چه کسی طناب استیضاح را بر گردن ترامپ می‌اندازد؟

حلقه حامیان ترامپ در حزب جمهوریخواه امریکا روز به روز تنگ‌تر می‌شود وعملکرد غیر اخلاقی و سیاست‌های نژاد پرستانه و غیر عاقلانه او،سیل اتهامات بی‌سابقه‌ای را علیه یک رئیس جمهور امریکا سرازیر کرده،تا آنجا که وی رسما نسبت به اقداماتی که برای استیضاح او صورت می‌گیرد واکنش نشان داد.
با مطرح شدن اتهامات جدید اخلاقی و سیاسی علیه دونالد ترامپ رئیس جمهور بی‌کفایت امریکا در ارتباط با مسائل جنسی و پرداخت حق السکوت قبل از انتخابات و همچنین ارتباط ستاد انتخاباتی وی و نزدیکانش با روسیه،خجم اتهامات وی روز به روز بالانر می‌رود و بر قط پرونده رسوایی او افزوده می‌شودبه طوری که محافل خبری و سیاسی در امریکا از احتمال زیاد استیضاح او طی ماه‌های آینده خبر می‌دهند؛اما سوال اصلی اینست که طناب استیضاح را چه کسی بر گردن او خواهد انداخت؟
پرونده‌های فساد دونالد ترامپ و اطرافیان او، یکی پس از دیگری درحال اثبات است و سه‌شنبه شب هفته گذشته یکی از تلخ‌ترین شب‌های دوران ریاست جمهوری وی بود.وکیل سابق او اعتراف کرد که در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ برای پیروز شدن او، به چندین نفر مبالغی را به صورت غیرقانونی پرداخت کرده است. ازسوی دیگر، رئیس سابق ستاد انتخاباتی‌اش در 8 مورد از 18 پرونده تقلبی بانکی و مالیاتی که علیه‌ او باز بود، محکوم شناخته شد.همچنین مایکل کوهن وکیل سابق رئیس‌جمهور آمریکا به جرایم متعدد خود از جمله فرار مالیاتی و تقلب بانکی اعتراف کرد.
"پل منافورت "رئیس سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در5 مورد پرونده‌های اظهارنامه مالیاتی و همچنین 3 مورد دیگر هم در مورد اختلاس بانکی و پنهان کردن حساب بانکی خارجی محکوم شناخته شد. این نتیجه بررسی اعضای هیئت منصفه دادگاه، در ایالت ویرجینیا آمریکا بود.


هرچند هنوز حکم نهایی درباره منافورت صادر نشده است، ولی این اتهامات می‌تواند تا 80 سال زندان برای رئیس سابق ستاد انتخاباتی رئیس جمهوری کنونی آمریکا به همراه داشته باشد. حکم نهایی قرار است 21 آذر صادر شود. وی همچنین در خرداد 1395 در یک نشست با روس‌ها شرکت داشته که گفته می‌شود طرف روسی پیشنهاد کرده بود اطلاعاتی علیه هیلاری کلینتون رقیب دموکرات آقای ترامپ ارائه کنند.
منافورت البته شخص تازه‌کاری در سیاست آمریکا به شمار نمی‌رود. او که در سالهای 1357 تا 1359 در کمپین انتخاباتی جرالد فورد و همچنین رونالد ریگان هم فعال بوده است.این سیاستمدار کهنه‌کار مشهور است که مدیریت کمپین افرادی را بر عهده بگیرد که چندان در دنیای سیاست خوش‌نام نیستند.
"مایک کوهن" وکیل دونالد ترامپ اما اعتراف کرد که در پرونده‌هایی چون تخلف مالیاتی، جمع‌آوری فراتر از سقف قانونی کمک‌های مالی انتخاباتی، ارائه اظهارنامه نادرست به یک موسسه مالی و دریافت منابع غیرقانونی نقش داشته است.
کوهن همچنین اعتراف کرده به دستور نامزد یک صندلی فدرال، تلاش کرده به "استورمی دنیلز" و "کارل مک دوگال "بازیگر فیلم‌های مستهجن در مجموع 280 هزار دلار حق السکوت بدهد تا آنها از روابطشان با دونالد ترامپ چیزی به رسانه‌ها نگویند. اتفاقی که برای جلوگیری از اثرگذاری منفی بر کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ صورت گرفته است.
