آمریکا پل‌های خراب‌شده را درست کند

رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت اظهار کرد: بیش از 20 سال است که مذاکره درباره مسائل دریای خزر بین 5 کشور ساحلی آن جریان دارد. بخشی از مسائل را حل کردیم و بخشی از مسائل هم باقی مانده است. بر سر بخشی از مسائل، کشورهای شمالی دریا توانستند با هم توافق کنند. روسیه که روزی بخش اعظم دریای خزر را متعلق به خود می‌دانست، امروز به سهم 17 درصدی از این دریا اکتفا کرده است. بر سر تقسیم قسمت شمالی دریا و زیربستر آن کشورهای روسیه، قزاقستان و آذربایجان با هم توافق کردند و سهم روسیه 17 درصد از مجموع دریا شد. دکتر حسن روحانی با بیان اینکه در این مذاکرات و توافق حاصل از آن، در بخش امنیت ملی دستاورد بسیار بزرگی داشتیم، افزود: توطئه آمریکایی‌ها و حتی ناتو این بود که در ساحل آب‌های خزر حضور یابند و سربازانشان آنجا پیاده شوند و پوتین سربازانشان و ناوچه، بالگرد و پایگاه‌هایشان به ساحل دریای خزر برسد. در این توافق اما ایجاد پایگاه نظامی و حضور شناورهای خارجی در دریای خزر ممنوع شد و توافق شد که هر کشتی که بخواهد در این دریا سیر کند، حتما باید تحت پرچم یکی از 5 کشور ساحلی باشد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه پس از بیست و چند سال مذاکره، شاید 30 درصد مسأله را تا امروز حل و فصل کردیم و حل و فصل بقیه مسائل باقی مانده است، گفت: باید مذاکرات را ادامه دهیم، چراکه راهی جز این وجود ندارد؛ باید با گفت‌وگو و مذاکره مسائل را حل و فصل کنیم.
نیازمند آرامش
رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه نکته آخر سخنانم مربوط به مسائل بازار در شرایط امروز است، تصریح کرد: امروز نیازمند آرامش در بازار هستیم. در شرایطی هستیم که دشمنان می‌خواهند به کشور فشار وارد کرده و زندگی مردم را دچار مشکل کنند و در این وضعیت دولت وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارد. همه وزرا، معاونان و تمام مسئولان دستگاه‌ها در سراسر کشور، بار مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند. روحانی با تاکید بر اینکه دولت باید به مردم کمک کند و مردم هم باید به دولت کمک کنند، خاطرنشان کرد: باید دست به دست هم دهیم و از این مقطع عبور کنیم و به حول و قوه الهی عبور هم خواهیم کرد. اجازه نخواهیم داد دشمن ما را به زانو درآورد. دشمن آرزوی شکست دادن ایران را به گور خواهد برد. دشمن نمی‌تواند ملت عظیم و بزرگ ایران را با فشارهای غلط و غیرقانونی و بی‌رحمانه دچار شکست کند. رئیس‌جمهور ادامه داد: البته باید در کنار هم باشیم؛ قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح، مردم عزیز، همه باید در کنار هم باشیم. در این شرایط ممکن است عده‌ای هم سوءاستفاده و تخلف کنند. باید با افرادی که متأسفانه منافع ملی و آینده کشور و همنوعان خودشان را در نظر نمی‌گیرند، برخورد کرد. با کسی که فساد می‌کند، باید برخورد کرد. خواهش اول من این است که اول برخورد کنیم، عادلانه قضاوت کنیم، اگر به نتیجه رسیدیم، مجازات او را اعمال کنیم و بعد خبر آن را اعلام کنیم. روحانی با طرح این سوال که چرا به عکس کار می‌کنیم، یادآوری کرد: اول اعلام می‌کنیم که مثلا افرادی را گرفتیم و بستیم و چه کار کردیم و چه کسی را گرفتیم، چه کسی را می‌گیریم و چه کسی را خواهیم گرفت! با هرکس در این کشور تخلف و فساد کرده باید برخورد شود. این وظیفه ذاتی نیروهای انتظامی و امنیتی و قضائی است که با متخلفان برخورد کنند، اما تبلیغات باید بعد از عمل باشد، به خصوص آنجا که حیثیت و آبروی مردم در میان است. وی گفت: قیمت ارز حتما از قیمتی که امروز در سامانه نیما هست، پایین‌تر خواهد آمد. همه عوامل و مولفه‌های اقتصادی این را می‌گوید. مردم باید بدانند برای تمام ارز مورد نیاز واردات و تولید آنها یک قیمت تقریبی متعادل، با نوسان قیمت در حد 100 تا 200 تومان وجود دارد که بر آن مبنا بتوانند زندگی و کار خود را تنظیم کنند.
