آشفتگی بازار کیف و کفش در آستانه آغاز سال تحصیلی ادامه دارد؛

«جهان صنعت»- با اینکه تنها 40 روز به آغاز سال تحصیلی باقی مانده اما هنوز مشکلات صنایع کیف و کفش حل نشده است. کمبود مواد اولیه، احتکار، گرانی و سیاست‌های در هم ریخته دولت از جمله چالش‌هایی به شمار می‌رود که اعتراض و اعتصاب برخی از فعالان صنف کیف و کفش در بازار را به دنبال داشته است. البته مشکلات این صنف مربوط به دیروز و امروز نیست چرا که اواخر اردیبهشت‌ماه‌، بسیاری از مشکلات و چالش‌های صنایع کیف و کفش مطرح شد و با وعده معاون وزیر صنعت برای حل تمام مشکلات تا دو ماه آینده به پایان رسید اما حالا با وجود اینکه حدود سه ماه از این وعده می‌گذرد، شاهد این هستیم که نه تنها فعالان صنف کیف و کفش بلکه بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در حوزه‌های گوناگون با مشکلات جدیدی همچون توقف ثبت سفارش، ماندن کالاها و مواد اولیه پشت درهای گمرک، نوسانات نرخ ارز و‌... روبه‌رو هستند. صنایع کیف و کفش نیز از مشکلات جدید تامین مواد اولیه بی‌نصیب نبوده‌اند به طوری که با نوسانات نرخ ارز و سیاست‌های نابسامانی که طی ماه‌های اخیر ابلاغ شد، قیمت چسب به عنوان یکی از اقلام مهم تولید صنعت کفش با افزایش قیمت حدود 340 هزار تومانی روبه‌رو شده است. به گفته فعالان صنعت کیف و کفش، تولیدکنندگان مواد اولیه همچون چسب نیز تقصیری ندارند چرا که آنها نیز اسیر سیاست‌های آشفته دولت شده‌اند. به گفته آنها تولیدکنندگان چسب با مشکلاتی همچون تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند که به دنبال آن ناچار به افزایش قیمت محصولات خود شده‌اند. بنا بر آنچه گفته شد، بازار این روزها حال و روز خوشی ندارد و اصناف در زمینه‌های گوناگون به سیاست‌های دولت اعتراض دارند. همانطور که طی چند روز گذشته شاهد اعتصاب مغازه‌داران بازار کفاش‌ها در واکنش به گرانی و نبود کالا برای تولید کفش بودیم.
تولیدکنندگان 10 روز صبر کنند
بر همین اساس یک فعال اقتصادی در حوزه کیف و کفش چرم در گفت‌وگو با «جهان صنعت» در مورد اعتراضات اخیر صنوف کیف و کفش گفت: تنها 40 روز به آغاز سال تحصیلی باقی مانده اما هنوز مشکلات صنایع کیف، کفش و چرم پابرجاست. از این رو بسیاری از تولیدی‌ها در این حوزه تعطیل شده‌اند‌. در حال حاضر حدود یک ماهی می‌شود که ثبت سفارش متوقف شده و حتی مواد اولیه صنایع که در گمرک است هم به دلایل نامشخص ترخیص نمی‌شود‌ بنابراین به عنوان مثال چسب به عنوان یکی از مواد اولیه مورد نیاز در صنعت کفش به مقدار زیادی افزایش قیمت داشته چرا که کارخانه‌های تولیدکننده چسب هم مواد اولیه ندارند که در این خصوص علاوه بر گمرک، احتکارکنندگان هم مقصر هستند.
وی با انتقاد از سیاست‌های جدید دولت اظهار کرد: در حال حاضر مواد اولیه صنایع کیف و کفش پشت درهای گمرک مانده و مشخص نیست که به چه دلیل ترخیص نمی‌شود. این در حالی است که این مواد اولیه تنها برای صنایع کیف و کفش کاربرد دارد و در جای دیگری نمی‌توان از آن استفاده کرد. به گفته این مقام مسوول، بخشی از مواد اولیه صنایع با دلار 4200 تومان ثبت سفارش و ترخیص شده اما امروز می‌گویند که باید برای ترخیص مابقی آنها دلار 9200 تومان بدهید.


