نه جنگ مي‌شود نه مذاكره‌مي‌كنيم

نيروي خوب و با عُرضه و جوان كم نداريم، مسوولان بايد همكاران خوبي براي خود انتخاب كنند
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز دوشنبه در ديدار هزاران نفر از قشرهاي مردم از استان‌هاي مختلف در سخنان مهمي درباره اوضاع اقتصادي و معيشتي، شرارت‌هاي امريكا و پيشنهاد مذاكره و نيز ضرورت وحدت عمومي مردم و مسوولان خاطرنشان كردند: مشكلات اقتصادي و راه‌حل‌هاي آن معلوم است، هيچ بن‌بستي در كشور وجود ندارد و مسوولان در هر سه قوه بايد با تلاش، كار مشترك و استفاده از نظرات كارشناسان، مشكلات و فشارها را از دوش مردم بردارند.
ايشان همچنين در خصوص موضوع مذاكره با امريكا تاكيد كردند: با امريكايي‌ها به علت وجود استدلال‌هاي دقيق، تجربه گذشته و ضررهاي فراوان مذاكره با يك رژيم متقلب و زورگو مذاكره نمي‌كنيم و در پرتو وحدت و همدلي مردم و مسوولان، اين مرحله را به خوبي پشت سر خواهيم گذاشت.


رهبر انقلاب اسلامي در سخنان خود با اشاره به مشكلات اقتصادي و معيشتي كشور و گراني‌هاي فراوان اخير كه به بخش‌هايي از مردم به‌شدت فشار وارد كرده است، گفتند: اكثر كارشناسان اقتصادي و بسياري از مسوولان متفق هستند كه عامل همه اين مشكلات تحريم‌ها نيست بلكه ناشي از مسائل دروني و نحوه مديريت و سياستگذاري اجرايي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: من نمي‌گويم تحريم‌ها اثر ندارد، اما عمده مشكلات اقتصادي اخير مربوط به عملكردهاست و اگر عملكردها بهتر و با تدبيرتر و بهنگام‌تر و قوي‌تر باشد، تحريم‌ها تاثير زيادي نخواهد داشت و مي‌توان مقابل آن ايستاد.
ايشان به نوسانات اخير بازار ارز و سكه و كاهش ارزش پول ملي اشاره كردند و افزودند: در همين قضاياي ارز و سكه گفته شد مبلغ ۱۸ ميليارد دلار از ارز موجود كشور آن هم در حالي كه براي تهيه ارز مشكل داريم، بر اثر بي‌تدبيري، به افرادي واگذار شد و برخي از آن سوءاستفاده كردند. اين موارد مشكلات مديريتي است و ارتباطي با تحريم‌ها ندارد.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: وقتي ارز يا سكه به صورت غلط عرضه و تقسيم مي‌شود، مشكلات فعلي به وجود مي‌آيد زيرا اين قضيه دو طرف دارد، يك طرف آن فردي است كه دريافت مي‌كند و طرف ديگر آن كسي است كه عرضه مي‌كند. همه بيشتر به‌دنبال آن فردي هستند كه ارز يا سكه را گرفته است در حالي كه تقصير عمده متوجه آن فردي است كه ارز يا سكه را با بي‌تدبيري عرضه كرده است كه اقدامات اخير قوه قضاييه نيز در واقع برخورد با كساني است كه با يك تخلف و خطاي بزرگ، زمينه ساز اين مسائل و كاهش ارزش پول ملي شده‌اند.
ايشان به كمين گرفتن دشمن براي سوءاستفاده از اين خطاها و بي‌تدبيري‌ها اشاره كردند و افزودند: ما به دلايل گوناگون، دشمنان خبيث و رذل كم نداريم، آنها كمين گرفته‌اند تا همچون مگس روي زخم بنشينند و با سوءاستفاده از مشكلات ناشي از خطاي برخي افراد، ناكارآمدي نظام و بن‌بست در كشور را القاء كنند تا مردم نااميد شوند.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: در كشور هيچ بن‌بستي وجود ندارد زيرا مشكلات كشور شناخته شده است و براي همه آنها نيز راه‌حل‌هاي شناخته‌شده‌اي وجود دارد و فقط بايد مسوولان كمر همت ببندند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به پيشنهادها و نامه‌هاي متعدد جوانان انقلابي، مومن و خوش‌فكر براي حل مشكلات گفتند: اخيرا هم عده‌اي كارشناس اقتصادي كه با دولت هم مخالفتي ندارند و برخي هم صاحب‌نام هستند، نامه‌اي دلسوزانه به رييس‌جمهور محترم نوشته‌اند و ضمن برشمردن مشكلات ساختاري و موجود اقتصادي، راه‌حل‌ها را هم ارايه كرده‌اند كه اين راه‌حل‌ها اكثرا صحيح بودند.
ايشان با تاكيد بر اينكه اغلب اين راه‌حل‌ها قبلا در شعارهاي سال و سياست‌هاي كلي اعلام شده بود، افزودند: بنابراين مشكلات اقتصادي كشور راه‌حل دارد و اينگونه نيست كه دشمن و برخي افراد دنباله‌رو او در داخل و در رسانه‌ها، خبيثانه تبليغ كنند كه كشور به بن‌بست رسيده و هيچ راهي جز پناه بردن به فلان شيطان يا شيطان اكبر وجود ندارد.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: مسوولان اجرايي برخي از اين راه‌حل‌ها را شروع كرده‌اند اما بايد جدي‌تر انجام دهند و من اين موضوع را در جلسات خصوصي به روساي سه قوه و مسوولان كشور گفته‌ام و آنان نيز به اندازه توان خود پيگير اين موضوعات هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه ما در كشور نيروي خوب و با عُرضه و جوان كم نداريم، گفتند: مسوولان بايد همكاران خوبي را براي خود انتخاب كنند.
ايشان، نقدينگي عظيم را يكي از مشكلات اقتصادي كشور و ناشي از سياست‌هاي اشتباه دانستند و گفتند: همان‌گونه كه در عيد فطر خطاب به مسوولان گفتم، بايد اين نقدينگي به سمت توليد و بخش‌هاي صنعت، كشاورزي و مسكن هدايت شود و اگر چنين كاري انجام شود، نقدينگي كه امروز يك تهديد است، به فرصت تبديل خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه همواره از دولت‌ها حمايت كرده‌اند و از اين دولت نيز حمايت مي‌كنند، خاطرنشان كردند: بار ديگر به مسوولان دولتي سفارش موكد مي‌كنم كه با فكر و برنامه‌ريزي و مشورت با افراد آگاه، راه‌هاي سوق دادن نقدينگي به سمت توليد را پيدا كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: برخي مي‌گويند علت مشكلات فعلي در بازار و كسب و كار اين است كه چون فعالان اقتصادي از زمان آغاز تحريم‌ها يعني نيمه مرداد يا نيمه آبان مطلع بودند، كارهايي انجام دادند، حالا سوال اين است كه اگر فعالان اقتصادي مطلع بودند و كارهايي كردند، مسوولان دولتي هم بايد خود را براي مقابله با تحريم بيشتر آماده مي‌كردند.
ايشان افزودند: البته اكنون هم دير نشده است و مي‌توان تصميم‌ها و اقدامات لازم را در مقابل تصميم خبيثانه دشمن، اتخاذ كرد و اگر كسي بگويد دير شده و ممكن نيست، يا جاهل است يا حرف بي‌جهت زده است.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: هركسي كه اعلام كند ما به بن‌بست رسيده‌ايم، يا جاهل است يا حرف او خائنانه است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه مطالب مربوط به مسائل و مشكلات اقتصادي، به موضوع فساد و لزوم مقابله با آن اشاره كردند و گفتند: نامه اخير رييس قوه قضاييه يك گام مهم و مثبت براي مقابله با فساد و مفسد است.
