اردن داعشی

ارگان چندملیتی غرب‌نهاد داعش در ضعیف‌ترین روزهایش از زمان اعلام موجودیت با نام جدید و فراگیر «دولت اسلامی» در سال 2013 در حال برچیدن بساط خود از عراق و سوریه است که نام و ننگ فعلی خود را با ادعای خلافت بر آنها به دست آورده است اما در همان حال اردن هاشمی را تهدید می‌کند. عبدالله دوم، پادشاه انگلیسی‌تبار اردن در پایان سفر مرموز هفته گذشته خود به واشنگتن برای دومین دیدار با دونالد ترامپ، درست پیش از حمله موشکی بامداد جمعه آمریکا به سوریه در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست پیش‌بینی کرد رقه از دست داعش خارج شده و شرایط در سوریه و عراق در مسیر شکست تروریسم به نحو مطلوب پیش می‌رود اما... «تنها مشکل این است که افراد مسلح به جنوب و به سمت اراضی اردن حرکت خواهند کرد که این امر چالشی را ایجاد می‌کند اما ما آماده این امر در هماهنگی با آمریکا و انگلیسی‌ها هستیم».
اینگونه او علنا به پیشواز طرح اشغال شرق سوریه توسط آمریکا و انگلیس و متحدان عربی‌شان و  به بهانه جنگ با داعش رفت. اما نه عبدالله دوم پیشگوی قهاری است و  نه بهره‌برداری تبلیغاتی او از خطر داعش برای مرزهای اردن موضوع جدیدی به حساب می‌آید. در حقیقت وحشت او از داعش ریشه در یک حقیقت عیان اما کمتر بازگو شده دارد: «اردن خانه اول داعش و نام دوم پادشاهی اردن است!» داعش در آخرین نمایش تهدید خود علیه اردن دست به انتشار تصاویر حملات 2 ماه پیش به الکرک زد که  44 کشته و زخمی برجای گذاشت. این فیلم 20 دقیقه‌ای همچنین صحنه‌های خشنی از عملیات وحشیانه اعدام 5 سرباز سوری را نشان می‌دهد که تکفیری‌ها مدعی هستند در اردن آموزش نظامی دیده‌اند. تبلیغاتی بودن این فیلم در راستای اهداف آمریکا و انگلیس برای سوءاستفاده از تهدید داعش علیه مرزهای اردن از همین نکته قابل تشخیص بود، چرا که طبق گزارش کنگره آمریکا این داعشی‌ها بوده‌اند که در اردن آموزش نظامی دیده‌اند نه سربازان اسد.
پادشاه کوتوله اردن که چهارشنبه گذشته مجبور شد برای جبران اختلاف قد وحشتناکش با دونالد ترامپ در کنفرانس خبری مشترک‌شان در حیاط کاخ سفید، تقلب کرده و زیر پای خود چهارپایه بگذارد، در تمام 4 سالی که از جنگ  داخلی سوریه می‌گذرد مشغول تقلبی بزرگ‌تر بوده است. 4 سال پیش، چهارپایه او برای هم‌قد شدن با ارتش و نظام مقتدر همسایه شمالی‌اش سوریه، ایجاد مناطق امن و کمپ‌های متعدد برای پرورش تروریست‌های تکفیری زیر نظر آمریکا و انگلیس بود. حالا این تروریست‌ها در قالب گروه‌های مختلف تروریستی بازشناخته می‌شوند که مشهورترین‌شان داعش، جبهه النصره و جیش‌الاسلام هستند. بسیار پیش از آنکه داعش؛ فلوجه، الرمادی، موصل و رقه را به عنوان شهرهای قلمروی خلافت خودخوانده‌اش معرفی کند، شهرهای مناطق قبایلی مختلف اردن از استان اربد گرفته در جنوب سوریه و نزدیک به دمشق تا استان معان در صحاری هم‌مرز با عربستان، به شهرهای خودگردان خلافتی سلفی و وهابی مشهور بودند که حتی نیروهای حکومت مرکزی امان اجازه ورود به آنها را داشتند.
