از تو مدام رعشه، از من خواب غفلت

مسعود خوشابى - نحوه برخورد با علائم و نشانه‌هاى آغازین و ابتدایى یک نارسائى یا موردى غیرمعمول و نامتعارف از آموزه‌هاى گران‌سنگ تاریخ بشرى است .
این آموزه یک توصیه تثبیت‌شده و قطعى دارد: علائم اولیه نارسایی را جدى بگیریم !
کنترل‌هاى دقیق دوره‌اى در هر موردى، کم هزینه‌ترین و ره‌گشاترین امکان مداوا است .
این دستآورد تاریخى، جهان‌شمول است؛ حاکم بر تمام پدیده‌هاى مادى و معنوى هستى است که بشر با آن‌ها سروکار دارد .


هزاره‌هاست که انسان به صحت این گزاره دست یافته است اما آنچه منجر به موفقیتش شده است، پیشرفت پرشتاب و پرفشار فن‌آورى است که طلیعه‌دار جنجالى متانت دانش شده است. پیرو این‌که معتقد به این دیدگاه باشیم یا نه که هیچ‌چیز به ناگاه، دفعتاً و بغتتاً ظهور نمى‌یابد، نحوه برخورد ما مى‌تواند متفاوت باشد :
اساساً نارسایى نمى‌بینیم .
اختلالى هست ولى منکرش مى‌شویم .
اختلالى ملاحظه مى‌شود، اما بسیار کوچک و بى‌اهمیت باورش داریم .
اختلالى ملاحظه مى‌شود، اما بسیار کوچک و بى‌اهمیت جلوه‌اش مى‌دهیم .
اختلال جدى است، کوچک هم نیست، عیان هم هست، گذرا و موقتى ارزیابی‌اش مى‌کنیم .
اختلال جدى، بزرگ و آشکار است، راه‌حلى دُرُست و اساسى برنمى‌گزینیم، ماجرا را توجیه مى‌کنیم .
اختلال دوام آورده و رو به وخامت گذاشته، در منابع و مآخذ تصمیم‌گیرى در نحوه علاج واقعه اتحادنظر نیست .
اختلال به جاهاى دیگر در حال سرایت کردن است، دامنه انتخاب و اختیار در تصمیم‌گیرى به شدت رو به کاهش است .
پروسه تبدیل اختلال به اخلال در سیستم فراآمده است، زمان اعلان وضعیت غیرعادى فرارسیده است، وخامت اوضاع، توان کنترل را سلب کرده است .
اجازه بدهید این صحنه تکان‌دهنده از سناریو حذف شود !
اما اگر از روز نخست، به ایرادها و علائم پرشمار توجه کرده بودیم و در رفعشان با توجه به دستآوردهاى ارزشمند تاریخى - جهانى وقعى مى‌گذاشتیم، چه‌بسا هم‌اکنون جامعه‌مان از گزند انواع امراض ریز و دُرُشت مصون مى‌ماند. از آن جا که تنها شرط بقا منافع اصحاب قدرت، بقا منافع طبقات، اقشار و گروه‌هاى کثیر اجتماعى در قدرت است، قدرى به جنبه‌هاى یکى از راه‌حل‌هاى وضع موجود مى‌پردازیم، که مشروح گزارش آن رسانه‌اى شده است. نماینده ولى فقیه و امام جمعه مشهد در خطبه مورخ 12/5/97 گفت، وقتى دولت و مجلس طرحى درازمدت براى برطرف کردن مشکلات ندارند، شما مردم در مقابل آنان و نه نظام به صحنه بیایید. متعاقباً طلاب و روحانیون مشهدى تجمع کردند و نماینده آنان نه‌تنها به دو مورد برشمرده خطیب، «دستگاه قضا»را هم افزودند، بلکه تجمع خود را انعکاس هم‌صدایى مرجعیت و حقوق مردم عنوان کرد. شعارهاى تجمع‌کنندگان علیه گرانى، غارتگرى بیت‌المال، بى‌تحرکى مجلس، بى‌کفایتى برخى وزرا، عدم شجاعت برخى قضات ودر یک کلام، له همبستگى روحانیت و مردم بوده است. به جرات مى‌توان ادعا کرد که دغدغه روحانیت کاملاً بجاست. آن‌ها مشکل را ملاحظه مى‌فرمایند، اما شاید در تشخیص قدرى به بیراهه مى‌روند. زیرِسوال بردن مظاهر بارز جمهوریت نظام - دولت و مجلس – راه‌حل نیست. در لوا و لفاف ابراز کردن این نکته که انتخاب خودتان بوده و خود کرده را چاره نیست، مشکلى را حل نمى‌کند . کل نظام جمهورى اسلام ایران، دست‌پرورده روحانیت است. شاید ایراد نه از انتخابات بلکه از نحوه برداشت ما از آن باشد، شاید ایراد نه در دستگاه قضا باشد که انتظار روحانیون تجمع‌کننده در بروز قاضى شجاع از آن جا برآورده نمى‌شود، بلکه در معیارهاى قضاوت باشد . واقعاً اگر قصد برطرف کردن اساسى و ارائه «راه‌حل‌هاى درازمدت براى مشکلات»، عمیق و متعدد مردم که از تریبون‌هاى نمازهاى جمعه، کم وبیش به گونه‌اى گسترده اعلان شدند را داریم، نه تنها باید حداقل از ده بلیه برشمرده به سرعت تبرى جوئیم، بلکه در کلیه ارکان نظرى‌مان نیز باز نگرى جدى بعمل آوریم .
سایر اخبار این روزنامه
در هشتاد و یکمین سالگرد تشکیل گارد ملی ونزوئلا مادورو از سوء‌قصد پهپادی جان سالم به در برد با پایان یافتن مهلت‌90 روزه پس از خروج آمریکا از برجام، نخستین مرحله از تحریم‌های ثانویه علیه ایران از امروز آغاز می شود روحانی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس: سوال از رئیس جمهوری فرصت خوبی برای بیان برخی حقایق است محمد صادق جنان صفت دلمان برای روحانی بسوزد یا برای تهیدستان تامین ارز کلیه کالاهای اساسی به نرخ رسمی و ورود بدون محدودیت ارز به داخل کشور آخرین مصوبات هیات دولت بود اگر روزی روزنامه‌ای منتشر نشود، چه اتفاقاتی برای جامعه رخ خواهد داد؟ روزنامه، فقط یک روزنامه نیست محسنی اژه‌ای: معاون ارزی برکنار شده بانک مرکزی بازداشت شد تبارشناسی حمله به اصلاحات توسط براندازان و جریان‌های تندرو اصلاحات باید از واژه اصلاح‌طلبی عبور کند شوک به ورزش ایران؛ کیمیا رباط پاره کرد! پایان رویای پرچمداری در بازی‌های آسیایی 5 هواپیمای برجامی به ایران رسیدند ATR ، آخرین آورده برجام؟ از تو مدام رعشه، از من خواب غفلت محمد سلامتی: دولت برای حل مشکلات اقتصادی ستاد بحران تشکیل دهد تامین ارز کلیه کالاهای اساسی به نرخ رسمی و ورود بدون محدودیت ارز به داخل کشور آخرین مصوبات هیات دولت بود رئیس قوه قضائیه: حامیان غربی حقوق بشر از عده‌ای آشوبگر در ایران حمایت می‌کنند شوک به ورزش ایران؛ کیمیا رباط پاره کرد! پایان رویای پرچمداری در بازی‌های آسیایی