میرزایی‌نیکو: گشایش‌هایی برای رفع حصر در حال انجام است و باز هم تکرار وعده‌ها

همدلی|گروه سیاسی- حصر و مسائل مربوط به آن از قبیل «گشایش» و «رفع حصر» و یا مسایلی مانند برگزاری دادگاه و همچنین عفو و عدم برگزاری آن، بنا به اتفاق‌های به وجود آمده در گستره سیاست ایران، به یک شعار تبدیل شده است. شعارهایی که برخی کاندیداها در انتخابات یا نطق یک نماینده یا بیمار شدن یکی از محصورین رسانه‌ای شده و به‌عنوان یکی از موضوعات محوری درباره آن بحث می‌کنند، با این حال اکثر این مباحث یا نحوی بهره‌برداری ابزاری از مسئله حصر است. کسی مخالف این قول نیست که رفع حصر از میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، همواره یکی از خواسته‌های مردم ایران و مدافعان حقوق بشر طی سال‌های اخیر بوده است. هرچند قوانین ایران تاکید دارد متهم بدون محاکمه نباید در بازداشت باشد اما مقام‌های ایران بعد از چند سال سرگردانی در پاسخگویی، فاش کردند که به تصمیم شورای‌عالی امنیت ملی موسوی و کروبی را در حصر قرار داده‌اند. اما گویا قرار است که گشایشی صورت گیرد. گویی حصر دارد برطرف می‌شود و با هرکسی که بخواهند می‌توانند ملاقات کنند، بعضی نمایندگان ابراز امیدواری کرده‌اند که محدودیت‌‌ها برای محصورین آهسته‌آهسته برطرف می‌شود. این ابراز امیدواری ظاهرا فقط در بین بعضی نمایندگان مجلس است. چون برخی شنیده‌ها نیز عکس این گفته را تضدیق می‌کند. چند وقت پیش بود که یکی از اعضای کمیته رفع حصر فراکسیون امید مجلس دهم به‌صراحت گفت که رفع حصر نزدیک نیست. سخنی که البته عکس آن را از زبان سخنگوی دولت شنیدیم. او گفت: رفع حصر نزدیک است. کمیته رفع حصر در مجلس نیز برای پیگیری وضعیت محصورین در فراکسیون امید مجلس تشکیل شده که اعضای آن پیش‌تر در این زمینه با بعضی مسئولان کشور مذاکره کرده‌اند. این کمیته روز گذشته نیز با قوه قضائیه مذاکره کرده است. این‌گونه که از خبرهای منتشره پیداست، به نظر می‌رسد شرایط جدیدی برای آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم رهنورد به وجود آمده و ملاقات‌های اخیر با آنها نشان می‌دهد که گشایشی در وضعیت آنها حاصل شده و محدودیت‎های آنها در حال کاهش است. هنوز یادمان نرفته که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در تبلیغات ریاست جمهوری خود وعده داد برای رفع حصر تلاش کند، اما این حصر هنوز پابرجا مانده است.
اجازه خروج
قاسم میرزایی‌‌‌نیکو عضو کمیته رفع حصر فراکسیون امید تاکید کرد: اجازه خروج به موسوی و رهنورد برای دیدار با فرزندانشان داده شده است.
این نماینده مجلس درخصوص گشایش‌‌‌‌های صورت گرفته در مورد حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفت: زهرا رهنورد به همراه میرحسین موسوی اخیرا به دیدار فرزندانشان رفته‌اند.


وی افزود: به هرحال من احساس می‌‌‌‌کنم قرار است در این باره گشایش‌‌‌‌هایی صورت بگیرد چراکه لازمه وحدت و وفاق ملی حل این مسئله است.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ادامه داد: البته دیدارهایی که خانم رهنورد به همراه مهندس موسوی با فرزندان‌شان داشتند به همراه تشریفات امنیتی بوده است، اما دیدار با دخترشان قبلا میسر نبود که اخیرا به وقوع پیوست و بانو رهنورد و آقای موسوی با یکدیگر به دیدار فرزند خود رفتند.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی از بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ و در پی دعوت به برگزاری تظاهراتی در دفاع از انقلاب‌‌های مصر و تونس در سال ۲۰۱۱، در حصر خانگی به سر می‌برند. با توجه به سن بالا و شرایط جسمی نه‌چندان مساعد محصوران، برخی فعالان سیاسی در ایران گفته‌اند ادامه حصر و مرگ احتمالی آنها در بازداشت خانگی، برای نظام سیاسی ایران خوب نیست و بهتر است بهترین راه برای رفع حصر پیدا کرد.
حصر از زبان فرزندان
در راستای تغییر کردن و کلاهش محدودیت‌ها در حصر، اخیرا محمدحسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، به ایسنا، گفت: «اعضای خانواده کروبی هر زمانی که بخواهند، می‌توانند به ملاقات شیخ بروند.‌ بعد از مرخص‌شدن پدر از بیمارستان، اعضای خانواده از‌ جمله فرزندان، عروس‌ها و نوه‌ها هر وقت بخواهند می‌توانند به ملاقات او بروند. این دیدارها انجام می‌شود و ما هم مشکلی نداریم و هر ساعتی بخواهیم می‌توانیم به ملاقات پدر برویم». البته پیش‌تر از این هم مهدی کروبی بعد از عمل جراحی قلب در اعتراض به حضور ماموران امنیتی دست به اعتصاب غذا زد، اما به‌دلیل وخامت حالش دست از اعتصاب برداشت. هم‌زمان با این موضوع، ماموران نیز از منزل او خارج شدند.
فرزند مهدی کروبی همچنین درباره سازوکار دیدار فعالان سیاسی با مهدی کروبی این‌گونه گفته بود: «اسامی برخی افراد و زمان ملاقات آنها بعد از بررسی، انتخاب می‌شود که اولین دیدار هم دیدار آقای اسماعیل دوستی با مهدی کروبی بوده است».
حصر و ماجراهای پیرامون آن باعث شد تا دبیر شورای عالی امنیت ملی در سفر خود به کرمانشاه و کردستان نیز، در جمع دانشجویان و استادان دانشگاه‌های سنندج، در‌ این‌ زمینه صحبت کند و درباره آخرین وضعیت پرونده حصر، این‌گونه بگوید: «تصمیم اتخاذ‌شده درباره ایجاد گشایش در وضعیت آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد به‌صورت تدریجی در حال انجام است». بدون شک در ماه‌های اخیر اجازه ملاقات با اعضای خانواده به موسوی و کروبی داده شده است، اما همه به دنبال این گشایش هستند تا بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.
سایر اخبار این روزنامه
گفت‌وگوی همدلی با فریبرز لاچینی آهنگساز پاییزهای طلایی در سالروز تولد 69 سالگی‌اش؛ ​​​​​​​​​​​ ترسیم جمعه پرافتخار ایران در بازیهای آسیایی به دست بانوان کاش دلسوز داشتند «همدلی» از سناریوی اسیدپاشی به بهانه تکرار آن در تبریز گزارش می‌دهد زنان خشن و مردان خشن «همدلی» از اوضاع ناخوشایند حمل ونقل هوایی به دلیل آشفتگی‌های مدیریتی و شکل‌گیری دردسرهای اقتصادی گزارش می‌دهد راهکار وزیر خارجه آلمان مبنی بر ایجاد یک نهاد مالی مستقل از سوئیفت برای عبور از قفل برجام وضعیت تازه ای در مقابل ایران قرار داد اخبار و اظهارات مربوط به چهار چهره مهم از اطرافیان ترامپ، سناریوهای احتمالی آینده رئیس‌جمهور را شفاف‌تر می‌کنند میرزایی‌نیکو: گشایش‌هایی برای رفع حصر در حال انجام است و باز هم تکرار وعده‌ها برای چهل و هفتمین زادروز مهدی سلطانی سروستانی که در جعبه جادو معیار پدرانگی ‌ست مردِ صحنه‌ها ​​​​​​​​​​​ ترسیم جمعه پرافتخار ایران در بازیهای آسیایی به دست بانوان کاش دلسوز داشتند نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: پلاکاردهای مدرسه فیضیه در ذهن مردم ایجاد سوال کرده است آشنا: رئیس‌جمهور در مجلس حتما با صراحت و قاطعیت صحبت خواهد کرد