یا پول رو می دی یا کشته می شه!

موضوع «آدم ربایی» در فیلم‌های ژانر حادثه ای و جنایی یکی از محبوب ترین سوژه‌های فیلم سازان در دنیاست. به خصوص وقتی فیلم نامه براساس یک داستان واقعی یا اقتباسی از یک کتاب پرفروش شکل گرفته باشد. فیلم «تمام پول های جهان» یک اثر در سبک جنایی‌زندگی‌نامه‌ای با موضوع آدم ربایی است. این فیلم سال قبل، با الهام از کتاب «ثروت پردردسر: ثروت ظالمانه و بدبختی‌های جی. پائول گتی» به قلم «جان پیرسون» ساخته و اکران شده است. کارگردان پرآوازه هالیوودی «ریدلی اسکات» آن را کارگردانی کرده و «کریستوفر پلامر»، برای بازی در این فیلم اسکار بهترین نقش مکمل مرد را دریافت کرده است. فیلم که ماجرای دزدیده شدن یک پسر نوجوان را روایت می کند، به قدری پر کشش و جذاب است که به راحتی هر ببینده ای را میخکوب و تا پایان داستان با خودش همراه می کند. همه عناصر هیجان در این فیلم به کار برده شده است و واقعی بودن داستان فیلم هم میزان اثر بخشی آن را روی مخاطب بیشتر می کند. فیلم جذابی که دستمایه پرونده امروز زندگی‌سلام برای پرداختن به پدیده آدم‌ربایی در دنیا و مرور آدم‌ربایی‌های مشهور سینما قرار گرفته است.
 
بیشترین آدم‌ربایی در کدام کشورها انجام می‌شود؟
بیشتر مردم دوست دارند به همه نقاط دنیا سفر کنند و با آداب و رسوم مردم کشورهای دیگر آشنا شوند اما شاید سفر به برخی کشورهایی که در صدر فهرست حادثه خیزترین کشورهای دنیا هستند برای آن ها تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. کشوری مانند «برزیل» به زور گیری معروف است. اگر شما به عنوان جهانگرد وارد برزیل شوید، در همان ابتدای ورودتان به این کشور، دفترچه ای در اختیار شما قرار می گیرد که در آن هشدار داده است هرگز اشیا گران قیمت یا پول زیاد با خودتان حمل نکنید. در برخی کشورها حملات تروریستی صورت می‌گیرد و بعضی شهرها در معرض انواع مختلف بلاهای طبیعی مانند زلزله و سیل هستند. اما آدم ربایی هم یکی از تهدیدهای بسیار جدی برای جهانگردان و مردمان بومی است. طبق آمارها، بالاترین تعداد آدم ربایی در کشور «مکزیک» صورت می گیرد؛ این آدم ربایی ها با نیات مختلف و معمولا با انگیزه های مالی شکل می گیرد. بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته، فهرست کشورهای جهان با بیشترین تعداد آدم‌ربایی به این ترتیب منتشر شده است. مکزیک، هند، پاکستان، نیجریه، لیبی، افغانستان، ونزوئلا، لبنان و کلمبیا. بنابراین اگر قصد سفر به این کشورها را دارید، احتیاط بیشتری بکنید. آسیا و اقیانوس آرام حدود 35 درصد از حجم آدم ربایی های جهان را به خودشان اختصاص داده اند. این درحالی است که آفریقا هم سهم بزرگی در حدود 31 درصد از آدم ربایی های جهان را دارد.
 


ماجرای واقعی ربوده شدن « جان پل گتی سوم» چه بود؟
در تاریخ دهم جولای سال ۱۹۷۳، آدم‌ربایان گروه مافیایی ندرانیتا، فرزند ارشد جان پل گتی جونیور را ربودند. او جان پل گتی سوم نام داشت و در آن زمان، ۱۶ ساله بود. آدم‌ربایان در تماسی تلفنی از خانواده‌ گتی مبلغ ۱۷ میلیون دلار درخواست کردند. پدر گتی سوم از پدرش برای پرداخت این هزینه درخواست کمک کرد؛ اما پل گتی مقتصدتر از آن بود که این پول را پرداخت کند. بی‌توجهی خانواده‌ گتی به درخواست آدم‌ربایان و تلاش کم آن‌ها برای آزادی گتی سوم، منجر به حرکتی خشونت‌آمیز از طرف گروه جنایتکار شد. آن‌ها پاکتی حاوی گوش قربانی را برای یک روزنامه ارسال کردند و در نامه‌ای ادعا کردند در صورت پرداخت نشدن حداقل 3.2 میلیون دلار تا ۱۰ روز پس از ارسال نامه، گوش دیگر گتی جوان را خواهند برید و به حرکت خود ادامه خواهند داد. چانه‌زنی و حسابگری جان پل گتی در این جریان و حتی زمانی که معامله بر سر جان نوه‌اش بود، ادامه داشت. او آن‌قدر پرداخت پول را به تعویق انداخت که درخواست گروه آدم ربا به ۳ میلیون دلار کاهش پیدا کرد. در این شرایط نیز گتی تنها 2.2 میلیون دلار از مبلغ را پرداخت کرد. انتخاب این مبلغ از سوی او نیز کاملا حساب‌شده بود. 2.2 میلیون دلار مبلغی بود که در صورت پرداخت، در محاسبات مالیاتی گتی به او کمک می‌کرد. بقیه‌ ۸۰۰ هزار پول درخواست‌شده نیز به‌صورت وامی با سود ۴ درصد به پسر گتی پرداخت شد. پس از پرداخت پول درخواست‌شده، گتی سوم آزاد شد.
 
