نتوانستیم انتظارات مردم تهران رابرآورده کنیم

گروه اجتماعی: روز گذشته هشتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران با حاشیه‌‌های متفاوتی همراه شد؛ از اظهار نظر عجیب یکی از اعضای شورای شهر درباره هزینه برای اربعین تا عذرخواهی محسن هاشمی رئیس شورای شهر و زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورا از مردم به دلیل اینکه شورای شهر پنجم نتوانسته آنطور که باید انتظارات را برآورده کند.
تداوم ریاست هاشمی
روز گذشته محسن هاشمی در دومین سال شورای پنجم، تنها کاندیدای ریاست شورای اسلامی شهر تهران شد و با کسب ۲۱ رای همچنان رئیس ماند. همچنین اعضای هیات‌رئیسه شورا برای دومین سال انتخاب شدند. محسن هاشمی، رئیس فعلی شورای شهر تهران تنها کاندیدای دوره دوم ریاست شورا بود که با ۲۱ رای همچنان رئیس ماند. ابراهیم امینی نیز تنها کاندیدای نایب‌رئیسی شورای شهر تهران بود که با ۲۰ رای همچنان نایب‌رئیس ماند. بهاره آروین و زهرا نژادبهرام نیز منشی‌‌های هیات‌رئیسه شورای شهر تهران شدند. در همین حال، رئیس شورای شهر تهران در پایان جلسه شورا در جمع خبرنگاران گفت:‌ ما حداکثر تلاش‌مان را می‌کنیم که افشانی در شهرداری بماند و آنچه مشخص است این است که افشانی در شهرداری ماندنی است. محسن هاشمی افزود: 2 فوریت لایحه نرخ طرح ترافیک برای آژانس‌ها و وانت‌بارها و حمل بار مطرح شد و به تصویب رسید. وی گفت: درباره برگزاری مراسم اربعین نیز کمک شهرداری به این مراسم مطرح شد که یک فوریت آن به تصویب رسید. هاشمی درباره سرانجام حضور افشانی در شهرداری تهران هم اظهار داشت: ما حداکثر تلاش را انجام می‌دهیم تا افشانی در شهرداری بماند و بنده نیز قرار نبود شهردار شوم. وی تاکید کرد: افشانی در شهرداری تهران ماندنی است.
هزینه کردن برای اربعین قابل توجیه نیست!


همچنین در حاشیه جلسه روز گذشته شورای شهر پایتخت، مرتضی الویری مدعی شد شهرداری تهران نباید برای مراسم اربعین هزینه بدهد! در جریان هشتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران یک فوریت لایحه مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در ارتباط با یک فوریت لایحه اشاره شده، اظهار کرد: مراسم اربعین به عنوان یک برنامه ملی به ریاست وزیر کشور در سال‌های گذشته انجام گرفته و در همین رابطه ستادی شامل 13 کمیته شکل گرفته است. وی تصریح کرد: در این کمیته برای هر یک از سازمان‌ها وظایفی مشخص شده است ضمن اینکه شهرداری تهران نیز مسؤولیت کمیته خدمات شهری را در ستاد اربعین برعهده دارد و وظایفی برای شهرداری تهران پیش‌بینی شده است. علاوه بر اینکه شهرداری تهران مسؤولیت هماهنگی کلانشهرها را نیز در این کمیته برعهده دارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: در سال‌های گذشته بالغ بر 3 میلیون زائر به کربلا و نجف مشرف شدند که حدود یک میلیون نفر از این افراد زائران تهرانی بودند و  شهرداری نیز باید به این افراد خدمات مناسبی ارائه کند. در همین حال مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا تصریح کرد: با توجه به شرایط شهرداری تهران و میزان بدهی‌های این مجموعه به پیمانکاران به نظر می‌رسد هزینه‌کرد در مراسم اربعین به این شکل در خارج از شهر تهران جای تأمل دارد و بنده مخالف اینگونه موضوعات هستم. با این حال پس از نظرات موافق و مخالف اعضای شورای شهر تهران، در نهایت اعضا با 12 رأی به یک فوریت لایحه مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی رأی دادند.
  عذرخواهی می‌کنم
 رئیس شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: از همه شهروندان عذرخواهی می‌کنم، چرا که آنطور که شهروندان انتظار داشتند با توجه به آن رأیی که به اعضای شورای پنجم دادند، نتوانستیم پاسخگوی انتظارات آنها باشیم. به گفته وی، در بخش نگهداشت شهرداری موفق عمل شده و در بخش سرمایه‌‌گذاری کمی ضعف وجود داشت که یکی از دلایل اصلی آن نبود ثبات در مدیریت شهری بود. هاشمی ادامه داد: بدهی به سیستم بانکی، رکود اقتصادی و تحریم‌‌های اقتصادی نیز در نرسیدن به هدف‌‌گذاری معین شده در سرمایه‌‌گذاری در شهر تاثیرگذار بود که البته فعالیت‌‌های خوبی در این زمینه در حال انجام است. به گفته هاشمی، تهران با بیش از ۱۴ میلیون جمعیت در روز و امکانات و وسعتش فرصتی مناسب برای سرمایه‌‌گذاری است. وی در ادامه با اشاره به پایان یافتن سال نخست فعالیت شورای پنجم شهر تهران گفت در جلسه بعدی شورا محمود میرلوحی، معاون اجرایی گزارش مبسوطی درباره عملکرد سال گذشته شورا در صحن ارائه خواهد کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. هاشمی با بیان اینکه باید در سال دوم تلاش مضاعفی انجام شود، خاطرنشان کرد: از شهروندان به دلیل هر نوع کمبود و نقص در عملکرد شورای شهر با توجه به انتظارات بحق آنها عذرخواهی می‌کنم. علاوه بر این زهرا نژادبهرام، عضو هیات‌رئیسه شورا در نطقی پیش از دستور در هشتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، درباره عملکرد یک ساله شورای پنجم گفت: مگر می‌شود مشکلات و مسائل مردم را ندید و فریاد مسؤولیت و تعهد سر داد؟ ممکن است این سوال بخش اعظمی از مردم باشد؛  آیا شورا به سکوت نشسته؟ وی خطاب به شهروندان تهرانی اظهار داشت: مردم عزیز! من از شما پوزش می‌خواهم به‌خاطر همه قصوری که انجام شد. عضو هیات‌رئیسه شورا ادامه داد: به‌رغم تلاش‌هایی که شورای پنجم انجام داد، نقدهایی هم بر آن وارد است؛ انتخاب 2 شهردار، سرعت شورا را گرفت؛ مردم عزیز ما از شما پوزش می‌خواهیم.