قیمت انواع رنوهای وارداتی در ایران

رنو از کمپانی‌های خودروساز قدیمی راه یافته به ایران است که محصولاتش همواره در ایران در بین پرفروش‌ها قرار می‌گیرد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های محصولات این کمپانی فرانسوی در ایران، مونتاژ گسترده آن‌ها در داخل و بعضا ماندگاری‌شان در لیست تولیدات کمپانی‌های داخلی حتی پس از توقف تولید جهانی آن است. نمونه بارز این حقیقت، رنو تندر نود یا رنو تندر پارس است که سال‌ها روی خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور قرار دارد و تاکنون دستخوش تغییرات فراوانی نیز شده است. دنباله‌روی آن نیز رنو ساندرو و رنو استپ‌وی هستند که به نظر مانند هم‌خانواده قدیمی‌شان کنگر خورده و در بازار ایران لنگر انداخته‌اند. این محصولات که عموما در بین تولیدات اقتصادی رنو هستند، در ایران در رنج قیمتی متوسط قرار می‌گیرند و به همین دلیل از فروش خوبی برخوردارند. اما رنو مدل‌های وارداتی زیادی هم دارد که در کشور ما از محبوبیت بالایی بهره‌مند هستند. بخصوص مدل‌های جدیدتری مانند تلیسمان و کولیوس.

قیمت‌گذاری نادرست

اما آیا قیمت این نمونه‌های وارداتی نیز در رنج قیمت متوسط در بین خودروهای خارجی قرار می‌گیرند. به این معنی که قیمت‌ها در برابر رقبای خارجی هم‌سطح‌شان متناسب است یا بالاتر و پایین‌تر قرار می‌گیرد؟

باید گفت یکی از نقد‌های وارده به نگین‌خودرو (نمایندگی رسمی رنو در ایران) قیمت‌گذاری غیر منطقی و غیرمعقول محصولات این کمپانی در کشور است. این معضل که در محصولات وارد شده اخیر بیش از پیش نیز احساس می‌شود باعث شده تا محصولات اقتصادی رنو مانند مگان و نسل بعدی آن اسکالا در بین محصولات میان رده قرار بگیرند، نمونه‌های میان رده مانند سفران و فلوئنس در دسته محصولات لوکس جا خوش کنند و سدان نیمه لوکس تالیسمان نیز به عنوان محصولی لوکس و لاکچری خرید و فروش شود. 

هرچند از عملکرد، قدرت و بازده مناسب محصولات رنو بخصوص در نمونه‌های وارداتی پس از ۲۰۱۰ نمی‌توان گذشت و ارتقاء سطح کیفی آن‌ها را پس از شروع شراکت با نیسان ژاپن نادیده گرفت، اما حتی همین کیفیت و توانایی‌ها نیز منطق لازم برای قیمت‌ها مطرح شده را ارائه نخواهد کرد. برای مثال رنو تلیسمان ۲۰۱۷ تا تاریخ هفتم آذر ۱۳۹۷، با قیمت نزدیک به ۲۴۴ میلیون تومان و تالیسمان ۲۰۱۸ به قیمت ۲۷۵ میلیون تومان از سوی شرکت عرضه می‌شد. البته همین قیمت‌گذاری از سوی شرکت آشفتگی بازار آزاد این خودرو را نیز به همراه داشت تا جایی‌ که  در همین تاریخ تالیسمان ۲۰۱۷ را به قیمت ۴۹۰ میلیون تومان و مدل ۲۰۱۸ آن را به قیمت ۵۱۵ میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌کردند. چرا که تلیسمان از سوی نگین خودرو به عنوان سدانی لوکس معرفی شده بود (برای اطلاع از قیمت روز انواع رنو به این لینک مراجعه کنید).

خدمات پس از فروش مناسب

همین نوسان شدید قیمت را در مورد انواع رنو وارداتی در بازار فعلی شاهد هستیم. برای مثال رنو لتیتود که در سال ۲۰۱۲ در تعدادی محدود به عنوان سدان لوکس رنو وارد ایران شد، در فروردین ۹۹، یعنی پیش از افزایش قیمت افسار گسیخته و بیش از سه برابری در این سال حدود ۳۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد. که قیمتی عجیب و غیر واقعی برای یک سدان شهری ۸ ساله و ساخت مشترک رنو و سامسونگ‌موتور به حساب می‌آيد. 

در همین تاریخ قیمت رنو کولئوس ۲۰۱۸ صفر کیلومتر بالای یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شد. شاسی بلند شهری و میان‌سایزی که در پلتفرم و قوای فنی با ایکس‌تریل نیسان یکی بود. البته باید اضافه کرد که میزان اعتمادی که رنو با محصولاتی مانند مگان در کشور برای خود به دست آورد در حدی بود که حتی با همین قیمت‌گذاری‌ها نیز، همچنان مشتری‌های خود را داشته باشد و برخی از محصولاتش مانند تلیسمان، کولئوس، کپچر و سفران بتوانند در دوره‌های مختلف عنوان پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی را از آن خود کنند. 

به نظر یکی از دلایلی که این قیمت‌گذاری را پوشش داده و منجر به فروش خوب رنو در ایران می‌شود، خدمات پس از فروش مناسب واردکننده و پشتیبانی قابل قبول نمایندگی‌های مجاز است. معضلی که بسیاری دیگر خودروهای وارداتی با آن مواجه هستند. این مزیت در حدی جدی است که نگین خودرو را در سال ۹۶ و پیش از توقف واردات خودرو، به موفق‌ترین واردکننده کشور تبدیل کرد.