محکومیت ۳۱۱ مفسد اقتصادی به اعدام و حبس

گروه سیاسی: سخنگوی دستگاه قضا روز گذشته در جریان یک نشست مهم و پرخبر، جزئیات مهم‌ترین پرونده‌های روز قضایی را تشریح کرد. آمار محکومیت‌های مفسدان اقتصادی و همچنین افشای نام 2 قاضی متخلف، 2 محور اصلی نشست خبری دیروز اژه‌ای بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلام‌حسین محسنی ‌اژه‌ای در صد و سی‌امین نشست خبری خود با اشاره به آمار ۳۱۱ نفری افرادی که در رابطه با فساد مالی محکوم شده‌اند، بیان داشت: از این ۳۱۱ نفر که البته کل آمار محکومان اقتصادی نیست، کسانی محکوم به اعدام، حبس ابد، ۲۵ سال حبس، ۲۰ سال حبس، ۱۵ سال حبس، ۱۰ سال حبس، ۵ سال حبس یا کمتر شده‌اند.
معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: درباره مفاسد مالی در همین سال‌های اخیر ۶ نفر به‌عنوان مفسد فی‌الارض محکوم به اعدام شده بودند که از این ۶ نفر 2 نفر آنها اعتراض کردند و دیوان عالی کشور حکم آنها را نقض کرد و محکومیت آنها از اعدام نقض شد و دادگاه تجدیدنظر حکم این دو نفر را به ۲۰ سال حبس تبدیل کرد. از 4 اعدامی دیگر، حکم درباره یک نفر اجرا شد، یک نفر در حال اجرای سایر مسائل است که اگر آن موارد تمام شود حکم نهایی اجرا می‌شود و 2 نفر از آنها نیز درخواستی کرده بودند که این درخواست در حال بررسی است و در حال حاضر این سه نفر نیز حکم‌شان قطعی است و اگر اعاده دادرسی آن دو نفر هم پذیرفته نشود، باید اجرا شود.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای یادآور شد: یک نفر به ۲۵ سال حبس درباره مسائل مالی محکوم شده، 3 نفر در رابطه با مفاسد مالی به حبس ابد محکوم شده‌اند و ۱۴ نفر به ۲۰ سال حبس محکوم شده‌اند که البته این افراد رد مال، جزای نقدی، بعضا شلاق و انفصال از خدمت هم دارند. وی سایر محکومیت‌های محکومان مالی را به این ترتیب اعلام کرد: ۲۰ سال حبس ۱۴ نفر، ۵ تا ۱۰ سال حبس ۹۵ نفر، ۱۰ تا ۱۵ سال حبس ۳۶ نفر، یک تا ۵ سال حبس ۱۲۴ نفر، یک سال حبس و کمتر نیز ۳۴ نفر. معاون اول دستگاه قضا تصریح کرد: ۵۴ نفر به انفصال دائم و ۹۳ نفر به انفصال موقت از مشاغل دولتی محکوم شدند. ۹ نفر تبعید شده‌اند که تبعید آنها یک تا 7 سال است و حدود ۷۰ نفر نیز به شلاق محکوم شده‌اند.