وی با بیان اینکه کارخانه‌ها در حال حاضر با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند، اظهار کرد: دولت بدون برنامه‌ریزی طی چند روز تمام قوانین را تغییر می‌دهد و کاری به ضرر و زیان فعالان اقتصادی ندارد. این در حالی است که به دلیل اعمال سیاست‌های خلق‌الساعه دولتمردان، مواد اولیه صنایع کیف و کفش از جمله یراق‌آ‌لات، زیپ، نخ، چسب و‌... از گمرک ترخیص نمی‌شود و کسی در این رابطه پاسخگو نیست.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه تمام اسناد و مدارک مورد نیاز برای اثبات مواد اولیه بودن کالاهای در گمرک مانده را به مقامات مسوول وزارت صنعت ارائه داده‌ایم، گفت: همچنین مشکلات کمبود مواد اولیه، احتکار و‌... را به گوش وزیر صنعت و معاونان وی رسانده‌ایم. واقعیت نیز این است که این کالاها به صورت قاچاقی وارد کشور نشده و از راه‌های رسمی درخواست واردات صورت گرفته است.
به گفته وی، فعالان صنایع کیف و کفش به تازگی نشستی با صادق نجفی معاون وزیر صنعت داشته‌اند که به دنبال آن وی اعلام کرده تولیدکنندگان 10 روز صبر کنند تا به این مشکلات سر و سامان داده شود. بی‌توجه به اینکه تولیدکنندگان ماه‌هاست که با تبعات سیاست‌های ناقص و نامشخص دولت دست و پنجه نرم می‌کنند.
احتکار، گرانی و کمبود مواد اولیه
همچنین به تازگی رییس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران با اشاره به اینکه مشکلات تولید‌کنندگان را بارها با مسوولان وزارت صنعت مطرح کرده‌ایم، گفت: احتکار، گرانی و کمبود مواد اولیه از مهم‌ترین دلایل اعتراضات تولید‌کنندگان کفش در چند ماه اخیر بوده است.
رسول شجری اظهار کرد: از چند ماه پیش صنف کفاشان به دلیل افزایش قیمت دلار برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند. این در حالی است که قیمت برخی کالاهای مورد نیاز تولید‌کنندگان کفش در چند ماه اخیر چند برابر شده است.
وی با بیان اینکه چسب مصرفی به عنوان یکی از کالاهای ضروری در تولید کفش از اسفند سال گذشته تاکنون 340 هزار تومان افزایش قیمت داشته است، گفت: حلب 18 کیلویی چسب مصرفی در اسفند سال گذشته 110 هزار تومان بود که در حال حاضر به 450 هزار تومان افزایش یافته است. شجری اظهار کرد: دسترسی به این کالا بسیار سخت شده و اغلب تولید‌کنندگان اقدام به احتکار کالا کرده‌اند.
به گفته وی، چسب مصرفی کفاشان در کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود، اما مواد اولیه این کالا وارداتی است که در حال حاضر تولید‌کنندگان با کمبود ماده اولیه مواجه شده‌اند. وی گفت: از اردیبهشت ماه امسال مشکلات این صنف را به وزارت صنعت اطلاع داده‌ایم اما قول‌های آنها در رابطه با برآورده شدن مشکلات این تولید‌کنندگان تاکنون برآورده نشده است.
شجری با بیان اینکه تولید‌کنندگان کفش در چند ماه گذشته چندین بار تجمعات اعتراضی داشته‌اند‌، گفت: بر این اساس شریعتمداری وزیر صنعت به فاضلی رییس اتاق اصناف دستور بررسی مشکلات این صنف را داده است‌. وی افزود: شرایط تولید کفش در کشور به دلیل کمبود و گرانی مواد اولیه، خوب نیست و این مساله‌ را بارها به وزارت صنعت و سازمان‌های مربوطه اطلاع داده‌ایم، اما مشکلات در چند ماه گذشته همچنان پابرجا بوده است.
