یک قربانی کم است!

بهزاد مهرکش: یکشنبه 28 مرداد استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. همان شب احمد امیرآبادی، عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده مردم قم در توئیتی نوشت: آیا قرار است کرباسیان قربانی روحانی شود؟ موضوعی که ماجرای استیضاح ربیعی و شائبه‌های مطرح درباره به حاشیه رفتن سوال از روحانی را تداعی می‌کرد. امیرآبادی نوشت: «استیضاح دکتر کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی با پیگیری نمایندگان پارلمانی رئیس‌جمهور امروز اعلام وصول گردید، تا استیضاح قبل از سوال از رئیس‌جمهور مطرح شود! آیا وزیر اقتصاد و دارایی قربانی سوال از رئیس‌جمهور خواهد شد؟!» توئیت امیرآبادی البته با تکذیبیه معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور مواجه شد. در بخشی از این تکذیبیه آمده است: «در موقع طرح موضوع  استیضاح وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، اداره جلسه مجلس شورای اسلامی با جناب آقای پزشکیان نایب‌رئیس محترم مجلس شورای اسلامی بوده و آقای امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هیچ مراجعه‌ای به جایگاه هیات رئیسه نداشته‌اند که فیلم ضبط شده از جلسه مجلس شورای اسلامی در روز مذکور کذب ادعای نامبرده را تایید می‌نماید». امیرآبادی البته به این تکذیبیه واکنش نشان داد و گفت: آقای امیری از بنده به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کند تا این هیات مطالب را بررسی کند و این حقایق برای مردم روشن شود. نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در این باره به تسنیم گفت: «آقای امیری از این جهت که می‌گوید «اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد در زمان ریاست آقای پزشکیان بر جلسه علنی مجلس انجام شده است و من (امیری) هیچ مراجعه‌ای به محل هیات رئیسه نداشته‌ام»، درست می‌گوید، ایشان (امیری) آن زمان هیچ مراجعه‌ای به هیات رئیسه نداشته است اما قبل از آقای پزشکیان، ریاست جلسه به‌عهده آقای لاریجانی بوده است». وی ادامه می‌دهد: «بنده ادعایم این است که مجموعه معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری پیگیر بودند که استیضاح آقای کرباسیان اعلام وصول شود، صحبت بنده این است که آقای امیری مذاکراتی را که با آقای لاریجانی رئیس مجلس صبح روز دوشنبه 29 مرداد، در محل دفتر آقای رئیس مجلس در این باره داشت منتشر کند که‌ آقای لاریجانی به ایشان (امیری) چه گفته است تا مردم واقعیت ماجرا را بدانند، البته در این جلسه آقای جلیلی معاون پارلمانی وزیر اقتصاد نیز حضور داشت».
در همین رابطه و  برای شفافیت بیشتر موضوع و رفع ابهاماتی که در این رابطه ایجاد شده «وطن‌امروز» با احمد امیرآبادی گفت‌وگو کرد. عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» با اشاره به موضوعات مطرح درباره تلاش معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور برای اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد و تکذیب این موضوع از سوی این معاونت گفت: نکته قابل توجه در جریان اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد این بود که مجموعه تلاشی که همواره از سوی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور برای جلوگیری از استیضاح وزرا انجام می‌شد، درباره وزیر اقتصاد شکل نگرفت و در مقابل برای وصول این استیضاح تلاش شد. وی افزود: البته قبلا هم گفتم منظور شخص آقای امیری نیست، بلکه مجموعه اقدامات معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور است که در این زمینه انجام شد اما به هر حال مسؤولیت کار با آقای امیری است و باید درباره این مسائل پاسخگو باشد.
عضو هیات‌رئیسه مجلس تصریح کرد: با توجه به تلاش‌هایی که معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور برای اعلام وصول استیضاح آقای کرباسیان انجام داد، تعدادی از نمایندگان امضا‌کننده نیز متوجه مساله شده بودند و از همین رو اکثرا تلاش داشتند این استیضاح اعلام وصول نشود.
تلاش‌های حامیان دولت برای وصول استیضاح


عضو هیات رئیس مجلس در ادامه گفت‌وگو با «وطن امروز» به تلاش برخی نمایندگان برای اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد اشاره کرد. امیرآبادی در این‌باره گفت: در این بین آقایان مهرداد لاهوتی و الیاس حضرتی تلاش زیادی داشتند که این استیضاح اعلام وصول شود. آقای لاهوتی از چهره‌های شاخص فراکسیون مستقلین و آقای حضرتی هم از چهره‌های شاخص فراکسیون امید هستند، البته درباره اینکه آیا این تلاش‌ها مبتنی بر برنامه فراکسیون متبوع‌شان بود یا نه را نمی‌توانم اظهار نظر کنم.
وی گفت: من از آقای یوسف‌نژاد، عضو هیات‌رئیسه مجلس هم پرسیدم ماجرای این همه تلاش معاونت پارلمانی برای اعلام وصول چیست؟ او گفت: خب مشخص بود که تلاش بر این بود تا قبل از سوال، استیضاح مطرح شود. من هم در این رابطه قبلا نوشتم که آیا  وزیر اقتصاد و دارایی قربانی سوال از رئیس‌جمهور خواهد شد؟ نماینده مردم قم به واکنش نمایندگان مجلس نسبت به رفتار معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور اشاره و تصریح کرد: نمایندگان استیضاح‌کننده وقتی تلاش معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور برای اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد را دیدند کمی نگران شدند و این سوال برای آنها مطرح شد که نکند جریانی در پی این باشد با این اتفاق سوال از رئیس‌جمهور به حاشیه برود. وی افزود: حتی سوال‌کنندگان از رئیس‌جمهور هم خیلی تلاش کردند این اتفاق یعنی اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد رخ ندهد.امیرآبادی همچنین به اعلام وصول استیضاح کرباسیان اشاره کرد و گفت: به‌رغم همه تلاش‌های نمایندگان و پس گرفتن برخی امضاها اما با توجه به اینکه خود مجموعه معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور پیگیر اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد بود، تلاش برای جلوگیری از آن بی‌نتیجه ماند و استیضاح اعلام وصول شد؛ ما هم در هیات‌رئیسه با توجه به اینکه تعداد امضاکنندگان از حدنصاب کمتر نشده بود، طبق قانون مکلف بودیم اعلام وصول کنیم.
دولت در پی تغییرات بی‌هزینه؟
امیرآبادی در ادامه گفت‌وگو با «وطن امروز» در پاسخ به این سوال که آیا دولت در نظر دارد برخی تغییرات مدنظرش را با ابزار مجلس انجام دهد، گفت: طبیعتا برای دولت مطلوب است که برخی از این تغییرات را با دست مجلس انجام دهد. بالاخره هر دولتی باشد می‌خواهد کمترین تغییرات به نام خودش تمام شود. این یک اصل در همه دولت‌ها بوده و در این دولت هم یک اصل است که تغییرات را مجلس انجام دهد و اگر بعد از این تغییرات مشکلاتی حادث شد، موضوع در نگاه افکار عمومی به گردن قوه مقننه بیفتد. به هر حال این از زرنگی‌هایی است که معمولا دولت‌ها انجام می‌دهند.
وی  در ادامه با بیان اینکه مجلسی‌ها هم باید در این زمینه مراقب باشند، خاطرنشان کرد: البته اگر تغییری به نفع جامعه باشد ما در مجلس حتما هزینه آن را می‌پذیریم و مثل دولت رفتار نمی‌کنیم. امیرآبادی درباره واکنش رئیس مجلس به این موضوع گفت: آقای لاریجانی هم در جلسه هیات‌رئیسه از پیگیری‌های مجموعه معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور برای اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد تعجب کرده بود. عضو هیات رئیسه مجلس در پایان بیان داشت: باز هم تاکید می‌کنم من نمی‌گویم شخص آقای امیری رفته و درباره اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد صحبت کرده است، بلکه درباره مجموعه تلاش‌های معاونت پارلمانی صحبت کردم اما به هر حال مسؤولیت مجموعه این معاونت با آقای امیری است و او باید پاسخگو باشد.
  سناریوی ربیعی تکرار می‌شود؟
موضوعی که اکنون مورد انتقاد نمایندگان مجلس درباره اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد است، پیش از این در ماجرای استیضاح علی ربیعی نیز مطرح شد. برخی ناظران سیاسی همان موقع این موضوع را که ربیعی قربانی سوال از روحانی شد طرح کردند. عدم حمایت قاطع روحانی از ربیعی نیز این گزاره را تا حد زیای در اذهان تقویت کرد، در صورتی که سال گذشته و با گذشت ۶ ماه از شروع به کار دولت دوازدهم، علی ربیعی استیضاح شد اما با حمایت قاطع حسن روحانی از او، ‌ آن استیضاح رأی نیاورد. از سوی دیگر حضور انگشت‌شمار چهره‌های دولتی در جلسه استیضاح نیز بخوبی نشان داد ظاهرا دولتی‌ها بنای حمایت از او را نداشتند. ناگفته نماند علی لاریجانی نیز در جریان این استیضاح هیچ اقدام حمایتی نکرد و مواضع او کاملا مشهود بود. در عین حال دولت بدون هیچ هزینه‌ای و با ابزار مجلس اقدام به تغییر وزیر کار کرد. موضوعی که امیرآبادی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» به آن یعنی تمایل دولت به برخی جابه‌جایی‌های بدون هزینه اشاره کرد. جالب اینکه حتی برخی نمایندگان که گزاره «قربانی شدن کرباسیان برای طرح سؤال از روحانی» را رد می‌کنند، در ماجرای ربیعی معتقدند این احتمال وجود داشته است. در همین رابطه سیدحسن حسینی‌شاهرودی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی به باشگاه خبرنگاران گفته است: «اینکه گفته می‌شود کرباسیان قربانی رئیس‌جمهور می‌شود درست نیست؛ شاید این نگاه و تحلیل درباره ربیعی بتواند درست باشد اما درباره کرباسیان صدق نمی‌کند». در مجموع آنچه مشهود است تلاش بی‌حد دولتی‌ها برای به حاشیه بردن سوال از رئیس‌جمهور است. این سوال در حقیقت آزمون مهم مجلس در برابر پیگیری مطالبات مردم بویژه در حوزه مسائل اقتصادی محسوب خواهد شد.