چرا ابراهیم رئیسی اعلام کرد کاندیدای مستقل است

آفتاب یزد- گروه سیاسی: بالاخره پیام داد. یک بیانیه رسمی برای آنکه بگوید من هستم. من آمده‌ام! من احساس تکلیف کردم و من می‌خواهم که با دیدن این همه مشکل در کشور همچون فرشته‌ای بر آسمان ایران، بال گشایم و حلال همه دردسرها و دشواری‌ها باشم!
حجت‌‌الاسلام رئیسی با دادن یک بیانیه به طور رسمی ورودش را به انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد؛ بیانیه‌ای که به دو بخش تقسیم می‌شد؛ بخش اول انتقادهایی بود که به دولت روحانی وارد کرد، او با این بیانیه به اثبات رساند که قطب مقابل روحانی است. مثلا آنجایی که می‌گوید: "مردم می‌پرسند با وجود این همه منابع سرشار و سرزمین پر نعمت، استعدادهای متراکم انسانی و رهنمودهای روشن رهبر عزیز انقلاب؛ چرا وضع کشور چنین است؟
آیا نمی‌توان قفل رکود و بیکاری و انسداد در کسب و کار و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن را گشود؟"
**چرا استقلال؟


اما بخش دوم بیانیه رئیسی، بیش از بخش اول مورد توجه قرار گرفته است چون او در این قسمت، به خودی‌ها! کنایه‌ای سخت زده، آنجایی که نوشته: "فارغ از گروه بندی‌های سیاسی رایج، در رقابت‌های انتخاباتی شرکت خواهم کرد."
رئیسی که همه او را کاندیدای "جمنا " و اصولگرایان می‌دانستند، با این بیانیه نشان داد که جمنا را از بالا به پایین نگاه می‌کند. او که در نشست‌های این جبهه حضور نیافت و میثاق نامه آنها را نیز امضا نکرد، این بار با چنین بیانیه‌ای نشان داد که آن فاصله گرفتن‌ها از جمنا بی‌دلیل نبوده است. شاید رئیسی نیز می‌داند که در چنین شرایطی اگر به صورت واضح خود را کاندیدای اصولگرا معرفی نکند، به نفع اوست. بدنامی عملکرد اصولگرایان بخصوص در دو دولت سابق و سه مجلس گذشته از یک سو، عدم اقبال مردم به جناح محافظه کار و همین طور کارنامه غیرشفاف اصولگرایان از طرف دیگر، همه و همه هراس بر دل رئیسی انداخته که مبادا معرفی شدنش به عنوان کاندیدای صرفا اصولگرا، آن هم به عنوان نامزد نهایی " جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی " به ضررش تمام شود!
جایگزین رئیسی؟
این اعلام استقلال رئیسی آنچنان عرصه را بر جمنا تنگ کرده است که عده‌ای از اعضای این جبهه به هول و ولا افتاده‌اند تا به فکر جایگزینی برای رئیسی باشند! کانال‌های رسانه‌ای اصولگرایی بیان کرده‌اند که به دنبال این اتفاق ممکن است قالیباف، جانشین رئیسی حذف شده از جمنا شود! آنچنانکه یک منبع آگاه از جریان اصولگرایی خبر داده است: "به دلیل حضور مستقل ابراهیم رئیسی در انتخابات، اعضای جمنا تصمیم دارند شهردار تهران را به عنوان نامزد اصلی این جبهه معرفی کنند".
عزت الله ضرغامی هم که خود یکی از کاندیداهای جمنا به شمار می‌آمد در نامه‌ای به این جبهه خواستار جایگزینی فردی دیگر با ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای جمنا شده. او در این نامه نوشته است:" همانگونه که در متن بیانیه ایشان آمده، فارغ بودن از گروه‌بندی‌های سیاسی رایج، مورد تاکید قرار گرفته که در واقع بر مرزبندی ایشان با جریان نوپای سیاسی جبهه‌ مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)، صراحت دارد. پیشنهاد می‌کنم به جای ایشان و نفر پنجم اعلامی که با صراحت مورد تکذیب و اعتراض ایشان قرار گرفته، دو نفر بعدی یعنی آقایان حاجی بابایی و نیکزاد را جایگزین نمایید.
درحالیکه یک روز تا آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، خبر آنلاین هم گزارش داده که جمعی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا جلسه‌ای را با محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برگزار کرده‌اند.
شنیده‌ها حاکی از آن است که برداشت از این جلسه این بوده که قالیباف در انتخابات نامزد خواهد شد.
همچنین شنیده شده که رستم قاسمی و نیکزاد، وزرای نفت و مسکن احمدی نژاد، اعلام کرده اند که در انتخابات ثبت نام خواهند کرد.
برخلاف قالیباف، دو نفر بعدى حائز آراى جمنا نشده‌اند و همه اینها به ویژه ثبت نام قالیباف ناشى از بیانیه ابراهیم رئیسى مبنى بر حضورش در انتخابات، خارج از ساز و کارهاى جناحى است.
بعید هم نیست، در چنین شرایطی که همچنان حملات قالیباف به دولت در سخنرانی‌ها‌یش ادامه دارد، نظر جمنا عوض شده و براو اجماع کند تا نشان دهد حسابش را از رئیسی جدا کرده!
**آشفتگی!
هر چه هست، در چنین شرایطی، آشفتگی بیش از هر زمان دیگری به سراغ جمنا و اعضایش آمده. از طرفی نبی حبیبی عضو هیئت موتلفه گفته که بعید است اصولگرایان به اتحاد برسند، از طرفی موتلفه‌ای‌ها اعلام کرده‌اند تمام قد و تا پایان، از نامزد خود "میرسلیم " حمایت می‌کنند! سعید جلیلی هم که شخصا از جمنا جدا شد و به گفته خودش، یک جبهه مستقل تشکیل خواهد داد! این موارد را به همراه اعلام استقلال رئیسی اگر در کنار هم قرار دهیم، این نتیجه حاصل می‌شود که اکنون جمنا مستاصل تر از همیشه؛ کارکرد آرمانی اش را در خطر می‌بیند!
اما به راستی از چه روی، رئیسی نمک خورد و نمکدان شکست و در حالیکه جمنا رئیسی را معرفی کرد، اکنون او می‌گوید من جمنایی نیستم. آیا اساسا از این پس ممکن است جمنا و اصولگرایان به دنبال کاندیدایی به غیر از رئیسی باشند؟
**حقش محفوظ است
محمدجواد حق‌شناس دراین‌باره به آفتاب یزد گفت: آقای رئیسی آرای جریان اصولگرا را در سبد رای خود محفوظ فرض کرده است، حتی نوع برخورد آقای رئیسی به جمنا نشان داد که چندان به جبهه توجه ندارد و حتی در جلسات‌شان نیز حضور پیدا نکرد.
وی افزود: "مجموعه جریان اصولگرا و جمنا پیش از این با آرایی که به رئیسی داده‌اند اطمینان خودشان و وابستگی‌ای که این جریان به رئیسی دارد را نشان داده‌اند. به همین دلیل آقای رئیسی نگران اصولگرایان و مجموعه جمنا و اقبال آنها به سوی خود نیست. بیانیه او به این عنوان که به صورت مستقل وارد انتخابات شده است و یا در جمنا حضور پیدا نکرده برای آن است تا بتواند آرای مردمی را - که خیلی رابطه‌ای با این جریان ندارند و یا حتی جریانی مستقل تعبیر می‌شوند- پوشش داده و چتر گسترده‌تری را در یک جریان اصولگرا بتواند با خودش همراه سازد. "
وی افزود: "آقای رئیسی با چنین نگاهی بیانیه مذکور را صادر کرده است ولی باید دید که آیا این نگرش به سود اوست یا تحلیل‌هایش با مشکل روبه‌رو خواهد شد."
حق‌شناس در پاسخ به این سوال که اکنون با بیانیه رئیسی مبنی بر حضور مستقل او، آیا امکان دارد که جمنا و اصولگرایان به سمت سایر کاندیداهای مطرح شده خود از جمله قالیباف بروند، پاسخ داد: "احزاب و اشخاص مختلف از موتلفه تا جلیلی وقتی در جمنا حضور نمی‌یابند، اما جمنا در محلی که وابسته به شهرداری تهران است جلسه برگزار می‌کند، بی‌معنا نیست! بیانیه اخیر آقای قالیباف هم یک مقابله جدی با روحانی است. اینها بیانگر آن است که حتی اگر مجموعه جمنا بر سر قالیباف به نقطه مشترک نرسیده باشد اما همراه با او به این نقطه مشترک رسیده که همه تلاش‌شان را به کار ببرند تا از آقای روحانی عبور کنند. "
حق‌شناس افزود:" اینکه سرانجام جمنا روی چه کسی به اتحاد برسد، بر اساس رویدادهای آینده و پازل انتخاباتی است. "
**فراموشی جریانات قدیمی
وی درباره قالیباف گفت: جمنا به هر حال به این موضوع آگاهی دارد که آقای قالیباف دو بار در انتخابات شکست خورده است، بنابراین اصولا نباید این ریسک را انجام دهد که سومین شکست قالیباف و اولین شکست خودش (جمنا) را بر اصولگرایان تحمیل کند. به نظر می‌آید جمنا به چهره‌هایی چون زاکانی، فتاح، حاجی بابایی و... به عنوان چهره‌ها و آزمون‌های جدید بیشتر دل بسته است. "
