۱۰۰نفر ممنوع الخروج شدند

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه برخی با سودجویی و احتکار و قاچاق فشار را بر مردم می‌افزایند، گفت: تا امروز ۶۷ نفر از افراد متخلف و مجرم دستگیر و بازداشت شدند و بیش از صدنفر از کارمندان دولت و صاحب سمت ممنوع الخروج شدند. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری با رسانه‌ها، اظهار کرد: صدها بوق تبلیغاتی علیه مردم ما راه انداختند و هر روز سعی دارند روحیه مردم را تضعیف و مردم را مایوس کنند. در این وسط ضد انقلاب خارج نشین هم به آنها کمک می‌کند. سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: اما در این میان افرادی از این فرصت استفاده می‌کنند و خیلی چیزهایی که مایحتاج مردم است با سودجویی و احتکار و قاچاق فشار را بر مردم می‌افزایند. برای مقابله در برابر این سودجویان در هفته‌های گذشته در قوه‌قضائیه چند بازپرس برای این کار در نظر گرفته شد. دادستان تهران موظف شد که نظارت مستمر شبانه روزی داشته باشد. معاون اول هدایتگر این جریان شد و دادستان کل کشور موظف شد که تلاش کند و پروندهایی که مرتبط با این موضوع است از شهرستان‌ها به تهران احاله شود. بر این اساس تا امروز ۶۷ نفر از افراد متخلف و مجرم دستگیر و بازداشت شدند و بیش از صدنفر از کارمندان دولت و صاحب سمت ممنوع‌الخروج شدند و برای ۲۵ پرونده که ۲۶ نفرند کیفرخواست صادر شده است. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا بازداشت پسر نوبخت با مقادیری سلاح و مهمات را تایید می‌کنید یا نه؟ عنوان کرد: گاهی شما اسم می‌برید که این کار ما را سخت می‌کند. البته شما تقصیری ندارید در هر حال هم شما و هم من معذور هستیم اگر چیزی باشد دیر یا زود مطلع می‌شویم.
اتهام؛ متوجه احمدی‌نژاد
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره ویدئوی اخیر احمدی‌نژاد که در آن روسای قوای سه‌گانه را مسئول ایجاد وضعیت نامطلوب کشور دانست و خواستار کناره‌گیری آقای روحانی شد و اینکه آیا احمدی‌نژاد احیانا با بیان این طور مطالب مرتکب جرمی شده است؟ گفت: بله اتهامی متوجه وی هست، زیرا جنبه عمومی دارد. او به کسی گفته برو. آن فرد هم کنار نمی‌رود و چیز سختی نیست و نباید به این چیزها توجه کرد. هنوز اتفاقی در این پرونده رخ نداده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه هفته گذشته معاون سابق بانک مرکزی دستگیر شد، آیا دستگیری افراد دیگری مثل رئیس سابق بانک مرکزی در دستور کاراست یا خیر؟ گفت: دستگیری زمانی است که اتهامی متوجه کسی شود و اگر هم اتهامی متوجه‌شان نباشد گاهی برای ادای توضیحات باید بیایند تا یکسری توضیحاتی را بدهند. فردی که نام بردید تا این لحظه به عنوان مطلع و شاهد نیاز به احضارش مطرح نبوده و تاکنون وی احضار نشده است. بازداشت هم با توجه به عدم احضار مطرح نیست. وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر دلیل عدم تعیین وقت محاکمه مشایی با وجود گذشت بیش از یک ماه از صدور کیفرخواست و چند ماه از بازداشت او، گفت: هنوز وقت دادگاه تعیین نشده. اشکالاتی وجود داشت که قرار بود با دادسرا صحبت کنند تا آن را رفع کنند. مجددا پیگیر این موضوع می‌شوم.
هرکس حرفی بزند احضار می‌شود


محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره گم شدن ۹ میلیارد دلار گفت: آقای یوسفیان ملا انصافا انسان فعالی است. دادستان تهران ایشان را خواست و گفتند مستندتان چیست؟ گفت اصلا من اینطور نگفتم، صدا و مطلبم موجود است. یقینا چنین چیزی درست نیست. متأسفانه برخی دولتمردان فعلی نسبت به دولت دهم همین حرف‌ها را می‌زدند و می‌گفتند ۱۸ میلیارد گم شده است که این تعبیرها درست نیست؛ نه آن زمان ۱۸ میلیارد گم شده بود و نه الان ۹ میلیارد گم شده است. از این پس هم قرار شده هر کسی حرفی زد و مسائلی را عنوان کرد، احضار شود و اگر اطلاعاتی دارد ارائه کند. وی با بیان اینکه قطعا در ثبت سفارش‌ها تخلفاتی شده است و ما هم دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: ثبت سفارشی که در سال 96 یا 97 شده است آیا همه صحیح بوده است یا خیر؟ چه میزان ارز به آن تخصیص پیدا کرده است؟ ناگفته نماند که سامانه‌ای تشکیل شده و وزارتخانه‌ای وجود دارد و سازمان صنعت و تجارت متولی اصلی آن است. ما بررسی خواهیم کرد که در زمان ممنوعیت و در زمان محدودیت ثبت سفارش، چه کسانی ثبت سفارش کرده‌اند و از دست اندرکاران وزارتخانه چه کسانی بوده‌اند؟ قبلا هم گفته شد برخی دستگیر شده‌اند. تخصیص دهندگان چه کسانی‌اند؟ باید مشخص و معین شود چه دستگاهی خلاف کرده است. البته این مسائل کار قوه قضائیه را در این زمینه مشکل کرده است. همه قائل هستند تخلف شده است، اما اصلا این مبلغ نیست و بسیار ناچیزتر است و این مبلغ هم گم نشده است چون در مواردی افراد فرصت وارد کردن کالایشان تمام نشده است. محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به فرجه زمانی برای ثبت سفارش خودروها، گفت: برای مثال طی 10 روز باید تعدادی ثبت سفارش می‌شد که پس از انجام باید آلارم داده می‌شد و یا حداقل این سوال را ایجاد می‌کرد که چرا این اتفاق افتاده است. از تیرماه سال 96 طبق گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت متوجه می‌شوند که حتما موضوعی بوده است، اما آن را به قوه قضائیه اطلاع نمی‌دهند که اگر زودتر گفته بودند شاید زودتر کشف می‌شد.
بازداشتی‌های اعتراضات
محسنی اژه‌ای اظهار کرد: بازداشت‌هایی که انجام می‌شود ممکن است مربوط به همان لحظه دستگیری باشد، اما افراد پس از بازداشت نگهداری نشوند و همان لحظه یا ساعت‌ها بعد آزاد شوند یا ممکن است اصلا افرادی اشتباهی دستگیر شوند، بنابراین بسیاری از آنها آزاد شده‌اند. تعداد بازداشتی‌ها در این رابطه بسیار بسیار محدود است که این افراد یا لیدر هستند یا در آن صحنه مرتکب جرم شده‌اند. مانند اینکه سنگی پرتاب کرده‌اند یا به پلیس حمله کرده‌اند یا وسیله عمومی آتش زده‌اند یا غیره، اما اگر دشمن بخواهد ادامه بدهد به مردم می‌گویم گول نخورند. نیروهای امنیتی با جدیت برخورد خواهند کرد و این طور نیست که برای همیشه دستگاه‌های مربوطه صبر و حوصله داشته باشند. ممکن است بازداشت شوند حتی محاکمه شوند و ممکن است برای برخی پرونده تشکیل شده باشد. وی در پاسخ به سوالی در رابطه با تایید یا عدم تایید بازداشت رئیس سابق حراست بانک مرکزی و یا صدور قرار بازداشت این فرد، اظهار کرد: با توجه به قانون نمی‌توانم اسم ببرم، اما بله این فرد احضار شده و از او تحقیق شده است، اما اینکه بازداشت شده یا نه، نمی‌دانم. محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی درباره اتهامات یکی از نمایندگان مجلس به رئیس قوه قضائیه در فضای مجازی، آیا با این فرد برخوردی صورت می‌گیرد یا نه؟ عنوان کرد: در گذشته هم آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد قبلی مواردی را گفته بودند. تعدادی را خود هیات تشخیص مجلس اعلام کرده که جزو وظایف نمایندگی نیست که این موارد شاکی خصوصی دارد و دادستان باید پیگیری کند. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به تاکید رهبری برای اعلام اسامی قضات متخلف تاکنون چه اقدامی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: از زمان دستور ایشان تاکنون افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند. در زمانی که حکم معلوم یا قطعی شود قطعا معرفی می‌شود.