وزارت صنعت نمی‌تواند کاری انجام دهد
این مشکلات در حالی ادامه دارد که معاون وزیر صنعت اعلام کرده وزارت صمت به تنهایی در مورد گرانی و احتکار نمی‌تواند کاری انجام دهد. صادق نجفی در پاسخ به این سوال که چه اقدامی می‌توان انجام داد تا مواد اولیه صنف کیف و کفش از قبیل چسب که از 110 هزار تومان به 450 هزار تومان رسیده با قیمت مناسب‌تری به دست آنها برسد، به فارس گفت: ما چه کار کنیم؟!
وی همچنین در واکنش به اینکه برای حل مشکل احتکار چسب که از مواد اولیه مورد نیاز این تولید‌کنندگان کوچک است چه اقدامی انجام داده‌اید، اظهار کرد: وزارت صنعت به تنهایی برای احتکار می‌تواند کاری انجام دهد؟ نمی‌تواند. مردم هم باید متوجه باشند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس ستاد مبارزه با احتکار و گران‌فروشی در این راستا در وزارت صنعت چه اقدامی انجام می‌دهد، گفت: در حوزه نظارت اطلاعی نداریم، و نوابی رییس این ستاد باید در این مورد پاسخگو باشد. بنابراین بنده این موضوع را پیگیری می‌کنم.
موضوع را پیگیری می‌کنم
نجفی در واکنش به اعتصاب روز شنبه فعالان صنف کفش‌ گفت: به نظر می‌رسد که تولید‌کنندگان کوچک صنف کفش به علت گرانی و احتکار قادر به تهیه چسب به عنوان ماده اولیه مورد نیاز خود نیستند‌ اما واقعیت این است که من از این موضوع اطلاع نداشتم زیرا جلساتی که تاکنون با اتحادیه تشکیل شده، حول محور مشکلات تامین چرم، زیره و رویه این صنف بوده است. مشکل فروشندگان گرانی است و می‌گویند مزد کارگر و مواد اولیه گران است. وی افزود: آنها در جلسات به ما گفته بودند هزینه‌های کارگری و هزینه‌های تامین اجتماعی مشکل تولید‌کنندگان است و از مشکلاتی که این صنف در دیگر موارد از جمله تامین چسب دارند اطلاعی نداشته‌ام اما موضوع را پیگیری می‌کنم.
معاون وزیر صنعت با بیان اینکه ما از تولید‌کنندگان کفش حمایت می‌کنیم گفت: به تولید‌کنندگان کفش زمین و تسهیلات می‌دهیم و برای صادرات محصولات‌شان به آنها کمک می‌کنیم. به عنوان مثال در حال حاضر این کمک‌ها و تسهیلات به تولید‌کنندگان سه استان تبریز، تهران و مشهد در حال انجام است.
وعده‌ای که محقق نشد
گفته‌های نجفی در حالی است که وی در اواخر اردیبهشت‌ماه نیز در واکنش به مشکلات صنعت کفش در یک برنامه تلویزیونی قول داد تمام مشکلات و چالش‌های صنعت کفش کشور تا دو ماه آینده حل شود. رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: کفش‌ از جمله مشاغل اشتغالزای کشور است ولی ماشین‌آلات تولید کفش قدیمی است و «به‌روز» نیست و مواد اولیه غیرمرغوب از جمله مشکلات این صنعت است. این در حالی است که حدود سه ماه از این وعده معاون وزیر صنعت می‌گذرد و مشکلات صنایع کیف و کفش حل نشده است. در حال حاضر نیز با توجه به اینکه یکی دو روزی می‌شود مغازه‌داران بازار کفاش‌ها در خیابان ۱۵خرداد تهران اعتصاب کرده‌اند، وی به برخی از مسوولان این صنف اعلام کرده که 10 روز دست نگه دارند تا مشکلات رفع و رجوع شود. وعده‌های وزارت صنعت برای حل مشکلات اصناف و صنایع فعال در این حوزه در حالی است که چیزی به آغاز سال تحصیلی باقی نمانده و بازار کیف و کفش به کلی به هم ریخته است. در این راستا انتظار می‌رود این بار وزارت صنعت به دور از وعده وعید دست‌کم مشکلات این صنف را که ارتباط مستقیم با تحصیل کودکان و جوانان دارد، حل کند.