این فعال سیاسی درباره تشتت در جمنا پاسخ داد: "من فکر می‌کنم جمنا تنها در بخشی از جریان اصولگرایی تلاش خود را انجام داد اما در حوزه‌هایی که مجموعه‌های قدیمی‌تر اصولگرا (موتلفه و...) را در خود داشت ناموفق بود و نتوانست این جریانات را در خود جای دهد. "
وی گفت: ساز و کاری که جمنا تلاش کرد با حضور آقای رئیسی تشکیل دهد این بود که جلوی تشتت اصولگرایان را بگیرد اما این جبهه توجه به جریانات قدیمی خود نداشت؛ بر همین مبنا بود که چهره‌هایی مثل آقای میرسلیم که در حزب شناخته شده موتلفه است نادیده گرفته شد. به نظر می‌رسد مجموعه جمنا اصولاً جایی را برای تشکل‌های قدیمی اصولگرا که دارای تم و خط و ربط سیاسی بودند فراهم نکرد، بلکه سعی کرد جریانات جدید الورود را مورد بررسی قرار دهد. "
حق شناس ادامه داد: جمنا براساس آمریت‌های بالادستی کار می‌کند و بر همین اساس تلاش داشت تا آقای رئیسی را به عنوان چهره جدید انتخابات آماده کند. حضور اشخاصی چون ذوالقدر، زاکانی و فتاح به عنوان گزینه‌های کاندیداتوری نشان می‌داد که این تشکیلات اساسا به دنبال چهره‌های جدیدتر اصولگرا بود."
**حضور لرزان با یک بیانیه
محمدصادق جوادی‌حصار فعال سیاسی مشهدی نیز درباره کاندیداتوری تولیت آستان قدس رضوی و اعلام استقلال او در بیانیه انتخاباتی‌اش، به آفتاب یزد گفت:" مستقل وارد شدن آقای رئیسی قطعاً ناشی از یک تعامل و توافق است. او با جریان اصولگرا به این توافق رسیده که ضمن آنکه اعلام استقلال می‌کند، حرکت در راستای جمنا را نیز ادامه دهد. رئیسی می‌خواهد با اعلام استقلال، آرای جدای از اصولگرایان را هم به خود جلب کند وگرنه همه می‌دانند که رئیسی از سمت اصولگرایان و جمنا معرفی شده است. "
وی افزود: "وقتی آقای رئیسی در بیانیه‌اش می‌گوید من مستقلم! اگر عمل مستقلانه‌ای داشته باشد، این بیانیه به نفع اوست اما اگر در میانه راه با عدم استقبال جریانات میانه و غیر اصولگرا مواجه شود ناچار خواهد شد تا به سمت اصولگرایان تمایل نشان دهد که در آن صورت، او به دلیل این بیانیه دچار دوگانگی عمل و گفتار می‌شود؛ موضوعی که به ضرر اوست."
جوادی‌حصار اعلام کرد:"رئیسی با این بیانیه نشان داد که متزلزل وارد عرصه انتخابات شده و حضورش حضور با ثباتی نیست. بیانیه رئیسی نوعی عدم باور به جریان اصولگرایی را هم نشان می‌دهد! رئیسی می‌خواهد خود را از برخی آفات اصولگرایی نجات دهد. "
وی درباره اینکه آیا بیانیه رئیسی مبنی بر مستقل بودنش باعث خواهد شد تا جمنا به سمت کاندیداهایی دیگر چون قالیباف برود، گفت: اگر قرار بود آنها بر شخص دیگری به غیر از آقای رئیسی اجماع کنند باید پیش از این اجماع می‌کردند، آنها اساساً از رسیدن به یک کاندیدای مستقل ناتوان بودند. آنها رئیسی را همان کاندیدایی می‌دانستند که می‌توانست اصولگرایان را به این وحدت برساند."
جوادی حصار افزود: " با خروج چهره‌هایی چون سعیدجلیلی یا میرسلیم از جمنا و بیانیه مستاصل و لرزان رئیسی، جمنا نتوانسته مبتنی بر اهدافش پیش رود. اگر آقای رئیسی نپذیرفته که به عنوان کاندیدای جمنا وارد عرصه شود، پیشاپیش باید جمنا را شکست خورده اعلام کرد. حداقل این است که در حال حاضر به این ترتیب عده‌ای پشت سر آقای جلیلی و عده‌ای هم پشت سر آقای رئیسی قرار می‌گیرند و دیگر از آن جامعه گسترده اصولگرایان نیز خبری نخواهد بود. "