مروری بر جریان انحرافی تجمع فیضیه و حواشی آن

روز پنجشنبه 25 مردادماه گذشته تجمعی به نام علما، اساتید و طلاب حوزه علمیه قم با موضوع مطالبه عدالت اقتصادی و با شعار «روحانیت هم درد و همراه مردم» در مدرسه فیضیه قم برگزار شد که سخنان سخنران اصلی این مراسم و همچنین پلاکاردها و دست نوشته‌های در دست تجمع کنندگان در این مراسم حکایت از تحرکات برخی انحرافیون و نفوذی‌های خود اسلام پندار و خود انقلابی پندار در برگزاری این تجمع داشت. تجمع مدرسه فیضیه قم در واقع با هدف اعتراض به سیاست‌های دولت برگزار شد و وجود یک تابلو با مضمونی تهدیدآمیز نسبت به رئیس‌جمهور، توجه بسیاری از کاربران فضای مجازی را جلب کرد. بر روی این تابلو نوشته شده بود: «ای آنکه مذاکره شعارت - استخر فرح در انتظارت». کاربران، با دیدن این شعار گفتند این، علاوه بر آنکه تهدیدی علیه رئیس‌جمهور است، نوعی اعتراف به فعال بودن دست‌هائی در ماجرای جان باختن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در استخر نیز می‌باشد. البته انتساب آن استخر به فرح دروغ بزرگی است که معاندان ساخته‌اند. نکته جالب اینکه روی دسته تابلوهای این مراسم نوشته شده بود «بعد از مراسم تابلوها را برگردانید»، جمله‌ای که برنامه‌ریزی شده بودن این تجمع توسط یک جریان خاص را برملا کرد. رسوائی بزرگی که این تابلوی تهدیدآمیز برای برگزارکنندگان و برنامه‌ریزان این تجمع به وجود آورد این سوال را در ذهن‌ها برجسته کرد که استخر مورد اشاره این تابلو که آن را به فرح پهلوی منتسب کرده در کجا بوده؟ البته پاسخ این را خود برگزار کنندگان آن مراسم بهتر از هرکسی می‌دانند و پاسخ اینست که ملکی که استخر محل جان باختن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آن قرار دارد، هیچ ربطی به فرح نداشته و یکی از املاک مصادره‌ای بود که در زمان مصادره نیز استخری در آن وجود نداشت. این استخر بعدها ساخته شد، اما افراد وابسته به یک جریان خاص که از سالها پیش تخریب بزرگان انقلاب را در راس اقدامات خود قرار داده‌اند و متاسفانه در مقاطعی هم به اهداف خود دست یافته اند، با وجود آگاهی از این واقعیت همچنان بر کتمان آن اصرار دارند و البته این تحرک تازه نشان داد که از ماجراهای پشت پرده فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم اطلاعاتی دارند که هم علنی نمی‌کنند و هم به واسطه آن رئیس‌جمهور را تهدید می‌کنند.
گذشته از اینها، اینکه فقط چند روز بعد از هشدار رهبر معظم انقلاب اسلامی به کسانی که خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهور شده بودند و تاکید ایشان بر اینکه: «کسانی که می‌گویند دولت باید برکنار شود، در نقشه دشمن عمل کنند» یک جریان معلوم‌الحال، تجمعی در اعتراض به دولت در فیضیه قم برگزار می‌کند و با برنامه‌ریزی هدفدار و تهیه تابلوهای حاوی شعار ضد رئیس‌جمهور عده‌ای را به آن تجمع می‌آورد تا علیه دولت و شخص رئیس‌جمهور تحریک شوند و دیگران را تحریک کنند، یک پدیده عادی نیست. البته همه حق دارند از دولت و شخص رئیس‌جمهور انتقاد کنند ولی منصفانه و در چارچوب‌های منطقی. تجمع فیضیه، نه‌تنها انتقاد منصفانه و منطقی نبود، بلکه تهدید رئیس جمهور، اعلام قتل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و اهانت به حوزه علمیه قم بود. اینها نشان دادند حوزه علمیه و مدرسه فیضیه که مرکزیتی در حوزه دارد، به نظارت مستقیم حضرات مراجع نیازمند است. فیضیه و کل حوزه باید مرکز نقد سازنده و منصفانه و الگوی نقد و آزاداندیشی برای جامعه باشد ولی متاسفانه واقعه تلخ روز پنجشنبه گذشته نشان داد چنین نیست.
سخنران مراسم مدرسه فیضیه قم در این تجمع، با اهانت به حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید حوزه و متولیان آن را به بی‌سوادی، سکولاریسم و... متهم کرد. این سخنران گفت: «فقه بی‌ربط با زندگی، زندگی بی‌ربط با فقه، درس خارج‌هایی که به جای تئوریزه حکومت و تمدن دینی، عملا فقه سکولار می‌سازند، فقه فردی، عبادی طهارت و نجاست. اما درباره اقتصاد، سیاست، بانک و روابط بین‌الملل حرفی ندارند. سکولاریسم یعنی همین. همه می‌گویند سکولاریسم در دانشگاه است، بگذارید بگویم ریشه سکولاریسم در حوزه است. سکولاریسم یعنی تفکیک دین از حکومت، دولت و تمدن.
خوشبختانه مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه قم در برابر این حرکت و تجمع انحرافی مدرسه فیضیه قم که در آن به خود حوزه علمیه، مراجع تقلید، روحانیت و رئیس‌جمهور اهانت شد، واکنش نشان دادند. بیانیه‌ها و سخنرانی‌های بزرگان حوزه علمیه قم در واکنش به تجمع انحرافی مدرسه فیضیه، حاوی نکات مهمی هستند که نشان می‌دهند هدف اصلی این قبیل تجمعات و سخنان و شعارهای مطرح شده در آنها ظلم به حوزه و مراجع و روحانیت و مسئولین است. مراجع و علمای قم با صدور بیانیه‌ها و سخنرانی شدیداللحن به این جریان انحرافی در مدرسه فیضیه واکنش نشان دادند وخواستار پیگیری سریع موضوع و برخورد با عاملان اهانت به حوزه و مسئولان شدند.


حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بخشی از بیانیه خود تصریح کردند: «حادثه‌اى که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود. متاسفانه جمعى از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند، تا درباره مسائل اقتصادى مردم صحبت کنند. سپس ورق برگشت؛ گوینده‌اى را که هیچ اطلاعى از وضع حوزه‌هاى علمیه شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردى را در دست گرفتند که رئیس‌جمهور محترم را تهدید به مرگ مى‌کرد و اعتراف ضمنى به مطالب دیگرى داشت. آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه این‌گونه سخنان گفته شود؟ حوزه علمیه‌اى که محل پرورش امام، بنیانگذار انقلاب اسلامى و رهبر انقلاب بوده است.
حوزه علمیه‌اى که بیشترین شهیدان را نسبت به سایر مردم تقدیم انقلاب نموده. حوزه علمیه‌اى که در سال ده‌ها هزار نفر براى تبلیغ به اقصى نقاط در داخل یا خارج کشور براى دفاع از اسلام و مذهب اهل‌بیت(علیهم السلام) مى‌فرستد.
حوزه علمیه‌اى که در سال صدها کتاب برگزیده درباره علوم اسلامى و مسائل مورد نیاز مردم و مسائل اقتصادى و سیاسى مى‌نویسد و منتشر مى‌کند. حوزه علمیه‌اى که مراجع آن هزاران مدرسه، مسجد، خانه عالم و مراکز خیریه در نقاط محروم کشور ساخته‌اند. مسئولین محترم حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسى صورت گرفته و مسئولین محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهى از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند. به هر حال، در شرایط حساسى که در آن قرار داریم، تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس‌جمهور براساس چه ضابطه‌اى بوده؟ آیا همه اینها آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟! اگر گروهى از طلاب و اساتید مى‌خواستند نسبت به برنامه‌هاى اقتصادى انتقاد کنند، مانعى نداشت که با بیان منطقى سخنان خود را بازگو کنند و راه‌کار برون‌رفت نشان دهند، چه کسانى دستور داشتند افتخارات شیعه را به این آسانى زیر سوال ببرند و دشمن را که گفته تا مرجعیت و عاشورا در میان شیعیان وجود دارد، نفوذ در انقلاب اسلامى ممکن نیست، خوشحال کنند.»
حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در واکنش به حواشی تجمع مدرسه فیضیه گفتند: «بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد. از مسئولان محترم حوزه می‌خواهم که سریعا موضوع پیگیری شود.» ایشان با تاکید بر لزوم تلاش برای حل مشکلات اقتصادی کشور گفتند: متاسفانه قسمتی از مطالب سخنران جلسه و بعضی از شعارها و دست نوشته‌ها در تجمع چند روز گذشته مدرسه فیضیه، دقیقاً در راستای اهداف دشمن بود.
آیت‌الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اظهار تاسف از این موضوع اظهار داشتند: «در شرایط فعلی، کشور نیاز به تفکر و کمک برای حل مشکلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهرا برای همین موضوع بود؛ اما چطور می‌شود کسی بیاید سخن بگوید و حوزه علمیه و خدمات علما و مراجع را زیر سوال ببرد؟! حوزه علمیه که در طول تاریخ در مقابل ظلم ایستادگی کرد و استکبارستیز بود حال این گونه مورد قضاوت و بی‌انصافی قرار می‌گیرد. حوزه هیچگاه سکولار نبوده و نیست و نخواهد بود. چرا باید کسی را برای سخنرانی به حوزه بیاورند که از حوزه بی‌اطلاع باشد؟»
آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی نیز در موضع گیری خود تاکید کرد: «کسی که حوزه علمیه را سکولار می‌نامد به روحانیت و مراجع ظلم کرده است. ایشان در سخنان خود گفتند: در مورد این تجمعی که در مدرسه فیضیه هم مردم و هم طلاب و اساتید تماس‌های فراوانی با بنده گرفتند، سوالاتی داشتند که من به اختصار نکاتی را عرض می‌‌‌کنم.
اولین نکته این است که حرکت‌های حوزه‌های علمیه و شعارهایشان باید در مسیری دور از جناح‌بندی‌های سیاسی باشد این مطلبی است که مراجع بزرگوار، اساتید انقلابی و دلسوز حوزه مکرر فرموده‌اند، بنابراین اگر تجمعی رنگ و بوی سیاسی و جناحی پیدا کند نمی‌توان آن را تجمع حوزوی محض با عنوان حوزه تلقی نمود.
نکته دوم آنکه مردم باید همیشه صدای دین و صدای خودِ مردم را از حوزه بشنوند، آن هم با مطالب متین و متقن و منطقی.
متاسفانه در این تجمع به نظر من در درجه اول به خود حوزه و روحانیت ظلم شد و در درجه بعد به انقلاب جفا شد، و این مطلبی است که برای ما بسیار سنگین است. اینکه به روحانیت جفا شد، چون مطالبی بی‌پایه و اساس در این تجمع گفته شد، مثل این که این حوزه سکولار است، یا درس‌های خارج حوزه طلبه‌ها را سکولار تربیت می‌‌‌کند. این مطلب را اگر حمل بر صحت کنیم، کاملاً از روی جهالت است.
به برکت انقلاب امروز حوزه ما در مهم‌ترین مسائل مورد نیاز حکومت و جامعه اسلامی حضور دارد، فقه هسته‌ای در همین حوزه تولید شد، هزاران مسئله پزشکی روز را مراجع بزرگوار در همین حوزه جواب داده‌اند، مسائل مستحدثه‌ای که در این چند دهه در حوزه علمیه قم مطرح و کتاب‌هایی در موردش نوشته شده قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. در باب حقوق بشر و بررسی و نقد اعلامیه حقوق بشر در همین حوزه قدم‌های بسیار بزرگی برداشته شده است.