اما مسئله مهم در اینجا تحقیقاتی است که رابرت مولر در خصوص ارتباط کمپین دونالد ترامپ و روسیه درحال انجام آن است. رئیس جمهوری آمریکا تقریبا هر روز به این تحقیقات و شخص رابرت مولر حمله می‌کند. وی ماه‌هاست درحال بررسی این سوال است که آیا ترامپ در مسیر پیروزی در انتخابات با کشورهای خارجی به خصوص روسیه، تبانی کرده است یا نه.
صدای طبل استیضاح
تا انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا کمتر از 90 روز باقی است. در این شرایط اخباری درباره دونالد ترامپ منتشر می‌شود که خواب را از چشم او و حزب جمهوری خواه می‌رباید. وکیل سابق رئیس‌جمهور آمریکا به تخلفاتی که به دستوردونالد ترامپ صورت گرفته اعتراف کرده است. در عین حال رئیس ستاد انتخاباتی مرد اول آمریکا از 18 اتهام در هشت مورد مجرم شناخته شده است. مخالفان ترامپ امیدوارند که بعد از این دو، نوبت به ترامپ برسد. از این رو برخی معتقدند احتمال استیضاح ترامپ تقویت شده است.
بی خوابی‌های ترامپ وقتی بیشتر شده که وکیل سابق او نیز به جرایم متعدد خود از جمله فرار مالیاتی و تقلب بانکی اعتراف کرد. کوهن به پرداخت حق السکوت به دو زن که با ترامپ رابطه داشته‌اند اعتراف کرده است. لانی دیویس، وکیل کوهن گفته موکلش اعتراف کرده که به دستور رئیس‌جمهور آمریکا مرتکب جرم شده است. این به معنای جرم دونالد ترامپ است. دیویس همچنین گفته کوهن نه تنها به عفو امیدوار نیست بلکه او عفو رئیس‌جمهور را نخواهد پذیرفت. این درحالی است که رسانه‌ها از احتمال دستور عفو عمومی برای منافورت و کوهن ازسوی دونالد ترامپ خبر داده بودند. ترامپ ادعا‌های کوهن وکیل سابق خود را نیز رد می‌کند و او را به داستان سرایی با هدف دستیابی به توافق با دادگاه متهم کرده است
حمله ترامپ به رابرت مولر مسئول تحقیقات ویژه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا تقریبا هر روزه شده است. ترامپ در توئیتی نوشته: "پرونده تحت بررسی رابرت مولر با همراهی 17 «دموکرات عصبانی» بر پایه یک «پرونده فریب‌آمیز» که هزینه‌های آن را هیلاری کلینتون و کمیته ملی حزب دموکرات تامین کرده‌اند آغاز شده است"..
در این میان "سی ان ان" می‌نویسد:" ترس ترامپ از این است که کنگره، تلاش برای استیضاح او را آغاز کند." نیوزویک نیز می‌نویسد: «بلافاصله بعد از این بمب‌های خبری در رابطه با مسائل دادگاه، احتمال استیضاح ترامپ پیش از پایان یافتن دوره اول ریاست جمهوری او به طرز قابل توجهی بالا رفته است.»
استیضاح ترامپ غیرمحتمل نیست،هر چند راه‌های فرار از استیضاح به اندازه کافی برای او وجود دارد و هم راه‌های استیضاح. بی‌اعتمادی کل مردم آمریکا، کل ساختار سیاسی آمریکا و حزب جمهوری خواه به ترامپ، خانه‌هایی هستند که برای فراهم شدن زمینه استیضاح ترامپ درحال پر شدن هستند. حزب جمهوری خواه با وجود اینکه می‌داند ترامپ خطاکار است، اما به خاطر مسائل حزبی سعی می‌کند تا آخرین لحظه از او حمایت کند. همین قضیه را در ماجرای واترگیت که در مورد ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا رخ داد مشاهده می‌کنیم. حزب جمهوری خواه تا آخرین لحظه از نیکسون حمایت کرد و در نهایت این خود نیکسون بود که ریاست جمهوری را رها کرد.
