«كوثر» برگ برنده جديد ايران در آسمان

مهدی پورصفا مراسم بزرگداشت صنعت دفاعی امسال با رونمايي از جديدترين دستاورد ايران در حوزه صنعت هوايي روز سه شنبه(30مرداد ماه هفته پيش) برگزار شد؛ رونمايي‌ای كه با حرف و حديث‌هاي فراواني در فضاي مجازي همراه بود و واكنش‌هاي فراواني در عرصه مجازي به همراه داشت. در اين ميان شبكه‌هاي امريكايي تلاش كردند با تحقير دستاوردهاي ايران در حوزه فناوري هوايي اين محصول جديد را بي‌ارزش نشان دهند.
كار به آنجا كشيد كه عطاء‌الله مهاجراني كه هم اكنون به عنوان بخشي از نيروهاي اپوزیسيون در لندن اقامت دارد، اين رويه را به عنوان بخشي از دستور كار هميشگي رسانه‌هاي غربي در موضوعاتي مانند نانوفناوري يا پرتاب ماهواره به فضا توصیف کرد، البته سخنراني حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان و ساير مقامات دفاعي نيز بخشي از اين مراسم بود كه بازتاب‌هاي خاص خود را داشت. نگاهي به محصول دفاعي سال ايران
جنگنده رزمي آموزشي كوثر جديدترين محصول دفاعي صنايع دفاعي كشورمان بود كه در روز گراميداشت صنعت دفاعي از آن رونمايي شد.
گرچه نام اين جت يادآور هواپيماي آموزشي «كوثر 88» است كه سال گذشته در مراسمي توسط رياست جمهوري رونمايي شد، اما به نظر مي‌رسد دستاورد جدید متخصصان دفاعي ايران بر پايه امكانات موجود توسعه پيدا كرده و احتمالاً شاهد نمونه‌هاي ديگري از آن نيز خواهيم بود.


جنگنده بمب افكن آموزشي/ ‌رزمي كوثر هواپيمايي دو سرنشينه با قابليت اجراي مأموريت‌هاي آموزشي پيشرفته و در وظيفه ثانويه رزمي است كه بر پايه هواپيماي نورثروپ F-5‌F تايگر توسعه يافته و از اين نمونه به عنوان بستري جهت آغاز روند تازه برای طراحي نمونه‌هاي مورد نياز نيروي هوايي ارتش استفاده شده كه از پتانسيل مناسبي برخوردار است. كوثراز دو دستگاه پيشرانه بومي شده با نام «اوج» (نمونه داخلي موتور جنرال الكتريك J- 85 همراه با پس سوز) نيرو مي‌گيرد كه به آن توانايي دستيابي به سقف پرواز 45000 پا و حداكثر سرعت 5/1 ماخ را مي‌دهد.
از ويژگي‌هاي ظاهري كوثر (در شباهت با تايگر) مي‌توان به طول 75/15 متر، عرض بال 13/8 و ارتفاع از زمين 1/4متر اشاره كرد كه وزن خود سازه 5000 كيلو گرم بوده و نهايتاً مي‌تواند تا ميزان 11000 كيلوگرم (شامل سوخت و تسليحات) هنگام پرواز افزايش پيدا كند. يكي ديگر از ويژگي‌هاي جت رزمي كوثر، بهره‌گيري از رادار پيشرفته و چندمنظوره است كه به طور خاص براي اين هواپيما توسعه داده شده و از نظر ظاهري شكل رادوم يا پوشش جلوي هواپيما متفاوت است و به همين منظور اهداف مختلف روي نشانگر داخل كابين براي خلبان به نمايش در مي‌آيد.
دشمن بايد ببیند تجاوز به ايران پرهزينه است
حسن روحاني رئيس‌جمهور در مراسم رونمايي از جنگنده ايراني كوثر گفت: به همه اين عزيزان به خاطر تلاشي كه سال‌ها در اين زمينه انجام دادند و به ويژه در فرصت يك سال گذشته با نوآوري‌هاي فراوان خسته نباشيد عرض مي‌كنم. رئيس‌جمهور بيان داشت: اين تاريخ است كه به ما مي‌گويد اگر قدرتمند نباشيم و روي اهدافمان استوار نايستيم ديگراني هستند كه ما را از پاي دربياورند. متأسفانه دشمنان ما در طول 40 سال ايران‌هراسي را ترويج كرده‌اند و عده‌اي اين چنين القا كرده‌اند كه ايران حيات، بقا و عزت شما را تهديد مي‌كند.
رئيس قوه مجريه افزود: تجربه اين 40 سال نشان داده است كه ما به كسي تجاوز نكرده‌ايم، اما اگر اهل تجاوز بوديم از لحاظ نظامي فرصت‌هاي استثنايي در اختيار داشتيم، حتي آنها كه هشت سال به ما تجاوز كرده بودند به ايمان و نجابت مردم اين سرزمين اعتماد كردند كه برخي از امكانات نظامي و نظامي‌شان را به اينجا فرستادند و عده زيادي از مردم عراق و كويت ايران را به عنوان ميزبان انتخاب كردند. روحاني بيان داشت: در دوران چند ساله گذشته كه خطر تروريسم در منطقه بود به ظاهر تهديد براي ما نبود بلكه براي ملت‌ و كشورهاي ديگر بود اما ما داوطلبانه به اين ملت‌ها كمك كرديم و در برابر تروريسم ايستاديم و نقش بسيار مهمي را در پاك‌سازي منطقه از تروريسم‌ها ايفا كرديم.
رئيس قوه مجريه تصريح كرد: وقتي مي‌گوييم ما آماده دفاع هستيم يعني دلمان مي‌خواهد صلح پايدار مستقر باشد، بدون آمادگي يعني به استقبال جنگ رفتن. بعضي به اين نكات توجهي ندارند و فكر مي‌كنند اگر قدرت نظامي‌مان را افزايش داديم اين به معناي جنگ‌طلبي است در حالي كه اين به معناي صلح‌طلبي است. چون ما مي‌خواهيم جنگ نشود پس قدرت ما بايد بازدارنده باشد اگر بازدارنده نباشد معني‌اش اين است كه به ديگران چراغ سبز نشان داديم تا وارد اين كشور شوند. بازدارندگي يعني قدرتي كه دشمن در محاسبات خودش ببيند تجاوز به ايران پرهزينه است.
رئيس‌جمهور افزود: كشورهاي اطراف ما به ظاهر مي‌خواهند امنيت خودشان را حفظ كنند اما بسيار پرهزينه از لحاظ اقتصادي، سياسي و مالي اين كار را مي‌كنند. سلاح با گران‌ترين قيمت مي‌خرند و به خوبي هم نمي‌توانند از آن سلاح استفاده كنند، پس ناچار مي‌شوند مستشاران خارجي را به كشورشان بياورند. سلاح نمي‌توانند از آنها بخرند مگر در برابر آنها تسليم شوند، پس يك هزينه سياسي بسيار بالايي پرداخت مي‌كنند. وي تصريح كرد: يكي از مزيت‌هاي نيروهاي مسلح كشورمان آن است كه بين نيروهاي مسلح ما و مردم فاصله‌اي نيست و نيروهاي مسلح ما نيروهايي مردمي هستند. هر چه فاصله بين نيروهاي مسلح و مردم بيشتر باشد و مردم نتوانند به نيروهاي مسلح خود اعتماد كنند، هزينه تأمين امنيت و آرامش براي مردم بالا مي‌رود و به حس امنيت و آرامش مردم خدشه وارد مي‌شود، اما اگر مردم به نيروهاي مسلح خود اطمينان داشته باشند، اولاً در كنار آنان قرار مي‌گيرند و در ثاني از حضور آنان احساس امنيت و آرامش خواهند كرد.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه ساختار دفاعي كشورمان، ساختاري مردمي است، خاطر نشان كرد: بار بزرگ و اصلي نيروهاي مسلح كشورمان بر دوش بخش مردمي آن يعني سربازان وظيفه است و از سوي ديگردر كشورمان نيرويي به اسم بسيج داريم كه به عنوان يك قدرت بزرگ علاوه بر آنكه بخش مردمي نيروهاي مسلح را تقويت مي‌كند، مردم را نيز كاملاً با نيروهاي مسلح كشور، متصل كرده است و هر جا نيروهاي مسلح و مردم كشوري اينچنين پيوندهاي مستحكم و گسترده داشته باشند، شكست‌ناپذير خواهند بود.
روحاني اضافه كرد: حالا اين دو را در كنار يك فرماندهي‌ قرار دهيد كه مردمي است، يعني منتخب و مورد اعتماد مردم است. بالاخره هر ارتش و نيروي مسلحي يك فرمانده دارد ولي اگر اين فرمانده منتخب مردم بود، با رأي مستقيم يا غيرمستقيم مردم انتخاب شده و داراي ويژگي هايي است كه مردم ما به عنوان يك اسلام شناس، فرد عادل، مدير، مدبر به آن ايمان دارند.
روحاني در بخشي از سخنان خود با اشاره به ضرورت همكاري صنعت دفاعي با ساير صنايع گفت: امروز بايد بخش دفاع و صنعت و معاونت فناوري رياست جمهوري آنچنان در كنار هم باشيد تا به راحتي بتوانيد كار را تقسيم كنيد. بخش خصوصي، دانشگاه‌ها و وزارت علوم به ميدان بيايند و حتي ما به تدريج بتوانيم چيزهايي با كمك كشورهاي ديگر بسازيم. رئيس‌جمهوردر ادامه تصريح كرد: بعضي‌ وقت‌ها در كشوري چند درصد حرف حق مي‌زنند اما حاكميت به دست گروهي مي‌افتد كه معقول حرف نمي‌زنند و اصلاً معلوم نيست امروز و فردا چه مي‌گويند. بحث اين نيست كه ما امروز به امريكا اعتماد داريم يا نداريم كه حتماً نداريم. امروز روزي است كه اروپا هم به اين امريكا اعتماد ندارد، امروز روزي است كه چين و بسياري از كشورهاي متحد امريكا و حتي كانادا هم به امريكا اعتماد ندارند، شرايط ما امروز متفاوت است. ما بايد در اين شرايط قدرت ملي را بالا ببريم. احزاب به مرخصي بروند
وي افزود: ما اگر قدرت اقتصادي، سياسي، نظامي و دفاعي‌مان در كنار هم قرار گيرد و همه در كنار هم باشيم و خواهشاً اين يك سال و دو سال حزب و جناح و اينها را فراموش كنيد، اشكال ندارد، دو سال ديگر باز شروع كنيد. اين سال 97، 98 و تا اوايل 99 يك استراحتي بدهيد. جناح‌ها لطفاً به مرخصي بروند تا اتحاد و وحدت بيشتر شود. امروز دشمنان از اتحاد ما نگران هستند و وقتي ما متحد باشيم آنها مي‌دانند نمي‌توانند كاري عليه ما انجام دهند، امروز روزي است كه همه بايد همديگر را ياري كنيم و به همديگر كمك كنيم. انتخابات ديگر تمام شد.
روحاني ادامه داد: ما شيوه‌اي داريم كه يك انتخابات درست مي‌كنيم، چهار سال آن را مي‌كشيم تا انتخابات بعدي. انتخابات يك ماه است و دو ماه و تمام مي‌شود و بايد كنار گذارده شود، الان زمان وحدت، اتحاد، ايستادگي و مقاومت است. امروز نقش خود را در منطقه تعريف كرده‌ايم
امير سرتيپ امير حاتمي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در همايش روز صنعت دفاعي اظهار داشت: صنعت دفاعي عقبه و عمق راهبردي نيروهاي مسلح و ضامن حفظ استقلال و عزت ملي و نماد خودباوري ملت ايران براي تأمين امنيت پايدار كشور است. امير حاتمي با اشاره به رقابت سخت ابرقدرت‌ها گفت: مركز اين كانون كشور ما بوده و هست كه يكي از دلايل عمده آن موقعيت ممتاز ژئوپلتيك كشورمان است، لذا ما بخواهيم يا نخواهيم بايد در اين بازي حضور داشته باشيم اما اگر نخواهيم، ديگران براي ما نقش و زمين را تعريف مي‌كنند. امروز توانسته‌ايم و مي‌توانيم بازي موردنياز و نقش خود را متناسب با فرصت‌هاي خود تعريف و از آن استفاده كنيم. وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اظهار داشت: در برنامه سال ۹۷ وزارت دفاع آمده كه از بين ۶۰۰ تحقيق در حال اجرا آنهايي كه به نيازهاي نيروهاي مسلح نزديك‌تر است را جداسازي كرده و در سال آينده محصولات جديدي را وارد چرخه صنايع دفاعي كنيم.