آخرین بازمانده

مهم‌ترین منتقد دونالد ترامپ در میان جمهوریخواهان، در ۸۱ سالگی درگذشت. جان مک‌کین در آمریکا به عنوان قهرمان جنگی شناخته می‌شد. این سناتور جمهوریخواه تندترین منتقد دونالد ترامپ در میان جمهوریخواهان بود.
مک‌کین مبتلا به سرطان پیشرفته مغز بود. خانواده او جمعه گذشته خبر داده بودند به خواست خود مک‌کین معالجات او را قطع کرده‌اند. مک‌کین هفت فرزند دارد. سناتور مک‌کین هر گاه که احساس می‌کرد سیاست‌های رییس‌جمهور‌، فارغ از حزب او، با نظراتش همخوانی ندارد ساکت نمی‌‌نشست‌. او در دوره اول حضور در سنا به مخالفت با رونالد ریگان پرداخت و در آخرین دوره در برابر دونالد ترامپ سکوت نکرد. مک‌کین همان قدر که از جمهوریخواهان انتقاد می‌کرد، منتقد سرسخت دموکرات‌ها نیز بود.
او یکی از بزرگ‌ترین منتقدان سیاست خارجی باراک اوباما به شمار می‌رفت‌ و تصمیم دولت او برای خروج از عراق و کوتاه آمدن در برابر حکومت بشار اسد، زمانی که از تسلیحات شیمیایی استفاده کرد‌ را به‌ باد انتقاد گرفت. مک‌کین همچنین یکی از مخالفان بزرگ توافق اتمی موسوم به برجام به شمار می‌رفت و در سال ۲۰۱۷ که دونالد ترامپ پیش از خروج از برجام، از تایید پایبندی ایران به این توافق سر باز زد،‌ اقدام ترامپ را ستود.
جان مک‌کین از سوی دیگر از طرفداران پروپاقرص پیوستن کشورهای شرق اروپا به ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی‌ بود و ولادیمیر پوتین را خطری حتی بزرگ‌تر از داعش می‌دانست. پوتین در مقابل مک‌کین را فردی متعلق به دنیایی کهنه با عقایدی قدیمی می‌دانست‌ اما در عین حال میهن‌پرستی او را می‌ستود.


باراک اوباما، رییس‌جمهور‌ سابق آمریکا که در سال ۲۰۰۸ با جان مک‌کین برای ورود به کاخ‌سفید رقابت کرد با صدور بیانیه‌ای به مرگ او واکنش نشان داد‌ و نوشت: من و جان مک‌کین از دو نسل متفاوت، دو دیدگاه متفاوتیم و در بالاترین سطح سیاسی روبه‌روی هم رقابت کرده‌ایم. اما در یک چیز با هم مشترک بودیم؛ در ایدئولوژی که چندین نسل آمریکایی و مهاجران برای آن جنگیده و جان فدا کرده‌اند. این عقیده که آمریکا سرزمینی است که همه چیز در آن ممکن است.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور‌ آمریکا هم که بارها از مک‌کین به تندی انتقاد کرده بود و حتی دوران اسارات او به عنوان سرباز جنگی در ویتنام را به سخره گرفته بود، در توئیتر به خانواده مک‌کین تسلیت گفته است. این در حالی است که منابع نزدیک به سناتور مک‌کین قبلا گفته بودند‌ او وصیت کرده از ترامپ در مراسم خاکسپاری‌اش دعوت نشود.
جان مک‌کین همواره منتقد سیاست‌های دونالد ترامپ بود. در جریان کنفرانس مطبوعاتی ترامپ و پوتین در ماه ژوئیه که سخنان رییس‌جمهور آمریکا بسیار مساله‌ساز شد، مک‌کین او را فاقد صلاحیت دانست.
ترامپ در هفته‌های گذشته در سخنانش همواره درباره این سناتور که به شدت بیمار بود با لحنی بسیار ناخوشایند، البته بدون نام بردن از او، صحبت می‌کرد. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۵ نیز گفت مک‌کین قهرمان جنگی نیست چرا که در جنگ ویتنام اسیر شده است. ترامپ گفته بود: من کسانی را دوست دارم که اسیر نشده باشند.
خانواده مک‌کین جمعه گذشته با صدور اطلاعیه‌ای گفته بودند: او که تا همین الان هم فراتر از انتظارها برای زنده ماندن جنگیده و پیروز شده، حالا تصمیم گرفته به روند درمان سرطان خود خاتمه دهد.
مک‌کین‌ ۸۱ ساله‌ ژوئیه سال گذشته و در حالی که برای یک جراحی ساده و برداشتن یک لخته خون بستری شده بود، با تشخیص یک تومور مغزی بدخیم و پیش‌رونده روبه‌رو شد. او در طول چهار دهه فعالیت سیاسی خود دو بار برای ورود به کاخ‌ سفید نامزد شد اما نتوانست وارد کاخ‌‎ سفید شود. با وجود این، از او به عنوان یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی آمریکا که مردم به چشم یک رهبر به او نگاه می‌کردند، یاد می‌شود.