من تعجب می‌‌‌کنم این افرادی که چشم‌شان را می‌‌‌بندند و همینطور حوزه را سکولار می‌‌‌نامند، جواب خدا و جواب امام زمان(علیه‌السلام) را چه می‌‌‌خواهند بدهند؟ برای ما بسیار سنگین است که بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی کسی بیاید و این حوزه را سکولار بنامد. مثل این می‌‌‌ماند که یک نادانی بگوید دانشگاه امروز ما بعد از 40 سال در تقابل با دین است. چطور این حرف واضح البطلان و غلط است، سکولار نامیدن حوزه هم همینطور. امروز در مراکز تخصصی حوزه عمیق‌ترین مباحث فقهی مورد احتیاج نظام بررسی و تحقیق می‌‌‌شود. امروز نهادها و وزارتخانه‌های کشور در ارتباط با مراکز تخصصی حوزه، نیازهای خود را مطرح می‌‌‌کنند و پاسخ می‌‌‌گیرند. حالا اگر مشکل بانک‌ها حل نشده چه ارتباطی به حوزه دارد، فقها می‌‌‌گویند ربا نباید باشد، اگر ربا در کار باشد این مربوط به مجریان امور است و چه ربطی به علمای حوزه دارد؟
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خدا رحمت کند امام را که می‌‌‌فرمود آدم نمازخوان دزدی نمی‌کند، آدمی که اهل رساله باشد بسیاری از خطاهای دیگران از او صادر نمی‌شود. من از گوینده این مطالب می‌‌‌خواهم انصاف داشته باشد و مطالب باطل این چنینی را مطرح نکند.
حوزه امروز ما تحقیقات عمیق خوبی در فقه امنیت، فقه اقتصاد، فقه پزشکی، فقه قضا، فقه زنان و فقه کودک دارد، در فقه کودک عمیق‌ترین تحقیقات دنیا در حوزه مطرح شده، چرا با بی‌انصافی بگوئیم حوزه کار مورد نیاز مردم و جامعه را انجام نمی‌دهد؟ امروز اکثریت حوزه و در راس آن مراجع بزرگوار پیوند بین دین و حکومت، بین دین و جامعه را یک پیوند ناگسستنی می‌‌‌دانند، نسبت به آنچه که رهبری معظم انقلاب در مورد فقه حکومتی دنبال کرده‌اند قدم‌های خوبی در مرکز فقهی ما و برخی دیگر از مراکز پژوهشی برداشته شده ولی این بحث یک بحث مشکل و عمیق است، اینطور نیست که با یکی دو تحقیق بتوانیم به نتیجه برسیم.»
در پی واکنش‌های مراجع و علما به تجمع انحرافی مدرسه فیضیه قم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید برخی شعارها و دست نوشته‌ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، هرگونه دخالت این نهاد درفرایند برگزاری مراسم را تکذیب کرد. در این بیانیه با اشاره به انتساب برخی حواشی تجمع پنج شنبه 25 مرداد ماه 97 طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه در مدرسه فیضیه قم به سپاه، تصریح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها، دست نوشته‌ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم، هرگونه دخالت این نهاد درفراخوان، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که براساس قرائن و شواهد موجود به صورت خودجوش برپا شده است را تکذیب و اعلام می‌دارد «سپاه هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است».
این بیانیه افزوده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همانگونه که در بیان فرماندهان و مسئولان ارشد و نیز مواضع رسمی خود اعلام داشته است، با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی وفرماندهی کل قوا امام خامنه‌ای عزیز(مدظله العالی)، حمایت، همکاری و کمک به دولت محترم برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را فریضه‌ای غفلت ناپذیر دانسته و همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در این مسیر مبارک بسیج کرده است.
این بیانیه در پایان با تکریم جایگاه والای مرجعیت و تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ حرمت و احترام مراجع عظام ‌تقلید، حفظ وحدت و یکپارچگی ملی را عامل سربلندی ایران اسلامی برای عبور از شرایط خطیر کنونی قلمداد و خاطرنشان کرده است: پاسداران انقلاب اسلامی و آحاد ملت شریف، مومن و انقلابی ایران براساس باورهای دینی و معرفتی و آموزه‌های تاریخی خود هرگز اجازه نخواهند داد عده‌ای با خروج از موازین شرعی و اخلاقی و بازی کردن در زمین معاندین نظام اسلامی، اسباب نگرانی و آزردگی خاطر شریف مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه را فراهم سازند.
