جزئیات نوشته شده روی بلیط هواپیما چیست؟

اگر تا حالا با دقت به بلیط هواپیما خود نگاه کرده باشید حتما متوجه حروف و اعدادی شده‌اید که در نگاه اول ممکن است بی‌معنی باشند. اما آیا لازم است از این نوشته‌ها سر در بیاورید؟ آیا باید بدانید جزییات نوشته شده روی بلیط هواپیما چیست؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با هم به بررسی این جزئیات بپردازیم و درک بهتری از بلیط هواپیما داشته باشیم.

جزئیات روی بلیط هواپیما چه هستند؟

درک نوشته‌های روی بلیط هواپیما، نیاز به درک زبان خاص آن دارد. البته بخش عمده این علایم با درک ابتدایی از زبان انگلیسی قابل فهم هستند. اما برخی علائم هستند که نیاز به توضیح دارند. بسیاری از مسافران وقتی بلیت هواپیما خود را دریافت می‌کنند، می‌خواهند بدانند روی بلیط چه نوشته شده. در پاسخ باید بگوییم که بیشتر این نوشته‌ها علائم اختصاری هستند که اطلاعات پرواز را نشان می‌دهند. در واقع اطلاع از معنی نوشته‌های روی بلیط هواپیما بسیار مهم است. البته این اطلاعات در پروازهای داخلی به زبان فارسی نوشته می‌شوند و کاملا قابل درک هستند. اما در ایرلاین‌های خارجی فقط با دانستن معنای علامت‌های اختصاری بلیط می‌توانید اطلاعات آن را استخراج کنید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم یک بار برای همیشه بنشینید و این علائم را یاد بگیرید.

علائم روی بلیط هواپیما به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند. در یک قسمت اطلاعات پاسپورت و شخصی مسافران می‌آید و در بخش دیگر اطلاعات پرواز مانند شماره پرواز و غیره نوشته شده است. پس پیش از خرید بلیط هواپیما با ما همراه شوید تا به درستی از معانی این علائم مطلع شویم.

اطلاعات پاسپورت

معنای نوشته‌های بلیط هواپیما در بخش پاسپورت بسیار راحت است. چرا که فقط از دو فاکتور تشکیل شده که حفظ کردن معنی آن‌ها کار بسیار راحتی است. البته حائز اهمیت است که اطلاعات این بخش را با اطلاعات پاسپورت خود مطابقت بدهید. چرا که در صورت وجود جزئی‌ترین اشتباهات، پرواز خود را از دست خواهید داد. در این قسمت شماره پاسپورت نوشته می‌شود که مثل نام و نام‌خانودگی باید کاملا با شماره‌ پاسپورت شما مطابقت داشته باشد. اطلاعات مربوط به پاسپورت معمولا در گوشه بالا و سمت چپ بلیط نوشته می‌شوند

اطلاعات شخصی خودتان

زمانی که خرید اینترنتی بلیط هواپیما انجام می‌دهید و بلیط را چاپ می‌کنید یا نسخه الکترونیکی آن را نگاه می‌کنید، بالای بلیط با کادری برخورد می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم به راهنمای نوشته‌های روی بلیط هواپیما در این بخش توجه کنید. به عبارتی مانند یک راهنمای نقشه است. در گوشه‌ی بالا سمت راست، نام و نام خانوادگی شما به فارسی و در گوشه بالا، سمت چپ به انگلیسی نوشته شده است. در بلیط‌های داخلی مانند هواپیمایی ایران ایر یا آسمان نام مسافران به فارسی نوشته می‌شود. اما در ایرلاین‌های خارجی مانند هواپیمایی قطر یا لوفت هانزا اسم‌ها به انگلیسی نگارش می‌شوند. اسم مسافران که بر روی بلیط است باید کاملا مطابق نام و نام خانوادگی در پاسپورت باشد.

همچنین قبل از نام شما حروف اختصاری خواهد بود که معنی آن‌ها به شرح زیر است:

MR --> مسافر آقای بزرگسال

MRS --> مسافر خانم بزرگسال

CHD --> مسافران کودک

INF --> مسافران نوزاد

شماره مرجع یا PNR

شماره مرجع یا PNR مخفف Passenger Name Record است. این شماره در انتهای ستون درج می‌شود و به معنای ثبت نام مشتری است. مثلا فکر کنید می‌خواهید برای چند نفر بلیط بخرید. بلیط‌ برای هر فرد به صورت مجزا صادر می‌شود و شماره بلیط هر کدام متفاوت است. اما چون همه را شما خریده‌اید، کد PNR همه آن‌ها یکسان خواهد بود. این شماره به عبارتی یک شماره پیگیری است که پس از تهیه بلیط هواپیما کاربرد دارد. شماره مرجع مهم‌ترین شماره و راه ارتباطی بین خریدار بلیط هواپیما و فروشنده است.

اطلاعات پرواز

نوشته‌های روی بلیط هواپیما به همین جا ختم نمی‌شوند. بعد از اطلاعات شخصی، بخش اطلاعات پرواز موارد بسیاری را شامل می‌شود. در این بخش علامت‌های اختصاری زیادی به کار می‌رود که هر کدام از آن‌ها را در ادامه توضیح داده‌ایم:

·         مبدا (from): در جلوی این کلمه مبدا پرواز شما نوشته می‌شود. به عنوان مثال اگر مبدا بلیط هواپیما شیراز باشد، در این قسمت شیراز با کد ۳ حرفی یاتا (از کدهای فرودگاهی) ذکر می‌شود.

