صفر تا صد صرافی کوکوین


یکی از شناخته شده‌ ترین و بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال که پس از اعمال محدودیت‌های بایننس برای ایرانیان وجود دارد صرافی کوکوین است.. تعداد بیش از ۷۰۰ ارز قابل معامله در این صرافی در کنار عدم نیاز به احراز هویت کاربران عوامل بسیار مهمی هستند که شرایط را برای ایرانیان در بازار ارز‌های دیجیتال را تسهیل کرده است. در ادامه به بررسی بیشتر صرافی کوکوین خواهیم پرداخت.
 


معرفی و بررسی صرافی کوکوین
این صرافی در سال ۲۰۱۷ در هنگ کنگ فعالیت خود را آغاز کرد و امکاناتی چون امکان برداشت بدون احراز هویت تا سقف ۱ بیت کوین را در روز را به کاربران خود داده است. انجام معامله در صرافی کوکوین بدون احراز هویت امکان‌پذیر بوده و ایرانیان می‌توانند با IP ایران و بدون نیاز به فیلترشکن وارد این صرافی شوند.
کوکوین دارای بازار فیوچرز و مارجین است و امکان نگهداری دارایی در این صرافی وجود دارد. حجم معاملات روزانه این صرافی در حدود ۵۱۸ میلیون دلار بوده و جایگاه چهارم در جدول کوین مارکت کپ را دارد. کارمزد ۰.۲ درصدی و پشتیبانی ۲۴ساعته از طریق چت آنلاین، ثبت تیکت و همچنین از طریق تلگرام از دیگر مزایای آن محسوب می‌شود.
کوکوین از سیستم P۲P در بازار معاملاتی خود استفاده کرده و از سطح امنیتی بالایی برخوردار است. علاقه مندان به بازار ارز‌های دیجیتال می‌توانند قیمت‌های لحظه‌ای بسیاری از ارزهای دیجیتال رایج را در این صرافی مشاهده کنند.
شایعه‌ی مسدود شدن حساب‌های ایرانیان در صرافی کوکوین
با توجه به شایعه‌هایی که در فضای مجازی در اواخر سال ۱۴۰۱ مبنی بر مسدود شدن حساب‌های کاربران ایرانی منتشر شد طی پیگیری‌های به عمل آمده صرافی کوکوین این اخبار را رد کرد و کاربران این صرافی بهتر است بدانند در صورت عملی شدن این موضوع از طریق صرافی ابتدا اطلاع‌رسانی شده و فرصتی در اختیار سرمایه گذاران جهت خارج کردن سرمایه‌های خود داده می‌شود.
آیا ایرانیان می‌توانند در صرافی کوکوین معامله کنند؟
طی گفتگویی که با پشتیبانی صرافی کوکوین انجام گردیده است آن‌ها اعلام کرده‌اند که هیچگونه مانعی برای انجام معامله‌ی ایرانیان در این صرافی وجود ندارد و تنها بر اساس قوانین تحریم کاربران ایرانی امکان انجام احراز هویت در این صرافی را ندارند.
بنابراین با توجه به وجود امکان تراکنش تا سقف ۱ بیت کوین نیاز بسیاری از ایرانیان مرتفع شده و به راحتی می‌توانند به انجام معامله در این صرافی بپردازند.
آیا ایرانیان برای ورود به صرافی کوکوین به IP ثابت نیاز دارند؟
در حال حاضر استفاده از IP ثابت برای ایرانیان الزامی نیست اما با توجه به اینکه امکان تغییر سیاست‌های صرافی‌های وجود دارد بنابراین بهتر است که برای انجام معاملات با حجم بالا از یک فیلترشکن با IP ثابت استفاده شود.
کوکوین بهتر است یا بایننس؟
به طور کلی بایننس از بسیاری از جهات از صرافی کوکوین بهتر بوده و در حال حاضر بهترین صرافی ارز دیجیتال در دنیا به حساب می‌آید. بااین حال کوکوین نیز به لحاظ ابزارهای معاملاتی بسیار شبیه به بایننس بوده و دلایل مناسبی برای ایرانیان جهت انتخاب کوکوین به عنوان جایگزینی برای بایننس وجود دارد.
در مجموع بایننس به دلیل داشتن مجوز‌های قانونی و اعمال نظارت، برخورداری از مسیر‌های ورودی و خروجی ارز فیات و همچنین فراهم کردن شرایط کسب درآمد غیر فعال برای کاربران به صرافی کوکوین برتری دارد. با وجود تمامی این مزیت‌ها بایننس برای شهروندان ایالات متحده‌ی آمریکا مناسب بوده و کوکوین گزینه‌ی مناسبی برای ایرانیان است.
اعتبار صرافی کوکوین
صرافی کوکوین با حجم معاملاتی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در روز در جایگاه چهارم لیست کوین مارکت کپ قرار داشته که نشان دهنده سطح اعتبار این صرافی است. همچنین تا به الان هیچگونه گزارشی مبنی بر پولشویی و کلاهبرداری از این صرافی اعلام نشده است.
آیا سرقت بیش از ۲۷۰ میلیون دلار از صرافی کوکوین صحت دارد؟
در جواب این سوال باید گفت که در سال ۲۰۲۰ صرافی کوکوین مورد حمله‌ی هکر‌ها قرار گرفت و طبق گزارش مدیرعامل صرافی مبلغ ۲۷۰ میلیون دلار از کوکوین دزدی شد. به دنبال این اتفاق فورا حساب‌های کاربران مسدود شد و پول باقی مانده را به کیف پول‌های جدید منتقل کردند. در نهایت صرافی کوکوین از محل بیمه‌ی صرافی خسارت‌های وارد به مشتریان را جبران کرد و به فعالیت خود ادامه داد.
 
امکانات و خدمات صرافی کوکوین
صرافی کوکوین امکان و خدماتی چون امکان معاملات اسپات و فیوچرز، اماکن سفارش گذاری، اماکن معامله‌ی NFT ها، قابلیت ارائه API، امکان معاملات مارجین، پشتیبانی از ارزهای فیات و همچنین توکن‌های اهرم دار را در اختیار کاربران خود قرار داده است.
کارمزد صرافی کوکوین
صرافی کوکوین از تراکنش‌های واریز هیچگونه کارمزدی دریافت نکرده و ت‌ها بر تراکنش‌های برداشت بسته به نوه رمز ارز مبلغی کارمزد دریافت می‌کند. لازم به ذکر است که با افزایش سطح کاربری در این صرافی از تخفیفات کارمزد برخوردار خواهید شد.
کارمزد معاملات اسپات (Spot) صرافی کوکوین
کارمزد این صرافی از معاملات اسپات در هر دو حالت میکر و تیکر بسیار پایین‌تر از بسیاری از صرافی‌های دیگر بوده و تنها ۰.۱ درصد دریافت می‌کند.
کارمزد معاملات فیوچرز (Futures) صرافی کوکوین
در حالت میکر حداکثر ۰.۰۲ درصد کارمزد دریافت شده که این مقدار در حالت تیکر حداکثر ۰.۰۶ درصد می‌باشد. کاربران با افزایش سطوح کاربری خود از طریق نگهداری توکن اختصاصی کوکوین (KCS) و یا افزایش حجم معاملات ماهانه می‌توانند از تخفیفات ویژه‌ای در پرداخت کارمزد بهره‌مند شوند.
امنیت دارایی‌ها در صرافی KuCoin
صرافی کوکوین سطح امنیتی بسیار بالایی را در اختیار کاربران خود قرار داده است. این صرافی از طریق همکاری با Onchain Custodian دارایی‌های سرمایه گذاران را به نوعی بیمه کرده و همچنین با نگهداری این دارایی‌ها در کیف پول‌های سرد از هک شدن کیف پول‌ها جلوگیری کرده است. این صرافی با در اختیار به کار بردن امکان احراز هویت دو مرحله ای، سوالات امنیتی، عبارات ایمنی ضد فیشینگ، کد ایمنی ورود و تایید از طریق تلفن، اعلان‌های ایمیل و محدود کردن آدرس IP برای ورود، سطح امنیتی دارایی‌های کاربران را افزایش داده است.
معرفی توکن اختصاصی صرافی کوکوین (KCS)
KCS ارز دیجیتال اختصاصی صرافی کوکوین بوده که بسیار کاربردی وده و مزایای بسیاری برای کاربران دارد. از طریق نگهداری این ارز می‌توان از جوایز و تخفیف‌های کارمزد بهره برد و همچنین به پروژه‌های اسپات لاین دسترسی پیدا کرد. KCS تا قبل از سال ۲۰۲۳ دارای ثبات قیمتی مناسبی بود و با شروع روند صعودی بازار رشد مناسبی داشت. و با شروع روند نزولی بازار در مقایسه با سایر رقبای خود افت کمتری را تجربه کرد.
سخن آخر
در این مطلب با صرافی کوکوین آشنا شدیم و متوجه شدیم که کوکوین جایگزین مناسبی برای بایننس برای ایرانیان است. این صرافی سطح امنیتی بالایی داشته و احراز هویت در آن اجباری نیست. کارمزد پایین و ارائه‌ی امکانات و ابزار‌های معاملاتی مناسب این صرافی همگی عواملی هستند که کوکوین را تبدیل به یک گزینه خوب جهت جایگزینی بایننس برای ایرانیان کرده است.