در این میان، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای که یک هفته پس از واقعه 25 مرداد فیضیه صادر کرد بدون پرداختن به اصل موضوع، فقط به حاشیه‌های تجمع پرداخت و اعلام کرد: تحرکات ناشایست، ناآگاهانه و بعضاً مغرضانه برخی در حاشیه‌ تجمع طلاب و روحانیون که در راستای مطالبات اقتصادی مردم در مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزارشده بود؛ دانسته یا ندانسته، ضربه و خدشه‌ای بر حوزه و روحانیت وارد ساخت که منجر به واکنش مراجع معظم تقلید و دیگر بزرگان حوزه شده است.
همگان می‌دانند حوزه‌های علمیه، مراجع و بزرگان حوزه عمیقاً و صمیمانه هم درد مردم و در کنار آن‌ها بوده و تاکنون خدمات گوناگونی در عرصه‌های مختلف برای مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند، بنابراین نباید گذاشت با برخی بی‌توجهی‌ها و بی‌حرمتی‌ها این خدمات ارزشمند توسط برخی مورد بی‌مهری قرار گیرد.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تمجید و همراهی با مواضع آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی و دیگر علمای حوزه‌های علمیه، چون همیشه از مطالبات به‌حق روحانیت و دیگر اقشار مختلف مردم در ارتباط با مسائل اقتصادی حمایت نموده و توجه همگان را به توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی»، مراجع معظم تقلید «دامت‌برکاتهم» و علمای اعلام مبنی بر حفظ وحدت و انسجام برای عبور از گردنه‌های سخت جلب نموده و اعلام می‌دارد: مسئولان و مدیران مجموعه‌های حوزوی باید با هوشیاری و دقت، نظارت لازم را به عمل‌آورند تا برخی افراد ناآگاه یا مغرض نتوانند با تحرکات، شعارها و نوشته‌های انحرافی مطالبات حوزه‌های علمیه و شان آن را خدشه‌دار کنند.
همانطور که ملاحظه می‌شود، در بیانیه جامعه مدرسین، به محتوای تجمع پرمساله فیضیه که در آن به مراجع تقلید و خود حوزه علمیه قم اهانت‌های زیادی شد هیچ اشاره‌ای نشده است! همین نوع برخورد موجب پدیدآمدن این سوال در اذهان شد که چرا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به متن ماجرائی که توسط یکی از مراجع، «فاجعه» نامیده شده نپرداخته است؟
در این میان، نماینده ولی فقیه در سپاه قم و فرمانده تیپ امام صادق(ع) به دیدار آیت‌الله مکارم‌شیرازی رفتند تا باز هم تاکید کنند آنچه در مدرسه فیضیه روی داده، ربطی به سپاه نداشته است. این دو در همین دیدار نامه فرمانده سپاه امام علی‌بن‌ابیطالب(ع) را به آیت‌الله ارائه کردند. نامه‌ای که در آن از سازماندهی این رخداد برائت جسته و خواستار برخورد با کسانی شده که به گفته او سعی داشتند نقش سپاه در این تجمع را به‌وسیله تصاویر القا کنند. به گزارش روابط عمومی سپاه استان قم، حجت‌الاسلام سیدحسن اکبری، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان، حجت‌الاسلام طیبی‌فر، فرمانده تیپ امام صادق(ع) و جمعی از فرماندهان سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع) در دیدار با آیت‌الله مکارم‌شیرازی حضور داشتند. حجت‌الاسلام اکبری در این دیدار گفت: سپاه در شکل‌گیری و برگزاری این تجمع هیچ‌گونه نقشی نداشته و هیچ یک از نیروهای این نهاد در این برنامه حضور نداشتند و تصاویری که در بعضی رسانه‌ها از حضور اعضای سپاه در این برنامه منتشر شده، مربوط به مراسم دیگری بوده و انتشار این عکس‌ها اقدامی ناشیانه در راستای تخریب نهاد مقدس سپاه بوده است. در ادامه حجت‌الاسلام طیبی‌فر، فرمانده تیپ امام صادق(ع) به تشریح موضوع پیش‌آمده در تجمع طلاب پرداخت و ابراز کرد: با توجه به تاکید بنده، پلاکاردهای غیر سخنان مقام معظم رهبری جمع‌آوری شد و پیشگیری لازم در مورد بروز اتفاقات ناگوار انجام شد. آیت‌الله مکارم‌شیرازی هم ضمن تشکر از توضیحات ارائه‌شده، عنوان کرد: ناراحتی بنده از بعضی مسائل مطرح‌شده در این مراسم است. این مرجع تقلید در ادامه با انتقاد از حاشیه‌سازی بعضی با دردست‌گرفتن پلاکاردهایی با مضامین توهین و تهدید اظهار کرد: به‌زودی اعلام می‌کنیم که این موضوع ربطی به سپاه و پاسداران نداشته است.
در پایان این دیدار نامه فرمانده سپاه امام علی‌بن‌ابیطالب(ع)، سرتیپ دوم پاسدار غلامرضا احمدی، به آیت‌الله مکارم‌شیرازی تقدیم شد. به گزارش شرق، در متن کامل این نامه خطاب به آیت‌الله مکارم‌شیرازی آمده است: «پیرو تجمع طلاب حوزه علمیه در تاریخ 25/5/1397 در مدرسه فیضیه و حواشی پیش‌آمده در این تجمع و بیانیه حضرتعالی در‌این‌باره، ضمن تشکر و قدردانی از پیگیری‌ها و توجهات جنابعالی، در مورد ‌بندی از بیانیه که خواستار روشن‌شدن موضوع حضور نیروهای سپاه در این تجمع شدید، به استحضار حضرتعالی می‌رساند سپاه در شکل‌گیری و برگزاری این تجمع هیچ‌گونه نقشی نداشته و هیچ یک از نیروهای این نهاد در این برنامه حضور نداشتند و تصاویری که در بعضی رسانه‌ها از حضور اعضای سپاه در این برنامه منتشر شده مربوط به مراسم دیگری بوده و انتشار این عکس‌ها اقدامی ناشیانه در راستای تخریب نهاد مقدس سپاه بوده است. چراکه با کمی بررسی مشخص می‌شود که مراسم فوق در حسینیه مدرسه فیضیه برگزار شده ولی این تصاویر مربوط به تجمعی در حیاط مدرسه و در تاریخی دیگر می‌باشد. در این راستا کلیه اسناد اعم از عکس‌های خبری و فیلم‌های ضبط‌شده موجود می‌باشد که درصورت صلاحدید ارائه خواهد شد. در پایان برای استحضار حضرتعالی معروض می‌دارد؛ قطعا این اقدام، حرکتی ازسوی عناصر کینه‌توز در راستای پروژه سپاه‌هراسی بوده و هدفی جز تخریب این سربازان فداکار نظام مقدس جمهوری اسلامی ندارد. سپاه نیز به‌عنوان مدعی در این قضیه خواهان برخورد قاطع با شایعه‌سازان و عوامل تخریب نهادمقدس سپاه بوده و از معظم‌له تقاضا دارد در این شرایط خطیر که دشمنان قسم‌خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌دنبال تضعیف نظام و نهادهای انقلابی هستند، مانند همیشه از فرزندان انقلابی خود در سپاه حمایت و عناصر نفوذی و بدخواهان را ناکام نمایید.»
