شرمساری جهانی برای قتل عام در یمن

 
اوضاع همچنان در کشور بحران زده یمن خوب نیست و در اين میان، کودکان بیشترین قربانیان آتشی هستند که سعودی ها و شرکای‌شان بر افروخته‌اند؛ چند روز پیش که اتوبوس دانش آموزان یمنی توسط جنگنده های ائتلاف عربی منهدم و چندین دانش‌آموز بی گناه به شهادت رسیدند، جامعه جهانی در موردی نادر، نسبت به آنچه در یمن اتفاق افتاد، حساس شد و سازمان ملل از این فاجعه به‌عنوان جنایت جنگی نام برد.
حتی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن پس از عیادت از کودکانی که در بیمارستان بستری شده بودند، اشک از چشمانش جاری شد و دوربین‌های خبری با ثبت این لحظه، وخامت اوضاع را به افکار عمومی منتقل کردند. مشخص نیست که عمق فاجعه باید به کجا برسد که جامعه جهانی، عربستان سعودی و شرکایش را به‌خاطر جنایت جنگی به مجازات برساند.
مرگ ۶۶ هزار کودک یمنی به دلیل بیماری‌های قابل پیشگیری!


مریتسل ریلانو، نماینده صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در یمن دیروز (چهارشنبه) تويیت کرد: هر ساله در یمن ۶۶ هزار کودک کمتر از پنج سال به دلیل بیماری‌هایی که قابل پیشگیری هستند، جان خود را از دست می‌دهند.
ریلانو اعلام کرد: نیمی از این کودکان هنگام تولد یا در ماه اول تولد جان خود را از دست می‌دهند، دیگر کودکان نیز در اثر ابتلا به بیماری‌هایی مانند اسهال، التهاب ریه و سوء تغذیه که امکان پیشگیری دارند، فوت می‌کنند.
این نماینده سازمان ملل در یمن با اشاره به ادامه کشتار کودکان یمنی در استان‌های مختلف این کشور، بر لزوم پایان یافتن جنگ تاکید کرد.
یمن از حدود چهار سال پیش شاهد جنگی شدید میان نیروهای دولت مستعفی یمن و ائتلاف متجاوز عربی از یک‌سو و نیروهای وابسته به جنبش انصارا... یمن از سوی دیگر است. این جنگ موجب شیوع گسترده بیماری‌های واگیردار و انواع بیماری‌ها شده است.در اثر این جنگ سه چهارم ساکنان یمن به کمک‌های انسانی نیازمند شده‌اند و این مساله پیامدهای منفی شدیدی برای کودکان در این کشور داشته است.
حمله به دانش آموزان ضحیان توجیه پذیر نیست
«لیز گراندی»، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن گفت: حمله به دانش آموزان ضحیان از سوی عاملان این اقدام، توجیه پذیر نیست. گراندی روز سه شنبه برای بررسی آخرین وضعیت قربانیان حمله ائتلاف به دانش آموزان ضحیان که در جریان آن 51 کشته و بیش از 77 نفر دیگر زخمی شده اند، به این کشور رفته است.
تصاویر زخمی شدگان و قربانیان، آن چنان هولناک بود که باعث تاثر مسئول بلندپایه سازمان ملل متحد شد و اشک این مقام بین‌المللی را سرازیر کرد.
وی با اشاره به اینکه مسئولان سازمان ملل متحد باید در یمن حضور داشته و از نزدیک شاهد این صحنه ها باشند، افزود: آنچه ما امروز دیدیم، بالاترین شمار قربانیانی است که در حملات هوایی در جهان جان باخته اند.
گراندی تاکید کرد؛ جهان به صورت یکپارچه این اقدام ائتلاف سعودی را محکوم می کند و از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست یک تحقیق جامع و مستقل در خصوص این اقدام صورت گیرد.
ريیس جمهور مستعفی یمن سفر به مصر را نیمه تمام گذاشت
منابع خبری مصری ديروز چهارشنبه نوشتند:«عبدربه منصور هادی » ريیس جمهوری مستعفی و فراری یمن که روز دوشنبه (22مرداد) برای سفری چند روزه وارد قاهره شده بود، ديروز به صورت ناگهانی به این دیدار پایان داد و به عدن بازگشت. قرار بود هادی دیدارهایی با یمنی‌های مقیم مصر در قاهره داشته باشد اما این برنامه ها لغو شد و او بدون دادن هرگونه توضیحی قاهره را ترک کرد.
بر اساس برنامه قبلی قرار بود هادی تا روز پنج‌شنبه در مصر بماند.
هادی روز دوشنبه با «عبدالفتاح السیسی» ريیس جمهوری مصر دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن روز سه شنبه با «علی عبدالعال» ريیس مجلس نمایندگان مصر دیدار کرد.
سازمان ملل خواهان تحقیقات مستقل درباره حمله هوایی به یمن شد
سخنگوی آنتونیو گوترش، ۹ آگوست (۱۸مرداد) گفت: دبیر کل سازمان ملل تمامی طرف‌های درگیر در جنگ یمن را بار دیگر فرا خوانده تا افراد و مناطق غیرنظامی را در جریان عملیات نظامی هدف قرار ندهند.در جریان حمله‌ هوایی تلافی‌جویانه نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان به استان صعده در یمن که روز پنج‌شنبه روی داد، یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان هدف قرار گرفت.
به گزارش سازمان صلیب سرخ جهانی دست‌کم ۵۰ نفر جان خود را در جریان این حمله از دست دادند که ۲۹ نفر از آن‌ها کودک بودند. شمار زخمی‌شدگان نیز ۷۷ نفر گزارش شد که اکثر آنان کودک و نوجوان هستند.
دبیر کل سازمان ملل ضمن محکوم کردن این حمله خواستار تحقیقاتی مستقل درباره آن شد. او از طرف‌های درگیری خواست که به تعهدات خود در قبال قوانین بین‌الملل عمل کرده و از به خطر افتادن جان غیرنظامیان جلوگیری کنند.ایالات متحده که از حامیان سنتی عربستان سعودی محسوب می‌شود نیز نگرانی‌شدید خود را از حمله‌ هوایی به استان صعده ابراز کرده است. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان باید دست به «تحقیقاتی اساسی و شفاف» در ارتباط با این حمله بزند.