چالش پاسخگويي

چند روزی است که در فضای توییتر کاربران با هشتگ فرزندت کجاست، از مسئولان دولت درباره اینکه فرزندان‌شان کجا هستند و چه می‌کنند، سوال می پرسند. این هشتگ در ابتدا از سوی کاربران در اعتراض به انتصاب های بی رویه آقازاده‌ها و رانت خواری و اختلاس‌هایی که از سوی آن‌ها اتفاق افتاده است، ایجاد شد اما کم کم مسئولان هم به این هشتگ وارد شدند و به آن پاسخ دادند. سوالاتی که کاربران پرسیده بودند دراین باره بود که فرزندان مقامات کجا هستند؟ ایران هستند یا در کشورهای آمریکایی و اروپایی با رانت پدرشان زندگی می‌کنند؟ مدیریت هایی که به آن‌ها داده شده انتصابی است یا اکتسابی؟ چرا آقازاده‌های دولت تبعه ایران نیستند. درباره مسئولانی که به این هشتگ جواب داده اند، واکنش‌های بسیار زیادی راه افتاده اما آن‌ها که به این کمپین جوابی نداده اند یا بهتر بگوییم جوابی نداشته‌اند بدهند، چه؟
محمدعلی وکیلی، نماینده مجلس در توییتر
در جواب به این هشتگ نوشت:
دارای سه فرزند هستم. هادی، فوق لیسانس است و کارمند شرکتی است، مهدی فوق لیسانس بدون اشتغال دولتی و سردبیر روزنامه ابتکار، راضیه دخترم هم بیکار است اما کاربران زیادی به ادعای او پاسخ دادند. یکی از کاربران نوشت: مهدی وکیلی پسر متولد70 آقای وکیلی است که سردبیر روزنامه ابتکار نیستند، چون سردبیر شخص دیگری است. او فقط در روزنامه می چرخد و دستور می دهد. البته یک دستگاه لکسوس آقازاده همیشه جلوی روزنامه پارکه. البته کاربران زیادی به شرکت های خصوصی که متعلق به وکیلی است، صحبت کرده بودند و اینکه اسم دختر آقای وکیلی در لیست کسانی که طرح ترافیک خودروی خبرنگاری گرفته بودند، دیده می شد.


محمدجواد آذری جهرمی هم در توییتر خود
عکسی از پسر کوچکش را منتشر کرد و گفت:
« من و پسرم»؛ این در حالی است که در دوره او تلگرام فیلتر شد و سرعت اینترنت نیز به دلیل ایجاد اختلال در زیرساخت ها برای کند شدن آن دچار مشکلات فراوانی شد.
بطحایی، وزیر آموزش و پرورش نوشت:
دو فرزند دارم؛ فرزند اولم دختر و خانه‌دار است و پسرم نیز مشغول درس خواندن و گذراندن خدمت سربازی است.تا کنون فرزندانم به جز عتبات عالیات به کشور خارجی، سفر نکرده‌اند. روز گذشته خبرنگاری به اشتباه «عتبات عالیات» را « قطر و امارات» شنیده بود.
نادر قاضی پور، نماینده مجلس:
قاضی‌پور با انتشار عکسي از پسرش در یک گاوداری که در کنارگاوهایش ایستاده بود، نوشت: این پسرم دامپزشکی خوانده و در گاوداری مشغول است. البته کاربران توییتر به قیمت 20 میلیونی هر‌کدام از گاوها هم اشاره کرده بودند.
علی ربیعی، وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی:
ما همه با هم هستیم! خوشحالم فرزندانم با پنج نوه کنار من هستند. همگی در دانشگاه‌های ایران تحصیل کرده اند. دو پسر من، هیچ کدام کار دولتی ندارند و تنها دخترم به تربیت کردن فرزندانش مشغول است‌ و دیگری که بیش از همه کنار من است، ساکن قطعه ۷۰ بهشت زهراست.
اما جواب های مسئولان و مقامات ایرانی در پاسخ به این هشتگ، کاربران را عصبانی کرد؛ چون درنهایت معلوم شد 90درصد از دختران و پسران آن‌ها بیکار هستند و با وجود داشتن مدرک‌های تحصیلی بالا، مشاغل پاره وقت دارند.
یکی از کاربران نوشته است: ای کاش از من می‌پرسیدند برادرت کجاست که بهتون می‌گفتم، قطعه 27 شهدا خوابیده که شما اختلاس کنید و ببرید و دهن‌کجی کنید. یکی دیگر از کاربران نیز نوشت: طیبه، دختر 20 ساله محمود محسنی، کارگر کشته شده در پلاسکو، روزی 10 ساعت در کارگاه عروسک فروشی با درآمد ماهی 300 هزارتومان کار می کند و برادر 16 ساله اش ترک تحصیل کرده و دنبال کار می‌گردد.
یکی دیگر از کاربران نوشت:
پسرهاشون همه دانشجو و در حال علم ورزی و دخترهاشون همه خانه دار و هفته ای یک ساعت کار پژوهشی دارند.
این طور که از پاسخ مقامات به کمپین فرزندت کجاست برمی آید، معلومه نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان بیشتر از آمارهای رسمیه. فرزندان مقامات اغلب تحصیل‌کرده اما بیکار هستند یا کار پاره وقت دارند.فکر می کنم مردم باید به فکر اشتغال فرزندان مسئولان باشند.
کاربر دیگری نیز در این کمپین نوشت: نماینده مجلس و مقام مسئول اگر واقعا نماینده و خادم مردم هستند، باید به مادر و پدر تمام فرزندانی که از سال 78 تا کنون مفقود شده اند و هیچ مقامی پاسخگوی آن‌ها نیست جواب بدهند.
محمدباقر نوبخت
ريیس‌سازمان برنامه وبودجه:
خداوند نعمت سه پسر به من عطا کرده؛ فرزند اولم دانشجوی فوق لیسانس اقتصاد، دیگری دانشجوی دکتری عمران و پسر کوچکم دانشجوی کارشناسی زبان های خارجی و همگی در تهران هستند و هیچ یک شغل دولتی ندارند. تنها عروسم نیز دانشجوی دکتری شیمی است و گاهی به‌صورت پاره‌وقت تدریس می کند.
سیدرضا صالحی امیری، رییس کمیته المپیک:
سه دختر دارم؛ دختربزرگم ازدواج کرده است و فوق لیسانس مدیریت اجرايی دارد و هیچ شغلی دولتی یاخصوصی ندارد.دختر دوم مهندس عمران و فوق لیسانس معماری دارد، هیچ اشتغال رسمی ندارد و شخصا در زمینه رشته تخصصی خود فعالیت می کند. دختر سوم نیز دانشجوی دانشگاه تهران است.
محمد علی ابطحی، عضو روحانیون مبارز:
در پاسخ به کمپین فرزندت کجاست، از من هم کمپین خواست اعلام نظر کنم. من سه دختر دارم که همه در تهران هستند.
فائزه، لیسانس مردم‌شناسی از دانشگاه تهران؛ خانه‌دار و پاره وقت معلم دبستان، فاطمه، لیسانس بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی، خانه‌دار و هفته‌ای دو روز دور کاری در بخش پشتیبانی شرکت خصوصی استارت آپی، فریده، دانشجوی سال سوم هنر در دانشگاه تهران.
شهیندخت مولاوردی، دستیار رییس جمهور: دو دختر دارم؛اولی فارغ التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی به ترتیب از دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی، فاقد شغل ثابت و مترجم آزاد؛ دومی فارغ التحصیل کارشناسی نقاشی دانشگاه هنر و مشغول مهارت آموزی در دوره آموزشی فنی و حرفه ای جواهرسازی.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه:
پسرم لیسانس برق و فوق لیسانس مدیریت بازار دارد و با همسر و دخترش در تهران زندگی می کنند و استخدام هیچ جایی نیست و در حوزه مدیریت بازار، کار مشاوره‌ای انجام می‌دهد. دخترم طراح داخلی است و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و برخی اوقات طراحی داخلی برای دوستان و اقوام انجام می‌دهد.
دامادم فوق لیسانس مدیریت دارد و مدیر یک شرکت خصوصی است. عروسم دکتری نانوتکنولوژی دارد و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و به طور پاره وقت در دانشگاه فعالیت دارد.
خدا را شاکرم که فرزندانم به‌دنبال خاتمه ماموریت من در سازمان ملل متحد، تحصیلات‌شان را فورا به اتمام رسانده و بیش از ۶ سال است که به ایران بازگشته‌اند و همراه خانواده های‌شان در تهران ساکن و مشغول به کار هستند.
سید عباس صالحی، وزیر ارشاد:
دو پسر و یک دختر دارم. پسر اول فوق لیسانس دانشگاه تهران است و در تهران زندگی می‌کند. شغل ثابت ندارد، با برخی از موسسات در حوزه‌های پژوهشی به صورت پروژه‌ای همکاری می‌کند. پسر دوم خرداد امسال کارشناسی‌اش را از دانشگاه اصفهان گرفته است. دخترم کلاس چهارم را گذرانده است.
به چالش كشيدن بسياري از مقامات دولتي و اجرايي در پاسخ به مطالبه اي مردمي اتفاق اجتماعي بسيار مباركي است كه مي تواند تلنگري جدي به مسئولان باشد؛ به‌خصوص آن‌ها كه گمان مي كنند هنوز زمانه، زمانه هركاري كردن و پاسخ‌ندادن است!
سال هاي گذشته بسيار ي از مسئولان دولتي و اجرايي در برابر سوالات بي‌شمار مردم در حوزه‌هاي مختلف اجرايي، اقتصادي و ... تنها به سكوت بسنده كردند اما كمپين فرزندت كجاست؟ نشان داد كه مي‌توان از مسئولان درباره عملكرد و نقاط ضعف و قوت‌شان پرسيد و آن‌ها نيز خود را ملزم به پاسخگويي بدانند.
اگر پاسخگويي به موقع و شفاف بسياري از مسئولان به ابهامات و پرسش هاي مردم در سنوات گذشته بود، اكنون شرايط عمومي كشور مطلوب‌تر از هميشه بود و از بروز بسياري از بي اعتمادي‌ها جلوگيري مي شد.