حساب‌های صداوسیما در گوگل، فیس‌بوک و توئیتر مسدود شد

شرکت گوگل اعلام کرد مجموعا ۵۲ حساب کاربری در شبکه‌های یوتیوب و گوگل‌پلاس و شش وبلاگ را به بهانه ارتباط با شبکه رادیو و تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران مسدود کرده است‌.
به گزارش رویترز، شرکت گوگل روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد ۳۹ کانال یوتیوب، شش وبلاگ و ۱۳ حساب کاربری در گوگل پلاس را به بهانه ارتباط آنها با شبکه رادیو و تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران مسدود کرده است‌.
شرکت گوگل اعلام کرد: تحقیقات ما در این زمینه ادامه دارد و به اشتراک‌گذاری یافته‌های خود با نهادهای مجری قانون و سایر نهادهای مرتبط با دولت در آمریکا و هر جای دیگر دنیا ادامه خواهیم داد‌.
گفتنی است روز سه‌شنبه هفته گذشته شرکت‌های فیس‌بوک و توئیتر نیز مجموعا صدها حساب کاربری مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای ایران را مسدود کردند‌.


شرکت گوگل همچنین ادعا کرد طی ماه‌های اخیر حساب‌های برخی کاربران را که مورد حمایت دولت ایران بودند، شناسایی و مسدود کرده است‌.
شرکت «فایر ای» (Fire- Eye) با سابقه فعالیت در حوزه امنیت سایبری که وظیفه ارائه اطلاعات به شرکت گوگل را برعهده دارد، اعلام کرد به «عملیات نفوذی» که ادعا می‌شود از جانب ایران سازماندهی شده و مخاطبان در آمریکا، انگلیس، آمریکای لاتین و خاورمیانه را هدف قرار می‌دهد، ظنین شده است‌‌. از سوی دیگر برخی از تحلیلگران معتقدند شرکت‌های گوگل و فیسبوک با یک شرکت وابسته به «سیا» برای قطع حساب‌های کاربری که ادعا می‌شود مربوط به ایران هستند، همکاری کرده است‌. رسانه روسی اسپوتنیک گزارش داده گوگل و فیس‌بوک بر اساس دستورالعملی که یک شرکت وابسته به «سازمان اطلاعات آمریکا» (سیا) به آنها داده حساب‌های کاربری متعلق به ایران و روسیه را معلق کرده‌اند‌.
به نوشته اسپوتنیک، شرکت گوگل در بیانیه روز پنجشنبه خود تصریح کرده بعد از «همکاری نزدیک با شرکت فایر- ای» 58 حساب کاربری مرتبط با ایران را از وبگاه یوتیوب و دیگر سرویس‌های خود حذف کرده است‌‌.
مطابق این گزارش، شرکت «فایر- ای» از شرکت‌های وابسته به سیاست که توسط آن تامین مالی می‌شود‌‌.
چند روز پیش بود که فیس‌بوک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد بیش از 650 صفحه مرتبط با ایران را به‌خاطر آنچه «رفتارهای غیرقابل اعتماد» خوانده شده حذف کرده است‌.
ناتالی گلیشه، رییس بخش سیاستگذاری‌های امنیت سایبری در فیس‌بوک تصریح کرده این شرکت بر اساس سرنخ‌های دریافتی از «فایر-ای» اقدام به حذف حساب‌های مرتبط با دو کشور ایران و روسیه کرده است‌.
این امر با اعتراض گسترده بسیاری از مسوولان ایرانی مواجه شده است‌‌؛ اعتراضی که خود پرسش‌برانگیز است، مگر فیس‌بوک، توئیتر، یوتیوب و گوگل‌پلاس در ایران فیلتر نیستند؟ چرا باید صداوسیمای ایران در یوتیوب فعالیت مداوم داشته باشد یا اینکه حساب‌های کاربری در فیس‌بوک و توئیتر داشته باشد؟ به هر روی به نظر می‌رسد فعالیت‌های این رسانه مورد تایید گوگل، فیس‌بوک و توئیتر نیست‌‌. البته ‌برخی کارشناسان ادعا می‌کنند که حساب‌های کاربری افراد عادی هم مسدود شده است‌‌. اما ممکن است این افراد عادی نبوده و گوگل موفق به شناسایی هویت آنها شده باشد‌‌. برخی از مسوولان نیز معتقدند شرکت‌های گوگل، فیس‌بوک و توئیتر باید در ایران نماینده حقوقی داشته باشند اما چرا باید این شرکت‌ها در کشوری که شبکه مجازی آنها را مسدود کرده نماینده‌ای داشته باشند؟ این امر دور از منطق است‌‌.
نقض حریم خصوصی کاربران!
در این شرایط وب‌سایت thestar گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری به تازگی به کاربران گوگل اکانت هشدار داده‌اند که علاوه بر خاموش کردن Locatio- گوشی هوشمندشان، تنظیمات آن را نیز تغییر دهند تا بتوانند دسترسی گوگل به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی خود را قطع کنند‌.
کاربران باید برای این کار به تنظیمات حساب کاربری گوگل اکانت خود مراجعه کرده و سپس به قسمت Web & App Activity بروند تا بتوانند تاریخچه فعالیت‌های خود را که توسط گوگل و سرویس‌های مختلف آن ثبت شده‌اند، مشاهده کنند‌.
این امر بیانگر آن است که گوگل به تمامی در حال موقعیت‌یابی کاربران خود است‌‌. از سوی دیگر به گزارش وب سایت CNET، بر اساس نتایج و یافته‌های پژوهشگران و محققان فعال در دانشگاه وندربیلت ایالات متحده آمریکا، سیستم عامل اندروید و مرورگر اینترنتی گوگل‌کروم اطلاعات کاربران را حتی بدون درخواست آنها یا کسب اجازه، به صورت خودکار و اتوماتیک به گوگل ارسال و مخابره می‌کنند که این امر می‌تواند به نوبه خود، حریم خصوصی و اطلاعات مربوط به مکان جغرافیایی و شخصی افراد را نقض کند‌.
این در حالی است که گوگل در پاسخ به این ادعا اظهار کرده است تمامی این نتایج و تحقیقات انجام شده توسط یک لابی‌گری حرفه در واشنگتن رخ داده و حالا توسط شاهدان اوراکل رسانه‌ای شده تا دست به تخریب شرکت بزرگ و خوش‌آوازه گوگل بزنند‌.
البته چندی پیش نیز گزارش‌های بسیاری مبنی بر جمع‌آوری اطلاعات مکانی کاربران توسط گوگل حتی بدون اطلاع آنها و هنگام غیرفعال بودن سرویس ماهواره‌ای Locatio- گوشی‌های اندرویدی، منتشر شده بود که حفاظت از حریم خصوصی افراد را از سوی گوگل به چالش می‌کشاند‌.
با توجه به اینکه در چند سال اخیر انگشت اتهام بسیاری از کاربران و دولت‌های جهان به سمت و سوی شرکت‌های فناوری و غول‌های تکنولوژی نشانه رفته است، حساسیت‌ها روی گوگل و اپل به شدت افزایش یافته است؛ به‌گونه‌ای که به تازگی گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد گوگل حتی در صورتی که کاربران از گوگل درخواست فعال‌سازی و دسترسی به مکان جغرافیایی نکرده بودند، نیز این شرکت به اطلاعات حساس و خصوصی آنها نظیر مکان جغرافیایی گوشی هوشمند کاربران دسترسی داشته است‌. در بسیاری از اپلیکیشن‌های اندرویدی و سرویس‌های گوگل، از کاربران سوال متنی به معنای درخواست صدور اجازه برای دسترسی به مکان جغرافیایی کاربران پرسیده می‌شود و آنها تنها در صورت تایید، به گوگل و برنامه مذکور اجازه می‌دهند که از اطلاعات شخصی و خصوصی آنها نظیر Locatio- استفاده کرده و در صورت نیاز، در اختیار سرویس مربوطه بگذارد‌.
گوگل در مدت‌های اخیر به شدت تحت تاثیر نگرانی‌های امنیتی و حق امتیاز توسعه سرویس‌های مختلف زیر تیغ مجلس نمایندگان آمریکا، دادگاه‌های حقوقی و شرکت‌های تکنولوژی بوده و بارها مجبور شده است که در این خصوص پاسخ بدهد‌.
ادعاهایی مبنی بر کنترل اطلاعات کاربران اینترنتی
کارشناسان فضای مجازی معتقدند که شبکه‌های مجازی ‌باید در ایران نماینده حقوقی داشته باشند‌‌. پرسش اینجاست که چرا باید شرکت‌های فیس‌بوک و توئیتر در کشوری که شبکه آنها فیلتر است نماینده‌ای داشته باشند؟ گوگل هم اگرچه فیلتر نیست اما یوتیوب و گوگل ادز و البته گوگل پلاس در حال حاضر فیلتر هستند‌‌. از سوی دیگر لازم به ذکر است که رد یا تایید ادعاهای پژوهشگران فضای مجازی دشوار است‌‌.
سید علی‌رضا آل‌داوود، پژوهشگر فضای رسانه در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: زمانی که آقای اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به روسیه پناهنده شد اعلام کرد که شبکه‌های بین‌المللی از سوی آمریکا شنود می‌شوند‌‌. پس از افشای این مساله که دفتر آنگلا مرکل شنود می‌شده است، او با همکاری اتحادیه اروپا اقدام به راه‌اندازی و ایجاد شبکه اطلاعات اروپایی کرد تا اطلاعات و داده‌های اروپا از فیلتر آمریکا عبور نکنند‌‌.
او با اشاره به پروژه Mind Contro- بیان کرد: این پروژه که از سوی آمریکا اجرایی می‌شود درباره Data Mining یا همان داده کاوی اطلاعات کاربران اینترنتی است‌‌. در این زمینه شرکت‌های انفورماتیک آمریکایی نیز با دولت آمریکا همکاری می‌کنند‌‌. به طور کلی شرکت‌های فناوری اطلاعات در زمینه‌های مختلف که در آمریکا فعالیت می‌کنند تابع قوانین و مقررات آمریکا هستند و دستورات کشور متبوع خود را اجرایی می‌کنند‌‌. بنابراین شرکت‌های گوگل، فیس‌بوک و توئیتر بر اساس قوانین و دستورات دولت آمریکا فعالیت کرده و حساب‌های کاربری ایرانی را مسدود کرده‌اند‌‌.
آل‌داوود با تاکید بر این امر که بسیاری از حساب‌های کاربری مسدود شده متعلق به مردم عادی بوده‌اند گفت: پروژه Big Data که از سوی دولت آمریکا و با همکاری شرکت‌های آمریکایی در حال بررسی و جمع‌آوری اطلاعات از سوی کاربران کشورهای مختلف است با مخالفت و اعتراض شدید اروپاییان مواجه شده و شبکه اینترنت اروپایی نیز به همین منظور ایجاد شده است‌‌.
او تاکید کرد: ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا نیز اعلام کرده بود که گوگل، توئیتر، فیس‌بوک و تلگرام موظف هستند وظایف خود را در قبال کودک‌آزاری، قاچاق انسان، محیط‌زیست و تروریسم انجام دهند و نباید نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشند و نسبت به آنها انتقاد کرده بود‌‌. این کارشناس امنیت سایبری با اشاره به جریمه سنگین گوگل در اروپا اظهار کرد: گوگل یکی از سنگین‌ترین جریمه‌ها را در اروپا به دلیل انحصارطلبی متحمل شده است‌‌. از سویی دیگر این شرکت حریم خصوصی را نیز نقض می‌کند چراکه حتی در زمانی که تلفن‌های همراه کاربران خاموش بوده و یا از اینترنت استفاده نمی‌کنند نیز با استفاده از نرم‌افزار جی پی اس، مکان و موقعیت آنها را ردیابی می‌کند‌‌.
او تاکید کرد: شرکت‌های گوگل، فیس‌بوک و توئیتر در بسیاری از کشورهای دنیا و در واقع در بیشتر آنها یک نماینده حقوقی دارند اما در ایران به دلیل ضعف‌های قانونی کشورمان هیچ یک از این شرکت‌ها دارای نماینده حقوقی نیستند‌‌. البته در سال 88 و پس از فیلتر شدن گوگل نماینده حقوقی این شرکت به ایران سفر کرده و خسارت پرداخت کرد و گوگل رفع فیلتر شد‌‌. پاول دوروف نیز در سال‌های گذشته به ایران سفر کرد اما امسال دیگر به کشورمان نیامد‌‌.
ادعاهایی که محرز نشدند
به عقیده کارشناسان فضای مجازی، شرکت‌های توئیتر، گوگل و فیس بوک مدعی بودند حساب‌های کاربری مسدود شده در حال ایجاد تشکیلاتی بر ضد آمریکا بوده‌‌اند‌‌.
عباس منصورنژاد، پژوهشگر فضای مجازی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: شرکت‌های گوگل، فیس‌بوک و توئیتر بر اساس قوانین و پیش‌فرض‌هایی که تعیین کرده‌اند نمی‌توانند حساب‌های کاربران خود را مسدود کنند مگر اینکه کاربران اقدام به انتشار مطالب مستهجن و یا تروریستی کنند‌‌.
او افزود: گوگل، فیس‌بوک و توئیتر بدن احراز شاخص‌ها و مصادیقی مانند انتشار مطالب مستهجن و تروریستی حساب‌های کاربران را مسدود کرده‌اند و این اقدام سیاسی‌کاری شرکت‌های ذکر شده بوده و اقدامی برنامه‌ریزی شده به دلیل ترس از فعالیت رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است‌‌.
منصورنژاد در ادامه بیان کرد: شرکت گوگل به نظر می‌رسد ادعا کرده که حساب‌های مسدود شده در حال ایجاد تشکیلاتی بر ضد آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده‌اند و قرار بوده اقداماتی انجام دهند اما هیچ یک از این ادعاها ثابت نشده بودند‌‌.