اشنایی با خواص قرص کلسیم و زینک + نکاتی که در مورد ملاتونین باید بدانید

 



دومین ماده معدنی موجود در بدن که بعد از آهن نقش بسیار مهمی در فرآیند‌های بیولوژیکی دارد، روی است. روی یا همان زینک در تمام اندام‌ها و بافت‌های بدن وجود دارد و کمبود آن در بدن شما را با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد کرد. خواص قرص زینک بی‌شمار است اما از جمله مهمترین این خواص می‌توان به مواردی همچون ضد باکتری، ضد سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن و تضمین‌کننده رشد بافت‌های بدن اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص خواص قرص زینک، قرص کلسیم و قرص ملاتونین به‌طور مختصر صحبت کنیم و تأثیر کمبود این مواد معدنی در بدن را با هم بررسی کنیم.

خواص قرص زینک:


تمرکز روی در بدن بیشتر در سلول‌های کبد چرب، کلیه، مینای دندان، مو، پوست، ناخن، خون، سیستم گوارش و استخوان‌ها است. خواص قرص زینک بسیار زیادی هستند و در زمینه‌های مختلف بر بدن شما تأثیر خواهد گذاشت. از جمله مهمترین خواص قرص زینک می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

·         یکی از مهمترین خواص قرص زینک، تقویت سیستم ایمنی بدن است. برای بسیاری از افراد که به بیماری‌های عفونی و ویروسی مبتلا هستند، استفاده از قرص زینک می‌تواند به شدت مفید باشد چرا که سیستم ایمنی افراد با مصرف این قرص افزایش پیدا می‌کند و روند بهبود بیماری را سرعت می‌بخشد.

·         پیشگیری از سرطان یکی از مهمترین خواص قرص زینک است، زینک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و همان‌طور که می‌دانید، آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که رادیکال‌های آزاد را در بدن به‌طور کامل از بین می‌برند و از سرطانی شدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

·         همان‌طور که در بالا اشاره شد، یکی از خواص قرص زینک آنتی اکسیدان بودن آن است. آنتی اکسیدان‌ها میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهند و مانع از تشکیل رسوب در دیواره‌های رگ‌ها می‌شود. پس می‌توان گفت که زینک از سکته قلبی جلوگیری می‌کند و همچنین فشار خون را نیز کاهش می‌دهد. با توجه به این مطالب می‌توان گفت که زینک برای حفظ سلامت قلب بسیار مهم است.

·         کمبود روی در بدن برای اولین بار در نوجوانان که مشکل کم‌خونی خفیف داشتند، مشاهده شد. کمبود این ماده در بدن این نوجوانان باعث بروز مشکلاتی مانند کوتاهی قد و تأخیر در بلوغ جنسی شده بود. استفاده از غذا‌های رژیمی و مکمل روی باعث شد تا هر سال 5 اینچ قدشان افزایش پیدا کند.

·         اگر دچار ریزش مو شده باشید، 90 درصد افرادی که شما را ملاقات می‌کنند (افراد معمولی) به شما توصیه می‌کنند که از قرص زینک استفاده کنید. یکی از خواص قرص زینک که همگان به آن آشنایی دارند، تأثیر آن بر سلامت پوست و مو است.

قرص کلسیم:

 

اگر به دنبال استخوان‌های سالم برای بدن خود هستید، کلسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بهترین راه برای بدست آوردن کلسیم، استفاده از غذا‌های حاوی مقادیر زیاد کلسیم است؛ در صورتیکه غذای شما حاوی مقادیر کافی کلسیم نباشد، استفاده از قرص کلسیم می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر برای افزایش میزان کلسیم در بدن باشد. درصورتی که در بدن شما مقدار کافی از کلسیم وجود نداشته باشد به مشکلاتی بر خواهید خورد که از جمله مهمترین این موارد می‌توان به داشتن استخوان‌های ضعیف که به سرعت آسیب می‌بینند، در کودکانی که مشکل کمبود کلسیم دارند به حداکثر پتانسیل رشد قد خود نمی‌رسند و در بزرگسالان نیز باعث پایین آمدن تراکم استخوانی می‌شود.