ايشان با اشاره به نامه هفده سال پيش خود به سران سه قوه براي مقابله با فساد افزودند: فساد يك اژدهاي هفت‌سر است كه بايد با آن به طور كامل و جدي مقابله شود، ضمن اينكه وقتي با فساد و مفسد مقابله مي‌شود، قطعا جيغ و دادهايي از گوشه و كنار بلند مي‌شود.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: بيانِ علني اين موضوع براي اين است كه همه بدانند، بناي نظام، برخورد قاطع و بدون ملاحظه با مفسد است.
ايشان افزودند: برخي درخصوص فساد به گونه‌اي صحبت مي‌كنند كه گويا همه نظام فاسد است و ادعاي فساد سيستمي و فراگير مي‌كنند در حالي كه اينگونه نيست و ما در كشور، مديران پاكدست و مومن فراواني داريم و اينگونه سخن گفتن، ظلم به اين افراد و ظلم به نظام اسلامي است.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه در نظام اسلامي حتي تعداد كم افراد فاسد، زياد است و بايد با آنها قاطعانه برخورد شود، گفتند: افراط و تفريط غلط است. برخي در صحبت‌ها و نوشته‌هاي خود بي‌ملاحظه هستند. نمي‌توان فساد در برخي دستگاه‌ها يا در ميان برخي افراد را به كل كشور تعميم داد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي اين بخش از سخنان خود، خاطرنشان كردند: راه‌حل مشكلات اقتصادي كشور اعم از راه‌حل‌هاي ساختاري و كوتاه‌مدت شناخته شده است و هدف از درخواست براي تشكيل جلسه مشترك سه قوه، يافتن مشترك راه‌حل‌ها با كمك گرفتن از كارشناسان امين است كه اين كار در حال انجام است.
ايشان افزودند: دستگاه‌هاي نظارتي وابسته به دستگاه‌هاي اطلاعاتي، قوه قضاييه و مجلس نيز بايد با قدرت و با چشم باز در ميدان باشند و آحاد مردم مومن نيز بايد با احساس وظيفه، در اين خصوص، نقش ايفا كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه قواي مجريه و مقننه بايد راه‌هاي فساد را ببندند، گفتند: اگر در همين قضاياي ارز و سكه، نظارت و دقت و پيگيري لازم انجام مي‌گرفت، راه‌هاي فساد مسدود مي‌شد.
ايشان همچنين با توصيه به آحاد مردم براي هوشياري و عملِ با بصيرت، در مقابل تحريكات دشمن، افزودند: ملت ايران همواره در مقابل دشمن بصيرت داشته است و همه بايد بدانند كه دشمن به دنبال سوءاستفاده از نقطه ضعف‌ها، بر ضد خود مردم است.
رهبر انقلاب اسلامي دستگاه‌هاي تبليغاتي اعم از صدا و سيما، مطبوعات و وبگاه‌هاي فضاي مجازي را به مراقبت از ايجاد نااميدي در جامعه، توصيه موكد كردند و گفتند: انتقاد، اشكالي ندارد اما نبايد مردم را نااميد كرد. گاهي در يك روزنامه يا در يك برنامه تلويزيوني و راديويي، به‌گونه‌اي سخن گفته مي‌شود كه گويا همه درها بسته است؛ در حالي كه اينگونه نيست.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: ملت ايران و نظام اسلامي، همچنانكه تا به حال از مراحل سختي عبور كرده است، از اين مرحله نيز كه آسان‌تر از مراحل قبلي است، عبور خواهد كرد.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش دوم سخنان‌شان با اشاره به وقيح‌تر و بي‌ادب‌تر شدن مسوولان امريكايي در ماه‌هاي اخير خاطرنشان كردند: آنها قبلا نيز ادب سياسي و ديپلماتيك را در حرف‌هاي‌شان رعايت نمي‌كردند اما مسوولان كنوني رژيم امريكا به گونه‌اي وقيح و بي‌شرم و بي‌ادب با دنيا حرف مي‌زنند كه انگار حيا را كاملا از آنها گرفته‌اند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با يادآوري دو جنايت هفته اخير سعودي‌ها در يمن يعني بمباران يك بيمارستان و حمله به يك ماشين حامل كودكان يمني و قتل‌عام ده‌ها كودك بي‌گناه و بي‌پناه افزودند: وجدان جهان در مقابل اين جنايات تكان خورد و دولت‌ها نيز ولو به صورت تعارف‌آميز اظهار تاسفي كردند اما امريكايي‌ها به جاي محكوم كردن اين فجايع، بي‌شرمانه از روابط راهبردي خود با سعودي‌ها حرف زدند و اين سوال را پيش آوردند كه آيا مسوولان امريكايي واقعا انسانند؟
ايشان جدا كردن حدود ۲ هزار كودك از مادران‌شان و زنداني كردن آنها در قفس را به بهانه مهاجر بودن اين افراد، جنايت بي‌سابقه ديگري خواندند و افزودند: نكته تامل‌برانگيز اين است كه امريكايي‌ها بدون هيچ خجالت و شرمي اين اقدامات را در جلوي چشم جهانيان انجام مي‌دهند.
