پس از 20 سال حدود 30 درصد از مسائل حل شده است

گروه سیاسی- امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر قدم مهمی برای ایران و کشورهای حاشیه خزر بود چراکه تا پیش از این اختلافات و درگیری‌ها میان کشورهای حاشیه آن کار را برای همه دشوار کرده بود و مانع از استفاده درست از ظرفیت‌های موجود در این دریا شده بود. با وجود سال‌ها مذاکره درباره رسیدن به توافقات درباره ظرفیت‌های مختلف این دریا اما تحدید حدود و خط مبدا در این کنوانسیون قرار نگرفت چراکه اختلافات بر سر آن همچنان ادامه دارد. با این حال پس از امضای این کنوانسیون با حضور روسای‌جمهور کشورهای ایران، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان سرو صدای زیادی به راه افتاد که ایران از سهم واقعی خود گذشته است و نتوانسته به حق واقعی خود دست یابد. این مساله منجر به آن شد که مسوولان در جایگاه‌های مختلف درباره اهمیت این موضوع سخن بگویند و افکار عمومی را روشن کنند. از این‌رو رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت به توضیح درباره سازوکارهای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر پرداخت.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی در جلسه هیات دولت اظهار داشت: بیش از 20 سال است که مذاکره درباره مسائل دریای خزر بین پنج کشور ساحلی آن جریان دارد‌. بخشی از مسائل را حل کردیم و بخشی از مسائل هم باقی مانده است‌.
رییس دولت دوازدهم تاکید کرد: کشورهای شمالی دریای خزر بر سر بخشی از مسائل توانستند با هم توافق کنند‌. روحانی خاطرنشان کرد: روسیه که روزی بخش اعظم دریای خزر را متعلق به خود می‌دانست، امروز به سهم 17 درصدی از این دریا اکتفا کرده است‌. وی یادآور شد: بر سر تقسیم قسمت شمالی دریای خزر و زیربستر آن کشورهای روسیه، قزاقستان و آذربایجان با هم توافق کردند و سهم روسیه 17 درصد از مجموع دریا شد‌. رییس‌جمهور تصریح کرد: در قسمت جنوب دریا، بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان هنوز مسائلی وجود دارد‌. با آذربایجان توافقات خوبی داشتیم که در حال اجرا شدن هستند اما هنوز بخشی از این مسائل حل نشده است‌. روحانی ادامه داد: در اجلاس اخیر خزر، یکی دو مساله بسیار مهمی که مایه نگرانی ایران و خیلی از کشورهای دیگر بود نیز حل و فصل شد که مهم‌ترین آنها مساله امنیت در دریای خزر بود‌. وی با بیان اینکه در این مذاکرات و توافق حاصل از آن در بخش امنیت ملی دستاورد بسیار بزرگی داشتیم، خاطرنشان کرد: توطئه آمریکایی‌ها و حتی ناتو این بود که در ساحل آب‌های خزر حضور یابند و سربازان‌شان آنجا پیاده شوند و پوتین سربازان آنها و ناوچه، هلیکوپتر و پایگاه‌هایشان به ساحل این دریا برسد‌. رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: در این توافق ایجاد پایگاه نظامی و حضور شناورهای خارجی در دریای خزر ممنوع و توافق شد که هر کشتی‌ای که بخواهد در این دریا سیر کند، حتما باید تحت پرچم یکی از پنج کشور ساحلی باشد‌. روحانی با یادآوری اینکه توافق کردیم سرزمین هیچ کشوری نمی‌تواند علیه کشور ساحلی دیگر مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: همچنین توافق کردیم که ایران باید امتیازات خاصی برای خط مبدا ساحلی خودش بگیرد و تا 15 مایل از خط مبدا، دریای سرزمینی ایران و تا 10 مایل بعد، منطقه ماهیگیری اختصاصی است‌.
