دستاوردهای شرکت ملی صنایع مس ایران به مناسبت هفته دولت

«جهان‌صنعت»- بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای نظیر جایگزینی کوره ریورب با کوره مدرن فلش در مجتمع مس سرچشمه و راه‌اندازی فاز 2 تغلیظ در مجتمع مس سونگون در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، نبض تولید و فروش در شرکت ملی صنایع مس ایران را تندتر کرده است. با انجام این اقدامات شرکت مس توانست در سال 1396 رکوردهای بی‌نظیری را ثبت کند. دستیابی به بالاترین تولید کنسانتره مس به میزان یک میلیون و 145 هزار و 91 تن و بالاترین تولید مس محتوای معدنی به میزان 295 هزار و 621 تن از زمان راه‌اندازی شرکت تاکنون از مهم‌ترین این دستاوردها بود. از سوی دیگر شرکت مس در سال گذشته موفق به دستیابی به فروش خارجی به میزان 218/1 میلیون دلار که بالاترین میزان صادرات در هفت سال اخیر محسوب می‌شود، شد و در همین سال تکمیل و بهره‌برداری از 13 پروژه توسعه‌ای با سرمایه‌گذاری بیش از 3520 میلیارد تومان اتفاق افتاد.
این دستاوردها اگرچه در چند ماه ابتدایی سال‌جاری نیز ادامه پیدا کرده است اما آنچه در عرصه بین‌المللی در جریان است، مدیریت شرکت مس را بر آن داشته تا هوشمندانه‌تر از گذشته اقدام و عمل کند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در همین زمینه و با اشاره به آغاز دور اول تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران گفت: «جنگ اقتصادی از ناحیه استکبار جهانی علیه ملت مظلوم ایران کلید خورده است و در این شرایط خانواده صنعت مس به فضل الهی و با همتی بلند و با کار گروهی و مضاعف تلاش خواهند کرد تهدیدات موجود را به فرصت تبدیل کنند.»
محمدرضا بنی‌اسدی‌راد با بیان اینکه شرکت مس پیش از آغاز تحریم‌ها راهکارهای عملی برای مقابله با تهدیداتی را که پیش روی این شرکت است، بررسی کرده و کارگروه‌هایی برای این منظور تشکیل داده، گفت: «افزایش تولید، بومی‌سازی و تقویت ساخت داخل و پیگیری قدرتمندانه طرح‌های توسعه‌ای سه محور اساسی شرکت مس برای مقابله با تهدیدات موجود است.»
به گفته مدیرعامل شرکت مس نخستین راه عملی برای حفظ جایگاه موجود افزایش تولید است اما راه دوم از مسیر بومی‌سازی می‌گذرد. بنی‌اسدی‌راد در این زمینه گفت: «تقویت ساخت داخل و اتکا به پتانسیل‌های داخلی و ظرفیت‌های موجود در جهت بومی‌سازی هرچه بیشتر تجهیزات و قطعات خط تولید با تشکیل کارگروهی قوی به جد در حال پیگیری است و تاکید کرده‌ایم که واحد ساخت داخل این شرکت آمادگی ساخت قطعاتی را که حتی صرفه اقتصادی ندارند، داشته باشند.»


او همچنین تاکید کرد: راه دیگر مقابله عملی با تحریم‌ها، توسعه است و رسالت ما در حال حاضر ادامه باقدرت پروژه‌های حیاتی و مطمئن تا راه‌اندازی در زمان مقرر و بدون تاخیر است که نتیجه آن بدون شک افزایش سودآوری و ارتقای وجاهت شرکت مس در مجامع معدنی و صنعتی دنیا خواهد شد.»
قدم‌های استوار برای اجرای تعهدات
با مشخص شدن نقشه راه شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1397، این شرکت در راه اجرای تعهدات تولیدی و توسعه‌ای خود در راستای سند چشم‌انداز 1404 و در سایه شعار «حمایت از کالای ایرانی» قدم برداشت به‌طوری‌که نه‌تنها در سه مجتمع سرچشمه، شهربابک و سونگون موفق به تحقق برنامه‌های تولیدی شد بلکه در برخی حوزه‌ها توانست رکوردهای قابل‌توجهی را ثبت کند.
برای مثال مجتمع مس سرچشمه از ابتدای امسال تا نیمه مردادماه موفق به استخراج 33 میلیون و 261 هزار تن از معدن مس سرچشمه شده که در مجموع نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده چهار میلیون و 580 هزار تن بیشتر استخراج کرده است. مس محتوای تولیدی کارخانجات تغلیظ مجتمع مس سرچشمه نیز در تیرماه سال‌جاری 5946 تن بوده که در مجموع طی این ماه 478 تن بیشتر از برنامه پیش‌بینی‌شده تولید شده است. همچنین تولید 64 هزار و 625 تن مس محتوای کنسانتره طی این بازه زمانی اتفاق افتاده که نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده 480 تن بیشتر است.