 
مرور آدم ربایی های مشهور تاریخ
 
آدم‌ربایی با نیت خیرخواهانه
آیا در مورد ارتش آزادی بخش سیمبون در آمریکا چیزی شنیده اید؟! آمریکایی ها هم در مورد این ارتش چیزی نمی دانستند تا این که این گروه چپ گرا در سال 1974 نوه «ویلیام راندولف هارستیک» ناشر ثروتمند را که دارای چندین میلیارد دلار ثروت بود، ربودند. این گروه به جای درخواست پول از پدر بزرگ «آنتی هارست» 19 ساله خواستند تا از نفوذ خود در میان سیاسیون استفاده کند و دو نفر از اعضای گروهشان را که در زندان بودند آزاد کند و یک میلیون دلار به فقرای کالیفرنیا کمک مالی کند. اما نکته ای که باعث شد این آدم ربایی حسابی در رسانه های آمریکا معروف شود، همکاری نوه ربوده شده با گروه آزادی بخش در دو سرقت مسلحانه بود. بعدها پلیس با دستگیری «آنتی هارست» متوجه شد که او تحت یک شست و شوی مغزی بی رحمانه قرار گرفته است و از اتهامات تبرئه شد. بعدها این دختر ازدواج کرد و صاحب دو فرزند شد اما همه ثروتش را به موسسات خیریه بخشید.
 
جنجالی‌‌ترین آدم‌ربایی آمریکا
ماجرای ربوده شدن فرزند کوچک «چارلز لیندنبرگ» هوانورد مشهور آمریکایی، یکی از جنجالی ترین ماجراهایی است که بشر در  قرن بیستم شاهد آن بوده است. در سال ۱۹۲۷، لیندبرگ اولین کسی بود که مسیر نیویورک تا پاریس را با یک هواپیمای تک موتوره از فراز اقیانوس اطلس بدون توقف پیموده بود و پس از آن جایزه ۲۵۰۰۰ دلاری اُرتیگ فرانسه و مدال افتخار آمریکا را دریافت کرد. همه او را به عنوان قهرمان آمریکا می‌شناختند. به همین دلیل هنگامی که در سال ۱۹۳۲ پسر کوچکش دزدیده شد، این مسئله بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. کودک از تخت خود در طبقه‌ دوم خانه در نیوجرسی ربوده شد و در آن جا یادداشتی قرار داشت که آدم‌ربایان خواستار 50 هزار دلار بودند؛ خانواده‌ لیندبرگ بلافاصله با پلیس تماس گرفتند. چند روز بعد، آدم‌ربایان در یادداشت جدیدی 20 هزار دلار درخواست کردند. اتفاقات بعدی بسیار عجیب بودند؛ برای مثال یک معلم بازنشسته داوطلب شد دو بار با آدم‌ربایان کذایی ملاقات و مذاکره کند. در دومین ملاقات، این معلم پول را به آدم‌رباها تحویل داده و یادداشتی از آن‌ها گرفت که در آن گفته شده بود می‌توانند بچه را در قایقی در سواحل تاکستان مارتا پیدا کنند اما بچه آن جا نبود. دو ماه پس از آدم‌ربایی جسد بچه در جنگلی در نزدیکی خانه‌ لیندبرگ در نیوجرسی پیدا شد. نیویورک تایمز گزارش کرد «به احتمال زیاد او در شب آدم‌ربایی کشته شده است». سپس اف.‌بی‌.آی شروع به بررسی موضوع کرد و در سپتامبر ۱۹۳۴ آدم‌ربا «برونو ریچارد هاپتمن» دستگیر شد. این مرد آلمانی ۱۳۷۵۰ دلار از پول باج را در پارکینگ خانه‌اش پنهان کرده بود. او به اتهام اخاذی و سپس قتل محاکمه و در آوریل ۱۹۳۶ با صندلی الکتریکی اعدام شد. نظرات گوناگونی درباره‌ این آدم‌ربایی وجود داشت از جمله دست داشتن پرستار بچه یا معلم بازنشسته در این جنایت.
 
آدم‌ربایی به‌خاطر مبلغی هنگفت
پسر بزرگ یک معامله‌گر املاک در هنگ کنگ در سال 1997 توسط یک گانگستر محلی مشهور ربوده شد. فرد ربوده شده به مدت چهار روز با چشمان بسته در یک  بشکه چوبی نگهداری شد. پدر او یکی از بیشترین خون بهاهای تاریخ را برای آزاد کردن پسرش پرداخت کرد. او بیش از نیم میلیارد دلار به گانگستر معروف پرداخت کرد تا پسرش را آزاد کرد. پلیس بلافاصله بعد از این اتفاق، فرد رباینده را دستگیر کرد و طبق قانون این کشور در ملا عام اعدام شد. «والتر کیوک» که از این آدم ربایی جان سالم به در برده بود، چند سال بعد از این اتفاق با فوت پدرش جانشین او شد و در زمره 200 ثروتمند اول دنیا قرار گرفت.
 
 
یادی از مشهور‌ترین فیلم‌های آدم‌رباییِ سینما
 
مردی در آتش
کارگردان: تونی اسکات

جان کریسی با بازی دنزل واشنگتن، مامور سابق سیا که دایم الخمر است، برای دیدن دوستش پل به مکزیک می‌رود و پل به او پیشنهاد محافظت از یک بچه 9 ساله را می‌دهد و در ادامه، «ساموئل راموس» کارخانه دار و همسر آمریکایی اش «لیزا» او را استخدام می کنند تا از دخترشان «پتیا» مراقبت کند. کریسی. کم‌کم پیتا علاقه به زندگی را در کریسی که امید به زندگی را از دست داده و یک خود کشی ناکام داشته، تقویت می‌کند. کمی بعد وقتی پیتا ربوده می‌شود، کریسی جانفشانی فوق العاده‌ای می‌کند و درست مانند مردی در آتش از زندگی خودش می گذرد تا دختر را نجات دهد. پدر پیتا که یک کارخانه‌دار است حاضر می‌شود 10 میلیون دلار برای آزادی دخترش بپردازد. اما پول‌ها در میانۀ راه دزدیده می‌شوند و سارقان دختر را می‌کشند. ادامه فیلم، صحنه های به یاد ماندنی نبرد و انتقام کریسپی از باند  آدم ربایی است.
 
دنیای بی نقص
کارگردان: کلینت ایستوود

دیدن صحنه های یک فیلم حادثه ای با موضوع آدم ربایی آن هم در جاده های پر و پیچ خم، هیجان مضاعفی دارد. «دنیای بی نقص» داستانی دارد که قبلا مشابه اش را ندیده اید. مردی، کودکی را می دزد اما بعد از آن رابطه ای مانند رابطه پدر و پسری، جایگزین خشونت ها می شود. بوچ، یک زندانی فراری است که در جریان فرارهایش یک پسربچه بسیار بامزه به نام فیلیپ را می دزدد. سکانس پایانی، شوک برانگیزترین سکانسی است که در فیلم هایی با این ژانر می بینیم: زمانی که بوچ به قتل می رسد، فیلیپ از ته دل غمگین می شود و مانند پسری بر پیکر پدر گریه می کند.
 
ربوده شده
کارگردان: پیرمور

یکی از محبوب ترین فیلم های اکشن و پلیسی فیلم «ربوده شده» است که اتفاقا موضوع اصلی آن نیز به آدم ربایی مربوط می شود. لیام نیسون یکی از تاثیرگذار ترین بازی هایش را در این فیلم داشته است. این فیلم محصول 2008 فرانسه است. لیام نیسون در این فیلم نقش جاسوس سابق سی آی را دارد اما دختر خودش کیم که از آمریکا برای سفر به فرانسه می رود، در دست آدم رباها گرفتار می شود. پدر برای نجات دخترش خودش به تنهایی دست به کار می شود و فیلم صحنه های هیجان انگیزی را از درگیری او با باند مخوف آدم رباها در فرانسه را به تصویر می کشد. در نهایت او موفق می شود دخترش را از چنگ آدم رباها نجات دهد. صحنه های تکان دهنده در این فیلم بسیار زیاد است و به همین دلیل «ربوده شده» یک اکشن جذاب و دیدنی است.
 
دنیا کافی نیست
کارگردان:  مایکل اپتد

این فیلم، نوزدهمین فیلم از سری فیلم های جیمز باند است که بر اساس یک بازی رایانه ای ساخته شده است. جیمز باند جاسوس مشهور، یک چمدان پر از پول متعلق به رابرت کینگ را که یکی از غول های نفتی دنیاست، در بیلبائو گرفته و آن را در لندن به او بازمی گرداند اما انفجار بمبی در دفتر کینگ باعث مرگ این غول نفتی می شود. الکترا دختر رابرت توسط یک تروریست ربوده شده و به قفقاز فرستاده می شود. جیمز باند مسئول آزاد کردن این دختر می شود.
 
آدم ربایی
کارگردان:  میگوئل آنجل و پواز

جیمی، مارتا و دخترش به خانه رویایی شان در مادرید می روند، آن ها قصد دارند کریسمس را جشن بگیرند که یک اتفاق عجیب رخ می دهد. گروهی از آدم های نقابدار به خانه آن ها حمله می کنند و هر سه نفر را به مکانی عجیب می برند. به درستی مشخص نیست چرا این گروه مسلح و ناشناس دست به چنین آدم ربایی بزرگی زده اند اما مشخص است که این ماجرا پایان خوشی برای آن ها نخواهد داشت. خانواده جیمی با دخالت پلیس از شر آدم رباها خلاص می شوند و تازه از این جاست که تلاش برای یافتن دلیل اصلی این کار آغاز می شود.