خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد

بخش خبری - خانه موزه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر دیروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری، اعضای بیت امام خمینی، خانواده آن مرحوم و جمعی از مقامات و مسئولان افتتاح شد.
تبدبل این خانه به موزه تاریخ شفاهی که در سالروز تولد رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام به بهره‌برداری رسید براساس مصوبه هیات دولت انجام شد که مقاطع مختلف زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در قالب عکس، پوستر و کتب به همراه دو تندیس ایشان در ورودی خانه و اتاق مطالعه، آماده بازدید علاقمندان و ارائه خدمات به پژوهشگران شده است.
این خانه که پس از ترور نافرجام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در خرداد ماه سال 1358 تا آخرین روز حیات پر فراز و نشیب و پر مسئولیت هاشمی رفسنجانی به دستور و توصیه امام خمینی(ره) مبنی بر ضرورت حفاظت از شخصیت‌های ارزنده انقلاب، محل سکونت او و خانواده‌اش بود.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه خدمات و فعالیت‌های رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به معنای واقعی شناسنامه انقلاب اسلامی کردند.


وی افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همه ایام از استقرار نظام تا جنگ، صلح، سازندگی و اصلاحات دارای نقشی ویژه‌ای و همواره در میانه میدان حضور داشته است؛ بنابراین به معنای واقعی شناسنامه انقلاب اسلامی هستند.
وی با تاکید بر این‌که «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شناسنامه واقعی انقلاب است» خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد تاریخچه انقلاب اسلامی را بررسی کند با بررسی شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌تواند به ابعاد مختلف انقلاب اسلامی پی ببرد.
وی با اشاره به افتتاح خانه – موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: خانه موزه‌ها یکی از اقدامات بزرگی است که از گذشته انجام می‌شود. در این دوره نیز به همت خاندان و خانواده آقای هاشمی رفسنجانی و با تصویب هیات وزیران خانه – موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت. در واقع افتتاح این خانه موزه مهم‌ترین کاری است که می‌تواند موجب برقراری ارتباط نسل جوان با یکی از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و انقلابی کشور شود.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: با کار بسیار خوب و فناوری‌های نوینی که در خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به کار گرفته شده است، نسل جوان می‌تواند به ابعاد مختلف شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پی ببرد.
جهانگیری گفت: شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره سرمایه‌های نمادین کشورمحسوب می‌شوند و امکان توسعه کشور بدون اتکا به چنین سرمایه‌های نمادینی وجود ندارد؛ امروز وقتی به توسعه ایران و ابعاد شخصیتی آقای هاشمی رفسنجانی نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که ایشان همواره شخصیتی جامع‌نگر بودند.
وی افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عین حال که به مطالعات قرآنی می‌پرداخت، به توسعه ایران نیز فکر می‌کرد و برنامه‌هایی برای توسعه کشور می‌نوشت. ایشان نگرانی‌های جدی نسبت به آینده کشور، نظام و مردم داشت.
جهانگیری با بیان این‌که «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی آینده‌نگر بود»، تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سیاستمدارانی بود که اعتقاد داشت هیچ وقت در کشور بن‌بستی وجود نخواهد داشت و بن‌بست شکنی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و حرکت‌های او بود. هرگاه در سخت‌ترین شرایط نیز به ایشان مراجعه می‌کردیم، معتقد بودند که برای حل مشکلات کشور راه حل‌هایی وجود دارد. ایشان هیچ گاه برای خود ننالیدند و شکایت نکردند اما هر جا که لازم بود، از وضعیت مردم می‌نالیدند و به مسئولان هشدار می‌دادند.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: امروز نیز متاسفانه بعد از گذشت حدود 2 سال از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، همچنان مظلومیتی برای او وجود دارد. در این راستا امیدوارم به همت دوست‌داران انقلاب و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بتوانیم گرد مظلومیت را از چهره ایشان و همچنین جمهوری اسلامی ایران برطرف کنیم.
طراحی این موزه دارای ابعاد مختلفی است که حفظ و نمایش واقعی منزل،اشیاء و سبک زندگی ایشان،نمایش زندگی شخصی و خانوادگی،به تصویر کشیدن مجدد خاطرات و جلساتی که در همین خانه روی داد از برجسته‌ترین ویژگی‌های آن است.
براساس اطلاعیه‌ای که بیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منتشر کرد خانه موزه برای بازدید عموم مردم، مسئولان و گروههای مختلف جامعه با هماهنگی قبلی، باز خواهد بود. چگونگی برنامه‌های این بازدید و هماهنگی‌های لازم، در اسرع وقت متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات تصمیم مهم دولت برای بازگشت ارز پتروشیمی‌ها خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) روسیه: آمریکا، انگلیس و فرانسه آماده حمله به سوریه می‌شوند یک روزنامه صهیونیستی فاش کرد: اسرائیل در مانور دریایی با کشورهای اسلامی شرکت کرد! پشت پرده جنجال ضدایرانی ترامپ رسانه‌های مغرب:خدمت رسانی سعودی به حجاج ما فاجعه بار بود چامسکی: ترامپ رئیس جمهوری خودشیفته و درحال فروپاشی است چه کسی طناب استیضاح را بر گردن ترامپ می‌اندازد؟ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور: فولاد مبارکه صنعت سبز است مروری بر جریان انحرافی تجمع فیضیه و حواشی آن تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) وزیر بهداشت کارگروه رفع مشکل واردات دارو تشکیل داد واکنش ناجا به ماجرای درگیری راننده لندکروز با مامور پلیس شرایط و نحوه ثبت‌نام وام ضروری بازنشستگان کشوری برگزاری اولین جشنواره فعالان عرصه «دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره)