تشییع کودکان شهید یمنی

گروه بین‌الملل:  خیل عظیمی از مردم یمن، روز گذشته در مراسم تشییع پیکر کودکان شهید حمله اخیر ائتلاف سعودی حاضر شدند. شبکه تلویزیونی المسیره که ارگان رسمی انصارالله محسوب می‌شود، با انتشار تصاویری از این مراسم، گزارش داد با حضور گسترده یمنی‌ها از استان صعده و دیگر استان‌ها از جمله پایتخت، در ضحیان، مراسم تشییع پیکر شهدای جنایت اخیر عربستان‌سعودی در این شهر برگزار شد. روز یکشنبه نیز تصاویری منتشر شد که مردم یمن در حال کندن قبرهای متعدد برای دفن کودکان جان‌باخته در حمله عربستان‌سعودی هستند. شرکت‌کنندگان در این مراسم، با در دست داشتن تصاویر شهدای حمله عربستان به اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی، علیه نیروهای ائتلاف سعودی شعار سر دادند. نزدیک به 50 خودرو، پیکرهای شهدای این جنایت را به میدانی که قرار بود مراسم تشییع از آنجا آغاز شود، انتقال دادند.
پدر یکی از شهدای معصوم این جنایت در گفت‌وگو با خبرنگار المسیره اظهار داشت: ما به متجاوزان ظالم اعلام می‌کنیم شما نمی‌توانید عزم راسخ ما را درهم‌بشکنید و خون کودکان‌مان به اذن الهی شما را نابود خواهد کرد. پنجشنبه گذشته، جنگنده‌های ائتلاف سعودی اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی را در بازاری در شهر ضحیان واقع در استان شمالی صعده هدف قرار دادند که بر اساس آماری که تاکنون منتشر شده، دست‌کم 55 نفر شهید و 77 نفر نیز زخمی شدند. محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن پس از ادای نماز بر پیکر شهدای ضحیان، طی سخنانی اظهار داشت: هدف قرار دادن دانش‌آموزان در ضحیان جنایت آمریکا و همپیمانانش در ائتلاف سعودی است. ما آمریکا را در این جنایت و هر جنایت دیگری که علیه مردم یمن انجام شود، مسؤول می‌دانیم. این جنایت نشان داد نیروهای متجاوز به هیچ قانونی احترام نمی‌گذارند و تروریست و جنایتکارند. وی افزود: اگر وزارت خارجه آمریکا مجوز این کشتار را صادر نکرده بود، عربستان و افسران آمریکایی حاضر در اتاق‌های عملیات ائتلاف سعودی، این جنایت را مرتکب نمی‌شدند. جنایت قبیح کشتار این کودکان در ضحیان، تکرار جنایت آمریکایی‌ها در ژاپن و سایر کشورهاست.
رئیس کمیته عالی انقلاب یمن تاکید کرد: نیروهای زمینی، دریایی و هوایی یمن، به عملیات‌های خود علیه متجاوزان در تمام جبهه‌ها ادامه خواهند داد. ما به نیروی موشکی خود درود می‌فرستیم که مایه ترس دشمنان‌مان شده است. جنگ‌افروزی آل‌سعود و برخی رژیم‌های مرتجع عربی علیه یمن تاکنون به جان‌باختن بیش از 14 هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها نفر از آنها منجر شده است. تجاوز نظامی عربستان همچنین کشور فقیر یمن را با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه کرده است. عربستان‌سعودی در جنگ علیه یمن مرتکب جنایات جنگی متعددی شد اما جنایت محسوس و غیرمحسوس علیه کودکان یمنی را می‌توان مهم‌ترین جنایت جنگی ائتلاف سعودی در یمن عنوان کرد که به نظر می‌رسد با بی‌‌تفاوتی جامعه جهانی همراه شده است.  شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا با انتشار تصاویری از این تراژدی تکان‌دهنده؛ تصاویری که مربوط به آخرین ساعات زندگی کودکان شهید یمنی در ضحیان است، گفت: «کودکان پس از پایان 2 ماه کلاس درس، مدت‌ها بود انتظار این لحظه را می‌کشیدند و مشاهده می‌شود چگونه به شادی می‌پردازند، آنها سپس بر مزار کشته‌شدگان حوثی‌ها (انصارالله) ادای احترام کرده و زمانی بعد در اتوبوس مورد هدف حمله هوایی ائتلاف عربستان قرار می‌گیرند؛ ائتلافی که از سوی آمریکا حمایت می‌شود. سکوت کرکننده‌ای در جهان حاکم است». هر چند تعداد انگشت‌شماری از کشورها و نهادهای جهانی این جنایت را محکوم کردند ولی کودک‌کشان با نادیده‌ انگاشتن جنایت خود، بار دیگر بی‌توجهی خود به جان غیرنظامیان یمنی را ثابت کردند و سخنگوی سعودی ائتلاف متجاوز با تمام وقاحت گفت: حمله به اتوبوس حامل کودکان یمنی یک عملیات نظامی قانونی بود! سکوت جهانی در قبال جنایات فجیع و مستمر ائتلاف سعودی در حق کودکان معصوم یمنی باعث لجام‌گسیختگی عربستان‌سعودی و امارات شده است. قدر مسلم اینکه رژیم‌های سعودی و اماراتی با پول‌هایی که در اختیار سازمان ملل و دیگر داعیه‌داران غربی حقوق بشر می‌‌گذارند، هر چند در دادگاه‌های بین‌المللی مجازات نخواهند شد ولی هرگز نخواهند توانست لکه ننگین «کودک‌کشی» را از کارنامه سیاه خود پاک کنند. در سایه همین بی‌تفاوتی بین‌المللی است که می‌توان گفت به احتمال زیاد جنایت عربستان در حق کودکان ضحیان نخستین‌ و آخرین جنایت آل‌سعود نباشد. مرکز حقوق بشر و توسعه یمن با انتشار آماری اعلام کرد بیش از 6 هزار و 669 کودک یمنی در حملات هوایی ائتلاف سعودی به استان‌های مختلف یمن شهید و زخمی شده‌اند.
