رازهای احداث باغ تجاری سیب

درخت سیب جزوه درختانی است که بسیار سودآور بوده، سودآوری و درآمد آن به صورت تضمین شده در بین کشاورزان و سرمایه‌گذاران شناخته شده، از مزیت‌های مهم درخت سیب این است که در هر منطقه می‌توان آن را کشت کرد، هر کشاورزی در جای جای نقاط کشور علاقه به احداث باغستان سیب دارد می‌تواند به راحتی آن را راه اندازی کند.

درخت سیب جزوه درختانی است که بسیار سودآور بوده، سودآوری و درآمد آن به صورت تضمین شده در بین کشاورزان و سرمایه‌گذاران شناخته شده، از مزیت‌های مهم درخت سیب این است که در هر منطقه می‌توان آن را کشت کرد، هر کشاورزی در جای جای نقاط کشور علاقه به احداث باغستان سیب دارد می‌تواند به راحتی آن را راه اندازی کند.

جایگان سیب ایران در جهان

جایگاه کشور ایران در تولید میوه سیب به اندازه‌ای بالا است، با وجود اینکه بیشتر درختان سیب وارداتی از کشورهای اطراف و اروپایی بوده مانند سیب گلدن وورد زرد، ولی این میوه بومی کشور ایران شناخته شده است، وجود کارخانه‌های تولیدی در کشور ایران باعث شده تا تمامی محصولات سیب از کشاورزان خریداری شود.

گستره مصرف‌کنندگان از میوه سیب و تهیه انواع فرآورده‌های آن باعث شده تا اشتیاق کشاورزان و سرمایه‌گذاران را برای احداث باغستان سیب افزایش دهد، رنگ‌های متفاوت سیب و طعم‌های گوناگون آن باعث شده تا در کشور ایران بیشتر از چهل نوع نژاد سیب وجود داشته باشد، ولی ده رقم پیوندی و اصلاح شده سیب در چند سال گذشته پرفروش‌تر بوده است.


ارزش غذایی سیب درختی برای سلامتی

 میوه سیب به اندازه‌ای ارزش غذایی بالایی دارد که در قرآن نام آن چندین بار آمده است، آنتی اکسیدان‌های فراوان سیب باعث شده نه تنها در کشور ایران بلکه جایگاه ویژه‌ای در کل جهان پیدا کند، ویتامین‌های محلول در آب کمک خیلی زیادی برای ارتقا سیستم دفاعی بدن می‌کند.

میوه سیب به خاطر داشتن ویتامین c همچنین ویتامین d برای تراکم سازی استخوان و دندان‌ها مفید است، سیب جزو میوه‌هایی است که هیچ گونه عنصر آلرژی زا در آن وجود ندارد، به طوری که توصیه می‌شود برای نوزادان شش ماهه جهت غذایی کمکی از سیب استفاده کنند.

تولید نهال اصلاح شده سیب در ایران

امروزه کار کشاورزان و باغداران برای راه اندازی باغستان انواع نهال سیب ( https://bartarnahal.ir/apple-tree-seedlings ) بسیار راحت شده است، در چند دهه گذشته با تولید نهال اصلاح شده و پیوندی سیب در کشور ایران با جهش تولیدی این میوه رو به رو شده‌ایم.

 در واقع از چند دهه گذشته تمام باغات میوه در کشور ایران به صورت تجاری احداث می‌شود مهم‌ترین علت تشویق کشاورزان برای تغییر زیرساخت‌های باغ خود و یا احداث باغ تجاری و حرفه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·            روی کار آمدن نهالستان‌های کاربلد و مدرن

·              آگاه سازی کشاورزان از شرایط جدید و علم جدید کشاورزی

·              تولید نهال اصلاح شده و پیوندی سیب

چند سال بعد از انقلاب بیشتر کشاورزان که باغات  وسیع سیب داشتند به خاطر مشکلات فراوان دست از کشاورزی برداشته و به سمت شهرها کوچ کردند، از مهم‌ترین مشکلات آنها می‌توان به خشکسالی، آفت زدگی و شیوع بیماری‌های مختلف و افت کیفیت و کمیت میوه در باغستان سیب اشاره کرد.

ولی با روی کار آمدن نهالستان‌های علمی و مدرنیته تولید و فروش نهال سیب پیوندی و اصلاح شده آغاز شد، با ورود نسل جدید نهال میوه سیب به بازار باعث شد تا بسیاری از مشکلات کشاورزان به راحتی حل شود، این نهال‌ها بر پایه‌های مقاوم طبق آخرین اصول و قواعد علم کشاورزی تولید شده و چند ویژگی خاص دارند.

·            نهال اصلاح شده و پیوندی سیب زودبازده هستند، در دو الی سه سال اول کاشت کشاورزان به راحتی می‌توانند میوه سیب را بر روی شاخه درخت سیب مشاهده کنند، همین امر نشانگر بازگشت سریع سرمایه صرف شده کشاورز و سرمایه گذار است.

·            بهترین نهال سیب، اصلاح شده و پیوندی است، به طور قطع و یقین می‌توان گفت ۵۰ درصد بیشتر از نهال‌های قدیمی و سنتی باردهی دارد، نهال سیب میراکل یکی از ارقام سیب اصلاح شده‌ای هست که در سال‌های اخیر کاشت آن رواج پیدا کرده است

·            مقاومت نهال سیب پیوندی و اصلاح شده بسیار بالا است چون پایه آنها جزو پایه‌های وحشی و قوی است، بنابراین برای مراقبت و نگهداری آنها کشاورز احتیاج به سموم و آفت کش‌های زیادی ندارد.

·            فراورده‌هایی که از میوه سیب تولید می‌شود بسیار زیاد است، خوشبختانه در کشور ایران کارخانه‌های تولیدی زیادی دارد و میوه سیب را در هر کیفیتی خریداری می‌کند، معمولاً از این میوه سرکه سیب، شیره سیب، آبمیوه، ژله، مربا، مارمالاد، چیپس و میوه خشک سیب تولید می‌شود.

·            کیفیت میوه‌های تولید شده از نسل جدید نهال سیب بسیار بالا بوده و به خاطر ارزش غذایی بالایی که دارد در بازار داخلی و بازار خارجی تقاضای خیلی زیادی برای خرید دارد.

بازار فروش سیب در ایران و مدت زمان نگهداری از آن

سیب میوه‌ای است که در هر فصلی از سال تازه خوری آن رواج دارد، در بیشتر دورهمی و مجالس از میوه سیب استفاده می‌کنند، جزو میوه‌های لوکس محسوب می‌شود که قیمت پایینی دارد و پای ثابت تمامی مهمانی‌ها است، این میوه را در سردخانه‌ها با شرایط ویژه‌ای تا حداقل ۶ ماه می‌توان نگه داشت.

بازار فروش آن در داخلی کشور بسیار پر رونق بوده و ایران جزو صادر کنندگان ابرقدرتی سیب محسوب می‌شود، میوه سیب به اندازه‌ای ارزشمند است که میوه درجه یک آن به عنوان میوه صادراتی و لوکس شناخته شده با قیمت بسیار مناسبی در داخل کشور به فروش می‌رسد یا به بازارهای اروپایی و عربی ساده می‌شود.

میوه درجه دو و سه آن در میادین میوه و تره بار و یا سوپرمارکت‌های معمولی به صورت خرده فروشی با قیمت مناسب به فروش می‌رسد، یا به صورت عمده فروشی به کارخانه‌های تولیدی ارجاع داده می‌شود تا از آنها انواع فراورده‌های سیب تولید شود.

منبع : www.ashridgetrees.co.uk

آشنایی با انواع نهال سیب

خالی از لطف نیست این قسمت شما را با انواع نهال سیب آشنا کنیم، شناختن بهترین نهال سیب باعث می‌شود تا شما با توجه به شرایط محیطی باغستان‌ خود نسبت به خرید نهال سیب اقدامات لازم را انجام دهید، باید بگویم نهال سیب به دو دسته

·             نهال زود گل سیب 

·             نهال سیب دیرگل 

تقسیم بندی می‌شود، تولید کنندگان میوه سیب باید دقت داشته باشند تا با توجه به طولانی بودن فصل سرما یکی از ارقام زود گل و یا دیرگل نهال سیب را خریداری کنند، جهت اطمینان از خرید خود می‌توانند از مشاوران و متخصصین مربوطه راهنمایی‌های لازم را کسب کنند

·            نهال پیوندی سیب گلدن ورد زرد

·            نهال پیوندی سیب زرد فرانسه

·            نهال اصلاح شده سیب میراکل

·            نهال سیب گلاب کهنز تابستانی

Title: Picture 2

کلام آخر

باغداران عزیز به هنگام تهیه نهال سیب باید به چند نکته دقت کافی داشته باشند:

·            قیمت نهال سیب

·            شناسه دار بودن نهال سیب

·            تضمین کیفیت نهال سیب

·            مشاوره و راهنمایی و خدمات پس از فروش

·            مجوزدار بودن نهالستان مرجع

برای شناختن چنین نهالستان و مراکز معتبری مانند برتر نهال می‌توانید از درگاه‌های ارتباطی زیر استفاده کنید.

راه های ارتباطی :

09144501003

09141832393