سی ان ان در این رابطه نوشت: محتمل‌ترین تهدید ترامپ این است که کنگره پس از انتخابات 15 آبان تلاش برای استیضاح او را آغاز کند.ازسوی دیگر،" دیوید پرایس" نماینده دموکرات کنگره نیز از احتمال استیضاح ترامپ در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره خبر داد.
نیوزویک نیز در این رابطه نوشت: «بلافاصله بعد از این بمب‌های خبری در رابطه با مسائل دادگاه، احتمال استیضاح ترامپ پیش از پایان یافتن دوره اول ریاست جمهوری او به طرز قابل توجهی بالا رفته است».
بوستون گلوب نیزنوشت: احتمل بسیار زیادی وجود دارد که بزودی برای همیشه سراغاز پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ شناخته شود. همه این مسائل بدین خاطر است که رئیس‌جمهور آمریکا در رسوایی‌های اخلاقی و سیاسی زیادی دخیل بوده است و این درحالیست که بازار پیش‌بینی سیاسی پایگاه PredictIt (پیش‌بینی کنید)، درصد احتمال استیضاح ترامپ را 5 درجه بالابرده است.
اختلاف وزیر دادگستری آمریکا با ترامپ
در این میان «جف سثنز» وزیر دادگستری دولت آمریکا عصر پنجشنبه در بیانیه‌ای کم سابقه، علیه سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور و تلاش او برای تاثیرگذاری بر روند تحقیقات در پرونده مربوط به روسیه سخن گفت. وی در پاسخ به انتقادهای اخیر ترامپ از وی نوشت:" تا زمانی که من وزیر دادگستری هستم، این وزارتخانه هرگز تسلیم ملاحظات سیاسی نخواهد شد."
ترامپ از زمانی که سرورهای حزب دمکرات در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گذشته هدف حمله سایبری قرار گرفت و نهادهای امنیتی آمریکا این حمله را به روس‌ها نسبت دادند، متهم به روابط پنهانی با مسکو شد. روند پیوسته برکناری‌ها در دولت آمریکا، موجب شده که بسیاری از متحدان پیشین ترامپ از جمله «مایکل کوهن» وکیل سابق او، اکنون به منتقدان و شاهدانی بالقوه در پرونده‌های قضایی مختلف تبدیل شوند و این موضوع، جایگاه وی در کاخ سفید را به شدت متزلزل کرده است.
واکنش ترامپ به استیضاح
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه گذشته به گمانه زنی رسانه‌ها درباره افزایش احتمال استیضاحش واکنش نشان داد و مدعی شد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بازار این کشور سقوط خواهد کرد. وی در گفت‌و‌گو با فاکس نیوز گفت: "نمی‌دانم چطور می‌توانید کسی را که عملکردش عالی بوده، استیضاح کنید!" وی افزود: اگر زمانی استیضاح شوم، بازار سقوط خواهد کرد.ترامپ مدعی شد: همه تنگدست خواهند شد؛ چرا که بدون طرز تفکر فعلی، اعداد و ارقام غیرقابل باوری خواهید دید.
گمانه زنی‌ها درخصوص استیضاح ترامپ در روزهای گذشته افزایشی دوباره داشته است. این موضوع به سوژه رسانه‌های دنیا تبدیل شده است. اکنون همه نگاه‌ها به نتیجه انتخابات آتی میاندوره‌ای کنگره آمریکا در 15 آبان 97 است که می‌تواند به پیروزی دمکرات‌ها و کلید خوردن فرآیند استیضاح ترامپ منجر شود. در این انتخابات تمامی 435 کرسی مجلس نمایندگان و یک سوم از کرسی‌های مجلس سنای این کشور به رای گذاشته خواهد شد. هم‌اکنون جمهوریخواهان اکثریت هر دو مجلس را برعهده دارند.
مقایسه ترامپ با نیکسون
موضوع استیضاح ترامپ آن قدر جدی شده که روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به تشابه شرایط برکناری ریچارد نیکسون و دونالد ترامپ پرداخته است. این روزنامه در گزارشی نوشت: در خرداد 1352 در واشنگتن، «جان دین» یک وکیل نزدیک به ریچارد نیکسون (رئیس جمهور وقت آمریکا) با روی گرداندن از او شروع به تخریب وی کرد.
