روحانیون «بی‌بادیگارد»

شهروند| بدون ‌محافظ وهیأت‌همراه در خیابان‌های تبریز قدم می‌زند، با مردم گپ‌وگفت می‌کند و نان می‌خرد. یک‌بار هم  نه برای چندین مرتبه تصاویر زندگی ‌ساده آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم، امام‌جمعه شهر تبریز را در فضای مجازی ‌دیده‌‌ایم؛ اسمش را گذاشته‌اند قاب ساده‌زیستی.
 در مورد حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی ‌آل‌هاشم، نماینده‌ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه ‌تبریز حرف می‌زنم، روحانی‌ای که برای تهیه ‌نان در نانوایی حاضر و تصویرش توسط یکی از شهروندان تهیه و در عرض چند دقیقه این تصویر در فضای مجازی پخش شد. «ساده‌زیستی» آن روی سکه اشرافی‌گری است؛ ویژگی‌ای که از مهمترین شعارهای انقلاب اسلامی نیز است. بی‌‌شک یکی از آثار مثبت ساده‌زیستی را می‌توان در رفتار چهره‌های ‌سیاسی مخصوصا روحانیون و همراهی مردم با آنان دانست؛ ساده‌زیستی‌ای که درنهایت باعث حضور آنان در میان اقشار مختلف مردم می‌شود. نمونه این همراهی را هم می‌توان در عکس‌های بازنشرشده در فضایی از حضور چهره‌های روحانی شناخته‌شده در میان مردم دید. این میزان از توجه نشانه‌ای از همراهی مردم با این چهره‌ها است. در این گزارش «شهروند» به سه مورد از حضور روحانیون در میان مردم که با استقبال مردم در فضای مجازی همراه شده، اشاره کرده است.
آیت‌الله آل‌هاشم در حال خرید نان
ساده‌زیستی و حضور در میان مردم یکی از ویژگی‌های امام‌جمعه شهر تبریز است که با استقبال مردم در فضای مجازی همراه شده.  تردد در شهر با وسایل نقلیه عمومی در زمان آلودگی هوای تبریز، بازدید از دانشگاه و صرف غذا با دانشجویان در سلف دانشگاه و حضور در بازی تراکتورسازی و استقلال در ورزشگاه یادگار امام تبریز و عدم استفاده از پلاستیک در نمازجمعه برای حفظ محیط ‌زیست  برخی از رفتارهای این روحانی است که با واکنش مثبت مردم در فضای مجازی روبه‌رو شد؛ اما بیشترین واکنش در خصوص ساده‌زیستی در زندگی امام‌جمعه تبریز مربوط به عکسی  است که نشان می‌دهد این روحانی بدون محافظ و همراه در یکی از خیابان‌های تبریز در حال خرید نان است. او برخلاف برخی مسئولان بدون محافظ و راننده شخصی در شهر حضور پیدا می‌کند و به جای استفاده از خودروی شخصی با وسایل حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر رفت‌وآمد دارد برای تهیه نان افطار در نانوایی حضور می‌یابد، دستور برچیدن نرده‌های نمازجمعه را می‌دهد. گفتنی است آل‌هاشم 55 ساله و فرزند روحانی معروف و بنام تبریزی، آیت‌الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم است. وی 11 خرداد امسال با حکم رهبر معظم انقلاب به‌ عنوان امام‌جمعه تبریز و نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان ‌شرقی منصوب شد.


آیت‌الله امینی در صف انتظار
آیت‌الله ابراهیم امینی یکی دیگر از روحانیون سیاسی است که سبک زندگی او با بازخوردهای مثبت کاربران فضای ‌مجازی روبه‌رو شده است. در یک مورد تصویر جالبی از «آیت‌الله ابراهیم امینی» منتشر شد که او در بیمارستان علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام قم به پزشک مراجعه کرده و در صف ویزیت به انتظار نشسته بود. در کپشن این عکس هم آمده بود: این استاد بزرگ حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان در بیمارستان علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام قم در صف ویزیت به انتظار نشسته و به‌رغم اصرار بقیه بیماران حاضر نشد خارج از نوبت ویزیت شود.»  آیت‌الله امینی، نایب‌رئیس سابق و نماینده فعلی مجلس خبرگان رهبری و از علمای ساده‌زیست حوزوی است که ده‌ها کتاب ارزشمند نیز در زمینه علوم مختلف اسلامی به زبان‌های گوناگون از او منتشر شده است. آیت‌الله امینی کمی قبل از اذان مغرب تا زمانی که مردم به ایشان نیاز داشته باشند، در مسجد اعظم قم حضور دارد و در سایر مواقع نیز در دسترس مردم است و امکان مراجعه به او آسان است. او همیشه راه را به نحوی انتخاب کرده است که در میان مردم و همراه با مردم باشد.
