توضیحات تیم اقتصادی دولت درباره بسته ارزی و کنترل بازار

اعضای تیم اقتصادی دولت مانند روال همیشگی دیروز هم بعد از جلسه هیئت دولت به میان خبرنگاران آمدند و به سوال‌های آنان در باره بسته ارزی و اقدامات دولت برای کاهش التهابات بازار ارز، سکه و طلا پاسخ دادند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با تصمیم دولت، واردکنندگان مواد اولیه و ملزومات خط تولید از پرداخت مابه التفاوت ارزی در گمرکات معاف شدند.
«محمد شریعتمداری» در خاتمه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: طبق ماده 5 بسته ارزی دولت که ابلاغ شده است، همه کالاهایی که پیشتر با ارز 4200 تومانی وارد می‌شد و در بسته ارزی جدید تامین ارز آنها به بازار ثانویه منتقل شده و اکنون به گمرکات رسیده و ترخیص نشدند، مکلف شدند با پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز دریافتی و نرخ روز ارز کالا نسبت به ترخیص آنها اقدام کنند.
به گفته وی، این موضوع برای برخی خطوط تولید و تجهیزات مربوط به آنها مشکلاتی ایجاد کرده بود و بر این اساس، امروز پیشنهادی به هیات وزیران تقدیم شد تا براساس آن همه کسانی که تجهیزات و ماشین آلات تولیدشان به گمرکات رسیده است، با اخذ گواهی از وزارتخانه ذیربط به گمرکات مراجعه و نسبت به ترخیص کالایشان اقدام کنند.


شریعتمداری ادامه داد: همه مواد اولیه و ملزومات خط تولید، همچنین کالاهایی که محصول نهایی آنها با ارز 4200 تومانی وارد بازار می‌شود نیز مجازند با دریافت گواهی از وزارتخانه مربوطه به گمرکات مراجعه و بدون پرداخت ما به التفاوت ارزی نسبت به ترخیص کالاهایشان اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: ستادی برای موضوع احتکار و اختفای کالاهایی که با ارز 4200 تومانی به کشور وارد شده، بویژه مایحتاج عمومی مردم و همچنین سایر کالاهای مورد نیاز که با ارز آزاد وارد شده، تشکیل شده است.وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این ستادها در استان‌ها تحت نظر استانداران، با دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و با مباشرت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل شده و با بررسی کارشناسانه و دقیق کالاهایی که باید به صورت منظم و زمان بندی شده به بازار معرفی شوند، اقدام می‌کند.
وی تاکید کرد: اگر احتکار یا اختفای کالا ازسوی مردم یا بازرسان شناسایی و گزارش شود، حتما رسیدگی شده و با حکم محاکم تعزیرات حکومتی با قیمت مصوب در شبکه توزیع معین به فروش می‌رسند.شریعتمداری یادآور شد: شماره تلفن‌های 135 سازمان تعزیرات حکومتی و 124 سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آماده دریافت گزارش تخلفات است.
بسته حمایتی اقشار ضعیف نهایی شده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفت: بسته حمایتی اقشار ضعیف جامعه در حوزه حمایت‌های غذایی، اقتصادی و مالی نهایی و آماده شده است و گزارش آن در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه می‌شود.«محمدباقر نوبخت» افزود: امیدواریم بتوانیم به کمک بسته حمایتی، بار نوسانات بازار ارز را تا حد مقدور کاهش دهیم.
وی درخصوص برنامه تیم اقتصادی دولت برای بهبود فضای کسب و کار گفت: آنچه امروز به عنوان بهبود فضای کسب و کار مطرح می‌شود باید با توجه به مقتضیات زمان تحریم باشد.نوبخت افزود: متاسفانه این روزها شاهد برخی رفتارهای غیرحرفه‌ای تاجرانی بودیم که ارز 4200 تومانی دریافت کردند؛ انتظار داریم همان نرخ ارز دریافتی، کالا وارد و براساس همان قیمت باشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان ساخت: عملکرد برخی نشان داد که نیازمند پیگیری ازسوی دستگاه‌های نظارتی است.وی افزود: این نظارت‌ها و اقدامات می‌تواند بر فضای کسب و کار تاثیر منفی داشته باشد؛ امیدواریم به سرعت از این شرایط عبور کنیم و به ثبات برسیم.وی درباره پاداش فرهنگیان نیز گفت: همانطور که هفته گذشته اعلام شد، 1200 میلیارد تومان به حساب ذینفعان واریز و 2500 میلیارد تومان نیز از مطالبات گندمکاران پرداخت شد.نوبخت اظهارداشت: روز پنجشنبه یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.