جان دین با اظهارنظر در جلسه کمیته سنا که مسئول تحقیق درباره واترگیت بود، سرپوش گذاشتن بر برخی مسائل در سطح مقامات بلندپایه از جمله از طریق پرداخت حق السکوت برای تاثیرگذاری روی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 1351 را تشریح کرد و ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور وقت، را یکی از کسانی قلمداد کرد که در این ماجرا دست داشت.
در روند این روزها که مایکل کوهن، وکیل ترامپ که به جرائم خود اعتراف کرد نیز یک وکیل نزدیک به رئیس‌جمهور بر شرکت خود دراین لاپوشانی در سطح مقامات بلندپایه از جمله استفاده از حق السکوت برای تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات سال 1395 اذعان و همچنین ترامپ را به دستور دادن برای ارتکاب این تخلف متهم کرد.
این قضیه با حملات و توئیت‌های خشمگینانه روزانه ترامپ فرق می‌کند و نقطه عطفی در ریاست جمهوری ترامپ به حساب می‌آید. وی به طرزی باورپذیر متهم شده است؛ نه متهم به نقض هنجارهای مدنی بلکه به مشارکت شخصی در نقض قانون کیفری.
اگر ترامپ رئیس‌جمهور نبود، شاید تاکنون علیه او اعلام جرم می‌شد، محکوم می‌شد و به زندان می‌رفت. در ضمن، نقض هنجارهای مدنی به دست ترامپ نیز موضوع کوچکی نیست، از جمله پرداخت پول به استورمی دانیلز 12 روز قبل از انتخابات. زمان پرداخت این پول نشان می‌دهد که این کار برای جلوگیری از سرافکندگی شخصی ترامپ نبود بلکه تلاش وی برای جلوگیری از آگاهی رای دهندگان از اطلاعات مرتبط با نامزدهای انتخاباتی بود.
به نوشته واشنگتن پست ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر سرطانی شده است. در مورد نیکسون سلسله تحولاتی رخ داد که باعث شد افکار عمومی به شدت علیه وی شوند. فایل‌های صوتی ضبط شده در کاخ سفید که سرنوشت نیکسون را رقم زد، از جمله نواری که در آن وی گفت می‌تواند برای پرداخت حق السکوت، یک میلیون دلار از اعطا کنندگان کمک‌های مالی جمع‌آوری کند.
برکناری «آرچبلبالد کاکس» دادستان ویژه در آن زمان منجر به آغاز روند استیضاح نیکسون شد. کاکس فردی بود که نیکسون بعدها او را ماری توصیف کرد که در آستین خود پرورش داده بود. استعفای «اسپیرو آگنیو» معاون رئیس جمهور، اتهامات درباره فرار مالیاتی و ناپدید شدن بخشی از نوارهای صوتی کار را به جایی کشاند که در نهایت در ژوئن 1353، نظرسنجی‌ها نشان داد که اکثریت آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که نیکسون باید استعفا کند یا استیضاح شود.
عاقبت ترامپ
رخدادهای اخیر روشن ساخته است که اکنون با افتضاحات سیاسی و رسوایی‌های اخلاقی ترامپ حتی دوستان پیشین او علاقه‌ای به وی ندارند. این رخدادها همچنین نشان می‌دهند که آن دوستان سابق وقتی پای منافع سیاسی شان به میان می‌آید، آن چه که برایشان سودمند است، منافع خودشان است تا وفاداری به دوست سابق شان.
دونالد ترامپ اکنون در وضع دشواری گرفتار شده اما او توانسته است در یکسال و نیمی که از حضورش در کاخ سفید می‌گذرد، بسیاری از مواقع، خود را از مهلکه نجات دهد ولی این بار که دوستان سابقش نیزدیگر حاضر نیستند او را در این ورطه دریابند، بعید است بتواند کاری انجام دهد.
