مرگ‌ نقطه پایان خصومت ترامپ - مک کین


فرحناز دهقی
خبرنگار
جان مک‌کین، قهرمان ملی یا سناتور جنگ‌افروز سال‌های اخیر، حالا زیر خاک آرام گرفته است. سناتور شش دوره آریزونا، در سن 81 سالگی بر اثر سرطان بدخیم مغز از ماه‌ها پیش سخت به درمان خود مشغول بود اما با کور شدن تک‌تک روزنه‌های امیدش، روز جمعه اعلام کرد دیگر تن به درمان و بیمارستان نمی‌دهد.


به گزارش «ایران» به نقل از گاردین، او یکی از مؤثرترین سیاستمداران امریکا بود که هر بار برای ورود به کاخ سفید و نشستن بر صندلی ریاست‌جمهوری تلاش کرده بود، جز شکست نتیجه‌ای دسترنجش نشده بود.  او دشمن قسم خورده دونالد ترامپ بود و حتی اعلام کرده بود تنها کسی که حق ندارد در مراسم تشییع و تدفین جنازه‌اش حضور داشته باشد، او است.
با این حال ترامپ در واکنش به فوت او در توئیتر خود نوشت: «همدردی و احترام عمیقم همراه با خانواده سناتور جان مک‌کین است. قلب‌ها و دعاهایمان بدرقه راهت است!» بررسی کارنامه و زندگی سیاسی او سرشار از ضد و نقیض و حواشی است. او نه سیاستمداری محبوب بود، نه سیاستمداری منفور. مک‌کین از مدافعان سرسخت جنگ امریکا در عراق در سال 2003 بود و با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مخالفتی متعصبانه داشت.
 اما در مقابل برای ممنوع شدن شکنجه‌های زندانیان پس از حادثه یازده سپتامبر بسیار تلاش کرد. باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین این کشور در بیانیه‌ای، فوت او را اینگونه تسلیت گفت: «من و جان مک کین از دو نسل و دو دیدگاه متفاوت هستیم.
با وجود آنکه ما در بالاترین سطح سیاسی با یکدیگر رقابت کرده‌ایم، اما در یک چیز با هم مشترک بودیم. در عقیده‌ای که چندین نسل از مردم امریکا و مهاجران برای آن جنگیده و جانشان را فدا کرده‌اند و آن اینکه امریکا سرزمینی است که همه چیز در آن ممکن است.»
به‌گزارش «ایران» به‌نقل از سی‌ان‌ان، مک‌کین، دانش‌آموخته نیروی دریایی امریکا، در جنگ ویتنام حضور داشت و پس از آن با مجروحیت دست و پا به اسارت ویتنامی‌ها درآمد. پس از پنج سال به خانه بازگشت و از آن پس زیر پرچم «قهرمان ملی» ایستاد. اما این عنوان برای او کافی نبود و به همین خاطر تصمیم گرفت مرد میدان سیاست شود و در اولین قدم سنا را انتخاب کرد و نماینده ایالت آریزونا شد.
او طی دوران زندگی سیاسی‌اش، دو بار برای ورود به کاخ سفید خیز برداشت اما هر دو بار هم به رقبایش (اوباما و جرج دبلیو بوش) باخت. رابطه مک‌کین و ترامپ با آغاز دوره ریاست‌جمهوری او بشدت وخیم شده بود.  به طوری که ترامپ یک بار گفته بود او یک قهرمان واقعی جنگ محسوب نمی‌شود زیرا در اسارت دشمن بوده است. تابستان گذشته نیز ترامپ، مک‌کین را به‌دلیل دادن رأی منفی به لایحه فسخ قانون بهداشت و درمان اوباما، مورد سرزنش قرار داد.