وزیر بهداشت کارگروه رفع مشکل واردات دارو تشکیل داد

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل گفت: 5 درصد دارو و 40 درصد مواد اولیه دارویی کشور وارداتی است. هرچند می‌گویند دارو شامل تحریم نمی‌شود، اما اختلال در نظام بانکی، ورود این اقلام را با مشکل مواجه می‌کند به همین علت وزیر بهداشت کارگروه رفع مشکل واردات تشکیل داد.
محسن اسدی لاری در گفتگو با ایرنا با اشاره به مذاکرات وزارت بهداشت با کشورهای دیگر در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی افزود: طی ماه‌های اخیر اقدامات و مذاکرات مختلفی در زمینه صادرات دارو و تضمین ورود مواد اولیه داروی مورد نیاز با کشورهای دیگر انجام شده است و مذاکراتی با کشورهای عمان، برزیل، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی اتفاق افتاده است.
وی گفت: یکی از تلاش‌های وزارت بهداشت این است که صادرات دارو و تجهیزات پزشکی در صدر اقدامات وزارت بهداشت قرار بگیرد. البته این اقدام به همکاری بخش‌های دیگر مثل بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و وزارت امور خارجه نیاز دارد.
اسدی لاری ادامه داد: صادرات دارو و تجهیزات پزشکی از این نظر مهم است که کیفیت این محصولات را به بالاترین حد آن ببریم؛ زیرا صادرات این محصولات نیازمند گذرنامه‌های بین‌المللی است. بنابراین اولین اقدام، بالا بردن کیفیت محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی است که در نهایت به نفع مردم ایران خواهد بود. همچنین صادرات به بهتر شدن چرخه اقتصادی دارو و تجهیزات پزشکی منجر خواهد شد.


قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل اظهار داشت: استفاده از فرصت‌های کمتر بهره‌برداری شده شرکت‌ها نیز یکی دیگر از اهداف صادرات این اقلام است. یکی از بهترین نتایج این کار، ثبت شدن اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی در بازارهای جهانی است.
وی درباره واردات دارو و تجهیزات پزشکی نیز گفت: مذاکرات و قراردادهایی در راستای تضمین واردات دارو و مواد اولیه نیز انجام شده است. البته باید توجه کنیم که کمتر از 5 درصد مجموعه بازار دارویی ایران متعلق به واردات است که البته حدود 30 درصد منابع مالی بازار دارو را به خود اختصاص می‌دهند. حدود 40 درصد مواد اولیه دارویی مورد نیاز تولید داخل نیز از طریق واردات تامین می‌شود که این موضوع نیز به تضمین ورود نیاز دارد تا موضوع تحریم‌ها بر این واردات تاثیر نگذارد.
اسدی لاری بیان کرد: تمام این تلاش‌ها برای کاهش اثر تحریم و اختلالات بازار است. البته در این مسیر اقدامات دیپلماتیک نیز توسط وزارت امور خارجه درحال انجام است. وزارت بهداشت نیز کارهای عملیاتی را در این راستا انجام می‌دهد. فکر می‌کنم جای نگرانی وجود ندارد، اما باید از تمام ظرفیت‌های کشور با هوشمندی و درایت استفاده کرد تا مشکلات تامین دارو و ملزومات پزشکی مورد نیاز بیماران کاهش یابد.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات تصمیم مهم دولت برای بازگشت ارز پتروشیمی‌ها خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) روسیه: آمریکا، انگلیس و فرانسه آماده حمله به سوریه می‌شوند یک روزنامه صهیونیستی فاش کرد: اسرائیل در مانور دریایی با کشورهای اسلامی شرکت کرد! پشت پرده جنجال ضدایرانی ترامپ رسانه‌های مغرب:خدمت رسانی سعودی به حجاج ما فاجعه بار بود چامسکی: ترامپ رئیس جمهوری خودشیفته و درحال فروپاشی است چه کسی طناب استیضاح را بر گردن ترامپ می‌اندازد؟ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور: فولاد مبارکه صنعت سبز است مروری بر جریان انحرافی تجمع فیضیه و حواشی آن تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) وزیر بهداشت کارگروه رفع مشکل واردات دارو تشکیل داد واکنش ناجا به ماجرای درگیری راننده لندکروز با مامور پلیس شرایط و نحوه ثبت‌نام وام ضروری بازنشستگان کشوری برگزاری اولین جشنواره فعالان عرصه «دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره)