نباید همه مشکلات را به گردن استکبار جهانی انداخت

«محمد جواد ظریف»، صبح روز گذشته (یکشنبه) به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» حضور یافت .
به گزارش ایسنا، وزیر خارجه ایران در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه در زمانی که برجام به نتیجه رسیده بود و اجرای آن آغاز شده بود، توقعات مردم از آن بالا رفت و شاید ما هم در دولت و برخی از رسانه‌ها در افزایش این توقعات نقش داشتیم گفت: امروز شرایط با توجه به خروج آمریکا و فضای روانی که ایجاد شده متفاوت شده است. یک تلاش داخلی شد تا امید مردم به یاس تبدیل شود.
وی با بیان این که برجام پروژه‌ای بود که در کشور در سطح بالا در ارتباط با آن توافق شده بود، اظهار کرد:‌ برجام یک سری امکانات را برای کشور فراهم کرده بود و ما می‌توانستیم از این امکانات استفاده کنیم ولی دعوای سیاسی را انتخاب کردیم و این دعوای سیاسی باعث یاس و ناامیدی شد.
ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تفاوت ایران با برخی از کشورهای منطقه تصریح کرد: برخی از کشورهای منطقه از طریق خرید امنیت، خرید تسلیحات و سلاح‌های هسته‌ای می‌خواهند خود را حفظ کنند ولی امنیت و پیشرفت جمهوری اسلامی وابسته به مردم است.


ظریف تاکید کرد که وظیفه دولت و وزارت خارجه این است که فشارها را کم کند. امید مردم به آینده از هر چیزی مهمتر است. آمریکایی‌ها در حال حاضر بر روی فشار روانی و ایجاد جنگ روانی علیه ایران و شرکای بین‌المللی ایران متمرکز شده‌اند که به اهداف خود دست پیدا کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در برابر این فشارها راهکاری وجود ندارد؟ ادامه داد: ما در روابط بین‌الملل یک پلیس نداریم که هر کس تخلف کرد آن پلیس جریمه کند. البته روش‌های مختلفی برای پیگیری این تخلف وجود دارد. امروز می‌بینید که نزدیکترین متحدان آمریکا نیز در برابر آمریکا ایستاده‌اند و واقعیت این است که در صحنه بین‌المللی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها قواعد حاکم را نقض می‌کنند.
دیپلمات عالی رتبه‌ کشورمان با بیان این که آمریکایی‌ها مجبور شده‌اند که هیات‌های مختلفی را به نقاط مختلف دنیا جهت اعمال فشار به این کشورها در راستای کاهش روابط‌شان با ایران بفرستند به اقدام اخیر اتحادیه اروپا در اختصاص کمک 18 میلیون یورویی به ایران اشاره کرد و گفت: این اقدام در راستای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط صورت گرفته است.
وی با بیان این که این یک واقعیت است که اقتصاد آمریکا یک اقتصاد بزرگ در دنیاست و نمی‌توان نقش آن را نادیده گرفت، ادامه داد: همان طور که گفتم سیاست‌ خارجی باید تلاش کند که بار را از دوش مردم بردارد. ما در یک صحنه واقعی زندگی می‌کنیم. سیاست خارجی همه چیز کشور نیست و همه کار را انجام نمی‌دهد. سیاست خارجی می‌تواند زمینه‌ای برای فشار بیشتر به کشور و یا برای برداشتن فشار و تعدیل آن فشارها باشد.
ظریف تاکید کرد که آمریکایی‌ها یک جنگ اقتصادی را علیه ایران سامان داده‌اند و مهم این است که مردم و جناح‌های سیاسی در این جنگ اقتصادی بازی نکنند و وارد آن نشوند .
وی ادامه داد: نمی‌توان انتظار داشت در شرایطی که مردم فساد را در کشورمی‌بینند همانند دوران جنگ در صحنه حضور پیدا کنند. در اینجا لازم است که ما یک نوع بازگشت به خویشتن خویش داشته باشیم و بررسی کنیم که چه شد که از میزان ایثار مردم کم شد.
برجام کلاهی بزرگ برسر آمریکا
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه این مردم بودند که برجام را فراهم کردند، ادامه داد: ترامپ می‌گوید برجام یک کلاه بزرگ بر سر آمریکا بود. در حالی که ترامپ این حرف را می‌زد عده‌ای از دوستان می‌گفتند که آمریکا از برجام  خارج نمی‌شود چون به نفع آمریکاست ولی ما دیدیم که خارج شد.
ظریف با بیان این که اگر از بسیاری از اقتصاد دانان بپرسیم که چرا وضعیت ارز این گونه است قبل از بحث نقدینگی به مساله امید به آینده و اطمینان داشتن مردم به آینده اشاره می‌کنندگفت: یکی از کسانی که می‌خواهد این اطمینان از آینده را از بین ببرد آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند البته من هم معتقدم که نباید همه چیز را گردن استکبار جهانی انداخت. راحت‌ترین کار این است که همه چیز را گردن استکبار جهانی انداخت. 
وی با تاکید بر این که دولت یازدهم وقتی بر روی کار آمد یک اجماع امنیتی علیه ایران وجود داشت و اکنون این اجماع امنیتی فرو ریخته است ادامه داد: منظور رئیس جمهور از فرو ریختن دیوار تحریم‌ها نیز در این راستا بود. تحریم‌ها مبتنی بر وجود یک اجماع امنیتی علیه ایران بود.
ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد آخرین وضعیت ایرباس و بوئینگ و این که آیا قرارداد آنها با ایران لغو شده است گفت: این تعهد را آمریکا داده بود که اجازه دهد این هواپیماها به ایران وارد شود. 
وی با بیان این که مجوز این موضوع از زمانی که ترامپ سخنرانی کرد قطع شد و آنها تخلف کرده‌اند گفت: آن‌ها درواقع هم برجام را نقض کردند و هم قرارداد 1955 که بین ایران و آمریکا بود را نقض کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال مجری برنامه که « آیا حافظ امنیت سرمایه گذاری خارجی و داخلی در ایران هستید؟» گفت: ابتدا باید عرض کنم که بنده و اعضای  هیات دولت مسئولیت مشترکی داریم، در حوزه امنیت سرمایه‌گذاری کارهای زیادی را انجام داده‌ایم، بقیه‌ کارها نیز در دست انجام است، نظر رئیس جمهور نیز، همین است.
به گفته وی روابط بین‌الملل یک شبه اتفاق نمی افتد باید روند خود را طی کند این که آلمان می‌گوید ما نمی‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم مساله قابل توجهی است. اروپا و آمریکا دو متحد قدیمی هستند و باقی خواهند ماند.
وی افزود: اروپایی‌ها منافع‌شان سیستم مالی، امکانات اقتصادی و دفاعی‌شان به گونه‌ای است که باید زمینه‌هایی را ایجاد کنند تا  آسیب‌پذیری کمتر شود.
وزیر امور خارجه کشورمان از مجری برنامه این گونه سوال کرد که اگر برجام نبود چه می‌شد؟ و خود ادامه داد: آن وقت ترامپ در شرایطی روی کار می‌آمد که برجامی وجود نداشته و اروپا و آمریکا علیه ایران 
متحد بودند.
دستاورد کنوانسیون حقوقی خزر
در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی مجری برنامه وارد مباحث مربوط به کنوانسیون دریای خزر شد و خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان گفت: می‌دانید در حوزه خزر مردم چه چیزهایی می‌گویند برخی از این صحبت‌ها خیلی تند است می‌گویند خیانت شده است. وزیر امور خارجه کشورمان هم گفت:این دفعه اول نیست زمان برجام هم همین بود. مذاکرات خزر از 20 سال پیش شروع شده و یک سال گذشته به نتیجه رسیده است. 
وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: کنوانسیون کنونی حاصل مذاکرات جدی است و منافع بسیاری برای ایران دارد.
ظریف ادامه داد: آن چه که در این کنوانسیون مورد بررسی قرار گرفته یک توفیق بسیار بالای سیاسی اقتصادی و حقوقی نصیب ایران شده است که یک مورد آن عدم حضور نیروهای نظامی خارجی در خزر است. مساله دیگر عدم استفاده از قلمرو کشورهای همسایه برای اقدام علیه ما است . گرچه برخی ها می‌گویند برای روسیه چنین شرایطی ایجاد شده اما در قراردادهای 1920 و 1940  این منافع برای شوروی بود در حالی که کنوانسیون فعلی منافع ما را تضمین می‌کند.
