دولت برای بحران اقتصادي برنامه‌ای ندارد

در كشورهای توسعه يافته فقط 200 قانون وجود دارد و دراجراي آن قانون ها پيشرفته تر از ما هستند
وقتي با مردم صحبت نمي شود آن‌ها بروز مشكلات را ازناتواني دولت مي دانند
دولت با راي مردم روي كار آمده است و مردم بايد بدانند چه موانعي در برابر اقدامات دولت وجود دارد
بايد تيم اقتصادي دولت تغييركند زيرا تيم اقتصادي فعلی تاكنون هر برنامه اي داشته، انجام داده است


در صورت تداوم ناامیدی، ممکن است کشور دچار باتلاق بزرگی شود که خروج از آن کار سختی است
بزرگ‌ترين آسيب در حال حاضر، بي تفاوتي، بي علاقگي ، بي‌رمقي ونااميدي درجامعه است
نتیجه موازی‌كاري‌ها،آشفتگي اقتصادي كشور است
بنيادها ونهادها بايد همسوي با دولت و نمايندگان مردم، سرمايه گذاري و كار كنند
هر روز كه به آلام‌هاي افراد اضافه مي‌شود و فقر افزایش پیدا می کند، مردم در بحران روحی فرو می‌روند
اعتبارت مربوط به مدیریت آسیب‌های اجتماعی کم است و اعتبار موجود نیز درست مصرف نمی شود
ازخطاهای بزرگ مسئولان كشور اين است كه براي حالت فوق العاده وبحراني هيچ برنامه اي ندارند
بانك مركزي وتيم اقتصادي دولت پيش‌بيني نكردند كه اگر آمريكا ازبرجام خارج شود، چه بايد کرد
اگربه جامعه امید تزریق نکنیم، در برابر هیچ هجمه‌ای قدرت دفاع نخواهیم داشت
مجلس غير از چارچوب وظایف خود، كاري ديگري نمي تواند انجام دهد، زيرا قدرت اجرايي ندارد
محل افزايش آسيب هاي اجتماعي درمحله هايی است كه امكانات رفاهي درآنجا وجود ندارد
اگر برنامه ششم به معناي واقعي درچهار سال اجرا شود به رشد مناسب خواهيم رسيد
معضلات و آسيب‌هاي اجتماعي بحراني است كه اين روزها كشور را درگير خود كرده و مشكلات فراواني را براي ملت و جامعه به وجود آورده است. فقر، بيكاري، كودك‌آزاري، طلاق، رشد پايين ازدواج و ... همه از مسائلي محسوب مي‌شوند كه اين روزها كشور با آن دست و پنجه نرم مي‌كند و اذهان عمومي را درگير خود كرده است.
كودكان از آنجايي كه آينده اين كشور را مي‌سازند بايد در مركز توجهات مسئولان باشند. مدتي بود رويدادهاي ناگواري براي آن‌ها رخ مي‌داد ولي لايحه حمايت از آن‌ها درگير لابي‌هاي پارلمان بود. درهمين حال چندي پيش كه لايحه حمايت از حقوق كودكان در راهروهاي مجلس گرفتار شده بود يكي از نمايندگان مجلس كه نايب رييس كميسيون اجتماعي نيز هست در اظهاراتي به اين وضعيت انتقاد كرده و نگران وضع موجود بود. محمدرضا بادامچي از نمايندگاني است كه در كميسيون تخصصي خود به خوبي فعاليت دارد و با توجه به مشكلات و معضلات اجتماعي كه در كشور مشاهده مي‌شود به دنبال بهبود وضعيت است. بادامچي در گفت‌وگو با«قانون» از مشكلات و گرفتاري‌هايي كه در كشور وجود دارد سخن گفته است و اعتقاد دارد در شرايط كنوني مجلس دركنار دولت است و دليل اين تعاملات به شرايط حال و حاضر كشور بازمي‌گردد و براي بهبود شرايط كشورازدولت حمايت مي‌كند. او مي‌گويد در اين روزهايي كه روابط ميان بهارستان و پاستور مناسب است اگر از فرصت‌هاي موجود، خوب بهره برداري نشده از ايرادهاي دولت است.
اين نماينده مجلس در بخشي از گفت‌وگو مي‌گويد كه تاكيد و دستور مقام معظم رهبري براي مهارآسيب هاي اجتماعي موثر بوده است و بايد هر چهارماه گزارشي از آسيب های اجتماعي داده شود تا براي اشتغال زايي وفقرزدايي بتوان برنامه‌ريزي وسرمايه‌گذاري كرد. در ادامه مشروح گفت‌وگوي نايب رييس‌كميسيون اجتماعي مجلس و نماينده مردم تهران با «قانون» را مي‌خوانيد.
خروج آمريكا از برجام وتحريم هاي جديد تا چه حد در رشد آسيب‌هاي اجتماعي، فقر وبيكاري تاثيرگذار است ؟
ابتدا از روزنامه قانون به‌خاطر پيگيري بحث آسيب‌هاي اجتماعي و اجرای قوانین مصوب مجلس تشكر مي‌كنم.در دولت قبل تاروپود جامعه به معناي واقعی درهم كشيده و زير ساخت‌هاي آن نابود شد. درآن دوره، به دليل فروش نفت و ذخاير ديگر، كشور آماده پرش ورشد اقتصادي بود. ما درافق 1404رتبه اول رشد و توسعه يافتگي درمنطقه را درنظر داشتيم و در همين راستا دولت مي‌توانست درجهت تقويت جامعه حركت كند. متاسفانه با رويكرد پوپوليستي وعوام‌گرايانه‌ای که داشت، كارهاي خوبي صورت نگرفت وآرام ‌آرام همه زيرساخت ها نابود شد. از وقتي دولت تدبير واميد روي كار آمد بعد از پنج سال، هنوز در بعضي مسائل و موضوعات آواربرداري صورت مي‌گيرد. دولت يازدهم در بخش اقتصادي و توافق برجام، توانست كشور را از تنگناهاي اقتصادي رهايي بخشد اما دولت آقاي روحاني در دور دوم، يك‌دفعه با بحران‌های متعددی به ویژه دربخش آسيب‌هاي اجتماعي روبه‌رو شد.
منشأ اصلی آسیب‌های اجتماعی، ضعف اقتصادی جامعه و فقر است.در نظر بگيريد وقتي برنامه‌اي طراحي وبه سرانجام نمي‌رسد،فقر تشديد مي‌شود.وقتی برجام پاره می‌شود و قیمت ارز چند برابر می‌شود، بنگاه‌های اقتصادی تعطیل می‌شوند وعلاوه بر اینکه شغل جدید ایجاد نمی‌شود، بیکاری هم افزایش می‌یابد. این فرایند در چند برابر شدن مردمی که در فقر و آسیب های اجتماعی گرفتارند، منجر می شود. البته مسائل دیگری نیز در افزایش آسیب‌های اجتماعی موثر است که بسيار حائزاهميت هستند و آن ها هم تحت تاثیر وضعیت جدید اقتصادی تشدید می‌شوند كه از جمله این عوامل، تشدید مهاجرت ازروستاها به شهرها است. اين مساله باعث ايجاد شرايط خاص دركشور می‌شود. دراين زمينه چون مديريت خوبي وجود نداشته و ندارد، نتوانستيم خلئی را كه در روستا به وجود آمده پركنيم. حاشيه نشيني در شهرها باعث تشديد فقر در جامعه شده و معضلي بزرگ براي كشور است. متاسفانه مجلس قدرت اجرايي دركشور ندارد، البته مي‌تواند با ارائه برنامه و مصوبات قانوني كارهايی را پيش ببرد. درمجلس دهم برنامه ششم توسعه تصویب شده است که اگرچه مورد پسند كارشناسان نيست اما هر چه بخواهيد درآن برنامه وجود دارد.
چرا مورد پسند كارشناسان نيست؟
زيرا براي اجراي برنامه مدت چهار سال درنظر گرفته شده درحالی که برای اجرای آن زمان زیادی لازم است.اگر به معناي واقعي اين برنامه درچهار سال اجرا شود به رشد مناسب خواهيم رسيد. نكته قابل توجه اين است كه لايحه برنامه ششم كه دولت به مجلس فرستاده همان لايحه اي است كه درمجلس نهم تا حدود زيادي بررسي شد. دولت بدون تغيير وحتي اعمال نظر كارشناسان، دوباره آن را به مجلس فرستاده است. در مجلس نهم، كميسيون تلفيق به همراه دولت روي لايحه وقت گذاشتند و كار به آخر رسيده بود كه به انتخابات دوره بعدي مجلس رسيديم.
عده اي از نمايندگان راي نياوردند ودلسرد شدند و بعد از آن ديگر فرصت پيگيري لايحه وجود نداشت. در مجلس دهم ، دولت همان لايحه را بدون تغيير دوباره به مجلس فرستاد كه اين نشانه بي تفاوتي و عدم انسجام دولت است. انتظار داشتيم دولت دست‌كم آن اقدامات كارشناسي را كه درمجلس نهم صورت گرفته بود، در لايحه لحاظ و بعد آن را به مجلس ارسال می كرد. در مجلس دوباره لايحه مورد بررسي قرار گرفت زيرا برخي از نماينده‌ها تغيير كرده بودند. متاسفانه اين لايحه دست كساني افتاد كه آن را دفتر آمال خود قرار دادند. 33 ماده داشت كه با تغييرات زياد كه روي آن صورت گرفت، به140ماده رسيد. اجراي اين برنامه در چهار سال مسير نخواهد شد. نمي دانم چه تدبيري پشت آن است كه دولت نمي خواهد آن را در چهار سال اجرا كند. دربرنامه ششم توسعه ابزارو نظارت‌هاي خوبي مطالعه وتدوين شده است. در ماده 79 و80 و81 و82 آمده كه براي مهار آسيب هاي اجتماعي بين بخش‌هاي بهزيستي،شهرداري،شهرسازي و برنامه بودجه ومطالعات تقسيم كار شود كه به آن آمايش سرزميني گفته مي‌شود. مفهوم آمايش سرزميني اين است كه در هر منطقه مطالعاتي صورت گيرد وپتانسيل‌ها مشخص و معلوم شود درآن سرزمين چه چيزي مي شود تزريق كرد. براي مثال گفته شده است كه اگر بخواهيم كارخانه فولادي احداث كنيم، چه مكان‌هايي براي آن مناسب است يا كدام منطقه را مي توان از لحاظ كشاورزي تقويت كرد. در گذشته عدم اجراي آمايش سرزميني باعث شد كه كارخانه فولاد در مكاني احداث شود كه خشك و بدون آب است در صورتي كه اين كارخانه مصرف آب بالايي دارد و بايد در كنار رودخانه‌ها ودرياها احداث مي شد تا بتواند علاوه بر مصرف آب، آلودگي كارخانه را مهار كند.
مشكلات جامعه فراوان است، براي مثال وزير بهداشت اعلام كرده كه يك چهارم مردم كشور در بحران رواني به سر مي بردند. درباره اين مشکل اقدامي در مجلس صورت گرفته است ؟
این مشکل را نمي‌توان به صورت مجرد بررسی کرد و باید عوامل شکل دهنده آن واكاوي شود.وقتي هرروز به آلام‌هاي زندگي افراد اضافه مي‌شود و فقر افزایش پیدا می کند، مردم در بحران روحی فرو می روند. اکنون که مسائل منطقه اي افزايش يافته وامنيت اقتصادی كم شده، بي‌شك مشکلات رواني بر آحاد جامعه هم بیشتر شده است. نکته‌مهم اينجاست که‌دولتمردان هم در مورد اين مسائل انتقاد مي كنند. اگر چنين مساله اي وجود دارد بايد بگويند منشأ اين مشكلات از كجاست وچه اقداماتي انجام شده است؟ متاسفانه اعتبارت مربوط به مدیریت آسیب‌های اجتماعی کم است و اعتبار موجود نیز درست مصرف نمی شود.بايد در دولت براي هدايت بودجه در كنترل آسيب‌هاي اجتماعي برنامه‌ريزي شود. وقتي فقط آمار ارائه مي شود، ايجاد نگراني می‌کند و مشكلات بيشتر مي شود.