رهبر انقلاب با اشاره به حرف‌هاي بي‌ادبانه مقامات رژيم امريكا درباره تحريم، جنگ و مذاكره گفتند: تاكيد مي‌كنيم جنگ نخواهد شد و مذاكره نخواهيم كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: البته آنها مساله جنگ را صريحا مطرح نمي‌كنند اما درصددند با اشاره و كنايه، «شبح جنگ» را ايجاد و بزرگ كنند تا ملت ايران يا ترسوها را بترسانند.
ايشان در همين زمينه تاكيد كردند: جنگي رخ نخواهد داد چرا كه ما مثل گذشته هيچ‌وقت شروع‌كننده جنگ نخواهيم بود و امريكايي‌ها هم حمله را آغاز نمي‌كنند چون مي‌دانند كه صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد زيرا جمهوري اسلامي و ملت ايران ثابت كرده‌اند به هر متعرضي، ضربه بزرگ‌تري وارد خواهند كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به ناكامي مفتضحانه و حقارت‌آميز امريكايي‌ها در حمله سال ۱۳۵۹ به صحراي طبس افزودند: آنها ممكن است خيلي چيزها را نفهمند اما احتمالا اينقدر مي‌فهمند كه نتيجه تعرض به ايران را تصور و درك كنند.
رهبر انقلاب در ادامه تبيين طرح‌هاي امريكا براي مقابله با جمهوري اسلامي و ملت ايران، به بحث پيشنهاد مذاكره پرداختند و افزودند: آنها البته در اين موضوع براساس يك بازي و روش پيش‌پاافتاده و بي‌ارزش سياسي عمل مي‌كنند؛ يك نفر مي‌گويد بدون پيش‌شرط، نفر ديگر پيش‌شرط مي‌گذارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: بر‌خلاف تصور عده‌اي در داخل، درخواست امريكايي‌ها براي مذاكره مساله جديدي نيست و در ۴۰ سال اخير بارها تكرار اما با پاسخ منفي ايران مواجه شده است. حتي ريگان رييس‌جمهور وقت امريكا كه نسبت به فعلي‌ها مقتدرتر بود، در قضيه معروف به مك فارلين، او را مخفيانه براي مذاكره به تهران فرستاد كه بعد از ۲۴ ساعت بدون نتيجه بازگشت.
رهبر انقلاب در تبيين استدلال‌هاي ايران براي مذاكره نكردن با امريكايي‌ها گفتند: آنها براي مذاكره فرمول خاصي دارند كه بايد آن را درك كرد و سپس به اين سوال پاسخ داد كه آيا هيچ آدم عاقلي با اين فرمول مذاكره مي‌كند؟
ايشان حقيقت مذاكره را در عرف سياسي «داد و ستد» خواندند و خاطرنشان كردند: امريكايي‌ها در هر مذاكره به پشتوانه قدرت سياسي، تبليغاتي و مالي خود تلاش مي‌كنند هرگونه مقاومت در مقابل تحقق اهداف‌شان را ناكام بگذارند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ترسيم فرمول مذاكره به سبك امريكايي‌ها افزودند: آنها اولا اهداف اصلي را كاملا مشخص مي‌كنند البته همه اين اهداف را اعلام نمي‌كنند اما در طول مذاكرات با دبه و چانه‌زني، همه اهداف را پيگيري مي‌كنند. نكته دوم اينكه امريكايي‌ها از اين اهداف اصلي يك قدم عقب نمي‌نشينند.
