ترخيص كاغذ از كف‌گمرک

آرمان- فریبا نهاوندی: افزایش قیمت کاغذ در یکسال اخیر سبب تعطیلی برخی روزنامه‌ها شد و برخی واردکنندگان و تولیدکنندگان انواع کاغذ نیز از تعطیلی کارخانه‌های کاغذسازی چین و هند به دلیل آلایندگی، افزایش قیمت جهانی خمیر کاغذ و کمبود مواد اولیه شکایت داشتند. همچنین کاهش 70 درصدی تولید کاغذ روزنامه در اسفند سال گذشته و همانطور تحولات ارزی نیز در تشویش بازار کاغذ و افزایش قیمت آن ‌تاثیرگذار بود، اما انتظار بهبود وضعیت بازار کاغذ با اجرای سیاست‌های جدید بسته ارزی دولت وجود دارد.
طبق آمارهای رسمی گمرک وارداتی حدود 24 هزار تن کاغذ روزنامه از کره جنوبی، روسیه، اتریش، نروژ، سوئد، چین، فرانسه، فنلاند، آلمان، مجارستان و امارات متحده عربی در سال گذشته انجام شد که ارزش دلاری آن رقمی معادل 138 میلیون دلار بوده است و طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت سال جاری 27 هزار تن کاغذ روزنامه به ارزش 23 میلیون دلار ثبت سفارش شده است و از آنجا که معمولا تنها نیمی از ثبت سفارش‌­ها به واردات منجر می­شود احتمال ادامه وضعیت بحرانی کاغذ روزنامه نگران کننده بود، اما پس از اعلام خبر خوش احتمال ترخیص 105 هزار تن کاغذ از گمرک بازار کاغذ با احتمال تعادل قیمت مواجه شد.
ترخیص ۱۰۵ هزار تنی کاغذ
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با بررسی‌هایی که انجام شده بیش از ۱۰۵ هزار تن کاغذ از گمرکات کشور در دست ترخیص است. به گزارش تسنیم، محمد شریعتمداری در حاشیه جلسه با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره بررسی مشکلات کاغذ در این کمیسیون افزود: 35 هزار تن از محل گشایش‌های اسنادی یا حوالجات سال جاری و بقیه از محل تامین اعتبار در سال قبل تامین شده و همین‌طور بانک مرکزی در جلسه کمیسیون فرهنگی قول داد که تمام ثبت سفارش‌های مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در بانک مرکزی منتظر تامین اعتبار است تامین اعتبار می‌شود. او گفت: بسیاری از آنها از طریق اعتباری که صادرکنندگان و انجمن‌های وارد کننده داشتند موانع برطرف شده است و به محض گشایش اعتبار آنها نیز به کشور وارد می‌شوند و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم‌اکنون این محموله‌ها بیش از 100 هزار تن در دست عرضه در بازار است و مشکلی در خصوص عرضه به بازار نخواهیم داشت و آرامش به طور کامل حاکم می‌شود. شریعتمداری گفت: در جلسه‌ای که دیروز در کمیسیون فرهنگی مجلس بودیم یک بحث درباره عمومیت کاغذ اعم از تولیدات داخلی و بررسی موانعی که سر راه توزیع قرار دارد مورد بررسی قرار گرفت که باید برای افزایش تولید به داخل توجه ویژه به‌ویژه درمسائل زیست محیطی داشته باشیم.


صدور مجوز واردات فوری 20 هزار تن کاغذ مطبوعات
وزارت صنعت، معدن و تجارت با واردات 20 هزار تن کاغذ برای تامین کسری کاغذ مطبوعات و روزنامه موافقت کرد. به گزارش ایرنا، از تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در پی موافقت این وزارتخانه با قرار گرفتن کاغذ مطبوعات و خمیر کاغذ در گروه یک و نیز تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به معضلات کاغذ، در یک جلسه پس از بررسی درخواست‌­های رسیده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با واردات فوری 20 هزار تن کاغذ مطبوعات موافقت و مقرر شد این وزارتخانه نسبت به هماهنگی ثبت سفارش و مقدمات واردات اقدام کند. همچنین گفته شده است که تعزیرات حکومتی زیر نظر وزارت دادگستری برای رسیدگی به سودجویی‌ها در بازار ارز وارد عمل شده است و با سودجویان برخورد قاطع می‌کند. از سوی دیگر کمیسیون تنظیم بازار با موضوع کاغذ تشکیل جلسه داد و نرخ چهار هزار و 100 تومان قیمت سقف کاغذ در بازار تعیین و تصویب شد و هرگونه تخلف در این زمینه و گرانفروشی در این حوزه تخلف محسوب می‌شود. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار داد: هرگونه نگهداری و دپوی کاغذ در انبارها با توجه به شناسایی واردکنندگان و تولیدکنندگان تخلف محسوب می‌شود و با همه متخلفان که در این زمینه اقدام کرده باشند برخورد جدی صورت می‌گیرد و همه متخلفان به دستگاه قضائی معرفی می‌شوند.
وضعیت کاغذ کشور چندان مناسب نیست
وضع صنعت کاغذ کشور با وجود برنامه دولت برای حمایت از این بخش با تخصیص ارز یارانه‌ای چندان مناسب نیست، رئیس سندیکای کاغذ و مقوای ایران: عده­ای فرصت طلب و رانت‌جو وارد بازار شده و عرصه را برای مصرف‌کنندگان کاغذ تنگ کرده­اند. به گزارش ایرنا، ابوالفضل روغنی گلپایگانی گفت: قیمت کاغذ روزنامه در یک سال اخیر رشد بیش از دو برابری را تجربه کرده است؛ موضوعی که ظلمی در حق روزنامه‌­نگاران و اهالی مطبوعات تلقی می­‌شود؛ در این باره قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: دولت با هدف حمایت از مقوله دانش و فرهنگ در کشور، ارز یارانه‌ای 3800 تومانی به واردات کاغذ می‌­دهد که تنها کالای غیراساسی است که از این ارز استفاده می­‌کند. رضا رحمانی اضافه کرد: در صنعت کاغذ روزنامه با مشکل قدیمی بودن فناوری­‌ها و دستگاه­‌ها و کمبود مواد اولیه مواجهیم، اما پارسال 100 هزار تن کاغذ بسته بندی صادر شد و قرار است امسال به دو برابر افزایش یابد. در این راستا صادرات انواع کاغذ و کاغذ باطله از کشور نیز ممنوع شده است. در عین حال واردکنندگانی که محموله‌های وارداتی کاغذ در گمرکات دارند موظف شدند ظرف یک هفته با هماهنگی گمرک و بانک مرکزی نسبت به کارسازی و ترخیص محموله خود اقدام کنند.