ادامه سقوط آزاد لیر

لیر ترکیه که ارزش آن از آغاز سال جاری میلادی تاکنون به شدت کاهش یافته، به سطحی بی‌سابقه سقوط کرد‌. بانک مرکزی ترکیه می‌کوشد با مجموعه تدابیری جلوی سقوط آزاد لیر را بگیرد و ثبات اقتصادی کشور را تامین کند‌.
دولت ترکیه بسته‌ای ارزی را به موسسات مالی این کشور ارائه کرده که قرار است روند سقوط واحد پول ملی این کشور را متوقف کند‌. وزیر اقتصاد ترکیه با بیان این مطلب اعلام کرد: ما این بسته را به بانک‌ها و موسسات مالی ارائه کردیم و آنها دوشنبه صبح برای تقویت لیر به کار خواهند بست تا نگرانی‌های بازارهای مالی برطرف شود‌.
بانک مرکزی ترکیه تدابیری در راستای تامین ثبات اقتصادی این کشور و جلوگیری از سقوط ارزش لیر مقابل دلار گرفته است‌. بانک مرکزی ترکیه متعهد شده تمام نقدینگی مورد نیاز بانک‌های این کشور را تامین کند‌. بانک مرکزی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تدابیر اتخاذشده‌، نقدینگی تقریبا ۱۰ میلیارد لیری، شش میلیارد دلاری و همچنین طلا به ارزش سه میلیون دلار را برای سیستم مالی این کشور تامین خواهد کرد‌. در این بیانیه همچنین آمده است که در کنار دلار آمریکا می‌توان از یورو نیز به عنوان ارز متقابل ذخایر لیره استفاده کرد‌. بانک مرکزی ترکیه افزون بر این اعلام کرد در روزهای آینده بازار و ارزش لیر را به دقت دنبال خواهد کرد و گام‌های لازم را برای تامین ثابت مالی و اقتصادی کشور برخواهد داشت‌. تدابیر و اعلام بانک مرکزی ترکیه تنها مدت کوتاهی توانست جلوی کاهش ارزش لیر در برابر دلار در بازارهای ارز را بگیرد‌. سقوط ارزش لیر در برابر دلار همچنان ادامه دارد‌.
رییس انستیتوی پژوهش‌های اقتصادی آلمان به ترکیه توصیه کرد برای مقابله با بحران کنونی از صندوق جهانی پول درخواست کمک کند‌. او در تحلیلی در نشریه اقتصادی هندلزبلات نگرانی شدید خود را از روند کنونی ابراز و تصریح کرد: تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه قطره‌ای بود که کاسه را لبریز کرده است‌.


شایان ذکر است که کمک‌های صندوق جهانی پول همواره با شروط در ارتباط با سیاستگذاری‌های اقتصادی کشور دریافت‌کننده‌ کمک توام است‌. رجب طیب‌اردوغان پیشنهاد دریافت کمک از صندوق جهانی پول را رد کرد و در این باره گفت: خوب می‌دانیم آنانی که همکاری با صندوق جهانی پول را به ما توصیه می‌کنند، در واقع به ما پیشنهاد می‌کنند که از استقلال سیاسی کشورمان صرف‌نظر کنیم‌.
وزیر دارایی ترکیه و داماد اردوغان یکشنبه گذشته از برنامه‌‌ای گسترده برای آرام کردن بازارهای ارز و بورس و همچنین جلوگیری از سقوط ارزش لیر سخن گفته بود‌. او تحریم‌های آمریکا و افزایش تعرفه‌های گمرکی از سوی این کشور را نشانه‌ حمله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای روشن خوانده بود‌.
مجازات‌های گمرکی آمریکا علیه ترکیه که از دیروز آغاز شد، شرکت‌های کوچک و متوسط را هم شامل می‌شوند که بیش از همه از نوسانات ارزی و کاهش ارزش لیر رنج می‌برند‌. لیر ترکیه از آغاز سال میلادی تاکنون بیش از ۴۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است‌.
کارشناسان نگرانی از دچار شدن ترکیه به یک بحران اقتصادی را دلیل سقوط ارزش لیر می‌دانند‌. شاخص بازار بورس ترکیه در یک سال گذشته ۱۷ درصد افت داشته و میزان بدهی‌های دولتی طی یک سال ۱۸ درصد بیشتر شده است‌. همزمان تورم به ۱۵ درصد رسیده است‌. سرمایه‌گذاران نگران آن هستند که شرکت‌های ترکیه که برای سود کردن در بازار پررونق ساخت و ساز در این کشور وام گرفته بودند در بازپرداخت این وام‌ها به دلار و یورو دچار مشکل شوند‌. هر چه ارزش لیر پایین‌تر می‌رود ابعاد این مشکل هم گسترده‌تر می‌شود‌.
تیرگی مناسبات آنکارا و واشنگتن
مناسبات آنکارا و واشنگتن در ماه‌های اخیر رو به تیرگی گذاشته و لحن مناقشه میان دو طرف نیز در روزهای گذشته تندتر شده است‌.
به گزارش دویچه‌وله، رجب طیب‌اردوغان در آستانه آغاز تعرفه‌های گمرکی جدید آمریکا در سخنرانی‌هایی آتشین از کمپین‌هایی علیه کشورش سخن گفت و سیاست‌های آمریکا را بار دیگر مورد انتقاد قرار داد‌. او بدون آنکه مشخصا از آمریکا نام ببرد، گفت: شما می‌کوشید ۸۱ میلیون شهروند ترکیه را قربانی یک کشیش کنید که با تروریست‌ها در ارتباط است‌. اما ما به نقشه شما پی برده‌ایم و شما را به چالش می‌کشیم‌. به گفته‌ اردوغان آنچه آمریکا نتوانسته از طریق تحریک کردن به آن دست یابد، می‌کوشد از طریق سیاست‌های پولی به دست آورد‌. او در این ارتباط از راه‌اندازی جنگی اقتصادی از سوی آمریکا سخن گفت‌.
هشدار اردوغان به بازرگانان
رییس‌جمهور ترکیه در پی بحران اقتصادی این کشور و سقوط ارزش لیر در مقابل دلار به بازرگانان این کشور هشدار داد از احتکار کالا خودداری کنند‌. وی در اظهاراتی خطاب به بازرگانان و تجار ترکیه‌ای گفت: از احتکار کالا خودداری کنید‌. این کار خیانت به کشور است‌. هر کس کالا احتکار کند، عواقب بدی در انتظار او خواهد بود‌.
رییس‌جمهور ترکیه همچنین با اشاره به اقدام برخی در خارج کردن سرمایه ارزی خود از بانک‌های این کشور افزود: کسانی که در بحران ارزی کنونی، ارز‌های خارجی خود را از بانک‌ها خارج کنند، با مجازات شدیدی مواجه خواهند شد‌.
اردوغان در ادامه با بیان اینکه سر پا نگه داشتن کشور تنها وظیفه دولت نیست بلکه همه از جمله صنعتگران و بازرگانان نیز باید کمک کنند، گفت: آمریکا علیه ما جنگ اقتصادی به راه انداخته و کاری که با کودتا نتوانست انجام دهد را امروز با دلار می‌خواهد انجام دهد‌. رییس‌جمهور ترکیه پیش از این نیز در پی سقوط ارزش لیر در برابر دلار از شهروندان این کشور خواسته بود طلا و ارزهای خارجی خود را جهت تقویت ارزش پول ملی ترکیه به لیر تبدیل کنند‌.
رییس‌جمهور ترکیه اعلام کرد: ترکیه با کسانی که تروریست‌ها را به شرکای استراتژیک‌شان ترجیح می‌دهند، خداحافظی می‌کند‌. رجب طیب اردوغان اعلام کرد: با کسانی که همکاری و اتحاد استراتژیک با یک کشور ۸۱ میلیونی را با روابط سازمان‌های تروریستی جایگزین می‌کنند، خداحافظی می‌کنیم‌. وی ادامه داد: آیا ما شریک استراتژیک شما نبودیم؟ اکنون چه اتفاقی افتاده است؟ چرا این همکاری را خراب می‌کنید؟
اردوغان اضافه کرد: ما بر اساس قوانین بین‌المللی عمل خواهیم کرد‌. هیچ کس، هیچ دولتی و هیچ آژانسی نمی‌تواند ترکیه و مردمش را تهدید کند‌. وی در ادامه اظهاراتش اعلام کرد که ترکیه به سمت بازارهای جدید، شرکا و ابزار مالی جایگزین خواهد رفت‌. اگر شما بخواهید از طریق دلار ما را تحت فشار قرار دهید ما به راه‌های دیگر روی خواهیم آورد‌.
اردوغان افزود: ما به کسی که جنگ علیه کل جهان از جمله کشور ما به راه انداخته است، پاسخ می‌دهیم‌. او در ادامه اظهاراتش با اعلام تعرفه جدید دولت دونالد ترامپ علیه ترکیه به عنوان جنگ اقتصادی گفت: ما بازی شما را دیدیم و آن را به چالش خواهیم کشاند‌. هدف از فشار اخیر ترکیه محاصره این کشور در همه حوزه‌ها از اقتصاد گرفته تا سیاست است‌. اما ما تسلیم نخواهیم شد و به تولید و افزایش صادرات‌مان ادامه خواهیم داد‌.
این در حالی است که یکی از مقامات ارشد ترکیه در خصوص سوءبرداشت‌ از سخنان اردوغان در ترابزون هشدار داد‌. مدیر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در توئیتر نوشت: رییس‌جمهور ترکیه در ترابزون اظهار کرد: حفظ استواری کشور مسوولیت دولت، صنعتگران و بازرگانان است و در غیر این صورت باید طرح‌های جایگزین اعمال شود‌.
آلتون نوشت: به دنبال این اظهارات از سوی اردوغان، سوءبرداشت‌هایی از اظهارات او صورت گرفته است‌. او در توئیتر نوشت این سوءبرداشت‌ها در خلال جنگ اقتصادی که ترکیه با آن روبه‌رو است، صورت می‌گیرد‌. وی افزود: رییس‌جمهور ترکیه در سخنرانی خود در ترابزون به مصادره حساب‌های سپرده در هیچ جا اشاره نکرده و اظهارات او هشداری علیه خروج ارز از ترکیه است‌.
مدیر ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه ادامه داد: از آنجا که اردوغان جزییاتی از طرح‌های جایگزین ارائه نکرده، پرداختن به سناریوهای خیالی و تلاش برای اخلال در میان عاملان بازار غیرقابل پذیرش است‌. آلتون نوشت: ترکیه با یک جنگ اقتصادی روبه‌رو است‌. با این حال اقتصاد ما قوی است و ما با اتحاد در این جنگ پیروز می‌شویم‌. از طرفی وزیر خارجه ترکیه گفت: باوجود تمام کمپین‌ها و تبلیغات علیه آنکارا، هنوز هم ترکیه بهترین و مناسب‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری است‌. مولود چاوش‌اوغلو ادامه داد: انتظار داریم آمریکا به روابط سنتی و اتحادمان در ناتو وفادار بماند‌. هر آنچه لازم بود برای بهبود شرایط با آمریکا انجام دادیم‌. او افزود: از دیپلماسی و مصالحه استقبال می‌کنیم اما هیچ‌گونه فشار و اعمال زور را قبول نخواهیم کرد‌. آمریکا نمی‌تواند با اعمال فشار چیزی به دست آورد‌.