مقدار کلسیم مورد نیاز بدن بسته به جنسیت، سن و نیاز بدن متفاوت است. برای مثال مردان بین 19 تا 70 سال در رژیم غذایی خود به حدود 1000 میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز خواهند داشت، در حالیکه این عدد برای افراد بیشتر از 71 سال به 1200 میلی‌گرم در روز خواهد رسید. برای بانوانی که سن آن‌ها بین 19 تا 50 سال است به 1000 میلی‌گرم کلسیم در روز و بانوان بالای 51 سال به 1200 میلی‌گرم در روز نیاز خواهند داشت. قرص کلسیم در انواع مختلفی تولید می‌شود که از جمله مهمترین انواع قرص کلسیم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

·         قرص کلسیم کربنات (حاوی 40 درصد کلسیم)

·         قرص کلسیم سیترات (حاوی 21 درصد کلسیم)

·         قرص کلسیم گلوکونات (حاوی 9 درصد کلسیم)

·         قرص کلسیم لاکتات (حاوی 13 درصد کلسیم)

قرص ملاتونین:

ملاتونین نام یکی از هورمون‌های اصلی بدن است که ممکن است، اسم آن را شنیده باشید. برخی از افراد به دلیل کمبود این هورمون در بدن از قرص ملاتونین استفاده می‌کنند تا بتوانند تأثیرات مشابه این هورمون را به‌صورت غیر طبیعی به بدن القا کنند. معمولاً از قرص ملاتونین برای درمان بی‌خوابی و بهبود خواب استفاده می‌کنند. در نظر بگیرید که یک ماه را روز کار و ماه دیگر شیفت شب هستید، در این شرایط برای بهبود وضعیت خواب و ایجاد چرخه روز و شب از قرص ملاتونین استفاده می‌کنند.


از قرص ملاتونین در موارد بسیار زیادی استفاده می‌شود و خواص آن بر هیچکس پوشیده نیست. از جمله مهمترین خواص قرص ملاتونین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         استفاده از قرص ملاتونین به‌صورت خوراکی زمان مورد نیاز برای به خواب رفتن را کاهش می‌دهد.

·         برای افراد نابینا استفاده از قرص ملاتونین باعث بهبود کیفیت خواب خواهد شد.

·         به‌نظر می‌رسد که استفاده از قرص ملاتونین قبل از خواب باعث کاهش فشار خون در افراد دارای مشکل فشار خون بالا می‌شود.

·         مصرف قرص ملاتونین علائم آب به آب شدن مانند هوشیاری و هماهنگی عضلات و حرکات را بهبود می‌بخشد.

·         قرص ملاتونین نشان داده است که سبب جلوگیری از میگرن در بزرگسالان و کودکان خواهد شد. اما به‌طور قطع نمی‌توان گفت که قرص ملاتونین در درمان میگرن مؤثر است.

·         استفاده از قرص ملاتونین به‌صورت زیر زبانی می‌تواند اضطراب پیش از جراحی در افراد بالغ را تا حدودی کاهش دهد. قرص ملاتونین در مقایسه با سایر قرص‌های کاهش‌دهنده اضطراب پیش از جراحی عوارض کمتری دارد؛ اما به‌طور قطع نمی‌توان گفت که این قرص در کاهش اضطراب پیش از جراحی کودکان نیز مؤثر است.

سخن پایانی:

بدن انسان برای رشد به مواد معدنی بسیار زیادی نیاز دارد، بهتر است در رژیم غذایی خود تمامی مواد معدنی را جای دهید. جگر گوساله، گوشت گاو، عدس، نان کامل، زرده تخم مرغ و غذا‌های دریایی منبع غنی از روی است. محصولات لبنی و سبزیجات نیز منبع غنی از کلسیم هستند. اگر به هر دلیلی امکان جای دادن این مواد غذایی در رژیم غذایی شما وجود ندارد به سراغ استفاده از قرص‌های مکمل بروید. مصرف بی‌رویه قرص‌های زینک، قرص ملاتونین و قرص کلسیم؛ عوارضی را برای شما به دنبال خواهد داشت.