با کمرنگ‌شدن کرونا مصلای تهران باز رنگ کتاب به خود گرفته است

کرونا چندی‌ست دست‌وپای خود را جمع کرده و مثل قبل همه‌جا جولان نمی‌دهد. زندگی عادی باز دارد به‌حالت دوران قبل از کرونا برمی‌گردد و آن‌ها که پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی و فاصله‌گذاری اجتماعی را تا جای ممکن با دقت رعایت می‌کردند، حالا با دل‌وجرأت بیشتری از خانه‌هایشان بیرون می‌زنند و در کوچه‌ها ‌و خیابان‌ها و پارک‌ها و بازارها و پاساژها و فروشگاه‌ها و رستوران‌ها و جاهای شلوغ و پُررفت‌وآمد تردد می‌کنند.

از نشانه‌های برگشتن اوضاع به حالت عادی یکی هم برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از دو سال وقفه است. هر سال اردیبهشت که می‌شد مصلای تهران حال‌وهوایی دیگر به خود می‌گرفت. در سال‌هایی هم که نمایشگاه کتاب در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و شهر آفتاب برگزار می‌شد آن مکان‌ها در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب پُرجنب‌وجوش می‌شدند.

در دو سال گذشته اما از این جنب‌وجوش رد و نشانی نبود چون همه‌گیری کرونا مجالی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نگذاشت و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال‌های 1399 و 1400 برگزار نشد. امسال اما، با فروکش‌کردن کرونا، این نمایشگاه بار دیگر در مصلای تهران برگزار شده و مصلا بعد از دو سال باز رنگ کتاب به خود گرفته و میزبان کتابدوستان و کتابخوانان است و می‌توان همهمه و شور و شوق آشنای ایام نمایشگاه کتاب را بار دیگر در مصلا و اطراف آن دید.

البته همه‌گیری کرونا به‌هرحال تأثیر خود را بر سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گذاشته و باعث شده این دوره از نمایشگاه کتاب با دوره‌های قبل تفاوت‌هایی داشته باشد. یکی از این تفاوت‌ها توجه و حساسیت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نمایشگاه کتاب است. در سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران تمهیداتی اندیشیده شده که تا جای ممکن از سرایت ویروس کرونا در نمایشگاه جلوگیری شود. از جملۀ این تمهیدات عریض‌تر کردن راهروهای نمایشگاه و ایجاد تهویۀ مناسب در سالن‌های اصلی نمایشگاه است.


تفاوت دیگر سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با نمایشگاه‌های قبلی برگزاری نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی است. امسال کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته باشند می‌توانند از طریق سازوکاری که در فضای مجازی طراحی شده است به‌صورت آنلاین از نمایشگاه کتاب بازدید کنند و در جریان کتاب‌های منتشرشده توسط ناشرانی که در نمایشگاه مجازی کتاب حضور دارند قرار گیرند و کتاب‌های مورد نیاز خود را با همان تخفیف 10 درصدی نمایشگاه فیزیکی و بدون اینکه هزینه‌ای بابت پست کتاب‌هایی که سفارش می‌دهند پرداخت کنند از طریق نمایشگاه مجازی خریداری کنند. هزینۀ پست کتاب‌های ارسالی برای خریداران مجازی رایگان است.

البته چه‌بسا نمایشگاه‌بروهای پروپاقُرص، که گشت‌زنی در غرفه‌ها برایشان رنگی از نوستالژی دارد، نمایشگاه فیزیکی را ترجیح بدهند. همچنین حضور فیزیکی در نمایشگاه کتاب برای آن‌ها که می‌خواهند با ناشران دیداری بی‌واسطه داشته باشند و پرسش‌ها و دیدگاه‌هایی را مطرح کنند ارجحیت دارد. اما برای کسانی که در جاهایی غیر از تهران زندگی می‌کنند و نمی‌توانند خود را به نمایشگاه برسانند یا با وجود اینکه ساکن تهران‌اند به دلایل مختلف امکان حضور در نمایشگاه فیزیکی کتاب را ندارند، نمایشگاه مجازی فرصت خوبی‌ست که کتاب‌های موردنیازشان را با تخفیف 10 درصدی خریداری کنند.

همزمان با برگزاری فیزیکی و مجازی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امکان خرید کتاب به‌صورت آنلاین و با تخفیف از سایت بنوبوک نیز فراهم است. در این ایام می‌توانید کتاب‌های مورد نیازتان را با تخفیف 25 درصدی و ارسال رایگان برای خریدهای بالاتر از 300 هزار تومان از سایت بنوبوک خریداری کنید.