استیضاح پر حاشیه

آرمان- یاسمین طالقانی: ظاهرا می‌دانست که این بار خبری از رأی اعتماد نمایندگان مجلس به او نیست، چراکه کمتر از بار قبل که به پشت میز استیضاح رفت برای متقاعد کردن نمایندگان تلاش داشت و دیروز حرف‌هایی را بر زبان آورد که اگر کمی امید به ماندن داشت شاید هرگز بر زبان جاری نمی‌ساخت. علی ربیعی دیگر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست، چراکه دیروز نمایندگان با 129 رأی مثبت، 111 رأی منفی، 3 رأی ممتنع از مجموع 243 رأی ماخوذه با ابقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سمت خود مخالفت کردند. دیروز اسحاق جهانگیری، محمدجواد آذری جهرمی و مسعود سلطانی‌فر، علی ربیعی را در جلسه استیضاح وزیر کار در مجلس همراهی می‌کردند.
ابهام نیم‌ساعته!
دیروز جو مجلس در زمان بررسی استیضاح ربیعی آرام نبود و بی‌نتیجه‌بودن لابی‌ها برای تداوم حضور او در وزارتخانه از چهره نمایندگان مشخص بود و از همان ابتدا جمعی از نمایندگان به عدم رعایت تشریفات قانونی در مورد استیضاح و عدم بررسی آن در جلسه کمیسیون اعتراض کردند که در آن زمان احتمال منتفی شدن استیضاح وزیر کار مطرح شد. به این ترتیب که قرار بود ۱۱ نفر از نمایندگان به‌عنوان متقاضی استیضاح وزیر کار در این جلسه صحبت کنند. اما با آغاز جلسه هیچ‌کدام حاضر به صحبت در مخالفت با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشدند. بهروز نعمتی با نکوهش اقدام ۱۱ نماینده در صحبت‌نکردن در موافقت با طرح استیضاح، گفت: اتفاق بدی که امروز در صحن علنی مجلس افتاد این بود که این دوستان باید در موافقت با استیضاح و مخالفت با ربیعی صحبت می‌کردند اما این آقایان پشت تریبون مجلس نیامدند و به‌نظر بنده کار خوبی نکردند. سخنگوی هیات رئیسه مجلس متذکر شد: «اگر عزیزی برای استیضاح به حجت شرعی نرسیده باشد نباید این کار را انجام دهد و اگر به حجت شرعی رسید باید استیضاح را انجام دهد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد». در ادامه این جلسه علی لاریجانی در دفاع از روال قانونی استیضاح با بیان این‌که «در جریان اعلام وصول و بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روال قانونی انجام شده» در عین حال گفت که منتفی شدن این استیضاح تنها با پس گرفتن همه امضاها امکانپذیر خواهد بود. بنابراین رئیس مجلس برای رسیدن به اجماع و تعیین تکلیف جمع‌بندی استیضاح‌کنندگان تنفس اعلام کرد و در نهایت بعد از تنفس ۳۰ دقیقه‌ای استیضاح ربیعی آغاز شد.
بودن یا نبودن؛ ‌مساله این است


با آغاز مجدد جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بین محجوب و لاریجانی برای حضور داشتن یا نداشتن وزیر برای شروع جلسه بگومگو اتفاق افتاد. محجوب گفت: پس از اعلام تنفس و خارج شدن نمایندگان دولت و رسانه‌ها، هنوز وزیر به داخل صحن برنگشته و شما نباید جلسه استیضاح را بدون حضور ربیعی آغاز کنید و لاریجانی در واکنش به اعتراض شدید وی، با خواندن ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی مجلس به وی گوشزد کرد که هیچ‌کجای آیین‌نامه صراحتی برای آغاز جلسه استیضاح با حضور وزیر استیضاح‌شونده ندارد. در همین رابطه محسن کوهکن در حاشیه جلسه با بیان اینکه علیه استیضاح‌کنندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جوسازی شد، گفت: صحنه‌گردان جلسه یکی دو نفر از وزارت کار بودند. پس از آغاز جلسه نیز بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران پارلمانی با ارائه توضیحاتی درباره اتفاق جلسه استیضاح ربیعی، روند طی شده در اعلام وصول طرح استیضاح وزیر کار را قانونی دانست و اقدام نمایندگان متقاضی استیضاح برای صحبت ‌نکردن را نکوهش کرد. در ادامه این جلسه موافقان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در جایگاه به ارائه نظرات خود پرداختند. نگهبان سلامی اظهار کرد: آقای ربیعی به جای لابی‌گری وظایف وزارتخانه‌ای خود را انجام می‌دادید. اکبری مدعی شد لحن وزرا پس از رأی اعتماد تغییر کرد. سلیمانی اظهار داشت: عوامل پشت پرده در مجلس برای اخلال در استیضاح وزیر تعاون معرفی شود. جاسمی اظهار کرد: امروز صبح عده‌ای از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند. کمالی‌پور نیز تصریح کرد: شستا نتوانسته شفاف‌سازی لازم را در زیرمجموعه‌های اقتصادی خود ایجاد کند. گودرزی گفت: تامین اجتماعی در حال فروپاشی است. خادمی تصریح کرد: اگر به استیضاح ربیعی رأی ندهیم در افسردگی و بیکاری جوانان شریکیم. یارمحمدی معتقد بود: امروز باید پرسید آیا آقای ربیعی توانسته به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند؟ خجسته تاکید کرد: مجلس معامله‌گر نیست. چنارانی گفت: وزارت تعاون به جامعه کارگری ظلم کرده است. نوروزی اظهار کرد: وزیر کار در مورد عدم بازگشت دلارهای پتروشیمی‌ها توضیح دهد. رنجبرزاده تاکید کرد نباید بگذاریم وزیران ضعیف در دولت باقی بمانند. پورابراهیمی گفت: اشتغال ماموریت کیست که مردم به کف خیابان‌ها می‌آیند؟ همچنین سیدحسین نقوی حسینی تاکید کرد: فراکسیون نمایندگان ولایی به استیضاح ربیعی رأی مثبت خواهد داد. مقصودی خطاب به ربیعی تصریح کرد: آقای ربیعی شما آخر لابی‌گری و بازی‌کردن با احساسات مردم هستید. بر اساس آخرین تصمیم دیشب این افراد که اسامی آنها را می‌خوانم قرار بود صحبت کنند اسامی را می‌خوانم خودشان پاسخگو باشند؛ مسعود گودرزی، یارمحمدی، علی‌ اکبری، خجسته، نگهبان، پورابراهیمی، رنجبرزاده، جاسبی و رستمیان. یکی از نمایندگان مجلس، «سقوط» نفتکش سانچی را به بی‌تدبیری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتبط دانست و این موضوع را یکی از دلایل عمده استیضاح خواند! علی ربیعی نیز با دستمایه قرار دادن این موضوع خاطرنشان کرد: نفتکش‌ها، غرق می‌شوند؛ سقوط نمی‌کنند!
ادامه صفحه6