با این حال، این مسئله که دونالد ترامپ دیگر آن فرد توانمند سابق نیست، به مخالفین و رقبای وی جسارت بیشتری بخشیده است. اگر انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا که قرار است در آبان ماه برگزار شود آن گونه که باید به سود جمهوری خواهان نباشد، نه تنها طرفداران اصلی وی در حزب جمهوری خواه ممکن است در محاسبات خود در حمایت از ترامپ تجدیدنظر کنند بلکه روابط ترامپ با همسرش" ملانیا "نیز به خاطر مفاسد اخلاقی رئیس جمهور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
*تا انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا کمتر از 90 روز باقی است. در این شرایط اخباری درباره دونالد ترامپ منتشر می‌شود که خواب را از چشم او و حزب جمهوری خواه می‌رباید. وکیل سابق رئیس‌جمهور آمریکا به تخلفاتی که به دستوردونالد ترامپ صورت گرفته اعتراف کرده است. در عین حال رئیس ستاد انتخاباتی مرد اول آمریکا از 18 اتهام در هشت مورد مجرم شناخته شده است. مخالفان ترامپ امیدوارند که بعد از این دو، نوبت به ترامپ برسد. از این رو برخی معتقدند احتمال استیضاح ترامپ تقویت شده است
*استیضاح ترامپ غیرمحتمل نیست،هر چند راه‌های فرار از استیضاح به اندازه کافی برای او وجود دارد و هم راه‌های استیضاح. بی‌اعتمادی کل مردم آمریکا، کل ساختار سیاسی آمریکا و حزب جمهوری خواه به ترامپ، خانه‌هایی هستند که برای فراهم شدن زمینه استیضاح ترامپ درحال پر شدن هستند. حزب جمهوری خواه با وجود اینکه می‌داند ترامپ خطاکار است، اما به خاطر مسائل حزبی سعی می‌کند تا آخرین لحظه از او حمایت کند
* اگر ترامپ رئیس‌جمهور نبود، تاکنون شاید علیه او اعلام جرم می‌شد، محکوم می‌شد و به زندان می‌رفت
* به نوشته واشنگتن پست ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر سرطانی شده است
* رخدادهای اخیر روشن ساخته است که اکنون با افتضاحات سیاسی و رسوایی‌های اخلاقی ترامپ حتی دوستان پیشین او علاقه‌ای به وی ندارند. این رخدادها همچنین نشان می‌دهند که آن دوستان سابق وقتی پای منافع سیاسی شان به میان می‌آید، آن چه که برایشان سودمند است، منافع خودشان است تا وفاداری به دوست سابق شان
*دونالد ترامپ اکنون در وضع دشواری گرفتار شده اما او توانسته است در یکسال و نیمی که از حضورش در کاخ سفید می‌گذرد، بسیاری از مواقع، خود را از مهلکه نجات دهد ولی این بار که دوستان سابقش نیزدیگر حاضر نیستند او را در این ورطه دریابند، بعید است بتواند کاری انجام دهد
*اگر انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا که قرار است در آبان ماه برگزار شود آن گونه که باید به سود جمهوری خواهان نباشد، نه تنها طرفداران اصلی وی در حزب جمهوری خواه ممکن است در محاسبات خود در حمایت از ترامپ تجدیدنظر کنند بلکه روابط ترامپ با همسرش" ملانیا "نیز به خاطر مفاسد اخلاقی رئیس جمهور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات تصمیم مهم دولت برای بازگشت ارز پتروشیمی‌ها خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) روسیه: آمریکا، انگلیس و فرانسه آماده حمله به سوریه می‌شوند یک روزنامه صهیونیستی فاش کرد: اسرائیل در مانور دریایی با کشورهای اسلامی شرکت کرد! پشت پرده جنجال ضدایرانی ترامپ رسانه‌های مغرب:خدمت رسانی سعودی به حجاج ما فاجعه بار بود چامسکی: ترامپ رئیس جمهوری خودشیفته و درحال فروپاشی است چه کسی طناب استیضاح را بر گردن ترامپ می‌اندازد؟ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور: فولاد مبارکه صنعت سبز است مروری بر جریان انحرافی تجمع فیضیه و حواشی آن تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) وزیر بهداشت کارگروه رفع مشکل واردات دارو تشکیل داد واکنش ناجا به ماجرای درگیری راننده لندکروز با مامور پلیس شرایط و نحوه ثبت‌نام وام ضروری بازنشستگان کشوری برگزاری اولین جشنواره فعالان عرصه «دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره)