بازتاب جهانی رونمایی از «کوثر»

روز سه‌شنبه همزمان با  مراسم سالروز صنعت دفاعی، نخستین جنگنده ایرانی با نام «کوثر» با فرمان رئیس جمهوری به پرواز درآمد.
رونمایی از این ساخته ایرانی بلافاصله در صدر اخبار رسانه‌های خارجی قرار گرفت و بازتاب گسترده ای یافت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، بهره‌گیری از معماری یکپارچه پیشرفته و اویونیک و کنترل آتش با استفاده از شبکه داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل 4، بهره‌گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه روی مقابل خلبان (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره‌گیری از رادار پیشرفته و چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن دقت کشف اهداف و تهدیدات و بهره‌گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند، از مهم‌ترین ویژگی‌های این جنگنده است.  این ویژگی‌ها و قرار گرفتن ایران در زمره معدود کشورهایی که از فناوری طراحی، ساخت هواپیما، جنگنده‌های اویونیک و کنترل آتش برخوردارند، از دلایلی بود که سبب شد رسانه‌های بین‌المللی تنها دقایقی پس از رونمایی به بازتاب موفقیت متخصصان ایرانی و رونمایی از جنگنده تمام ایرانی پیشرفته  و آزمایش موفقیت آمیز آن بپردازند.
جز «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل که در واکنش دفاعی و فرافکنانه خود در پاسخ به پرسشی درباره جنگنده ساخت ایران ادعا کرد «نباید همه حرف‌های مقامات ایرانی را جدی گرفت و در عین حال نباید این حرف‌ها را بی‌اهمیت تلقی کرد»، واکنش‌های مطرح شده در رسانه‌های منطقه و جهان با اذعان به این دستاورد ایران تحلیل‌هایی از ارتباط این رونمایی و مسائل بین‌المللی پیش روی تهران را مورد توجه قرار دادند.
همچنان که «الجزیره» در گزارش خود نوشت: «ایران اولین جنگنده صد درصد ملی را که به تجهیزات پیشرفته مجهز است، رونمایی کرد»، سایت «عربی 48» در بازتاب پرواز جنگنده کوثر نوشت: «تحریم بین‌المللی و منع واردات سلاح از کشورهای جهان موجب شده است ایران به پیشرفت‌های زیادی در زمینه ساخت سلاح‌ها و تجهیزات نظامی دست یابد.» نشریه لاتریبون رونمایی این جنگنده بومی  را به مبارزه طلبیدن ترامپ از سوی ایران توصیف کرد.



این در حالی بود که تارنمای اینترنتی شبکه تلویزیونی فاکس نیوز نیز در مورد رونمایی از این جنگنده در گزارشی نوشت: «ایران با نمایش یک جت جنگنده جدید، از برخورداری این هواپیما از سیستم‌های کنترل آتش و الکترونیک هوابرد پیشرفته خبر داد و اعلام کرد که جنگنده جدید، توان بازدارندگی در مقابله با واشنگتن را افزایش می‌دهد.» خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس، شبکه‌های خبری یورونیوز و اسکای نیوز از دیگر رسانه‌هایی بودند که به بازتاب خبر و تأکید رئیس جمهوری ایران بر آمادگی دفاعی کشور معطوف به بازداشتن دشمنان و برقراری صلح پایدار پرداختند. این جمله از گزارش خبرگزاری فرانسه که «امریکا محموله‌های تسلیحاتی به ارزش صدها میلیارد دلار به رقبای منطقه‌ای ایران فروخته اما از تهران خواسته است که برنامه دفاعی‌اش را محدود کند»، می‌توانست نشانگر آن باشد که نگاه بی طرف رسانه‌های جهان می‌تواند تلاش ایران برای توسعه توان نظامی و دفاعی‌اش را مستقل از جوسازی بنگاه‌های سیاسی برای معرفی ایران به عنوان یک تهدید ارزیابی کند.

