كرمانشاه؛ دوباره زلزله دوباره بي‌خانماني

از پیامدهای این زلزله می‌توان به ریزش کوه، تخریب 500 واحد مسکونی، قطعی مقطعی برق و حضور نیروهای امدادی در اسرع وقت اشاره کرد. همچنین بر اساس گفته‌های مدیر کل مدیریت بحران استانداری همدان، زلزله کرمانشاه، همدان را هم لرزاند. علیمردان طالبی افزود: این زلزله در شهرهای نهاوند، اسد آباد، بهار، تویسرکان و همدان نیز احساس شد. شدت این زلزله به قدری بود که در شهرهای مختلف همجوار استان‌های کرمانشاه و ایلام در ایران و عراق نیز حس شد. مردم شهرهای کرمانشاه(ایران) و سلیمانیه(عراق) از خانه‌های خود خارج شده و به خیابان‌ها آمده‌اند. در پی این حادثه رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از اعزام چهار تیم ارزیاب به مناطق زلزله‌زده تازه آباد خبر داد و افزود: همچنین ۱۲ دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس به این مناطق اعزام شده است. صائب مدرسی از آماده باش کامل سیستم درمان استان خبر داد و افزود: هیچ کمبودی در خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان وجود ندارد.
امنیت در مناطق زلزله‌زده برقرار است
بر اساس گفته‌های هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه تاکنون 60 پس لرزه به وقوع پیوسته است، در ساعات اولیه نیز شاهد قطعی برق بودیم که بعد از گذشت مدتی برطرف شد. همچنین حسین اشتری، فرماندار نیروی انتظامی نیز در بازدید از مناطق زلزله زده گفت:‌ امنیت در مناطق زلزله‌زده برقرار است. در این میان رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه بر اثر وقوع زمین لرزه 9/5 ریشتری در تازه آباد کرمانشاه ۲۴۱ تن مصدوم شدند، اعلام کرد: ۴۲ روستا( ۲۲ روستا در ثلاث باباجانی، هشت روستا در شهرستان جوانرود و ۱۲ روستا در شهرستان سرپل ذهاب) از سوی ارزیابان جمعیت هلال احمر مورد ارزیابی قرار گرفته است. مرتضی احمدی عنوان کرد: نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر در استان‌های لرستان، ایلام و کردستان در حالت آماده باش کامل هستند تا در صورت اعلام نیاز استان کرمانشاه، برای امدادرسانی به هموطنان به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند. همچنین ابراهیم شکیبا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: هفته گذشته آب در مناطق زلزله‌زده به صورت مقطعی دچار آلودگی شده بود و در حال حاضر وضعیت آب و بیماری‌های ناقله از آب، کاملا کنترل شده و برخلاف ادعا‌های برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، هیچ موردی از وبا مشاهده و گزارش نشده است. همچنین رئیس پلیس راه کشور با اشاره به زلزله 9/5 ریشتری گفت: خوشبختانه بر اثر این زمین‌لرزه هیچ مشکل مواصلاتی در منطقه ایجاد نشده است. محمدحسین حمیدی با اشاره به ریزش کوه در محور جوانرود به ثلاث -گردنه سیاه طاهر نیز بر اثر این زمین لرزه خاطرنشان کرد: با تلاش عوامل راهداری این مسیر نیز باز شده و تردد در این منطقه به صورت عادی است. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات سازمان هلال احمر از توزیع هفت هزار بطری آب معدنی در مناطق زلزله‌زده خبر داد. با توجه به اخبار زلزله و تاثیرات مخرب آن نه تنها در منطقه غرب کشور بلکه در تمامی کشور باید از سوی مدیریت بحران و مسئولان در زمینه ساخت و سازها تمهیدات لازم برای اعمال استانداردها در نظر گرفته شود.
روحیه مردم زلزله‌زده تضعیف شده است


از زلزله آبان تاکنون بر میزان افسردگی و اختلالات روان در مناطق زلزله زده افزوده شده است. نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس ضمن تشریح خسارات زلزله ثلاث باباجانی گفت: مردم به‌دلیل بی‌توجهی‌های مسئولان در وضعیت روحی و روانی نامناسبی قرار دارند. شهاب نادری افزود: این زلزله موجب تخریب ساختمان‌های زیادی که در زلزله‌های قبلی آسیب دیده بودند، شده است. او ادامه داد: البته ساختمان‌هایی که جدیدا ساخته شده‌اند خسارت آنچنانی ندیده‌اند و به بعضی از آنها به صورت جزئی خساراتی وارد شده است. به گزارش خانه ملت، او ادامه داد: فارغ از زلزله‌های پی در پی که دست از سر این منطقه بر نمی‌دارد، مردم به دلیل بی‌توجهی مسئولان از لحاظ روحی واقعا در وضعیت نامناسبی قرار دارند. بنده از دولت درخواست دارم با توجه به اینکه فصل زمستان و سرما در حال فرا رسیدن است به فکر مسکن و سرپناه این مردم باشند تا آنها یک زمستان دیگر را مجبور نباشند در سرما بگذرانند.
مردم هراسان از زلزله هستند
در یکسال اخیر بسیاری از مردم هنوز در چادر و کانکس زندگی می‌کنند، نه آب و نه برق و نه امکاناتی برای زندگی دارند، این مردم بیشتر از یکسال است که در چنین وضعیتی زندگی می‌کنند. یکی از اهالی سر پل ذهاب به خبرنگار «آرمان» درباره خسارت‌های زلزله می‌گوید:‌ به دلیل زلزله‌های پی در پی مردم وحشت‌زده هستند و زندگی در کانکس را بر زندگی در منازلشان ترجیح می‌دهند. بهروز خسروی می‌افزاید: این زلزله ادامه‌دار همچون زلزله 21 آبان هولناک بود، اما چون منطقه زلزله‌زده است، خسارتی به‌دنبال نداشته است. به گفته او هم اکنون ساختمان‌های نوسازی که در طول یکسال اخیر ساخته شده ترک برداشته‌اند و افراد همچنان در کانکس‌ها زندگی می‌کنند. این ساکن سر پل ذهاب درباره سقوط کوه به دلیل زلزله می‌افزاید: بر اثر پس لرزه‌های آینده به شکل کامل کوه فرو می‌ریزد.
مناطق زلزله‌زده گرفتار عدم اعمال مدیریت
عضو شورای شهر کرمانشاه درباره وضعیت مناطق زلزله‌زده به خبرنگار «آرمان» می‌گوید:‌ اغلب مصدومان به دلیل فرار کردن از زلزله مصدوم شدند. مرکز این زلزله ثلاث باباجانی بود. محسن مرادی درباره اقداماتی که در یکسال اخیر برای زلزله زدگان انجام شده است، می‌افزاید:‌ به دلیل نبود مدیریت بحران و نظارت مناسب در مهندسی ساز کردن ساختمان‌ها در قبل و بعد از ساخت و ساز و قراردادهایی که با پیمانکاران بسته می‌شود، باعث شده که پیمانکاران یک به یک از مناطق زلزله‌زده فرار کنند. به گفته او با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بعد از زلزله به کرمانشاه آمدند می‌توانست در عرض شش ماه تمامی ساخت و سازها به شکل مناسب انجام شود، اما بی‌مهری و نبود مدیریت مناسب از سوی مدیران باعث تاخیر در ساخت و سازها شده است. به بیان دیگر در روند تکمیل منازل سنگ اندازی شده است. به گفته این عضو شورای شهر کرمانشاه هم اکنون نهادهای امدادی در منطقه در حال خدمات رسانی هستند. به گفته او در یکسال اخیر به دلیل زلزله شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی هستیم و ضرر این امر از زلزله‌های هفت ریشتری هم بیشتر است. برای مثال هم اکنون کودکان این خطه دچار آسیب‌های روانی متعدد هستند. از سوی دیگر در این منطقه نظافت آنطور که باید و شاید رعایت نمی‌شود و تمامی مسائل باعث بروز چالش‌های متعدد شده است.