تولید آند این مجتمع نیز تا نیمه مردادماه سال جاری 69 هزار و 547 تن بوده است. در همین بازه زمانی پالایشگاه مجتمع مس سرچشمه موفق به تولید 46 هزار و 669 تن کاتد شده است. علاوه بر این، از لیچینگ مجتمع مس سرچشمه 2513 تن کاتد تولید شده که نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده 60 تن رشد تولید داشته است.
از سوی دیگر مس محتوای معدنی تولیدی مجتمع مس شهربابک از ابتدای سال 1397 تا نیمه مردادماه 18 هزار و 781 تن بوده که نسبت به برنامه، 2333 تن افزایش تولید داشته است. کنسانتره تولیدی تغلیظ میدوک هم از ابتدای سال تا نیمه اول مردادماه، 56 هزار و 728 تن بوده است که در این مدت نسبت به برنامه سه هزار و 42 تن بیشتر تولید کرده است. همچنین در این مدت تغلیظ میدوک 16 هزار و 304 تن مس محتوای (1808 تن بیشتر نسبت به برنامه) با عیار 4/27 درصد تولید کرده است. همچنین در این بازه زمانی کاتد تولیدی لیچینگ میدوک، 2559 تن بوده است که نسبت به برنامه این امور 61 تن رشد تولید داشته است. آند تولیدی امور ذوب خاتون‌آباد نیز از ابتدای سال تا 15 مردادماه 38 هزار و 725 تن بوده که 3661 تن نسبت به برنامه سال 1397 شرکت مس بیشتر تولید شده است. همچنین کاتد تولیدی امور پالایشگاه خاتون‌آباد طی این مدت 29 هزار و 529 تن بوده که 192 تن نسبت به برنامه بیشتر تولید شده است. همچنین مجموع کاتد تولیدی (لیچینگ و پالایشگاه) 32 هزار و 88 تن بوده که 753 تن بیشتر از برنامه تولید شده است.
مجتمع مس سونگون نیز از ابتدای سال تا نیمه مردادماه درمجموع موفق به تولید ۳۲ هزار و ۶۰۰ تن مس محتوای معدنی شده که نسبت به برنامه رشد هفت درصدی داشته است. کل استخراج از معدن مس سونگون از ابتدای سال جاری تا نیمه مردادماه ۲۱ میلیون و ۳۵۶ هزار تن بوده که ۹ درصد جلوتر از برنامه تولید مجتمع مس سونگون در سال 1397 است. همچنین در این بازه زمانی ۱۵ میلیون و ۴۰۹ هزار تن اکسید و باطله استخراج شده که ۱۳ درصد نسبت به برنامه سال رشد داشته است. کنسانتره تولیدی تغلیظ یک و دو مجتمع مس سونگون نیز از ابتدای سال ۱۳۱ و ۴۹۰ تن بوده است که نسبت به برنامه سال‌جاری رشد 5/6 درصدی داشته است.
علاوه بر عملکرد مثبت شرکت مس در حوزه تولید، سود خالص شرکت مس از 454 میلیارد تومان در سه‌ماهه نخست سال 1396 به 1147میلیارد تومان در سه‌ماهه نخست سال جاری رسیده است که 153 درصد افزایش در این حوزه را نشان می‌دهد.
تعامل متقابل دولت و شرکت ملی صنایع مس ایران
شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان یک شرکت سهامی عام در راستای حمایت از ذی‌نفعان خود تعاملات خوبی را با دولت آغاز کرده و به انجام رسانده است. نمونه بارز این تعاملات صدور مصوبه دولت در سال 1395 برای استمهال حقوق دولتی در برابر رفع آلودگی‌های کارخانه‌های ذوب به مدت سه سال با اقدامات فوری و بلندمدت شرکت است که همراهی و مساعدت دولت را در این زمینه نشان می‌دهد.
فعال‌سازی معادن کوچک که سازوکارهای لازم آن از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و با مشارکت صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی کشور انجام شده است، با رویکرد حمایتی از بخش خصوصی فعال در زمینه تولید کنسانتره مس برای تامین خوراک و تکمیل ظرفیت کوره‌های ذوب مس از دیگر جلوه‌های این تعامل خوب و سازنده است.
لازم به ذکر است شرکت مس به عنوان شرکت مادر و بزرگ‌ترین تولیدکننده مس کشور در سال حمایت از کالای ایرانی همانند سال‌های گذشته ضمن تامین نیاز بازار داخل به مس، تشویق‌های دیگری در رابطه با حمایت از سازندگان داخلی به انجام خواهد رساند. در سال 1397 همچنین برنامه حمایت از بخش خصوصی در رابطه با تولید از معادن کوچک به عنوان یک هدف بزرگ با جدیت دنبال می‌شود. از سوی دیگر شرکت ملی صنایع مس ایران ضمن تقویت ساخت داخل از توانایی سازندگان و ظرفیت داخل کشور استفاده و قطعات و تجهیزات مورد نیاز خط تولید را حتی‌الامکان از این بازار تامین می‌کند.