نظر بگیرید. منظور از هزینه های جاری مواردی هستند که ماهانه و سالانه باید پرداخت شوند. به عنوان مثال برای انجام امور مالی و مالیاتی شرکت، باید یک حسابدار رسمی استخدام کنید که ماهانه حقوق ثابتی خواهد داشت. علاوه بر این، هزینه اجاره دفتر، هزینه آب، برق، تلفن، اینترنت و از همه مهم تر مالیات بر درآمد شرکت، جزو هزینه های جاری خواهند بود. بنابراین به طور کلی می توان گفت که هزینه ثبت شرکت در ترکیه حدود 10.000 لیر خواهد بود، اما هزینه های جاری بستگی به حقوق توافق شده با حسابدار، تعداد کارمندان و میزان حقوق آن ها، اجاره دفتر بسته به متراژ، منطقه و شهر، مالیات بر اجاره دفتر و مالیات بر درآمد، قاعدتاً متفاوت و متغیر خواهند بود.

مراحل کامل ثبت شرکت در ترکیه

به عنوان یک متقاضی خارجی زمانی  که تصمیم گرفتید یکی از انواع شرکت در ترکیه را ثبت کنید، با جمع آوری مدارک و مستندات لازم، مراحل کامل ثبت شرکت در ترکیه را باید به درستی انجام دهید تا پس از رسمی شدن آن، بتوانید فعالیت خود را آغاز کنید. در این راستا بسیاری از افراد و متقاضیان خارجی به منظور پیشبرد صحیح و سریع امور، از وکیل ثبت شرکت در ترکیه کمک می گیرند. به این ترتیب می توانید کلیه مراحل کار را به وکیل خود سپرده و در نهایت برای برخی موارد خاص مانند امضا، افتتاح حساب و بخشی از امور اداری، خودتان به ترکیه سفر کنید.

یکی از مهمترین و اصلی ترین مراحل ثبت شرکت، طراحی و تدوین بیزینس پلن یا طرح تجاری است. این مرحله از آن جهت اهمیت بسیار بالایی دارد که طرح تجاری شما تعیین کننده میزان سودآوری کسب و کارتان برای دولت و کشور ترکیه خواهد بود. بنابراین در این مرحله حساس، باید به گونه ای عمل کنید که دولت ترکیه در مورد سودآوری شرکت شما برای اقتصاد این کشور مجاب شود. با ارائه یک بیزینس پلن جامع و کامل و پس از تدوین اساسنامه شرکت، می توانید اسناد و مدارک خود را محضری کرده و فرم های ثبت تجاری را نیز تکمیل کنید. در نهایت نیز باید در اداره مالیات، اتاق بازرگانی و اداره بیمه ترکیه ثبت نام کنید.

سخن آخر

مواردی که به آن ها اشاره کردیم تنها بخش کوچکی از اصلی ترین مراحل ثبت شرکت در ترکیه هستند. بنابراین اگر مایلید با نحوه ثبت شرکت در ترکیه بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مقاله ای را مطالعه کنید که ما برای تدوین این مطلب از آن کمک گرفتیم. مقاله ثبت شرکت در ترکیه (شرایط ثبت ۲۰۲۱) یکی از آن مطالبی بود که به صورت کامل به این مقوله پرداخته است. بدون اغراق می توان گفت که با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات جامع و کاملی برای ثبت شرکت خود در کشور ترکیه کسب کنید. در صورتی که واجد شرایط اولیه مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به ترکیه و یا کار در ترکیه باشید، اقدامات اولیه را به کمک موسسه حقوقی سروش فردا زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری انجام داده و در کوتاه ترین زمان ممکن کسب و کار خود را در این کشور راه اندازی کنید.