آیا میتوانیم نصب و تعمیر شیرآلات را خودمان انجام دهیم؟


آیا می‌توان شیرآلات قسمت‌های مختلف خانه را خودمان نصب یا تعمیر کنیم؟ قطعا بله! اگر اندکی دانش فنی داشته باشید و با ابزارها آشنا باشید نصب و تعمیر شیرآلات کار سخت و غیرممکنی نیست. البته برخی از تعمیرات و خرابی‌ها بهتر است توسط فرد متخصص انجام شود. در این مقاله به صورت خلاصه رایجترین خرابی شیرآلات و روش تعمیرات آنها را بیان می‌کنیم.

اهمیت تعمیر شیرآلات

ممکن است ایرادات جزئی و ساده‌ای هر چند وقت یکبار برای شیرآلات خانه شما پیش آید از آنجایی که این شیرآلات ارزان نیستند نمی‌توان با هر ایراد جزئی شیرآلات را تعویض کرد. پس بهتر است اندکی با رفع مشکلات رایج و ساده شیرآلات آشنا شوید. در اینصورت قطعا سالیان سال می‌توانید از شیرآلات خود بدون نیاز به تعویض استفاده کنید. در مقاله‌ای از سایت چارسو درباره تعمیر شیرآلات می‌خوانیم: " شیرآلات برای یک دلیل آشکار قسمت مهمی از خانه شما هستند: آن‌ها آب را برای انجام کارهای گوناگون توزیع می‌کنند. بنابراین، سالم نگه داشتن شیرآلات آشپزخانه، دستشویی و حمام در شرایط درست کارکردشان امری ضروری است. برخی از موارد ممکن است باعث شود نیاز به تعمیر شیرآلات پیدا کنید، از نشت آب گرفته تا سر و صدای اضافی. گاهی اوقات این مشکلات ناشی از قدیمی بودن شیرآلات است. حال با این مشکلاتی که برایتان پیش آمده چه می‌کنید؟ به لوله کش زنگ می‌زنید یا خود تعمیرات را بر عهده می‌گیرد؟ شما تنها با یادگیری نحوه تعمیر شیرآلات خانگی، می‌توانید با هزینه کم و سرعت بالا مشکلات مرتبط را که شامل نصب و تعمیر است حل و فصل کنید."

آیا میتوانیم خودمان شیرآلات را تعمیر کنیم؟

بله به راحتی می‌توانید برخی تعمیرات شیرآلات را خودتان انجام دهید. در ادامه رایجترین مشکلات را بررسی می‌کنیم:

چکه کردن آب

فلکه آب را ببندید. پیچ‌های درپوش را باز کنید. دسته را نیز باز کنید و به دنبال واشر بگردید. سپس واشر را برداشته و تعویض کنید. درصورتی که مغزی خراب است باید مغزی را تعویض کنید. اگر شیرآلات اهرمی است باید کارتریج را تعویض کنید.

سرو صدای شیرآلات

برخی اوقات هنگام باز و بسته کردن شیرآلات صدای ناهنجاری شنیده می‌شود. در این صورت شاید اندازه واشر مناسب نباشد. پس واشر را تعویض یا محکم کنید. روغن‌کاری ساقه‌ها و اتصال‌ها نیز بسیار تاثیرگذار است.

فشار کم آب

زمانی که رسوبات درون شیر زیاد شود، فشار آب کم خواهد شد. با باز کردن و شستشوی لوله‌ها توسط سرکه می‌توانید رسوبات را از بین ببرید تا رسوبات از بین برود ولی اگر مشکل رفع نشد باید با تعمیرکار تماس بگیرید.

اگر می‌خواهید با تعمیر انواع شیرآلات سرامیکی، مدرن و ... آشنا شوید بهتر است مقاله سایت thespruce را مطالعه کنید.

آیا میتوانیم خودمان شیرآلات جدید را نصب کنیم؟

بله کافی است ابزار مورد نیاز را تهیه کرده و از طریق راهنمای شیر خریداری شده یا مراجعه به مقالات آموزشی مراحل نصب را با حوصله و مرحله به مرحله طی کنید. در مقالات آموزش نصب شیرآلات برند قهرمان از سایت چارسو که می‌توان آن را به تمام برندهای شیرآلات اهرمی تعمیم داد می‌خوانیم: " طریقه نصب شیرآلات  را به سه بخش تقسیم کردیم: ۱- شیرآلات ظرفشویی، ۲- شیرآلات روشویی، ۳- شیرآلات حمام. به ترتیب در هر بخش، مراحل نصب یک به یک توضیح داده می‌شود. همچنین ناگفته نماند که امروزه به ندرت از شیرآلات بهداشتی قدیمی (شیرآلات دوگانه که برای آب گرم و سرد پیچی جدا دارد) استفاده می‌شود. به طور عمده، نوع اهرمی در کلیه شیرآلات خانگی به کار گرفته می‌شود.

ابزارهای مورد نیاز:

·         آچار فرانسه

·         کاردک یا چاقو

·         سطل

·         روغن سیلیکون

راهنمای نصب شیر ظرفشویی

·         دریچه‌های زیر شیر ظرفشویی یا شیر فلکه را ببندید.

·         شیلنگ پیسوارها را از هر دوطرف ( متصل به شیر و متصل به دریچه) باز کنید.

·         مهره برنجی را از زیر به شیر جدید بسته و از واشر استفاده کنید. برای زیر سینک نیز مهره برنجی وجود دارد که باید محکم کنید.

·         شیلنگ پیسوارها را وصل کنید

·         شیر آب را باز کنید.

نصب شیر روشویی نیز مانند ظرفشویی است با این تفاوت که ممکن است نیاز به جا به جایی روشویی باشد.

راهنمای نصب شیر دوش و توالت

·         فلکه آب را ببندید.

·         لنگی ها را با نوار تفلون سفت و تراز کنید.

·         دو عددکاور بر روی لنگی ها بسته شیر را وصل کرده و فلکه را باز کنید.