روحانی: آمادگی ما برای جنگ نیست
رئیس جمهوری در این مراسم که با شعار «صنعت دفاعی، نماد تولید ملی و اقتدار دفاعی» و با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون فناوری رئیس جمهوری و برخی از فرماندهان نظامی و مسئولان وزرات دفاع برگزار شد، از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های صنایع دفاعی کشور بازدید کرد.
روحانی همچنین در سخنانی با اشاره به اینکه «ما ملت مسالمت و همکاری هستیم»، گفت: انضباط، آموزش، ایمان و آمادگی نیروهای مسلح باید در حدی باشد که دشمن جرأت تعدی نکند. رئیس جمهوری با بیان اینکه تجربه 40 سال گذشته نشان داده که ایران اهل تجاوز به دیگران نیست، ادامه داد: ملت ایران همواره به دنبال زندگی مسالمت‌آمیز و تعامل با دیگر کشورها بوده است. در سال‌های اخیر که پدیده تروریسم در منطقه گسترده شده بود، اگر چه به ظاهر خطر آن ایران را تهدید نمی‌کرد، اما جمهوری اسلامی ایران داوطلبانه به کمک ملت‌های منطقه شتافت و نقش مؤثری در پاکسازی کشورهای منطقه از تروریست‌ها داشت.روحانی گفت: آمادگی ما، آمادگی برای جنگ نیست، بلکه آمادگی برای ایجاد و حفظ صلح پایدار است. فقدان آمادگی و توانمندی کافی یعنی به استقبال جنگ رفتن و در برابر آن افزایش قدرت دفاعی یعنی صلح‌طلبی.

انحصار مشکل آفرین است
رئیس جمهوری ادامه داد: از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همه مسئولان با جدیت می‌خواهم اولاً آنچه که می‌شود در صنایع دفاعی، دیگران بسازند در فضای رقابت قرار بگیرد چرا که در این فضا حتماً ضرر نخواهیم کرد. در فضای رقابت یک قطعه می‌تواند با کیفیت بهتر و ارزان‌تر تولید شود و نباید تولید آن منحصر به یک بخش خاص شود. هر چیز انحصاری شد، مشکل‌آفرین است.
 وی با اشاره به پرواز جنگنده کوثر که قطعات آن توسط متخصصان کشورمان تولید شده است، گفت: این نشان از توانایی ما در این بخش دارد و اقدامی ارزشمند و خوشحال‌کننده است. روحانی با بیان اینکه تولید این هواپیما باید به چند بخش تقسیم شده و از بخش خصوصی، محققین و دانشگاهیان استفاده شود، گفت: بخش دفاع، صنعت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید در کنار هم قرار داشته باشند تا به راحتی بتوانند، برای انجام پروژه‌های بزرگ، کارها را تقسیم کرده و همه بخش‌ها را به میدان بیاورند تا بتوانیم در آینده اقدامات و تولیدات مشترک با کشورهای همسایه خود داشته باشیم.
رئیس جمهوری با طرح این سؤال که چرا امریکا به ایران حمله نظامی نمی‌کند، گفت: این به خاطر آن نیست که امریکا از کشته شدن انسان‌ها ناراحت باشد، بلکه به خاطر قدرت ایران است و می‌داند نتایج این اقدامش چه خواهد بود و چه هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت.وی با تأکید بر ضرورت تقویت وحدت و همدلی در کشور، اظهار داشت: در این یکی دو سال باقی مانده تا انتخابات بیاییم حزب و جناح را رها کرده و اختلافات و فشارها را کم و اتحاد و وحدت را بیشتر کنیم.
روحانی با بیان اینکه امروز دشمنان از اتحاد ما نگران هستند و می‌دانند که اگر در کنار هم باشیم، آنها نمی‌توانند اقدامی علیه کشور انجام دهند، ‌افزود: امروز زمان آن است که همه یکدیگر را یاری کنیم. انتخابات تمام شده است و دیگر نباید به دنبال بحث‌های انتخاباتی برویم.