به نظر شما در این وضعیت مجموعه نظام براي شرايط سخت تحريم آمادگي دارد؟
از آن‌زماني كه افزایش ارز خودنمایی می کرد، نمايندگان مجلس با تمام مديران كشور جلسه گذاشتند ولي متاسفانه دولت هيچ‌گونه برنامه اي براي چنين روزهايی نداشته است. اين خطاهاي دولت دربخش اقتصادي باعث شد كه ارز درمدت چند ماه ازسه هزارتومان به نه هزارتومان برسد. ازخطاهای بزرگ مسئولان كشور اين است كه براي حالت فوق العاده و بحراني هيچ برنامه اي نداريم. حتي بانك مركزي وتيم اقتصادي دولت پيش‌بيني نكرده بودند كه اگر آمريكا از برجام خارج شود چه اقداماتي بايد انجام دهند. در دوره اي که بانك‌ها تصميم گرفتند سود سرمايه گذاري را تا 30درصدافزايش دهند، مردم اقدام به سرمايه‌گذاري كردند؛ بعد از مدتي تصميم گرفته شد، بهره سود را پايين بياورند. وقتي سرمايه گذار ديد كه سود حاصل از سرمايه‌اش كاهش پيدا كرده پول را از بانك خارج كرد. پول نقد وحشي است هرجا آرامش باشد، به آن جا مي رود؛ به سراغ مسكن و ارز، سكه و در هر يك از مراحل روي يك مساله تاثيرگذاشت تا به شرايط الان رسيديم. در جلساتي كه با بانك مركزي داشتيم، بارها به رييس بانك مركزي گوشزد كرده بوديم كه براي پايين آمدن بهره سود چه تدابيري انديشيده‌ايد و چه بستري براي سرمايه‌هاي سرگردان مردم آماده كرده ايد؟ متاسفانه پاسخی نگرفته ایم.
آيا تشكل‌ها وسازمان‌هاي مردم‌ نهاد و... مي توانند در شرايط تحریم به مردم كمك كنند ؟
بله مي‌توانند. يكي از ابزارهای عمده رفع آسيب‌هاي اجتماعي، وجود تشكل ها و انجمن‌ها مردمي است،زيرا آن‌هابارهنمودها وارائه برنامه مدون وكارشناسي شده مي توانند به دولت درجهت رفع آسيب هاي اجتماعي كمك كنند. خوشبختانه دست تشكل ها و انجمن‌هاي صنفي در اعمال نظر باز است. در مستندي ديدم كه انجمن وتشكلي 25 بار با دولت درباره نرخ ارز مكاتبه كرده بود، متاسفانه وقتي حق بخش خصوصي مورد توجه قرار نگيرد، نتيجه آن، وضعيت الان كشور مي شود. باید از سازمان های مردم نهاد، به صورت جدی حمایت کرد و به خصوص به لحاظ امنیتی، آزادی فعالیت آن‌ها را تضمین کرد.
علاوه بر قوه مجريه، نهادهای عمومی و غیردولتی مثل بنياد مستعضفين وآستان قدس چگونه مي‌توانند در این وضعیت به مردم کمک کنند؟
متاسفانه در كشور ما در حوزه های مختلف، تصميم گيري موازی وجود دارد كه تاثیر آن را اکنون درحوزه اقتصاد مي بينيم. همه اين نهادها به نوعي براي كشور تصميم گيري مي كنند. براي بعضي ازاين گروه ها بودجه دولتي و ردیف بودجه تعريف شده است. متاسفانه این‌ها سهم کمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و مدیریت بحران بر عهده می‌گیرند، در حالی در متن اقتصاد کشور قرار دارند. نتیجه موازی‌كاري‌ها،آشفتگي اقتصادي كشور است. بنيادها ونهادها بايد همسوي با دولت و نمايندگان مردم، سرمايه گذاري و كار كنند. پیشناد این است که هر يك این مجموعه‌ها مسئولیت حل یک مساله ویژه را در کل كشور با اتکا به منابع مالی خود برعهده بگيرند.
مجلس چه اقدماتي ويژه‌اي را انجام داده تا ازبحران موجود خارج شويم؟
مجلس غير از چارچوب وظایف خود یعنی تصویب قانون و نظارت، كاري ديگري نمي تواند انجام دهد زيرا قدرت اجرايي ندارد. در بحران‌های كشور، مجلس مي تواند به مسئولان تذكر دهد و ازآن‌ها طرح سوال يا استيضاح كند. متاسفانه مسئولان درحال حاضر براي عبور از بحران كشور دولت هنوز هيچ بسته پيشنهادي به مجلس ارائه نداده است.
شما قرار بود به عنوان رييس كميسيون اجتماعي انتخاب شويد اما اتفاقاتي افتاد كه رقيب شما رييس كميسيون اجتماعي مجلس شد، دراين باره توضيح دهيد؟
بهتر است وارد اين موضوع نشويم. من زماني كه احساس مسئوليت كنم درصحنه حاضر مي‌شوم،پذيرش يا عدم پذيرش بر عهده بنده نيست.
در بحث آسيب‌هاي اجتماعي، مجلس براي مساله حاشيه نشيني چه برنامه‌هايي دارد ؟
در جلسه‌اي كه به همراه رييس مجلس درباره مساله حاشيه نشيني با مسئولان داشتيم، خواستاراجراي جدی برنامه توسعه ششم در این حوزه شدیم كه قرار شد كارشناسان درباره نواقص قانوني كه در بخش‌هاي آسيب هاي اجتماعي وجود دارد، پيشنهاداتي را به مجلس ارائه دهند. در برنامه ششم توسعه براي مهار آسيب‌هاي اجتماعي تقسيم كار صورت گرفته است. يكي ازمعضلات جدی كشور در این حوزه، حاشيه نشيني و بافت‌های فرسوده است و ازطرف رهبري به رياست جمهوري ومسئولان مربوطه تاكيد شده كه به اين معضل هر چه سريع تررسيدگي شود. وزارت كشور وسازمان تامين اجتماعي موظف شدند دربخش شهرسازي، بافت فرسوده وحاشيه نشيني، كار موثر انجام دهند و گزارش عملكرد بدهند. محل افزايش آسيب هاي اجتماعي درمحله هايی است كه امكانات رفاهي درآنجا وجود ندارد. سطح زندگي‌ها پايين، مدرسه كم و اعتياد فراوان است. قرار شده درجاهايی كه آسيب هاي اجتماعي بالاست، سرمايه گذاري داخلي وخارجي براي ايجاد اشتغال توسط واحدهاي توليدي صورت گيرد وهمچنين به‌روزرساني تكنولوژي هم مي تواند در جهت رفع فقر كمك كند.
به نظر شما، مهم‌ترين امری که به جامعه در شرایط فعلی آسیب می زند، چيست ؟
بزرگ‌ترين آسيب در حال حاضر، بي تفاوتي، بي‌علاقگي و بي‌رمقي و نااميدي درجامعه است.باید تلاش کنیم، جامعه امید خود را از دست ندهد. در صورت تداوم ناامیدی، ممکن است کشور دچار باتلاق بسیار بزرگی شود که خروج از آن کار سختی است. اگربه جامعه امید تزریق نکنیم، در برابر هیچ هجمه‌ای قدرت دفاع نخواهیم داشت.
به نظر شما اگر تيم اقتصادي دولت تغيير كند،تاثيري در روند اجتماعي كشور خواهد داشت ؟
بله بايد تيم اقتصادي دولت تغييركند. تيم اقتصادي فعلی تاكنون هر برنامه اي داشته، انجام داده است. اگر برنامه اين تيم تاثيرگذار بود، الان وضعيت كشور اين‌گونه نبود. اگر در دولت محدوديت، فشار وموانع وجود دارد، دولت وتيم اقتصادي بايد آن را به مردم اعلام كنند. دولت با راي مردم روي كار آمده است، براي همين مردم بايد بدانند چه موانعي در برابر اقدامات دولت وجود دارد. وقتي با مردم صحبت نمي شود، آن‌ها بروز مشكلات را ازناتواني دولت مي دانند.
متاسفانه دولت‌ها هميشه موانع و مشكلات را گردن دولت قبل مي اندازند، نظر شما دراين‌باره چيست‌؟
درست است که دولت قبل كشور را نابودكرده و در دولت تدبير واميد هم كارهاي خوبي انجام شده است اما دولت در حال حاضر در مقابل بحران سكوت كرده وحرفي نمي زند. بي‌شك در تيم اقتصادي كوتاهي صورت گرفته كه چنين مشكلاتي دركشور به وجودآمده است. بايد مسائل گفته شود و دولت پاسخگويي مطالبات مردم باشد.
وزير كشور چندي قبل در ديدار با رهبري درباره آسيب هاي اجتماعي گزارشي دادند اما نتيجه آن اعلام نشد، آيا دليل خاصي وجود داشته است؟
در مورد آسيب هاي اجتماعي در سوالات قبل توضيح دادم.در این وضعیت، مهار آسيب‌ها تنها تا يك سطحي ممكن است. براي مهار كامل‌تر آسيب‌هاي اجتماعي بايد ابزار محكم‌تري وجود داشته باشد. متاسفانه هنوز زمينه‌ها و زيرساخت ها مهيا نيست تا از افزايش آسيب ها جلوگيري شود. قراربود وزارت كشور گزارش منسجمي از آسيب اجتماعي، بافت‌هاي فرسوده وحاشيه نشيني ارائه دهد تا برنامه‌ مدون صورت گيرد؛ متاسفانه هنوز گزارشي در اين زمينه داده نشده است.
لايحه حمايت از كودكان درمجلس خوب پيش رفت و خوشبختانه تصویب شد؛ باید از شما براي پیگیری‌هاي لازم تشکر کنیم اما حقوقدانان نسبت به اين لايحه ايرادتي گرفتند.دراين لايحه اختيارات خوبي به مددكاران داده شده وازطرف ديگر دربخش دستگاه قضامثل اينكه هيچ تغيير رويكردي به قضاوت درباره كودكان وجود ندارد. چرا در لايحه پيش بيني نشده که كودك اگر متهم است، در درجه اول كودك و بعد متهم است؛ چه ظرفيت قانوني در اين خصوص در این لايحه براي كودكان پيش بيني شده است ؟
كارشناسان برعكس اين حرف شما را مي زنند. آن‌ها معتقدند وقتي قوه قضاييه لايحه را ارائه مي دهد بيشترمسائل قضايي آن پررنگ‌تر و مسائل اجتماعي درآن ضعيف ديده شده است. فرض كنيد كودكي مرتكب اشتباهي مي شود و مشكلي به وجود مي‌آورد. بررسي وضعيت اين فرد تا اينكه او به سن 18 سالگي برسد، مسكوت مي‌ماند و اين موضوع بسيار مورد بحث كارشناسان است.آن‌ها معتقدند كودكي كه از روي ناداني خطاي را انجام داده، نبايد بگذاريم سن او به 18 سالگي برسد، بعد مجازات شود. كارشناسان اجتماعي به شدت منتقد اين اقدام هستند. كودكي که خوب و بد را تشخيص نمي‌دهد و مرتكب اشتباه مي‌شود، نبايد صبر كرد تا به سني قانوني برسد، بعد مجازات شود. معلوم نيست حال و اوضاع آن فردي كه به سن بلوغ رسيده چگونه است؛ بايد مورد بررسي قرار گيرد و بعد براساس آن محاكمه شود. وقتي بارلوايح سنگيني مثل اين طرح به سمت مسائل اجتماعي مي رود ، بسيار مطلوب و طبيعي‌تر بررسي مي شود.
انتظار مددكاران ونهادهاي اجتماعي اين بود كه استفاده از مددکاران الزامي شود درصورتي كه قاضي مثل سابق مي تواند به تشخيص خود راي دهد و فقط مخيراز كسب نظر از مددكاران است؛ به نظرمي رسد درروند قضايي مساله‌اي تغييرنكرده است ؟
نظر كارشناسان دراين زمينه مختلف است. اين لايحه از سال 90 در مجلس وكميسيون‌ها درحال رفت و آمد است، بعد اين مدت سال 97 به صحن آمد.برخي تلاش داشتند به صحن نیاید و فقط در کمیسیون مطرح شود. بايد دانست كه فرق مي‌كند تا دريك كميسيون با تعداد كمي‌از افراد مورد بررسي قرار گيرد و در این صورت امكان دارد برخي از روند و نظرات راضي نباشند. تمام تلاش نماينده ها اين بود كه اين لايحه در صحن مجلس مورد بررسي قرار گيرد چون در صحن فضا بازتراست و رسانه ها، اساتيد وكارشناسان موارد و نظرات را مي‌شنوند و اظهارات كارشناسي خود را مطرح مي‌كنند و لايحه كامل‌تر مورد بررسي ونتيجه‌گيري قرار مي‌گيرد. اينكه اين لايحه بيشتر قضايي يا اجتماعي است، كارشناسان و اساتيد تعيين مي كنند.
چرا دوباره بحث تحقيق وتفحص از شهرداري از دستور كار مجلس خارج شد ؟
درحال حاضر شوراي شهر علاقه‌مند وپيگير موضوع تخلفات شهرداري است که البته جزو وظايف ماهوي آن است. ورود مجلس به اين موضوع دیگر موضوعیت ندارد. درباره اينكه چرا موضوع تخلفات شهرداري به مجلس آمد، به اين دليل بود كه شوراي شهري قبل چنين اراده اي در رسيدگي به اين موضوع را نداشت.
شما عملكرد فراكسيون اميد را چگونه ازريابي مي كنيد ؟
فراكسيون اميد با تجربياتی كه كسب كرد، روز به روز موفق تر عمل مي‌كند. اگر بتوانيم دست رياست فراكسيون را بازتر كنيم براي مردم خوشايند خواهد بود.مردم هم شاهد هستند که ما تا آنجايي كه مي‌توانيم براي بهتر شدن كارها تلاش مي‌كنيم و در دولت نيز پيگير پیشبرد كارها هستيم. وضعیتی در فراكسيون اميد به وجود آمده كه باعث شده با هيات دولت جلسات تنگاتنگي داشته باشيم. دولت مي‌تواند از تجربيات و تلاش های فراکسیون اميد بهره‌مند شود.
مجلس دهم با دولت تعاملات زيادي دارد آيا اين تعاملات باعث كم‌كاري در قوه‌مجريه نشده است‌؟
در شرايط كنوني مجلس دركنار دولت است و دليل اين تعاملات به شرايط حال و حاضر كشور بازمي‌گردد و مجلس شوراي اسلامي براي بهبود شرايط كشور ازدولت حمايت مي‌كند. حال اگر از فرصت‌هاي موجود، خوب بهره برداري نشده از ايرادات دولت است. شرايط كنوني كشور و منطقه‌اي كه داريم، باعث شده تعاملات بين دولت و مجلس بيشتر بشود. مجلس هيچ‌گاه براي برنامه‌هاي روبه توسعه دولت، مانع ايجاد نكرده است. وقتي نيز به كاري ايرادي مي‌گيرند، از سوی دولت كوتاهي صورت گرفته‌است.
عملكرد مجلس دهم را چگونه ارزيابي مي‌كنيد ؟
ميزان رضايت يا عدم رضايت از عملكرد مجلس را مردم بايد بگويند.در مسير قانون گذاري شرايطي وموانعي وجود دارد که باید تدقیق شود. در بعضي امور مجلس بايد اصلاحاتي صورت گيرد زيرا مسيرهاي تصميم گيري در مجلس ساده نيست.آن موضوعي كه در خارج ازمجلس مي بينيد وانتظاراتي كه از نمایندگان وجود دارد، با نحوه كار مجلس متفاوت است و دست نمايندگان برای هر کاری باز نيست. مسير قانون‌گذاري حاد وپيچيده است. امروز علاقه مند هستيم كه ديگرقانون گذاري انجام ندهيم زيرا هيچ دليلي براي قانون گذاري بیشتر وتصويب قوانین زیادتر وجود ندارد. مصوبات اجرايي زیادی وجود دارد كه به دولت ارسال شده و در آنجا خاك مي‌خورد وكسي پيگير آن‌ها نيست. نباید در مسير قانون گذاري دوباره روي آن قوانین، مصوبات ديگري اضافه شود. در این فرآیندِ پرقانون، مسير برای اجرای مصوبات هم بسيار سخت شده است؛ به گونه‌اي كه نمي‌شود در مسير موثر و کارآمد حركت كرد. در برخی كشورهای توسعه يافته فقط 200 قانون وجود دارد و دراجراي آن قانون ها بسيار پيشرفته تر از ما هستند؛ در حالی که ما در ایران،بیش از 15 هزار قانون داريم و موفق هم نیستیم. به نظرم بهتر است مجلس با توجه به اوضاع روز كشور بیشتر نظارت کند تا قوانین جدید به تصويب برساند. ما باید با نظارت بیشتر و دقیق‌تر، در مناسبات كشور نقش داشته باشيم و در الزامات کاری دولت بيشتر با آن گفت‌وگو كنيم.