ماندن در برجام بهتر از نماندن در آن است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این‌که خبر خوش هسته‌ای دارید؟ گفت که خبر خوش این است که خبر بد نداریم و برنامه‌ها در حال انجام است‌.
به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی درباره بازگشت اولین مرحله از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در 15 مرداد و واکنش ایران به آن اظهار کرد: این مساله در حوزه تصمیم هیات نظارت بر برجام است‌. سازمان انرژی اتمی سناریوهای محتمل را از شدیدترین واکنش‌ها و اقدامات تا کمترین آنها ارائه کرده است‌. معاون صالحی درباره تاثیر بازگشت تحریم‌های آمریکا بر قراردادهای سازمان انرژی اتمی با شرکت‌ها و کشورهای اروپایی و غیره در سه سال گذشته گفت: این‌که شرکت‌های بزرگ به خاطر وابستگی اقتصادی حاضر نشوند به راحتی با ایران کار کنند طبیعی است، اما شرکت‌های متوسط و کوچک که رابطه‌ای با آمریکا ندارند، می‌توانند این کار را انجام دهند و حتی شرکت‌های بزرگ ممکن است با ایجاد شرکت‌های کوچک مسیر این همکاری را ادامه دهند‌.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در هر حال نمی‌توان تاثیر تحریم‌ها را نادیده گرفت اما اگر ایران در برجام بماند، اثرگذاری تحریم‌ها دیگر مثل اعمال تحریم‌ها در دوره قبل نیست؛ هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی، چون بسیاری از کشورهای کوچک و متوسط قبلا به خاطر تحریم‌های اروپا و شورای امنیت نمی‌توانستند با ایران کار کنند اما الان این آزادی عمل را دارند که با وجود سنگ‌اندازی آمریکا همکاری کنند‌. کمالوندی گفت: همان‌طور که بزرگان کشورمان هم گفتند باید مدتی در این حوزه بجنگیم تا آمریکایی‌ها بفهمند که سلاح تحریم خیلی برنده نیست‌.
کمالوندی درباره ماندن یا نماندن ایران در برجام اظهار کرد: نظر شخصی من است که ماندن در برجام بهتر از نماندن است اما ممکن است نظر نظام و مسوولان عالی چیز دیگری باشد که بسته به شرایط اعلام می‌شود‌. همان‌طور که هنری کسینجر می‌گوید خروج آمریکا از برجام و سیاست ایران در این رابطه، شکاف در آمریکا ایجاد کرده است و از طرفی میان آمریکا و اروپا ایجاد اختلاف کرده است و شش قطعنامه شورای امنیت را نیز زیر خاک کرد‌. اگر بدون توجیه کافی از برجام خارج شویم، همه این‌ها را از دست خواهیم داد‌.