مقابله آمریکا با ترکیه ظاهری است!

ترامپ كه پيش از رياست جمهوري آمريكا تاجري ماهر بود، بعد از رسيدن به اين سمت هم خلق تاجرگونه خود را به همراه دارد و در مقابل ديگر كشورها ازسلاح تحريم وتعرفه استفاده مي كند.بعد ازجنگ تجاری با چین و اعمال تعرفه ها برای واردات مکزیک و کانادا و اتحادیه اروپا، این‌بار ترکیه را مورد هدف قرار داد اما موضوع ترکیه متفاوت است وتنش با دستگیری کشیش آمریکایی توسط ترکیه آغاز شد؛ در مقابل ترامپ ترکیه را با سياست هميشگي يعني اعمال تحريم وتعرفه تحت فشار قرار داد و باعث ایجاد یک بحران در این کشور شدتا جایی که اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه ،از مردم کشورش به عنوان سرمایه اجتماعی برای حل این بحران کمک خواست.
گروهي معتقدند این مناقشه به موضوع دستگیری کشیش آمریکایی ختم نمی شود بلکه بهانه‌ای برای شروع مناظره میان دو کشور است.
تركيه و آمریکا روابط استراتژیک بسیاری دارند و هردو عضو ناتو هستند ،به همين علت تنش ها بین دو کشور تاثیرات زیادی بر کشورهای غربی و منطقه خواهد داشت. واکنش های دو کشور و تلاش برای مقابله با طرف مقابل، پیش بینی را برای حل يا تشديد این بحران سخت‌تر می‌کند.
درهمين راستا و بررسي تاثيرات اين تنش بر دوكشور با حسن لاسجردي،كارشناس روابط بين‌الملل،گفت و گويي داشته ايم كه در ادامه آن را مي‌خوانيد:


تنش ايجادشده ميان آمريكا و ترکیه چه تبعاتی را برای هر دو کشور دارد و آیا آمریکا به دنبال جنگ تجاری است؟
آنچه در رابطه با تاثیرات این تنش مهم است اینکه آمریکا به عنوان یک ابرقدرت و ترکیه به عنوان قدرت منطقه ای دارای اشتراک منافعي بودند که به طور حتم این منافع در این چالش می تواند مورد مناقشه قرار بگیرد؛ به عنوان مثال هر دو کشور عضو ناتو هستند و پیوندهای نظامی و استراتژیک دارند که در این اختلاف پیش آمده این موضوع می‌تواند مساله‌ساز شود .همان‌طور که می‌دانیم با توجه به اینکه ترکیه در بلوک غرب هم تعریف می‌شود، در موضوع تجارت و در روابط پولی و بانکی( ترکیه یکی از فعالان منطقه است) به طور حتم می‌تواند تاثیرات موثري را در این فضا داشته باشد.در عین حال با توجه به اینکه موضوع مناقشه‌ ترکیه و آمریکا بیشتر اقتصادی است و شائبه و لایه اقتصادی داشتن، نشان می دهد که این چالش می‌تواند اقتصاد دو کشور و همچنین اقتصاد منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. نکته قابل توجه برای هر دو کشور این است که بخشی از فعالیت‌های ایالات متحده در حوزه مراودات، تجارت ، تبادل پولی و بانکی با ترکیه (ترکیه یکی از پایگاه‌های اصلی تبادلات آمریکاست) با این مناقشه می‌تواند مناسبات پولی- بانکی و تجارت منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.
به طور کلی اگرچه مناقشه به ظاهر ساده به اختلاف نظر برای دستگیری کشیش آمریکایی است، به نظر می‌رسد که این موضوع به موضوعات مختلف در گذشته (بحث سوریه و دخالت آمریکا در انتخابات ترکیه) افزوده شده است .
مناقشه،مناقشه طولانی و دامنه داری است و به همان اندازه تاثيراتش بزرگ است.
تنش به وجود آمده چه تاثیری بر روابط نظامی ترکیه و آمریکا خواهد داشت و آیا این اختلاف باعث خروج ترکیه از ناتو می شود؟
در این زمینه هر دو کشور اظهار نظر کردند؛ برخی از نمایندگان پارلمان ترکیه خواستار بستن به طور مشخص پایگاه ایجاد‌شده شدند.
همچنین بسیاری از نمایندگان کنگره خواستار کاهش مناسبات نظامی با ترکیه شدند و در رابطه با پیوندهای نظامی و مانور ها به نوعی نمایندگان و برخی چهره‌ها خواستار کاهش مناسبات بودند. ترکیه با آمریکا از یک سو در حال مبارزه و از سوی دیگر پشت پرده در حال مذاکره است و به نظر می‌رسد تکلیف این پرونده به راحتی روشن نمی‌شود و باید منتظر باشیم و ببینیم با کدام رویکرد يا راهکار مساله جلو می‌رود .برخی معتقدند ترکیه در ظاهر با آمریکا مقابله و مبارزه می‌کند اما در باطن و پشت پرده در حال مذاکره است،برخی هم معتقدند این تنش جدي است چون دامنه فراگیری دارد. درعين حال رییس جمهور هر دو کشور اظهار نظر های صريح و بی پرده داشتند و بسیاری معتقدند مناظره ترکیه و آمریکا فقط به همین موضوع ختم نمی‌شود و موضوعات اختلاف بسیاری وجود داشته و در این موضوع خود را نشان داده و این بحران به سادگی قابل حل نیست.
به نظرشما بحران اقتصادی ترکیه ریشه در تنش‌های اخیر میان آنکارا و واشنگتن دارد یا عامل دیگری از قبل باعث اين بحران شده است؟
عامل بسیار مهم یعنی انتخابات پارلمانی قبلی سبب بروز این اختلافات شد. دستگیری کشیش که اکنون بهانه مناقشه و کشمکش است، نمی‌تواند مهم باشد . بسیاری معتقدند با توجه به موضوع دخالت آمریکا در انتخابات ،جریان گولن، درخواست ترکیه از آمریکا برای دستگیری یا باز پس دادن فتح ا... گولن و مخالفت آمریکا در این خصوص وبالطبع واکنش ترکیه با دستگیری کشیش آمریکایی ، در این مناقشه با توجه به موضوعات مختلف (بحث سوریه ،موضوع حقوق بشر در ترکیه ،اختلاف نظر میان آمریکا و ترکیه در خصوص کردها )پرونده های مختلف مطرح شده و تاکنون این مسائل بر هم اضافه شده و اکنون بروز داده شده است.
با توجه به پیوند محکم میان آمریکا و اسرايیل و روابط استراتژیک و دامنه ارتباط اين دو كشور، به نظر می رسد اسرايیلی‌ها بین تركيه و آمريكا با واشنگتن بیشتر همراه خواهند بود.
در عين حال ترکیه به دلیل اینکه در سیاست خارجی خود فرصت طلب است و معمولا در روابط خود نوسان دارد، به نظر نمی‌رسد که اسرايیل به سمت ترکیه متمایل شود.