نام 2 قاضی متخلف رسانه‌ای شد
در ادامه نشست خبری دیروز اژه‌ای، برای نخستین بار اسامی 2 قاضی متخلف دستگاه قضایی اعلام شد. به نظر می‌رسد این اقدام قوه قضائیه در واقع تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب از این دستگاه برای معرفی قضات متخلف بوده است. رهبر معظم انقلاب تیرماه امسال در دیدار رئیس و مسؤولان قوه قضائیه فرموده بودند: در قوه قضائیه باید قضات کوشا، صادق و قانع، به مردم معرفی شوند تا این سبک کار ترویج شود و از طرف دیگر باید افراد متخلف و خیانتکار اعم از قاضی یا دیگر عوامل نیز به مردم معرفی شوند.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی پیش از این وعده اعلام اسامی متخلفان در دستگاه قضا را داده و خطاب به رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور گفته بود: «به همه افراد زیرمجموعه خود هشدار بدهید که هیچگونه فسادی از سوی بنده و دستگاه‌های نظارتی تحمل نخواهد شد و در آینده طبق برنامه‌ای خاص، ‌آرای دادگاه عالی صلاحیت قضات پس از تأیید در دادگاه عالی تجدید نظر و تأیید رئیس قوه قضائیه همراه با نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد». در همین راستا، روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه در ادامه نشست خبری خود  با بیان اینکه در دستگاه قضا قضات بسیار خدوم و زحمتکشی داریم، گفت: تعدادی که بنده در تهران می‌بینم و اطلاعاتی که از شهرستان‌ها دارم، واقعا از سنگینی حجم کار و استرسی که بر آنها وارد است، از آنها خجالت می‌کشم. در این ایام روز پنجشنبه و جمعه و گاهی اوقات شب‌ها می‌بینم که قضات تا ۳ نیمه شب مشغول به کار هستند و تحقیق و بازجویی کرده و گزارش می‌نویسند. روز پنجشنبه یا جمعه و حتی تعطیلات رسمی با آنها تماس می‌گیرم، می‌بینم مشغول کار هستند اما در عین حال متاسفانه افراد بسیار معدود و نادری هم هستند که دچار فساد می‌شوند؛ حال ممکن است این فساد، فساد مالی، اخلاقی و یا غیره باشد. سخنگوی قوه قضائیه گفت: قبلا اعلام کرده بودیم کسانی از فعالان دستگاه قضا که محکوم می‌شوند یا طبق قانون از آنها سلب صلاحیت صورت می‌گیرد، آنها را معرفی خواهیم کرد. این موضوع را از پیش به روسای کل گفته‌ بودیم و به همه قضات نیز اعلام کرده بودیم.
به گزارش میزان، حجت‌الاسلام اژه‌ای افزود: مدتی اینها را هشدار و انذار می‌دهیم و اگر اصلاح نشدند و افرادی واقعا مورد اتهام قرار گرفتند و ثابت و محرز و حکم‌شان قطعی شد یا سلب صلاحیت قضایی آنها احراز شد، اسامی آنها را اعلام خواهیم کرد.
وی با اعلام اسامی 2 نفر از قضات متخلف تصریح کرد: رئیس شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری ۲ اصفهان به نام آقای محمود سعادت فرزند حسینعلی  به اتهام فساد اخلاقی پرونده‌اش در دادگاه عالی قضایی مطرح شد و به سلب صلاحیت قضایی و انفصال دائم از شغل قضاوت محکوم شد که این رای، چون اعتراض شده بود در تاریخ 22 مرداد امسال قطعی شد.
معاون اول دستگاه قضا در بیان مشخصات قاضی متخلف دیگر نیز افزود: مجید شکاری فرزند خسرو رئیس شعبه ۱۰۲۴ دادگاه کیفری ۲ تهران به اتهام فساد مالی (اخذ رشوه) در دادگاه عالی محکومیت پیدا کرد و حکمش قطعی شد و به سلب صلاحیت قضایی و بازخرید محکوم شد و رای نیز قطعی است.
پرونده سلطان سکه به دادگاه رفت
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه این نشست خبری درباره برخی پرونده‌های اخیر ارزی و سکه گفت: پرونده دیگری که این هفته به دادگاه ارسال می‌شود و قرار مجرمیت صادر شده است، پرونده وحید مظلومین فرزند حبیب‌الله است که متهم اصلی پرونده است و ۱۸ متهم دیگر در این پرونده هستند و برای سرشاخه‌ها مجازات افسادفی‌الارض درخواست شده است. محسنی‌اژه‌ای گفت: این فرد سال ۹۱ دستگیر شد و به عنوان مفسدفی‌الارض هم برای او درخواست مجازات شد اما حراست بانک مرکزی گفت وی همه کارهایش با دستور و زیر نظر ما بوده است اما وی کارهایش را ادامه داد. او همان کسی است که نیروی انتظامی از وی به عنوان سلطان سکه و دارنده دو تن سکه نام برده است.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: محمداسماعیل قاسمی معروف به محمدسالم نفر دیگری است که او هم آن زمان دستگیر شد.
وی خاطرنشان کرد: محمدرضا مظلومین هم امسال دستگیر و سالار آقاخان هم دستگیر شد که این بار تحت حمایت بودن اقدامات مجرمانه تحت نظر بانک مرکزی از آنها پذیرفته نشد.