سپاه تجمع فیضیه را محکوم کرد

آفتاب یزد- گروه سیاسی : اعتراض به سیاست های دولت؛ این عنوانی بود که برای تجمع مدرسه فیضیه قم عنوان شد. تجمعی در پنجشنبه هفته گذشته . شاید روحانی که دراین جمع یک تابلو در دستش گرفته بود نیز به خواب هم نمی‌دید، اینکار او اینقدر برایش حاشیه درست کند. «ای آنکه مذاکره شعارت - استخر فرح در انتظارت.» این نوشته و آن پلاکارد وقتی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و استنباط ها، طنزها ، ترس‌ها و نتیجه‌گیری‌های مردم را در پی داشت ، تازه مسئولین به عمق فاجعه پی ببرند . عده‌ای از آن به عنوان تهدیدی علیه رئیس‌جمهور یاد کردند و عده‌ای هم ذهنشان به سمت سویی دیگر رفت.
البته ناگفته پیدا بود که پلاکارد و آن نوشته روی دسته آن (که درانتهای تجمع پلاکارد را پس دهید.) احتمالا از یک کار برنامه‌ریزی شده دراین امر خبر می داد. دراین تجمع البته به غیر از این تابلو، شعارهای دیگری نیز سر داده شد .

واکنش ها


قبل از همه این مردم بودند که نسبت به این تجمع واکنش نشان دادند. واکنش آنان پای حقوقدانان را نیز به موضوع باز کرد. کارآنقدر بالا گرفت تا مسئولینی مانند نمایندگان مجلس نیز نسبت به تجمع مدرسه فیضیه اظهار نظر کردند. واکنش های دیروز نیز نشان داد، اکنون نوبت به عکس‌العمل سایر مقامات و حتی سپاه و مراجع تقلید نیز رسیده است. واکنش هایی که همچنان تداوم دارد . غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت در گفتگو با خانه ملت اظهارداشته: «می خواهند از رئیس‌جمهور زهرچشم بگیرند.»وی ادامه داد: «چرا دستگاه های امنیتی و قضائی سکوت کرده است. »
جعفرزاده ایمن آبادی همچنین تصریح کرد: « این ادبیات تهدید همه مسئولان است و برای من سوال است چرا فقط یک گروه خاص می توانند شعار دهند و پلاکارد بالا ببرند و هر چه می خواهند بگویند؟»
آیت الله محسن غرویان هم در گفت و گو با جماران، در مورد تهدید رئیس جمهور در مدرسه فیضیه اظهار داشت: « من فکر می کنم صاحب‌نظران در این زمینه به اندازه کافی اظهار نظر کرده‌اند. این وظیفه وزارت اطلاعات هست که باید مفهوم شعار «استخر فرح در انتظارت» را پیگیری کنند. »
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در تذکری در مجلس گفت: « بنده از وزیر کشور سوال کردم و تعدادی از نمایندگان نیز این سوال را امضا کردند. سوال بنده این بود آیا برای تجمعاتی نظیر طلاب قم مجوز قانونی داشته‌اند؟ این موضوع باید پیگیری شود. وزارت اطلاعات نیز باید موضوع پلاکاردها را پیگیری کند. این پلاکاردها تهدید رئیس‌جمهور و توهین را به دنبال داشت.»
در همین رابطه محمدرضا تابش نیز از سوال جمعی از اعضای فراکسیون امید از وزیر کشور درباره‌ تجمع قم سخن گفت و در گفتگو با ایسنا اظهارداشت: « چه طور در تظاهراتی که خود طلاب برگزار می‌کنند چنین شعارهایی سر داده می‌شود و موجی ایجاد می‌شود که در جهت مطامع بدخواهان ملت است.»
پیش از این نیز علی مطهری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در این باره نوشته بود : « شعارهایی که در تجمع مدرسه فیضیه قم سر داده شد یا روی تابلوها حمل می‌شد، نشان می‌دهد که لااقل بخشی از (...) از نظر بینش اجتماعی و سیاسی دچار انحطاط شده است. تاسف بیشتر زمانی به انسان دست می‌دهد که می‌بیند یکی از شعارهایی که روی تابلو حمل می شد، این بود: ای آنکه مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارت، (...) که برای بسیاری از اذهان به صورت یک معما باقی مانده است. »

