نگذاريد از احساسات پاك و اعتراض مردم، سوءاستفاده شود

با توجه به اعتراضات اقتصادی مردم در روزهای گذشته در شهرهای مختلف شاهد سوءاستفاده اخلالگرانی بودیم که از اینگونه اعتراضات در جهت پیشبرد منافع خود استفاده کرده‎اند، این مسائل را در این شرایط حساس چگونه ارزیابی می‎کنید و چگونه می‎توان این اعتراضات مردمی را کنترل و مدیریت کرد تا شاهد سوءاستفاده این اخلالگران نباشیم؟
اعتراضاتی در برخی شهرهای کشور در روزهای گذشته شکل گرفته که به هرحال شاکله اصلی این اعتراضات اقتصادی است یعنی مردمی که مسائل اقتصادی برایشان مهم است و به هر حال انتقاد و اعتراض هم حق مردم است. منتهی این واقعیت وجود دارد که همزمان دو عامل می‎تواند مردم را از اهداف خود دور کند؛ یکی مداخله خارجی برخی از بازیگرانی که هیچوقت به دنبال سعادت مردم ایران نیستند بلکه عامل بسیاری از مسائل، توطئه آنهاست که در رأس آن آمریکا و برخی متحدین آن به ویژه صهیونیست‎ها هستند و به راحتی نیز این کشورها اعلام می‎کنند که پول دارند و هزینه می‎کنند برای اینکه شرایط بد اقتصادی را برای مردم فراهم کنند طبیعتا این کشورها، دوست ملت ایران نیستند. یک جریان دیگر نیز وجود داردکه به دنبال بحث تخریب اموال عمومی است و مواردی از این قبیل. اموال عمومی مشخص است همانطور که می‎دانیم در شرایط تنگناهای بودجه‎ای، عمران و توسعه در کشور ما صورت می‎گیرد. بنابراین برخی از این افراد، تخریب اموال عمومی را در دستور کار قرار می‎دهند، این افراد از قاطبه ملت دور هستند من اعتقادم بر این است که مجلس، دولت و مسئولان عزمشان بر این است که همزمان در دو جبهه تلاش کنند که مشکلات اقتصادی را کم کنند یکی در مقابله با توطئه‎های اقتصادی و سیاسی بیرونی که کماکان هم ادامه دارد و مسئولان به شدت با این توطئه‎ها مقابله می‎کنند و یکی هم در مسائل داخلی، که باید یک مدیریت صحیح و سالم را در دستور کار قرار دهند. اینها مواردی است که باید مدنظر قرار داد، منتهی چند نکته در میان دولتمردان و قوه قضائیه وجود دارد. نکته اول این است که به هرحال خیلی از مشکلات، مشکلات سوءمدیریتی است و این مشکلات باید حل شود. ایران کشوری است که بعد از انقلاب، اقتصاد خود را ارشادی شروع کرد. دومین نکته این است که اقتصاد ما به شدت در 40سال‎ گذشته در تحریم بوده است و میل به داخل در آن طبیعی است لذا بخش اعظم اقتصاد ما سامان، نظام و زمام مدیریتی آن داخلی است بنابراین نباید همه چیز را به گردن تحریم‎های خارجی انداخت و در بخش داخلی مدیریت‎ها باید شفاف، سالم و در عین حال موثر باشد و در همین قسمت هم موضوع مبارزه با فساد است که بنده به عنوان سخنران پیش از خطبه‎های نمازجمعه کرمانشاه و در جاهای دیگر هم که بودم مشاهده می‎کردم که واقعا مردم خواستار مقابله با فساد هستند و از اینکه بحث فساد در کشور به عنوان یک شاه‌کلید الفاظ سیاسی در کشور مطرح می‎شود ولی در عمل نتیجه‎ای شکل نمی‎گیرد این موضوع مردم را دچار کدورت، نگرانی و ناراحتی کرده است و حتی کسانی که همواره تحت هر شرایطی اعتراضی نکرده‎اند و نمی‎کنند کسانی هستند که به صورت سیاسی در زمینه مبارزه با فساد دولت، قوه قضائیه و مجلس ناراحتی برحق دارند. اکنون به راحتی همگان چه نمایندگان مجلس، چه دولتمردان و چه قوه قضائیه موضوع فساد را مطرح می‎کنند محل فساد و مصداق فساد هم مشخص است، ولی کسی برخوردی صورت نمی‎دهد اینها مواردی است که در زمینه مقابله با آنها باید اقدامی جدی صورت گیرد.
به هر حال مشکلات اقتصادی قابل پیش‌بینی نیست و این اعتراضات در کشورهای دیگر هم به دلیل مشکلات معیشتی رواج داشته و دارد.