درست زمانی که به نظر می‌رسد آمریکا و متحدان غربی‌اش تلاش دارند پای لشکری از کشورهای عربی مزدور خود را از طریق اردن به خاک سوریه باز کنند، عبدالله دوم با مطرح شدن لقب جدیدش به عنوان «پادشاه خاندان هاشمی و داعشی» در رسانه‌های بین‌المللی خوار و خفیف می‌شود.


«وطن‌امروز» اخیرا به منابعی مستقل دست یافته که شرح می‌دهند که چگونه شهرهای خودگردان سلفی در گوشه و کنار اردن با چراغ سبز عبدالله دوم، تحت لوای سنت حکمیت عشیره‌ای به امن‌ترین پایگاه‌های داعش تبدیل شده‌اند. علاو بر این هفته پیش بود که کنگره آمریکا در گزارشی با اشاره به اوضاع اردن، از این کشور به عنوان دومین صادرکننده داعشی‌ها به عراق و سوریه پس از تونس نام برد.
براساس گزارش کنگره، حدود 4 هزار اردنی از سال ۲۰۱۱ به داعش در سوریه و عراق ملحق شده‌اند تا اردن پس از تونس دومین کشوری باشد که بیشترین تعداد را در این زمینه داشته است. در این گزارش آمده است که این موج ملحق شدن به داعش تنها محدود به شهر معان در جنوب این کشور نیست بلکه افرادی از شهرهای شمالی مانند اربد و السلط نیز حضور دارند. این گزارش به مشکلات فقر، فساد و رشد کم اقتصادی، افزایش بیکاری و مهاجرت هزاران نفر برای یافتن کار اشاره می‌کند و اینکه ساکنان از اوضاع اقتصادی بشدت ناراضی هستند. همچنین به افزایش حملات تروریستی ضد اردن و فشار مضاعفی که آوارگان سوری بر اقتصاد اردن و بافت اجتماعی آن وارد می‌کنند پرداخته و به تهدیدات منطقه‌ای که بر ثبات داخلی اردن تاثیر می‌گذارد، اشاره شده است. اما از آنجا که قرار نبود همه حقایق درباره تشکیل داعش در کنگره آمریکا مطرح شود، این گزارش عامدانه از کنار گزارش‌های لو رفته سازمان اطلاعاتی فرانسه مبنی بر اینکه همکاری اردن با این سازمان و همتایان آمریکایی و انگلیسی‌اش در زمینه آموزش گروه‌های تروریستی در خاک خود به مراتب از همکاری‌اش در مبارزه با داعش از طریق مشارکت در ائتلاف حملات هوایی پررنگ‌تر است، بسادگی گذر کرد. سال گذشته در چنین روزهایی بود که شبکه سی‌ان‌ان، با انتشار تصاویری از شهرهای مرزی اردن با سعودی نشانه‌های وجود داعش در این مناطق را تایید کرد. تصاویری که نشان می‌داد تعدادی از شهروندان ساکن استان معان در جنوب اردن پرچم داعش را برافراشته‌اند.
مقامات اردنی به شکل مضحکی اعلام کردند این تصاویر دروغین است و داعش در استان معان حضور ندارد اما نگفتند این پرچم‌های سیاه داعشی نشانه حضور داعش در کدام استان دیگر پادشاهی هاشمی است.
در حالی که در سال‌های اخیر مساله حمله برخی داعشی‌ها به گذرگاه مرزی طربیل بین عراق و اردن بارها در خبرها منتشر شده کمتر کسی پرسیده است چرا تکفیری‌های بیابان‌های الانبار عراق تا این حد به منطقه بیابانی مشابه المفرق در آن سوی مرز اردن علاقه نشان می‌دهند. پاسخ بسیار ساده است؛ آنها در واقع می‌خواهند به خانه‌شان بازگردند. اسامی بسیاری از داعشی‌ها ثابت می‌کند از عشایر اردنی هستند. داعش نیز در پیام تهدید اخیرش نیز همین عشایر اردنی را خطاب قرار می‌دهد که متهم به رها کردن فرزندان‌شان هستند که به داعش پیوستند و در صف آن در سوریه جنگیدند.
