روز استیضاح ترامپ نزدیک است

حالا دیگر ترامپ کاملا احساس ترس می‌کند. اتهامات علیه ترامپ آنقدر جدی شده است که او بخواهد در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس نیوز از روی ترس زبان تهدید را برگزیند و بگوید اگر او را استیضاح کنند، اقتصاد آمریکا چنان صدمه‌ای خواهد دید که همه مردم آمریکا فقیر خواهند شد. این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا خود در ابتدا از استیضاح خود حرف می‌زند. شاید هم ترامپ خطر را آنقدر جدی دیده است که سعی کرده پیش‌دستی کند.
ترامپ البته قبل از این مصاحبه توییتی نیز منتشر کرد و نوشت:«تنها کار اشتباهی که مرتکب شده‌ام، پیروزی در انتخاباتی است که انتظار می‌رفت هیلاری کلینتون کج و کوله و دموکرات‌ها ببرند. مشکل اینجاست که آنها یادشان رفت تا در ایالت‌های متعدد کمپین کنند.»
رئیس جمهوری آمریکا غالبا تحقیقاتی که احتمال همدستی کمپین‌ او با روس‌ها را بررسی می‌کند، شکار جادوگر توصیف می‌کند. پل مانافورت، مدیر کمپین انتخاباتی سابق او همین هفته در پرونده مرتبط با جعل محکوم شد. این محکومیت حاصل تحقیقات شورای ویژه رابرت مولر بود.
با مطرح شدن ادعاهای تازه علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ارتباط با پرداخت حق‌السکوت به زنانی که گفته می‌شود با آنها رابطه داشته، بار دیگر موضوع استیضاح ترامپ بر سر زبان‌ها افتاده است. اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری نبود، ادعاهای مطرح شده در دادگاه مایکل کوهن، وکیل سابق او می‌توانست به باز شدن پرونده‌ای قضائی علیه او منجر شود. حقوقدان‌ها می‌گویند که پیگرد قضائی ترامپ ‌در زمان ریاست جمهوری او امکان‌پذیر نیست و تنها راه برکناری او از این مقام استیضاحش است.


او مایکل کوهن وکیل سابق خود را به «داستان‌سرایی» در دادگاه متهم کرد تا از این طریق حکم سبک‌تری بگیرد. این اظهارات پس از آن مطرح شده که مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق او در دادگاهی در نیویورک پذیرفت که با تلاش برای پرداخت حق‌السکوت به دو زنی که مدعی رابطه جنسی با دونالد ترامپ هستند، قوانین انتخاباتی آمریکا را نقض کرده است.کوهن گفته است که به دستور «کاندیدایی برای یک سمت فدرال» و با هدف تاثیر گذاشتن بر انتخابات دست به آن تخلفات زده بود.
دونالد ترامپ در توییتی نوشت که اعترافات مایکل کوهن، وکیل مدافع سابق او «داستان‌پردازی» بوده است. مایکل کوهن روز سه‌شنبه اتهامات مربوط به تخلف مالیاتی و تامین کمک‌های غیرقانونی به ستاد انتخاباتی ترامپ را پذیرفته بود.
دادگاه همچنین روز سه‌شنبه رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ را به دلیل اتهامات وارده در مورد  فرار مالیاتی و کلاهبرداری و تخلفات بانکی محکوم دانسته بود. این پرونده در جریان تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه «پرونده ترامپ –روسیه»، کشف شد. مایکل کوهن در دادگاه نیویورک اتهامات مربوط به تخلف مالیاتی و تامین کمک‌های غیرقانونی به ستاد انتخابات دونالد ترامپ را پذیرفت. او آمادگی خود را برای همکاری با رابرت مولر، بازرس ویژه وزارت دادگستری ایالات متحده در مورد مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده است.
در قانون آمریکا آمده است که رئیس جمهوری، معاون رئیس‌جمهوری و مقامات کشوری ایالات متحده را می‌توان پس از استیضاح به خاطر خیانت به کشور، رشوه‌خواری و سایر جرایم و جنجال‌های مرتبط با مناصب اصلی دولتی و محکومیت به خاطر این جرایم از سمت‌هایشان برکنار کرد. روند استیضاح باید از مجلس نمایندگان شروع شود و به جریان افتادن آن به رأی اکثریت نمایندگان (نصف به علاوه یک) نیاز دارد. در صورت کسب این رأی، محاکمه در سنا برگزار خواهد شد.در این مرحله رأی دوسوم نمایندگان سنا برای برکناری رئیس جمهوری لازم است. البته در تاریخ ایالات متحده آمریکا هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است. با آن که تهدید به استیضاح در موارد متعددی مطرح بوده، تنها دو رئیس جمهوری آمریکا واقعا استیضاح شده‌اند. بیل کلینتون، چهل و دومین رئیس جمهوری آمریکا، به دلیل شهادت دروغ در مقابل هیأت منصفه و ممانعت از اجرای عدالت، استیضاح شد. کلینتون درباره ماهیت رابطه‌اش با مونیکا لوینسکی دروغ گفته بود و ظاهرا از او هم خواسته بود که دروغ بگوید.وقتی مصوبه استیضاح در سال ۱۹۹۹ به سنا رسید، رأیی حتی نزدیک به دوسوم لازم برای برکناری او هم به دست نیامد و کلینتون رئیس جمهوری ماند. تنها رئیس جمهوری دیگری که در تاریخ ایالات متحده استیضاح شده اندرو جانسون بود که به عنوان هفدهمین رئیس جمهوری آمریکا از سال ۱۸۶۵ به مدت 4سال این مقام را بر عهده داشت.