بله. من دو دوره بحران در کشور کره جنوبی را یادآور می‎شوم که یکی در سال 1997 میلادی و یکی در سال 2007 میلادی که در آن دوران بحران‌هایی ایجاد شد و در آن دوران بحران کار به جایی رسید که زمانی دولت کره جنوبی اعلام ورشکستگی کرد و بانک جهانی 56 میلیارد دلار وام به دولت کره جنوبی اختصاص داد در آن زمان برای ضمانت این وام‎ها، دولت از مردم خواست که هرچه دارایی دارند به عنوان ضمانت و وثیقه بگذارند. وقتی دولت کره جنوبی از مردم تقاضای کمک کرد، زنان کره جنوبی همه صف کشیدند و طلا و جواهرات خود را به خزانه دولت کره جنوبی به عنوان وثیقه 56 میلیارد دلاری تقدیم کردند و این موضوع نتیجه اعتمادی است که به نظام اقتصادی کشور خود داشتند و بدون هیچ تعارفی می‎توان گفت که این اعتماد در کشور ما ضعیف است. روزی نیست که در آن سخنی از مبارزه با فساد زده نشود اما عملا فساد برای فسادگران بزرگ امکانپذیر بوده و روزبه‌روز به تعداد، کمیت و فعالیتشان افزوده می‎شود. نمونه آن هم مسائل اخیر مربوط به سکه بود که به طور طبیعی اسامی کسانی که به اسم آنها سکه خریداری شده است و دستگاه‌های اطلاعاتی نیز این اسامی را می‎شناسند و حتی اطلاع دارند پشت پرده این قضایا چه کسانی هستند که با تصمیم دولت، ارتباط مبتنی بر اقتصاد رانتی داشتند و دارند، یعنی می‎دانند که چه تصمیمی در یک ماه آینده و چه میزان سودی در کجا ایجاد می‎کند و با هم لانه مبتنی بر فساد را شکل می‎دهند و اینها مواردی است که بدون تعارف عرض می‎کنم که خواسته ملت است یعنی برخورد با فساد باید مشهود و محسوس باشد و پولی که حاصل از این برخورد است باید در چرخه اقتصادکشور و همچنین در جهت رفع مشکلات مردم به کار گرفته شود.


این برخورد انجام می‌شود و روزانه اخبار آن در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود.
درست است. در بسیاری از موارد، تعداد زیادی از افراد را دستگیر می‎کنند، مجازات نیز صورت می‎گیرد ولی معلوم نیست این پول‌ها به کجا می‎رود این پول حق ملت است و باید تکلیفش روشن شود. لذا به نظر من شرایط به جایی رسیده که هرچه شفاف‎‎تر با ملت صحبت کنید شاهد اعتراضات کمتر نیز خواهید بود. بعد از یک مدیریت سالم و موثر و در نهایت یک اقتصاد غیرفاسد است که به راحتی می‎توان با مردم سخن گفت و از کمبود‎ها و سیاست‎های تحریمی گفت و مسائلی را که در نتیجه کم‎کاری در داخل است را مورد مقابله مدیریتی قرار داد.
بحث اعتماد مردم کره جنوبی را مطرح کردید در ماه‌های اخیر به ویژه در روزهای اخیر برخی مدعی می‌شوند که اعتماد جامعه به مسئولان کاهش پیدا کرده است که خودش مانعی برای کنترل بازار است. این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بحث اعتماد مردم به دولت شاخص دارد وقتی در یک جایی، برد شایعه از رسانه‎های رسمی و ملی کشور بیشتر است یا در مناطقی، شایعات بر زندگی روزمره مردم اثر می‎گذارد این نشان می‎دهد که اعتماد در آن جامعه کم شده است و عرض بنده این است؛ با توجه به آنچه گفته شد اکنون شرایط به گونه‎ای است که در یک دوره زمانی حرف زدن هم تاثیر‎گذار است با هر لحنی که بیان شود و از سوی هر حزب و جریانی چه حزب راست و چه حزب چپ بیان شود اما تا زمانی که برخورد عملی صورت نگیرد اعتماد بیشتر از بین خواهد رفت. یک مثالی عرض می‎کنم در همین استان کرمانشاه آماری داریم. ده‎ها میلیارد تومان وام به مردم تحت پوشش کمیته امداد پرداخت شده است. تقریبا اقساط تمام وام‎ها پرداخت می‎شود و هیچ کس قسط عقب افتاده ندارد محروم‌ترین مردم جامعه، تحت پوشش کمیته امداد هستند ولی در همین کشور ما بیش از 130هزار میلیارد تومان معوقه بانکی وجود دارد 130 هزار میلیارد تومان یعنی برابر با عملکرد چهار پنج ساله عمرانی کشور، وام داده شده است که بیش از حدود 80 الی 85 درصد آن را حدود 100 نفر دریافت کرده‎اند و این 100 نفر این مبلغ را پس نمی‎دهند. بیش از 130هزار میلیارد تومان یعنی برابر با عملکرد چهار پنج ساله عمرانی کشور، به حدود 100 نفر وام داده شده و آنها این مبلغ را پس نمی‎دهند. علت پس ندادن وام‎هایشان، پشتوانه‎های رانتی و سیاسی است، یعنی اینها در حوزه‎های قدرت کشور، پشتوانه دارند. این 100 نفر جزو ثروتمندان صاحب رانت هستند که علت پس ندادن وام‎هایشان، نه عدم تعهد اقتصادی بلکه پشتوانه‎های رانتی و سیاسی است. به عبارت دیگر هر کدام در حوزه‎های قدرت کشور، پشتوانه‎ای دارند که این پشتوانه مانع از این می‎شود که قانون در قبال آنها اعمال شود و قانون فقط در قبال یک تحت‎پوششی محروم و مظلوم کمیته امداد اعمال می‎شود و اقساط از آنها گرفته می‎شود. مطمئنا این افراد محروم از وجدان قوی‎تر و بالاتری نسبت به ثروتمندان صاحب رانت برخوردار هستند.