استیضاح وزیر کشور ؟
وزارت کشور هم البته در پاسخ به اتفاقات اخیر واکنش نشان داده است. روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور با اشاره به برخی اعتراضات نسبت به نقش وزارت کشور در برگزاری تجمع اخیر در حوزه علمیه قم گفت: « این تجمع در داخل محوطه حوزه علمیه برگزار شد و قانون تکلیف صدور مجوز برای برگزاری اینگونه تجمعات در محیط های سربسته مانند مساجد و دانشگاه‌ها را بر عهده وزارت کشور نگذاشته است.»مشاور وزیر کشور افزود: « این تجمع قرار بود ابتدا بیرون از محوطه برگزار شود که وزارت کشور با آن مخالفت کرد و از برگزاری و تداوم آن در بیرون از محوطه جلوگیری شد.»
با این حال اما نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از کلیدخوردن استیضاح وزیر کشور خبرداد. فاطمه سعیدی در توئیتر خود نوشت: « امروز استیضاح وزیر کشور را با محور تجمعات قم و تهدید رئیس‌جمهور امضا کردم . باید مشخص شود این‌ها چه کسانی هستند که به خود اجازه می‌دهند رئیس‌جمهور را تهدید کنند. »

مراجع شاکی
با این حال اما نکته جالب توجه این است که موضوع این تجمع و این پلاکارد کار را به جایی رسانده که مراجع نیز نسبت به آن از در پاسخگویی بر آمده اند نمونه‌اش آیت‌الله نوری همدانی است که ضمن اظهار تاسف از بعضی مطالب و شعارهای تجمع طلاب در مدرسه فیضیه گفت: « در شرایط فعلی کشور که نیاز به تفکر و کمک برای حل مشکلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهرا برای همین موضوع بود، اما چه طور می شود کسی بیاید سخن بگوید و حوزه علمیه و خدمات علماء و مراجع را زیرسوال ببرد.» وی برخی شعارهای دست نوشته شده را در این تجمع بسیار ناراحت‌کننده دانسته و بیان کرد: « کسانی که این شعارها را نوشتند خواسته به حق طلاب و علماء را منحرف کردند. »
اما فقط نوری همدانی نیست؛ آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در طی بیانیه‌ای انتقادات تندتری را دراین‌باره مطرح کرده است، او اظهارداشته: «حادثه‌ چند روز پیش مدرسه فیضیه به تمام معنا یک فاجعه بود ، پلاکاردی در دست گرفتند که رئیس‌جمهوری را تهدید به مرگ می‌‌کرد و اعتراف ضمنی به مطالب دیگری داشت ، مسئولان حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسی صورت گرفته؟درشرایط حساسی که در آن قرار داریم، تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس‌جمهوری بر اساس چه ضابطه‌ای بوده؟»
این مرجع تقلید دراین بیانیه تصریح کرده است: «آنها باید روشن سازند که این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسی صورت گرفته و مسئولان محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهی از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند؟!»
در بیانیه آمده است: « اگر گروهی از طلاب و اساتید می‌خواستند نسبت به برنامه‌های اقتصادی انتقاد کنند، مانعی نداشت که با بیان منطقی سخنان خود را بازگو کنند و راهکار برون‌رفت نشان دهند، چه کسانی دستور داشتند افتخارات شیعه را به این آسانی زیر سوال ببرند و دشمن را که گفته تا مرجعیت و عاشورا در میان شیعیان وجود دارد، نفوذ در انقلاب اسلامی ممکن نیست، خوشحال کنند؟ خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرماید. »

بیانیه سپاه
البته دراین‌باره سپاه نیز از در پاسخگویی بر آمده است وبیانیه صادر کرده است در بیانیه سپاه با اشاره به انتساب برخی حواشی تجمع پنج شنبه ۲۵ مرداد ماه ۹۷ طلاب و روحانیون حوزه های علمیه در مدرسه فیضیه قم به سپاه ،تصریح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها ، دست نوشته ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم ، هرگونه دخالت این نهاد درفراخوان، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که بر اساس قرائن و شواهد موجود به صورت خودجوش برپا شده است را تکذیب و اعلام می دارد" سپاه هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است".
این بیانیه در پایان با تکریم جایگاه والای مرجعیت و تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ حرمت و احترام مراجع عظام ‌تقلید، حفظ وحدت و یکپارچگی ملی را عامل سربلندی ایران اسلامی برای عبور از شرایط خطیر کنونی قلمداد کرده است درهمین رابطه حتی آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اعلام کرد این نهاد درباره حواشی تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم جلسه برگزار می‌کند و موضع‌گیری خواهد داشت.او نیز بیان داشته که «من نه قبل و نه بعد از برگزاری در جریان نبودم. شورای عالی حوزه سخنگو دارد و موضع می‌گیرند. ما به صورت پراکنده موضع نخواهیم داشت. انشاءالله جلسه داریم و موضع‌گیری خواهیم کرد.من هم مثل دیگر شهروندان که از طریق فضای مجازی متوجه می‌شوند، از برگزاری این تجمع مطلع شدم.»