آیت‌الله کعبی در یک آرایشگاه مردانه
آيت‌الله شيخ عباس كعبي مدرس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم و از حقوقدانان مشهور است. او  در حال حاضر نماينده مردم شريف خوزستان در مجلس خبرگان رهبري و عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و عضو حقوقدان شوراي نگهبان قانون اساسي است. چندی پیش عکسی از آیت‌الله کعبی در صفحه اینستاگرام یک طلبه منتشر شد که حضور او را در یک آرایشگاه مردانه نشان می‌دهد. در این عکس آیت‌الله کعبی بدون هیأت همراه و بادیگارد در نوبت اصلاح نشسته است. آیت‌الله کعبی‌ همزمان‌ با تحصیلات حوزوی به‌ تحصیل‌ در دانشگاه‌ نیز پرداخته‌ است. وی مدرک کارشناسی‌ خود را در رشته‌ حقوق‌ از مجتمع‌ آموزش‌ عالی‌ قم‌ و کارشناسی‌ ارشد رشته‌ حقوق‌ عمومی را نیز از‌ دانشکده‌ حقوق‌ دانشگاه‌ تهران‌ اخذ کرده است. آیت‌الله طالقانی الگویی برای ساده‌زیستی
در میان تعجب حاضران به جای نشستن روی صندلی‌های مجلس روی زمین نشست و چند نفر از نمایندگان نیز به نشانه احترام روی زمین کنار وی نشستند. به گزارش پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آیت‌الله سید محمود طالقانی خواستار تشکیل مجلس در مسجد بود و با استناد به مجلس مسلمانان در صدر اسلام خود نیز در جلسه افتتاحیه مجلس خبرگان (28 مرداد 1358) هنگامی که با کمی تأخیر وارد مجلس شد، در میان تعجب حاضران به جای نشستن روی صندلی‌های مجلس روی زمین نشست و چند نفر از نمایندگان نیز به نشانه احترام با ترک صندلی‌هایشان روی زمین کنار وی نشستند. در فاصله تنفس جلسه اول و دوم، بسیاری از نمایندگان و علما و روحانیون عضو مجلس دور تا دور طالقانی روی زمین نشستند و به بحث پرداختند. در این حین وقتی آیت‌الله بهشتی از ایشان خواستند که در صورت امکان برای جلوگیری از سوء تعبیر طبق آیین‌نامه بر جایگاه خود بنشینند، طالقانی جواب داد: «قبلا به من گفتند که این کار خلاف آیین‌نامه است و من جواب دادم که جریمه آن را هر چه هست، می‌دهم. من دوست داشتم به جای این کاخ در مسجد جلسات را برگزار می‌کردیم. وقتی می‌گوییم که مسجد جای همه‌گونه جلسات بحث و بررسی و تصمیم‌گیری‌های سیاسی و نظامی است چرا خودمان رعایت نمی‌کنیم؟
هر چند که طالقانی تا زمانی که در قید حیات بود از 14 جلسه مجلس تنها در پنج جلسه به ‌طور کامل شرکت کرد و در سه جلسه نیز با تأخیر حاضر شد و در اکثر ساعات حضور نیز بیشتر در حال تفکر و سکوت و نگرانی روی زمین می‌نشست، با وجود این تأثیر و سهم طالقانی در بررسی قانون اساسی جمهوری اسلامی در تاریخ انقلاب اسلامی و در همین ساعاتی که حضور داشت، فراموش‌نشدنی و ماندگار است.