·         مقصد: (To) شهر و فرودگاه مقصد با کد ۳ حرفی یاتا در این قسمت نوشته می‌شود. کد ۳ حرفی یاتا در ادامه توضیح داده شده است.

·         شماره ترمینال: غالبا هر فرودگاهی چندین ترمینال دارد. شماره ترمینالی که هواپیمای شما در مقصد بر آن فرود می‌آید در این بخش نوشته شده است. اگر می‌خواهید سفر خود را به شخصی اطلاع دهید تا در فرودگاه مقصد دنبال شما بیاید باید شماره ترمینال را به او بگویید.

·         تاریخ پرواز(Date): تاریخ پرواز یکی از مهم‌ترین نوشته‌های روی بلیط هواپیما است. در بلیط‌های داخلی تاریخ به شمسی و در بلیط‌های خارجی تاریخ به میلادی نوشته می‌شود. پس از صدور بلیت هواپیما، تاریخ پرواز را با دقت بررسی کنید و به یاد بسپارید.

·         ساعت پرواز(Flight Time): باید دقت کنید که این ساعت با توجه به وقت محلی مبدا پرواز نوشته می‌شود. حتما ۳ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شوید. همچنین زمان پرواز در قالب HHMM نشان داده می‌شود.

·         ساعت رسیدن(Arrival Time): ساعت رسیدن به مقصد هم من جمله اطلاعاتی است که بهتر است آن را به خاطر داشته باشید. توجه کنید همانطور که ساعت حرکت به وقت محلی مبدا نوشته می‌شود، ساعت فرود هم به وقت محلی مقصد در نظر گرفته می‌شود. بنابراین در سفر به مقاصد دوری مانند کانادا اگر اختلاف ساعت زیادی بین شروع و پایان حرکت دیدید، نگران نشوید. زمان رسیدن شما در بلیط طبق ساعت مقصد نوشته شده است.

·         شرکت هواپیمایی(Airline): بررسی این که پرواز شما با کدام شرکت هواپیمایی یا ایرلاین است در بخش خط هوایی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال اگر بلیط را از هواپیمایی ایرعربیا تهیه کرده‌اید، نام ایرلاین‌ شما در این بخش نوشته شده است.

شماره بلیط

شماره بلیط همان شماره‌ایست که برای گرفتن کارت پرواز به آن نیاز خواهید داشت. در سال‌های گذشته، زمان مراجعه به گیت پرواز مجبور بودید شماره بلیط را به مامور پرواز اعلام کنید تا کارت پرواز دریافت کنید. اما الان بلیط‌ها به صورت اینترنتی صادر می‌شوند و گرفتن کارت پرواز در مسیرهای داخلی با ارائه کارت ملی و در مسیرهای خارجی با ارائه پاسپورت ممکن است. پس بهتر است هنگام تهیه بلیط هواپیما چارتر یا هر بلیط دیگری، اطلاعات خود را به درستی وارد کنید تا به مشکل نخورید.

بار مجاز

در این بخش میزان بار مجاز در پرواز نوشته شده است. هر پرواز قوانین خاص خود را برای حمل بار مسافران دارد. اگر بار مسافری از مقدار نوشته شده در بلیط بیشتر باشد، او باید مبلغی را به عنوان جریمه به شرکت هواپیمایی پرداخت بکند. به همین دلیل حتما قبل از پرواز میزان بار مجاز را بررسی کنید.

کلاس پروازی

شاید تا الان نکات زیادی درباره‌ کلاس‌های پروازی شنیده باشید. شرکت‌های هواپیمایی چند کلاس پروازی مختلف مانند اکونومی، بیزینس و فرست کلاس دارند. تفاوت کلاس‌ها، در کیفیت مکان صندلی، قیمت بلیط و نرخ جریمه‌های کنسلی است. پیش از خرید بلیط هواپیما هر مسافری می‌تواند کلاس کابین خود را انتخاب کند.

کد یاتا

کد یاتا (IATA) مختصر شده‌ International Air Transport Association airport code است. این کد معمولا از ۳ حرف اول، وسط و آخر اسم فرودگاه‌ها ساخته می‌شود و حکم کد شناسایی فرودگاه‌ها را دارد. به طور مثال IKA کد یاتای اختصاری فرودگاه بین المللی امام خمینی است که از نام انگلیسی این فرودگاه یعنیImam Khomeini International Airport گرفته شده است.

 

سخن آخر

ما در این مطلب سعی کردیم مفهوم جزئیات نوشته شده روی بلیط هواپیما را با شما همراهان عزیز بررسی کنیم. این اطلاعات اهمیت بالایی دارند. خصوصا بعد از رزرو بلیط که باید اطلاعات خود را بررسی کنید. امیدواریم در سفر بعدی خود، این نکات را در نظر داشته باشید. فراموش نکنید که هر زمان قصد سفری کم‌هزینه داشته باشید می‌توانید انواع بلیط لحظه آخری را در سفرماکت پیدا کنید.