مشکل اول کشور


رئیس‌جمهور افزود: باید بدانیم امروز مشکل اول در کشور، مشکل اقتصادی است. مشکل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی‌شود. ممکن است بگیر و ببند در گوشه‌ای لازم باشد، اما اساس آن است که باید فضا آرام شود و مردم نسبت به آینده اعتماد پیدا کنند. باید مردم بدانند آینده بدی در انتظار آنها نیست. اگر چیزی موجب نگرانی آنهاست، آن نگرانی را برطرف کنیم. روحانی اظهار کرد: اگر امروز می‌خواهیم در برابر توطئه آمریکا ایستادگی و مقابله کنیم، باید فضای کسب و کار آرام در ایران به‌وجود بیاید. اگر فضای کسب و کار آرام به‌وجود آمد، آمریکا شکست خورده است. اگر تنش و اختلاف و ناامیدی بیشتر شد، وضع بدتر می‌شود و مشکلات افزایش می‌یابد. باید همدیگر را یاری و کمک کنیم.
تعامل و مذاکره با همه دنیا
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه با همه دنیا در حال تعامل و مذاکره هستیم، افزود: در سفر اخیر به قزاقستان با همسایگان خود مذاکرات بسیار صمیمانه‌ و خوبی داشتیم و در عین حال با اروپا و آسیا نیز در حال مذاکره هستیم. روحانی اظهار کرد: آمریکا نیز خود کاری کرده که شرایط مذاکره را از بین برده؛ با روند خوبی داشتیم مذاکره می‌کردیم، اما خودش آن را تخریب کرده و پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و می‌گوید باید چگونه عبور کنم؟ رئیس‌جمهور خطاب به آمریکایی‌ها افزود: اگر می‌خواستید عبور کنید، چرا خراب کردید؟ اگر می‌خواستید همدیگر را ببینیم چرا پل را خراب کردید؟ خودشان پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و داد می‌زنند. اینکه نشد. اگر راست می‌گویید بیایید پل را دو مرتبه درست کنید. پل را که درست کردید خود به خود و به طور طبیعی رفت و آمد درست می‌شود؛ خودت مؤثر و مخرب و عامل این کار هستی. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز در کشور تنها به دنبال افزایش تولید هستیم، تصریح کرد: تولید باید بالارفته و صادرات افزایش پیدا کرده و اشتغال در این کشور زیاد شود و در این شرایط باید برای عده‌ای که بیکار می‌شوند، راه نجات پیدا کنیم. باید مسأله اشتغال را حل کرده و وحدت جامعه‌مان را بیشتر کنیم. روحانی با تاکید بر ضرورت تقویت شفافیت در کشور، گفت: بانک مرکزی و وزرای دولت هر چه هست و هر کاری می‌کنند را می‌بایست به مردم گزارش دهند؛ اگر به کسی ارز می‌دهند به مردم بگویند؛ کسی ارز وارد می‌کند، بگویند. گمرکات به مردم اطلاع دهند. بانک مرکزی، وزارت صمت، بهداشت و جهاد کشاورزی اطلاعاتی که مورد نیاز است را به مردم بدهند تا مردم در جریان باشند، ما به چه کسی پول می‌دهیم چه کار می‌کنیم و چه جور زندگی می‌کنیم. روحانی با اشاره به اینکه بعد از جنگ و در ژنو مذاکرات مخفیانه‌ای را با یکی از مقامات عراقی و از نزدیکان صدام شروع کردیم، اظهار کرد: مردم از این موضوع خبر نداشتند و شاید امروز هم همچنان خیلی‌ها از آن مذاکرات و اینکه در آنجا چه گذشت، خبر نداشته باشند. این مذاکرات زیر نظر شورای عالی امنیت ملی بود. مرتب این مذاکرات را هدایت می‌کردیم و نتیجه مذاکرات در جلسات شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار می‌گرفت.