جو بایدن‌ معاون سابق رییس‌جمهور‌، سناتور چاک شومر‌ رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا و میچ مک‌کانل‌ رهبر جمهوریخواهان در سنا با انتشار بیانیه‌های مجزا نسبت به مرگ مک‌کین ابراز تاسف کردند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم درگذشت مک‌کین را تسلیت گفته و از او به عنوان یک وطن‌پرست شجاع یاد کرده است.
خالد بن سلمان، سفیر عربستان در آمریکا نیز در واکنش به مرگ مک‌کین در توئیتر نوشت: تسلیت خالصانه خود را به ملت آمریکا که سناتور مک‌کین را از دست دادند، اعلام می‌دارم. وی افزود: مک‌کین قهرمانی بود که در طول زندگی‌اش به کشورش خدمت کرد و همواره حامی امنیت و صلح جهانی بود. او همچنین دوستی بزرگ برای عربستان بود. به طور قطع ما هم او را از دست دادیم.
جان مک‌کین در سال ۱۹۳۶ در پایگاه نظامی آمریکا در پاناما به دنیا آمد. پدر و پدربزرگش هر دو ژنرال چهار ستاره نیروی دریایی بودند. او در ۱۷ سالگی وارد دانشکده نیروی دریایی شد و بعدها به عنوان خلبان در جنگ ویتنام شرکت کرد. در سال ۱۹۶۷ پس از هدف قرار گرفتن هواپیمای جان مک‌کین بر فراز هانوی، با دست و پای شکسته به اسارت درآمد. او در جریان اسارت به علت شکنجه‌ دچار معلولیت‌های دائمی شد و شاید هم به همین علت همیشه به عنوان یکی از مدافعان سرسخت منع شکنجه شناخته شده است.
ویتنامی‌ها خیلی زود فهمیدند که اسیر جدیدشان پسر فرمانده ناوگان آمریکا در خاور دور است و خواستند آزادش کنند‌ اما جان مک‌کین زیر بار این آزادی تبلیغاتی نرفت و پنج سال در اسارت ماند. پس از آزادی، مک‌کین ارتش را با درجه سرهنگی ترک کرد تا وارد دنیای سیاست شود. او در سال ۱۹۸۲ وارد مجلس نمایندگان شد و از ۱۹۸۷ نمایندگی آریزونا را در سنا برعهده داشت. جان مک‌کین دو بار برای رسیدن به کاخ‌سفید تلاش کرد.
بار اول در سال ۲۰۰۰ در حالی که می‌تاخت تا در رقابت‌های داخلی حزب جمهوریخواه اوج بگیرد، انتشار شایعه‌ای که او را به داشتن یک فرزند نامشروع متهم می‌کرد، باعث شد بازی را به جرج دبلیو بوش واگذار کند. هشت سال بعد‌ جمهوریخواهان او را به نامزدی خود برای انتخابات ۲۰۰۸ انتخاب کردند تا جانشین جرج بوش شود و روبه‌روی باراک اوبامای دموکرات و جوان بایستد. این بار نارضایتی از جمهوریخواهان به خاطر جنگ عراق و رویارویی با باراک اوباما، نامزد تازه نفس دموکرات‌ها که صحبت از امید می‌کرد شکست خورد.
با وجود این دو شکست، جان مک‌کین در چهار دهه حضور سیاسی‌ توانست محبوبیت ویژه‌ای برای خود دست و پا کند و تمامی پرچم‌های آمریکا از دقایقی پس از مرگ او نیمه‌افراشته شدند‌ حتی پرچم بالای کاخ‌سفید که سناتور مک‌کین تا آخرین روز یکی از زهردارترین منتقدان آن باقی ماند.
مک‌کین همچنین همانند دیگر همفکران آمریکایی جمهوریخواهش از طرفداران سختگیری بیشتر آمریکا در برخورد با ایران بود. وی همچنین از جمله سیاستمداران آمریکایی بود که جریان انتقال اعضای منافقین از قرارگاه اشرف به کمپ لیبرتی در بغداد و سپس انتقال اکثر آنها به آلبانی را پیگیری می‌کرد و یک‌بار در تیرانا با مریم رجوی هم دیدار داشت.
سناتور مک‌کین در موارد متعدد با مکاتبه با باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین و جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، تعهد این کشور در قبال اعضای منافقین ساکن در قرارگاه اشرف را یادآوری کرد که در سال ۲۰۰۳ و پس از اشغال عراق به دست نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا خلع سلاح شده بودند.