وی افزود: بر اساس این توافق همچنین کشتی‌های ایران می‌توانند در سراسر این دریا رفت و آمد کنند و می‌توانیم از ظرفیت‌های بندری، گردشگری و اقتصادی این دریا استفاده و بهره‌برداری کنیم‌. رییس‌جمهور با یادآوری اینکه پس از بیست و چند سال مذاکره، شاید 30 درصد مساله را تا امروز حل و فصل کردیم و حل و فصل بقیه مسائل باقی مانده است، تصریح کرد: باید مذاکرات را ادامه دهیم چراکه راهی جز این وجود ندارد؛ باید با گفت‌و‌گو و مذاکره مسائل را حل و فصل کنیم‌. رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه نکته آخر سخنانم مربوط به مسائل بازار در شرایط امروز است، تصریح کرد: امروز نیازمند آرامش در بازار هستیم‌. در شرایطی هستیم که دشمنان می‌خواهند به کشور فشار وارد کرده و زندگی مردم را دچار مشکل کنند و در این وضعیت دولت وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارد‌. همه وزرا، معاونین و تمام مسوولان دستگاه‌ها در سراسر کشور، بار مسوولیت سنگینی را بر عهده دارند‌. رییس‌جمهور افزود: باید بدانیم امروز مشکل اول در کشور، اقتصادی است‌. مشکل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی‌شود‌. روحانی خاطرنشان کرد: این ارز باید با قیمت متعادل در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان قرار گیرد‌. قیمت ارز حتما از قیمتی که امروز در سامانه نیما هست، پایین‌تر خواهد آمد‌. همه عوامل و مولفه‌های اقتصادی این را می‌گوید‌. مردم باید بدانند برای تمام ارز مورد نیاز واردات و تولید آنها یک قیمت تقریبی متعادل، با نوسان قیمت در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان وجود دارد که بر آن مبنا بتوانند زندگی و کار خود را تنظیم کنند‌.
با همه دنیا در حال مذاکره هستیم


رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه با همه دنیا در حال تعامل و مذاکره هستیم، افزود: در سفر اخیر به قزاقستان با همسایگان خود مذاکرات بسیار صمیمانه و خوبی داشتیم و در عین حال با اروپا و آسیا نیز در حال مذاکره هستیم‌. روحانی اظهار داشت: آمریکا نیز خود کاری کرده که شرایط مذاکره را از بین برده. با روند خوبی داشتیم مذاکره می‌کردیم اما خودش آن را تخریب و پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و می‌گوید باید چگونه عبور کنم؟! رییس‌جمهور خطاب به آمریکایی‌ها افزود: اگر می‌خواستید عبور کنید، چرا خراب کردید؟ اگر می‌خواستید همدیگر را ببینیم چرا پل را خراب کردید؟ خودشان پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و داد می‌زنند‌. این‌که نشد‌. روحانی با اشاره به اینکه امروز اساس برنامه بر مبنای صادرات غیرنفتی است که رقم آن قابل ملاحظه است، خاطرنشان کرد: رییس بانک مرکزی گله دارد که مردم در سامانه نیما ارز نمی‌خرند در حالی که ما ارز زیاد داریم‌. گفتم قیمت را بیاورید پایین تا مردم بخرند و این خوب است و خبر خوبی بود که هم از وزیر نفت شنیدم و هم از رییس کمیته مرکزی شنیدم؛ می‌گوید وارد‌کننده و تولیدکننده ارزی که در سامانه نیما عرضه می‌کنیم، نمی‌خرند و می‌گویند این ارز گران است. در این سامانه نیما خیلی مداخله نمی‌کنیم می‌توانیم کمک کنیم ولی در این زمینه معمولا دو طرف تقاضا و عرضه است که همدیگر را پیدا می‌کنند‌. روحانی با تاکید بر ضرورت تقویت شفافیت در کشور گفت: بانک مرکزی و وزرای دولت هر چه هست و هر کاری می‌کنند را ‌باید به مردم گزارش دهند؛ اگر به کسی ارز می‌دهند به مردم بگویند؛ کسی ارز وارد می‌کند، بگویند‌. گمرکات به مردم اطلاع دهند‌. بانک مرکزی، وزارت صمت، بهداشت و جهاد کشاورزی اطلاعاتی که مورد نیاز است را به مردم بدهند تا مردم در جریان باشند ما به چه کسی پول می‌دهیم، چه کار می‌کنیم و چه جور زندگی می‌کنیم‌.
هیچ وقت بحث ۵۰ درصد سهم روسیه از دریای خزر مطرح نبود
سیدمحمود واعظی در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گفت:‌ شاهد بودیم همان شبی که اسناد مربوط به کنوانسیون دریای خرز امضا شد - که اسناد بسیار مهمی هستند - تلویزیون‌‌های خارج و بسیاری از شخصیت‌‌‌های معاند حرف‌هایی را مطرح کردند که متاسفانه در داخل هم انعکاس داشت که لازم است رسانه‌‌ها به این مسائل بیشتر بپردازند‌.
وی ادامه داد: هیچ وقت بحث ۵۰ درصد دریای خزر مطرح نبوده است‌. نکته بسیار مهمی است وقتی که بحث ۵۰ درصد مطرح می‌‌‌شود یعنی یک طرف ایران و یک طرف روسیه؛ همین اکنون روسیه ۱۷ درصد را با همسایگان خودش یعنی قزاقستان و آذربایجان تقسیم کرده است‌. سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در این سفر بحث نظامی بودن دریای خزر را که کشتی کشورهای مختلف بتوانند حضور داشته باشند، مورد بحث قرار دادیم، اظهار داشت: این توافق بسیار بزرگی بود‌. بحث کشتیرانی، بحث شیلات، بحث امنیت، اینها نکاتی است که ما به آن توجه کرده، بحث کردیم و نهایی شد‌. فکر می‌‌‌کنیم در مذاکرات آینده می‌‌‌‌توانیم روی نکته مهم دیگر این بحث که برای حریم ساحلی است و نکته مهمی است، به نتیجه برسیم‌.
رییس‌دفتر رییس‌جمهور درخصوص ترمیم تیم اقتصادی دولت و اینکه آیا تغییراتی در شرف وقوع است یا گزینه‌‌هایی مطرح شده است؟ خاطرنشان کرد: بحثی که دفعه گذشته مطرح کردم، شما نتیجه‌‌اش را دیدید که جناب آقای همتی وارد تیم اقتصادی شدند‌. به هر حال سیاست دولت و آقای رییس‌‌‌‌‌‌‌جمهور این است که تغییر باید با اصلاح باشد و اگر نیروهایی باشند که بتوانند با انگیزه در این شرایط خاص که مساله تحریم داریم، مساله فشارهای بین‌‌‌المللی داریم بتوانند بخشی از فشارها را برطرف کنند قطعا آقای رییس‌‌‌جمهور انجام می‌دهد‌.
گرانی میوه به خاطر سرما
محمود حجتی در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره گرانی میوه در دست دلالان در این بازار و پیگیری دولت گفت که چیزی که دولت در حال پیگیری است، تامین کالاهای اولیه است‌. وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: اواخر فروردین ماه سرمایی داشتیم که خسارت سنگینی به باغات و کشاورزی وارد کرد، طبق برآوردهای صورت گرفته این خسارت ۱۱ هزار میلیارد تومان بود‌. وی ادامه داد: در بخش سردرختی‌ها با کمبود میوه مواجه شدیم که همین امر بخشی از افزایش قیمت را به وجود آورد اما آن چیزی که دولت در حال پیگیری است، همان کالاهای اساسی است که بر سفره مردم تاثیرگذار است‌. حجتی با بیان اینکه اصرار است ارز برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شود،‌ اظهار داشت: قیمت توسط سازمان بازرسی و سازمان حمایت از مصرف‌کننده تعیین می‌شود و محصولات در بازار عرضه می‌شود‌. وی در خصوص قیمت گندم بیان کرد: خریدمان از مرز سال گذشته عبور کرده است‌. امروز خرید ما از مرز ۹ میلیون تن گذشته است و پیش‌بینی ما این است که خریدمان اواخر شهریور نزدیک ۱۰ میلیون تن هم برسد‌.