وزیر خارجه تاکید کرد: آنچه که ما به دنبال آن هستیم تعیین زیر بستر است. در زیر بستر الان با آذربایجان همکاری‌های خوبی داریم . 
ظریف در ادامه خاطر نشان کرد: خزر برای جمهوری اسلامی ایران و این دولت مهمترین مساله است و برای وزارت خارجه تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و امنیت مردم جزو خطوط قرمز است. ما اجازه نخواهیم داد یک وجب از خاک ایران به بیگانه برود. البته تلاش‌های سازمان یافته‌ای انجام می‌شود که امید مردم نسبت به آینده کم شود. کنوانسیون خزر برای ما منافع ملی را در بر دارد و یک دستاورد است. اگر دستاورد نبود امضا نمی‌کردیم. متاسفانه در شرایطی  هستیم که فضاسازی‌ها به یک واقعیت تبدیل شده و دعوای داخلی حد و مرزی ندارد و این اتفاق و حفظ منافع ملی در تاریخ باقی خواهد ماند.
وی تصریح کرد: کنوانسیون خزر باید به تصویب مجلس برسد و بعد اجرایی شود، اما باید تصمیم بگیریم که آیا تا زمان تعیین خط مبدا آن را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی بفرستیم و یا این که بعد از تعیین خط مبدا این کار انجام شود که بسته کاملی باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره‌ی فعالیت کشتی‌های چینی در دریای عمان گفت: این موضوع یک بحث تجاری است و سازمان بنادر و یا شیلات و کشتیرانی می‌تواند در مورد آن صحبت کند. البته روش‌های مختلفی وجود دارد که شرکت‌هایی که اقدام به صید می‌کنند می‌توانند با شرکای دیگر خود در منطقه مد نظر فعالیت داشته باشند.
 وزیر خارجه اظهار کرد:‌ اگر نتوانیم در عمق 200متری صیادی را انجام دهیم شرکت‌های ایرانی که در این بخش مسئولیت دارند می‌توانند با مشارکت شرکت‌های دیگری اقدام به این کار کنند.
سیاست فشردن دست همسایگان
وی در ادامه تصریح کرد:‌ سیاست ما فشردن دست‌های یکدیگر است. مجری برنامه از ظریف سوال کرد حتی عربستان؟ و ظریف پاسخ داد: بله. سیاست ما همسایگی و گفت‌وگو است. گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای ما مهم است. امروز بهترین روابط را با آذربایجان ، ترکیه، ارمنستان، عراق،  عمان و پاکستان و افغانستان داریم. البته روابط خوب به این معنا نیست که اختلاف نداشته باشیم. ظریف یادآور شد: با افغانستان 5 کمیته در مسائل مختلف را پیگیری می‌کنیم.
وزیر خارجه تصریح کرد:‌ هنر سیاست خارجی این است که با همکاری دستگاه‌های داخلی تمامی امکانات را جمع کند و ما به عنوان یک کشور بزرگ منطقه نسبت به همسایگان به خصوص همسایگان مسلمان خود احساس تعهد داریم.
در ادامه این برنامه مجری از ظریف درباره‌ این که رئیس جمهور وی را مامور بررسی مساله هورالعظیم کرده است پرسید که وزیر امور خارجه کشورمان پاسخ داد: رئیس جمهور به سه دستگاه دستور دادند که یکی از آنها وزارت خارجه است. ما باید با دولت عراق مذاکره کنیم و حتی یکی از موارد گفت‌وگو با ترکیه است. باید مانع از این شویم که سدسازی‌ها ادامه داشته باشد. این مساله آثار محیط زیستی برای ایران دارد بنابراین ما و عراق باید بتوانیم با ترکیه
 گفت‌وگو کنیم.
مجری برنامه از وی سوال کرد: ضرب‌الاجلی در این مساله وجود دارد؟ که وزیر امور خارجه کشورمان پاسخ داد: در این گفتوگوها ما یک طرف قضیه هستیم. باید با طرف خارجی هم به نتیجه برسیم. 
در پایان برنامه نیز مجری از  ظریف پرسید آیا همچنان به جمله خود که هرگز یک ایرانی را تهدید نکن پا برجا هستید که ظریف هم تاکید کرد: کماکان پابرجاست.