ايشان افزودند: امريكايي‌ها در مذاكرات، با الفاظ ظاهرا اطمينان‌بخش فقط وعده مي‌دهند اما از طرف مقابل امتيازات نقد مي‌خواهند و وعده نمي‌پذيرند.
رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: اين واقعيت را ما در برجام تجربه كرديم همچنان‌كه در مذاكره با كره شمالي هم امريكايي‌ها همين روش را درپيش گرفته‌اند.
ايشان خاطرنشان كردند: هر جاي مذاكره اگر طرف مقابل از دادن امتياز نقد امتناع كند، امريكايي‌ها آنچنان هياهوي تبليغاتي و رسانه‌اي در جهان راه مي‌اندازند كه معمولا طرف مقابل كم‌مي‌آورد و دچار انفعال مي‌شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تشريح آخرين نكته از فرمول مذاكره امريكايي‌ها افزودند: آنها پس از مذاكرات نيز به راحتي زير وعده‌ها مي‌زنند و به آنها عمل نمي‌كنند.
رهبر انقلاب پس از بيان اين واقعيات يك سوال اساسي مطرح كردند: به كدام دليل بايد با رژيم زورگوي متقلبي كه اينگونه مذاكره مي‌كند، پشت ميز گفت‌وگو نشست؟
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي برجام را نمونه واضح نتيجه مذاكره با امريكا برشمردند كه البته برخي خطوط قرمز تعيين شده در آن رعايت نشد.
ايشان خاطرنشان كردند: با توجه به فرمول امريكايي‌ها در مذاكره، هر دولتي در جهان با آنها مذاكره كند، دچار مشكل مي‌شود مگر جهت‌گيري‌هايش با واشنگتن يكي باشد كه البته دولت فعلي امريكا حتي به اروپايي‌ها هم زور مي‌گويد.
رهبر انقلاب در نوعي جمع‌بندي از اين بخش از سخنان‌شان، افزودند: ما فقط وقتي مي‌توانيم وارد بازي خطرناك مذاكره با امريكا شويم كه از لحاظ اقتصادي و سياسي و فرهنگي به اقتدار مورد نظرمان برسيم و فشارها و هوچي‌گري‌هاي او نتواند در ما تاثير بگذارد اما در حال حاضر مذاكره قطعا به ضرر ما تمام مي‌شود و ممنوع است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: امام راحل عظيم الشأن هم مذاكره با امريكا را تا وقتي اين رژيم آدم نشود ممنوع كرده بود ما هم بر همين نكته تاكيد مي‌كنيم.
ايشان افزودند: حتي اگر به فرض محال قرار بود با امريكايي‌ها مذاكره‌اي كنيم قطعا با دولت فعلي هرگز مذاكره نمي‌كرديم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با بيان نكته‌اي مهم خطاب به همه سياستمداران، ديپلمات‌ها، جوانان پرانگيزه، دانشجويان رشته‌هاي سياسي و فعالان عرصه سياست يادآوري كردند: مذاكره با رژيم زورگو و پرتوقع امريكا وسيله‌اي براي رفع يا كاهش دشمني آنها نيست بلكه دادن ابزاري به امريكاست كه با آن مي‌تواند بيشتر و بهتر اعمال دشمني كند و اهداف خود را پي بگيرد.
رهبر انقلاب تمركز شيطان بزرگ بر جنگ اقتصادي را ناشي از نااميدي از جنگ نظامي، سياسي و امنيتي و حتي جنگ فرهنگي خواندند و افزودند: رويش‌هاي جوان و پربركت انقلاب و شكست حوادث و آشوب‌هاي امنيتي، سياسي سال ۸۸، نشان‌دهنده شكست و يأس دشمن در اين عرصه‌هاست.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: البته به توفيق الهي و هوشياري مسوولان و مردم، امريكا در جنگ اقتصادي نيز شكست خواهد خورد.
