بررسی ممنوعیت خروج 5 قلم کالا‌‌ از کشور

گروه بازرگانی- در راستای تنظیم بازار داخلی، اخیرا گمرک ایران طی بخشنامه‌ای ممنوعیت صادرات پنج قلم کالا از جمله کاغذ چاپ، بسته‌بندی و روزنامه، انواع تی‌شو، انواع شیر‌خشک صنعتی، انواع شیر‌خشک اطفال، چای فله و بسته‌بندی و کره در بسته‌بندی بالای ۵۰۰ گرمی را به گمرکات اجرایی اعلام کرد که بر اساس آن از ابتدای شهریورماه سال‌جاری صادرات این کالاها ممنوع خواهد شد. همچنین ممنوعیت آن تا اطلاع ثانوی برقرار و لغو آن منوط به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این در حالی است که این بخشنامه دولت به مذاق فعالان این حوزه‌ها خوش نیامده به طوری که رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ ممنوعیت صادرات کاغذ بسته‌بندی را موضوعی غیرکارشناسی دانست و از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد در این خصوص بازنگری صورت گیرد. همچنین رییس سازمان چای باتوجه به مخالفت دست‌اندرکاران این بخش، این موضوع را قطعی نمی‌داند و اعلام کرده که اجرایی نشدن آن را پیگیری خواهد کرد.
نفع صنایع لبنی، ضرر دامداران
این در حالی است که پیش از این رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران نیز با بیان اینکه ممنوعیت صادرات شیرخشک به نفع صنایع لبنی و به ضرر دامداران است، گفت: بخشنامه ممنوعیت صادرات شیرخشک که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک ابلاغ شده، بدون اطلاع وزیر جهاد کشاورزی بوده و به ضرر دامداران است. به گفته وی، ایران پیش از این از صادرکنندگان شیرخشک بود به طوری که سال گذشته 15 هزار و 892 تن شیر خشک به کشورهای هدف صادر کرده است، اما اجرای ممنوعیت صادرات، موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌شود.
درخواست لغو ممنوعیت صادرات کاغذ بسته‌بندی


بر همین اساس ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی درباره بخشنامه جدید گمرک که به واسطه مکاتبه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده و موجب ممنوعیت صادرات کاغذ چاپ، بسته‌بندی و روزنامه از ابتدای شهریورماه سال‌جاری خواهد شد، اظهار کرد: از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست می‌کنیم تا بازنگری در این بخشنامه را مدنظر قرار دهد و با تشکیل جلسه‌ای کارشناسی در خصوص لغو ممنوعیت صادرات کاغذ چاپ، روزنامه و به ویژه کاغذ بسته‌بندی تصمیم‌گیری کند.
وی ادامه داد: طی دو سال اخیر در حوزه کاغذ بسته‌بندی هزینه‌های بسیار زیادی صورت گرفته و ماشین‌آلات به‌روز دنیا به کشور وارد شده است تا شاهد صادرات کاغذ بسته‌بندی به کشورهای اروپایی باشیم. باید وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های دولتی از تصمیمات غیر‌کارشناسی، احساسی و هیجانی پرهیز کنند چرا که ممنوعیت صادرات کاغذ یک تصمیم غیرکارشناسی است و سندیکای کاغذ به طور رسمی اعلام می‌کند هر کارتن‌سازی در سراسر ایران نیازمند کاغذ است، می‌تواند با مراجعه به این سندیکا مشکل و نیاز خود را به صورت صد‌در‌صدی برطرف کند.
رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در ادامه با بیان اینکه تصمیم اتخاذ شده در ارتباط با ممنوعیت کاغذ بسته‌بندی، ضربه زدن به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است و صنعت کاغذ دچار چالش اساسی خواهد شد، بیان کرد: با این تصمیم همان سرنوشت و بلایی که بر سر کاغذ چاپ و روزنامه آمد، بر سر کاغذ بسته‌بندی نیز خواهد آمد و بخش خصوصی در این راستا به طور جدی نگران است و از مسوولان درخواست می‌کند تا مشکل به وجود آمده را رفع کند. به طور حتم تحریم‌های داخلی بدتر از تحریم خارجی است و سوال ما این است که چرا تولیدکننده‌ای که مازاد بر نیاز کشور تولید دارد، باید محدود شود؟
مخالفت سازمان چای با ممنوعیت صادرات
در این میان مصرف چای در داخل کشور تقریبا ۱۱۰ هزار تن در سال است که حدود ۳۰ هزار تن آن در داخل تولید و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود. البته از ۳۰ هزار تن تولید داخلی سالانه حدود ۱۴ هزار تن صادر می‌شود که براساس بخشنامه جدید گمرک مبنی بر ممنوعیت صادرات پنج قلم کالا که چای فله و بسته‌بندی هم جزو آن است، ‌ از نخستین روز شهریورماه صادرات این محصول ارگانیک ایرانی ممنوع می‌شود؛ موضوعی که رییس سازمان چای با آن مخالف است. بر همین اساس حبیب جهانساز درباره ممنوعیت صادرات چای که قرار است از ابتدای ماه آینده اجرایی شود، به ایسنا، گفت: ممنوعیت صادرات چای به ضرر تولیدکنندگان داخلی و تجار است. پیشنهاد او به دولت این است که ارز صادرات چای مانند کالاهای دیگر در بازار ثانویه عرضه و وارد بازار رقابت شود.جهانساز افزود: ممنوعیت صادرات چای را خیلی قطعی تلقی نمی‌کنیم و اجرایی نشدن آن را پیگیری می‌کنیم، چراکه موافق هستیم که رقابتی به نفع چای داخلی ایجاد شود و صادرات که یک فرصت برای تولید است، نباید به تهدید تبدیل شود. به گفته رییس سازمان چای، ‌سالانه بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تن چای از کشور صادر می‌شود که حدود ۲۰ درصد از این مقدار با قیمت ۱۳ تا ۲۰ دلار به فروش می‌رسد که برای کشور ارزآوری دارد اما بقیه چای که صادر می‌شود محصول ضعیفی است و با قیمت دو دلار صادر می‌شود. این در حالی است که این محصول در بازار داخلی مشتری کمی دارد و فروش آن دشوار است و حدود نصف قیمت صادرات به فروش می‌رسد.جهانساز همچنین اظهار کرد: جایگاهی که تجار و کارخانه‌ها تاکنون در بازار کسب کردند از سود حاصل از صادرات مهم‌تر است؛ لذا نباید این بازار را از دست بدهیم تا بتوانیم آن را ارتقا دهیم.
رییس سازمان چای همچنین درباره میزان تولیدات فعلی کشور گفت: تاکنون تقریبا ۸۰ هزار تن برگ سبز خریداری و حدود ۱۷ هزار تن چای خشک تولید شده است. البته اکنون فصل برداشت است و تولید هنوز ادامه دارد. وی همچنین درباره میزان پرداخت شده از بهای برگ سبز چای گفت: بهای برگ سبز چای هم در حال پرداخت است و تاکنون حدود ۶۷ درصد از بهای محصول به چایکاران پرداخت شده است. کل مبلغ قابل پرداخت تقریبا ۱۷۰ میلیاد تومان بوده که حدود ۱۱۴ میلیارد تومان از آن پرداخت شده است.