حربه بازگشت داعش به خانه نخست
روزنامه برخط و فرامنطقه‌ای رای‌الیوم این هفته در تحلیلی نوشته است تحریک هواداران داعش برای انجام عملیات هجومی در اردن به مانند هجوم تروریستی 2 ماه پیش «الکرک» را برای بی‌ثبات کردن اردن باید کاملا جدی گرفت زیرا این گروه تروریستی دارای باندهای خفته و عناصری است که به لحاظ ایدئولوژیک به این گروه وابستگی دارند. تهدید داعش در یک نوار ویدئویی مطرح شد که «امارت فرات» داعش منتشر کرد و بر زبان اعضای اردنی جاری شد که به لهجه روشنی سخن گفتند در حالی که داشتند سر 4 سرباز سوری را می‌بریدند و اردن را متهم کردند که این سربازان و دوستان آنها را برای جنگ علیه داعش آموزش می‌دهد.
داعش مسؤولیت انجام 2 حمله اخیر را برعهده گرفته است؛ چه در گذرگاه مرزی «طربیل» با عراق و چه در شهر الکرک که قلعه آن را اشغال کرد و شماری از نیروهای امنیتی و گردشگران را طی درگیری به منظور از بین بردن باند مهاجم کشت.
این گروه به لحاظ جغرافیایی کوچک‌تر می‌شود و بسیاری از اراضی اشغالی‌اش را در موصل عراق، الباب، جرابلس و ریف حلب در سوریه از دست داده است و بعید نیست به طرح «ب» روی بیاورد یعنی به فعالیت تروریستی مخفیانه برای انتقام از خسارت جغرافیایی و بشری و چه کجا بهتر از خانه نخستش یعنی اردن. دستگاه‌های امنیتی اردن این پیام را بخوبی درک و اقدام به رمزگشایی از آن کردند و این هم از بازدید 4 روز پیش مشعل‌الزین، رئیس ستاد ارتش اردن از منطقه طریبیل مشخص بود و نیز در تاکیدات حسین المجالی، وزیر کشور اردن که مرزهای شرقی با عراق را امن و با ثبات دانست. وی به داعش درباره نزدیک شدن به مرزهای اردن هشدار داد و تعهد داد حادثه‌ای غافلگیرکننده رخ خواهد داد اگر داعش اقدام نظامی علیه اردن صورت دهد. اگرچه برداشت رای‌الیوم از این حادثه غافلگیرکننده اقدام مشترک اردن و عراق ضد داعش است اما به نظر می‌رسد با توجه به سفر اظطراری ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس به امان و ریاض در راستای هماهنگی و تجهیز محور جنگ عربی علیه سوریه، سفر عبدالله دوم به واشنگتن و همچنین مجموعه اتفاقات یک هفته اخیر، از انفجار تروریستی سنت‌پترزبورگ گرفته تا حمله نمایشی ترامپ به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه، ممکن است پای تحولات غافلگیرکننده‌تری در میان باشد. از آنجا که اتاق فکرهای داعش ماهیت مستقلی از غرب ندارند، طرح بازگشت داعش به خانه نخستش اردن می‌تواند همانند گسترش داعش بهانه لشکرکشی‌های بزرگ را برای آمریکا و متحدان جهانی و منطقه‌ای‌اش فراهم آورد.
پس بیراه نیست اگر بگوییم شرط بازگشت داعش به خانه اول، ممکن است حربه‌ای القا شده توسط ناتوی غربی- عربی باشد تا  همچنان که تروریسم تکفیری به خانه نخست بازمی‌گردد، دشمنان سوریه مهره‌شان را به خانه آخر جنگ نیابتی در سوریه برسانند.
ناتو به سوریه نیرو اعزام نمی‌کند
وزیر خارجه لوکزامبورگ در سخنانی اعلام کرد که برنامه‌ای برای استقرار نیروهای ناتو در سوریه وجود ندارد. جین آسلبورن در گفت‌وگو با روزنامه دی‌ولت درباره بحران سوریه اظهار داشت: در حال حاضر برنامه‌ای برای حضور نیروهای نظامی ناتو در سوریه وجود ندارد. وی در ادامه با اشاره به حمله اخیر آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه گفت: اقدام آمریکا اقدامی قابل درک بود و می‌تواند هشداری برای سوریه به شمار ‌آید.