یعنی معتقدید افراد دارای استطاعت مالی از اجرای قانون خودداری می‌کنند یا قانون درباره آنها با اغماض اجرا می‌شود؟
یک واقعیتی وجود دارد که قانون نباید تبدیل به یک دستاویزی برای گرفتن حقوق قدرتمندان شود و از آن سوءاستفاده کنند ولی زمانی که باید تکلیف قانونی خود را بجا بیاورند، این تکلیف را عملی نکنند. دولت خیلی راحت می‎تواند پول‌های میلیارد تومانی افراد مجهو‎ل‎الوصول یا مشکوک‎الوصول را تعیین تکلیف کند و این پول‎ها را در چرخه اقتصاد کشور صرف کنند که این اقدام علاوه بر آثار قانونی، آثار عملیاتی هم دارد. بخشی از موضوع همین است. بخشی هم که متفاوت از موضوع است بحث حفظ شرایط متعادل در مناسبات خارجی کشور است. در حوزه خارجی ما می‎توانیم در حوزه‎های تقابلی، مقابله را داشته باشیم در حوزه نظامی نیز، پاسخ سیاسیون افراطی آمریکایی را باید بدهیم ولی به گونه‌ای عمل نکنیم که در جامعه التهاب ایجاد کنیم و باید بدانیم بخشی از مردمی که اعتراض می‎کنند اینها کسانی هستند که از لحاظ اقتصادی به اعتراض رسیده‎اند و این اعتراض ناپاکی نیست و اعتراضات اقتصادی مردم و برخی اصناف است منتهی بخشی از جریانات نیز هدفشان ناپاک است اینها کسانی هستند که فارغ از هدف به دنبال خود اعتراض هستند یعنی کسانی هستند که در معادله پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، وزیر خارجه قدیم‎الاطلاعاتی آمریکا عمل می‎کنند. وی معتقد است که باید ایران را در تنگناهای اقتصادی قرار دهیم و همزمان هم شورش‎ها و اعتراضات را در داخل ایران تحریک کنیم اینها کسانی هستند که فقط بحث اعتراض برایشان مهم است و معتقدند که با تداوم اعتراضات همان شاخص‎های اقتصادی هم دوباره سقوط می‎کند و به عبارتی اینها به منافع آن دسته از مردم که دغدغه‎های پاک دارند، آسیب می‎زنند.
نقش قوه قضائیه در مبارزه با فساد اقتصادی را چگونه ارزیابی می‎کنید؟
به اعتقاد بنده قوه قضائیه در مقابله با فساد با قدرت عمل نمی‌کند و این واقعیتی است که وجود دارد و در فرایند پیچیده رسیدگی، مفسدان اقتصادی همواره راه‎های فرار بسیاری پیدا می‎کنند و در این فرایند پیچیده که راه‌های فرار بسیاری وجود دارد در هر کدام از این مسیرها، لابی‎های قوی، رشوه‎گیران و رشوه‎دهندگان باسابقه‎ای قرار گرفته‎اند که اینها مانع اجرای عدالت شده‌اند. قوه قضائیه نیازمند یک نگاه حاکمیتی است. حتما باید با آن کسانی که با عدم برخورد انتظامی، اطلاعاتی و قضائی حریم امنی را برای دزدان با سابقه و پرشمار کشور ایجاد کردند، برخورد صورت گیرد.