ايشان با اشاره به ترفند و فريب دشمنان در حرف زدن با مردم ايران گفتند: يك عقب مانده ذهني به ملت ايران مي‌گويد دولت شما پول شما را در سوريه خرج مي‌كند در حالي كه رييس او اذعان كرده كه امريكا هفت تريليون دلار در منطقه خرج كرده‌اند اما هيچ چيزي عايدشان نشده است.
رهبر انقلاب افزودند: ما به دو كشور دوست يعني سوريه و عراق در مقابل تهديدات امريكا و سعودي‌ها كمك كرده‌ايم كه اين كمك‌ها نوعي مبادله بين دولت‌هاي دوست است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ايجاد ترديد در افكار عمومي نسبت به مواضع نظام را از اهداف مشخص دشمنان ملت ايران برشمردند و افزودند: آنها مي‌خواهند با جنگ اقتصادي نارضايتي ايجاد كنند تا شايد اين نارضايتي به اغتشاش و ناامني تبديل شود.
ايشان با بيان اخبار و اطلاعاتي از پشت صحنه اقدامات امريكايي‌ها، صهيونيست‌ها و سعودي‌ها افزودند: آنها براي ايجاد ناامني در دي ماه گذشته، چند سال فعاليت كرده بودند اما ملت با هوشياري تحسين‌برانگيز، به ميدان آمد و زمينه‌سازي‌هاي چند ساله آنها را به باد داد.
رهبر انقلاب افزودند: دشمنان سپس به سال ۹۷ دل‌بستند و برخي مقامات امريكا گفتند ۶ ماه ديگر خبرهايي از ايران خواهيد شنيد، منظور آنها همين حوادث مرداد بود كه با وجود هزينه‌هاي فراوان مالي و سياسي دشمنان اينگونه محدود از آب درآمد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: مردم با‌هوش و با‌بصيرت هستند البته مشكلات معيشتي و اقتصادي اوقات خيلي از آنها را تلخ كرده اما اين ملت زير بار خواست‌هاي سياسي امريكا و فلان رژيم روسياه نمي‌رود.
رهبر انقلاب تاكيد كردند: دشمن همان‌گونه كه تاكنون ضعيف و ناتوان و شكست خورده بوده است در آينده نيز ناكام خواهد ماند به‌شرط اينكه همه بيدار باشيم و با پرهيز از نااميدي به وظايف خود عمل كنيم.
ايشان افزودند: برخي به اسم اينكه طرفدار ضعفا هستيم و مي‌خواهيم اوضاع را درست كنيم، خودشان ملتفت نيستند اما عملا در چارچوب نقشه دشمن حرف مي‌زنند و اقدام مي‌كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: آنها كه مي‌گويند دولت بايد بركنار شود در نقشه دشمن نقش‌آفرين هستند. دولت بايد سركار بماند و با قدرت، وظايف خود را در حل مشكلات انجام دهد.
رهبر انقلاب همچنين به حقوق و تكاليف دولت و مجلس اشاره كردند و افزودند: هر دو قوه بايد ضمن برخورداري از حقوق خود، كرامت طرف مقابل را حفظ كنند و سه قوه با هم‌افزايي مشكلات را از پيش ملت بردارند.
ايشان در پايان سخنان‌شان با اشاره به سخنان امام خميني درباره دست قدرت خدا بر سر ملت ايران و نظام اسلامي افزودند: ما هم اين دست قدرتمند خدا را احساس مي‌كنيم؛ قدرتي كه در ايمان ملت متجلي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ابتداي سخنان‌شان با اشاره به فرا رسيدن ماه ذي‌الحجه، ماه دعا و توسل و تضرع به درگاه الهي، خاصيت ايمان و اتكا به خدا را ايجاد اميد، اعتمادبه‌نفس و شكست‌ناپذيري دانستند و خاطرنشان كردند: ملت ايران با برخورداري از اين ايمان، چهل سال است كه در مقابل قدرت‌هاي متكبر دنيا با قدرت تمام ايستاده است و بايد روز به روز بر اين توانايي افزوده شود.