پرونده خاموشی‌ها بسته شد
رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در خصوص خاموشی‌های ماه‌های اخیر و افزایش حجم مصرف برق کشور گفت: با توجه به مجموعه برنامه‌ریزی‌هایی که شد و همکاری‌ای که مردم انجام دادند در بخش‌های مختلف خوشبختانه از جمعه ۱۹ مرداد خاموشی صفر داشتیم و با توجه به کاهش دما پرونده خاموشی‌ها برای امسال بسته شده است‌. وی ادامه داد: همراهی مردم به‌گونه‌ای بود که پیش‌بینی 2/5 دهم درصد افزایش بار مصرف به 8/2 رسید و در مجموع ما ۳۴ روز خاموشی داشتیم که عمدتا به دلیل کم‌بارشی و کم شدن سهم نیروگاه برق‌آبی و دمای بالا و مستمر پیش آمد‌. تهران در مجموع ۴۴ روز دمای بالا داشت که به‌طور مستمر 9/1 درجه افزایش دما بود و به ازای هر یک درجه ۱۵۰۰ مگاوات افزایش، تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد‌.
بررسی مشکلات ماده ۵ بسته ارزی
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت هم در پایان نشست هیات دولت در خصوص اقداماتی که برای مبارزه با احتکارکنندگان در حال انجام است، اظهار داشت: همانطور که می‌دانید ستادی برای احتکار کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ به کشور وارد شده بود و البته برخی از آنها کالاهای ضروری بودند و برخی خیر، تشکیل شد‌. براساس قانون حمایت از مصرف‌کننده با متخلفان برخورد می‌شود و باید در این زمینه توجه بیشتری صورت گیرد‌.
وی افزود: با بررسی‌های کارشناسانه و دقیق فقط در مورد کالاهایی که باید منظم وارد شوند اگر مردم احتکاری را گزارش کنند و یا با بررسی‌های ما احتکاری کشف شود، براساس قوانین موجود مبارزه با احتکار و حمایت از مصرف‌کننده و تعزیرات حکومتی با آنها برخورد می‌شود و در غیر این صورت این کالاها بدون حق‌خوری وارد می‌شود‌. شریعتمداری افزود: برای بررسی شکایات، نهادهای تعزیرات حکومتی و حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده در خدمت مردم قرار دارند‌. وی با بیان اینکه ماده ۵ قانونی که در بسته ارزی در جلسه هیات دولت ارائه شده بود اشکالات و معضلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده بود، خاطرنشان کرد: این قانون مورد بررسی قرار گرفت و اشکالات آن برطرف شد‌.
نرخ‌های بازار ثانویه ارز به تدریج متعادل می‌شود
رییس کل بانک مرکزی نیز در پایان جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه نرخ‌های شکل گرفته در بازار ثانویه هنوز بالاست و مورد قبول واردکنندگان نیست گفت: اگرچه ما هم این موضوع را تایید می‌کنیم و معتقدیم این نرخ‌ها باید کاهش یابد اما بدون دخالت ما خود بازار به تدریج روند کاهشی به خود می‌گیرد و قیمت‌ها نزول می‌کند‌. عبدالناصر همتی بازار ثانویه را محور اصلی تعادل‌بخشی نرخ ارز در کشور دانست و تاکید کرد: این بازار به تدریج در حال عمق یافتن است و در حال حاضر واردکنندگان و صادرکنندگان غیرنفتی هم در آن ورود کرده‌اند‌. وی وزن اصلی قیمت ارز را بر بازار ثانویه متمرکز دانست و گفت: هم‌اکنون 96- 95 درصد معاملات در این بازار انجام می‌شود‌. رییس کل بانک مرکزی درباره عرضه سکه هم گفت: از آنجایی که سکه‌هایی که پیشتر فروخته شده، به تعداد وسیع بوده، همچنان همان سکه‌ها به قیمت‌های قبلی به تدریج وارد بازار می‌شود‌.