سکه‌های پیش‌فروش به موقع تحویل می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی نیز به میان خبرنگاران آمد و گفت: بدون دخالت بانک مرکزی، بازار ثانویه ارز به تدریج روند کاهشی به خود می‌گیرد و قیمت‌ها نزول می‌کند. عبدالناصر همتی با بیان اینکه نرخ‌های شکل گرفته در بازار ثانویه هنوز بالاست و مورد قبول واردکنندگان نیست، گفت: اگرچه ما هم این موضوع را تایید می‌کنیم و معتقدیم این نرخ‌ها باید کاهش یابد اما بدون دخالت ما خود بازار به تدریج روند کاهشی به خود می‌گیرد و قیمت‌ها نزول می‌کند.وی بازار ثانویه را محور اصلی تعادل بخشی نرخ ارز در کشور دانست و تاکید کرد: این بازار به تدریج درحال عمق یافتن است و درحال حاضر واردکنندگان و صادرکنندگان غیرنفتی هم در آن ورود کرده‌اند.رئیس شورای پول و اعتبار وزن اصلی قیمت ارز را بر بازار ثانویه متمرکز دانست و گفت: هم‌اکنون 95-96 درصد معاملات در بازار ثانویه انجام می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی درباره عرضه سکه هم گفت: از آنجایی که سکه‌هایی که پیشتر فروخته شده، به تعداد وسیع بوده، همچنان همان سکه‌ها به قیمت‌های قبلی به تدریج وارد بازار می‌شود.همتی افزود: سکه‌هایی را که در گذشته با قیمت مشخص پیش فروش کرده ایم، به موقع و با همان قیمت تحویل خواهیم داد.
وزیر نیرو هم از 34 روز خاموشی در سال جاری در روزهای اوج مصرف خبر داد و گفت: با کاهش دما و همراهی مردم در مصرف برق خاموشی‌ها از روز جمعه پانزدهم مرداد ماه پایان یافت.رضا اردکانیان با اشاره به این که در 5 روز گذشته عدد خاموشی در کشور صفر شده است افزود: امسال در مجموع و در روزهای اوج مصرف 34 روز خاموشی داشتیم.وی گفت: از روز جمعه با کاهش دما و همراهی مصرف کنندگان در بخش خانگی، صنعت وکشاورزی خاموشی‌ها پایان یافته است. وزیر نیرو افزود: با همراهی مردم و مصرف کنندگان رشد مصرف در روزهای اوج تقاضا 2/8 درصد بود درحالی که این عدد 5/2 درصد برآورد شده بود.
سایر اخبار این روزنامه
توضیحات تیم اقتصادی دولت درباره بسته ارزی و کنترل بازار هشدار ارتش چین به آمریکا در مورد تایوان سخنگوی شورای نگهبان: طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به‌زودی اجرایی می‌شود وزیر بهداشت: تامین داروی بیماران خاص با مشکلی مواجه نیست دکتر روحانی در جلسه هیات دولت: ایران در کنوانسیون خزر امتیازات خاصی گرفت در سالگرد جنگ 33 روزه؛ سیدحسن نصرالله: در جنگ سوریه پیروز می‌شویم نماینده سازمان ملل: بمباران دانش‌آموزان یمنی توجیه پذیر نیست آمار قربانیان سقوط پل هوایی در ایتالیا به 37 نفر رسید مسکو: تمامی تدابیر لازم را برای تضمین امنیت خود در برابر آمریکا اتخاذ می‌کنیم تحلیل سیاسی هفته 13 دانشگاه ایرانی در بین دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفت ایران عملیات تروریستی در اردن را محکوم کرد بازنشستگان تامین اجتماعی صاحب سهام می‌شوند اردوغان تعرفه سنگین به محصولات آمریکایی بست حمله انتحاری در کابل با بیش از 100 کشته و زخمی حمله انتحاری در کابل با بیش از 100 کشته و زخمی اردوغان تعرفه سنگین به محصولات آمریکایی بست