سعودی برای کشتار مردم یمن از چه سلاحی استفاده می‌کند
کشف بقایای بمب‌های آمریکایی کنار اتوبوس حامل قرآن‌آموزان یمنی در صعده بار دیگر بر این نکته تاکید دارد که سعودی‌ها جدای از ارزش‌های انسانی به همراه حامیان غربی خود از هر ابزاری برای کشتار مردم بی‌دفاع یمن استفاده می‌کنند. پیش‌تر اما گفته شده بود بمب‌هایی که عربستان در صعده و در کشتار کودکان و حمله به بازار از آن استفاده کرده بود MK82 بوده است. MK82 یا مارک 82، بمب سبک چندمنظوره غیرهدایت‌شونده است که وزنی معادل 227 کیلوگرم دارد و سبک‌ترین بمب قابل نصب روی هواپیماست. این بمب بارها توسط سعودی‌ها در یمن مورد استفاده قرار گرفته اما کاربر اصلی‌اش ارتش آمریکاست. مارک 82 در عین حال دارای بدنه‌ای از فولاد است و از ارتفاع بسیار نزدیک می‌تواند مخرب باشد. این بمب سبک دارای 89 کیلوگرم مواد منفجره درون خود است که از نوع تیرتونال بوده و 80 درصد آن تی‌ان‌تی و 20 درصد باقیمانده‌اش پودر آلومینیوم است اما شبکه تلویزیونی RT روسیه می‌گوید در میان بقایای اجساد باقیمانده از حمله جنگنده‌های سعودی به اتوبوس حامل کودکان قرآن‌آموز در استان صعده لاشه‌های بمبی یافت شده است که آمریکایی است. گفته می‌شود انگلیس و آمریکا اصلی‌ترین تامین‌کنندگان تسلیحات عربستان در جنگ یمن به شمار می‌روند که این تسلیحات تاثیر بسزایی در کشتار غیرنظامیان این کشور داشته است. در همین حال گفته می‌شود لین ملوف، مدیر عفو بین‌الملل در امور تحقیقات درباره خاورمیانه در بیانیه‌ای گفته است: اسناد و مدارک فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد فروش غیرمسؤولانه تسلیحات به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن منجر به صدمات عظیمی به غیرنظامیان یمنی شده است. گزارش RT درباره جنایت‌های سعودی در یمن اما ابعاد نگران‌کننده دیگری دارد که نشان از عمق فاجعه است.  در این گزارش آمده است: 100 هزار یمنی طی سال‌های گذشته جان خود را بر اثر بمباران‌ها و جنایت‌های سعودی از دست داده‌اند و سازمان‌های بین‌المللی هم نسبت به این جنایات عملا سکوت کرده و هیچ اقدام بازدارنده‌ای درباره توقف این جنایت‌ها انجام نداده‌اند.  اما نشریه انگلیسی ایندیپندنت هم در گزارشی درباره افزایش جنایت‌ها در یمن می‌نویسد: هر 10 دقیقه یک کودک در یمن کشته می‌شود، آن هم در حالی که فروش سلاح‌های انگلیسی به عربستان‌سعودی از آغاز جنگ در این کشور 500 درصد افزایش یافته است. این افزایش در شرایطی است که دولت انگلیس از سوی نهاد‌های مدنی و نمایندگان بعضا مستقل پارلمان این کشور درباره این رهاورد و اتخاذ سیاست‌های غیرانسانی تحت فشار قرار دارد.  دولت ترزا می ‌که مناسبات نزدیکی با دولت سعودی دارد از طریق فروش تسلیحات بخشی از بحران‌های مالی خود را جبران می‌کند؛ لندن رقمی بیش از 6/4 میلیارد پوند در 2 سال نخست جنگ یمن سلاح به ریاض فروخته است. انگلیس طی سال‌های همکاری نظامی خود با عربستان تلاش کرده از تمام لابی‌های خود برای سرپوش گذاشتن بر اعمالی که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است، استفاده کند. این نقض آشکار بارها در یمن و بمباران‌های نامحدود سعودی مشاهده شده است. تازه‌ترین گزارش‌ها از یمن نشان می‌دهد هیچ نشانه‌ای نسبت به پایان بحران در این کشور دیده نمی‌شود و 10 میلیون یمنی نیازمند کمک‌های فوری انسان‌دوستانه هستند و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، شاهد یک فاجعه وسیع‌تر انسانی خواهیم بود؛ فاجعه‌ای که ابعاد آن غیرقابل جبران بوده و نسل‌ها را در یمن متاثر از خود خواهد کرد.