آنچه در تجمع مدرسه فیضیه قم رخ داد، زنگ خطری بود که به همگان فهماند انحرافیون و افراطیونی که با ماسک تدین و روشنفکری و انقلابی نمایی در کمین نشسته اند، اگر مهلت یابند و شرایط را برای ابراز وجود مناسب ببینند، به هیچ چیز و هیچ کس رحم نخواهند کرد حتی به مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه که در پرونده خود دارای کارنامه‌ای بسیار درخشان از خدمات گوناگون هستند. روزنامه جمهوری اسلامی که از روز وقوع این ماجرا با مقالات متعدد آن را دنبال کرد، در سرمقاله شنبه 3 شهریور جاری نوشت: اینکه امروز افراد «خود اسلام پندار» و «خود انقلاب‌پندار» تلاش می‌کنند حوزه و مراجع را به سکولار بودن متهم کنند به خاطر آنست که می‌دانند حوزویان آزاداندیش و روشنفکر حاضر نیستند دیکته‌های آنها را رونویسی کنند و فقه را به مسلخ جزم اندیشی ببرند. خسارتی که متاسفانه در دهه‌های اخیر از رهگذر میدان‌دار شدن چند جزم اندیش «خود اسلام پندار» و «خود انقلاب پندار» با حذف روشنفکران دینی حوزوی و دانشگاهی و خارج ساختن آنها از چرخه مدیریت‌های فکری به نظام وارد شده، فاجعه بار است. این روش، که به نام دین و با رنگ و لعاب دلسوزی برای اسلام و انقلاب و نظام درحال اوج گیری است، دست کمی از تخریب گسترده‌ای که دشمنان خارجی ملت ایران با میلیاردها دلار علیه این ملت و این کشور و این نظام صورت می‌دهند ندارد. و به نظر می‌رسد در این شرایط با وجود این افراد جزم اندیش و تخریب‌چی‌های ماهر، حتی نیازی به دشمنان خارجی برای گسترده کردن ریزش‌ها نیست.
*سخنران مراسم مدرسه فیضیه قم در این تجمع، با اهانت به حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید حوزه و متولیان آن را به بی‌سوادی، سکولاریسم و... متهم کرد
*آیت‌الله مکارم شیرازی: حادثه‌اى که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود
*حضرت آیت‌الله نوری همدانی: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد
*آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی: حرکت‌های حوزه‌های علمیه و شعارهایشان باید در مسیری دور از جناح‌بندی‌های سیاسی باشد این مطلبی است که مراجع بزرگوار، اساتید انقلابی و دلسوز حوزه مکرر فرموده‌اند، بنابراین اگر تجمعی رنگ و بوی سیاسی و جناحی پیدا کند نمی‌توان آن را تجمع حوزوی محض با عنوان حوزه تلقی نمود
*آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی: مطالبی بی‌پایه و اساس در این تجمع گفته شد، مثل این که این حوزه سکولار است، یا درس‌های خارج حوزه طلبه‌ها را سکولار تربیت می‌‌‌کند. این مطلب را اگر حمل بر صحت کنیم، کاملاً از روی جهالت است
*آنچه در تجمع مدرسه فیضیه قم رخ داد، زنگ خطری بود که به همگان فهماند انحرافیون و افراطیونی که با ماسک تدین و روشنفکری و انقلابی نمایی در کمین نشسته‌اند، اگر مهلت یابند و شرایط را برای ابراز وجود مناسب ببینند، به هیچ چیز و هیچ‌کس رحم نخواهند کرد
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات تصمیم مهم دولت برای بازگشت ارز پتروشیمی‌ها خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) روسیه: آمریکا، انگلیس و فرانسه آماده حمله به سوریه می‌شوند یک روزنامه صهیونیستی فاش کرد: اسرائیل در مانور دریایی با کشورهای اسلامی شرکت کرد! پشت پرده جنجال ضدایرانی ترامپ رسانه‌های مغرب:خدمت رسانی سعودی به حجاج ما فاجعه بار بود چامسکی: ترامپ رئیس جمهوری خودشیفته و درحال فروپاشی است چه کسی طناب استیضاح را بر گردن ترامپ می‌اندازد؟ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور: فولاد مبارکه صنعت سبز است مروری بر جریان انحرافی تجمع فیضیه و حواشی آن تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) وزیر بهداشت کارگروه رفع مشکل واردات دارو تشکیل داد واکنش ناجا به ماجرای درگیری راننده لندکروز با مامور پلیس شرایط و نحوه ثبت‌نام وام ضروری بازنشستگان کشوری برگزاری اولین جشنواره فعالان عرصه «دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره)