ظریف: مردم از دوگانگی رفتار ما با آمریکا خسته شده‌اند

محمدجواد ظریف، به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت در برنامه تلویزیونی "حالا خورشید" حضور یافت.وزیر خارجه کشورمان با اشاره به تفاوت ایران با برخی از کشورهای منطقه گفت: برخی از کشورهای منطقه از طریق خرید امنیت، خرید تسلیحات و سلاح‌های هسته‌ای می‌خواهند خود را حفظ کنند ولی جمهوری اسلامی امنیت و پیشرفتش وابسته به مردم است. برای همین است که چهل سال است دشمنان به مردم فشار می‌آورند. وی در پاسخ به پرسش مجری این برنامه که آیا در برابر این فشارها راهکاری وجود ندارد؟ مردم اکنون می‌گویند برجام تمام شده و هیچ اتفاقی در زندگی آنها به واسطه این موضوع رخ نداده است؟ ادامه داد: ما در روابط بین‌الملل یک پلیس نداریم که هر کس تخلف کرد آن پلیس جریمه کند. البته روش‌های مختلفی برای پیگیری این تخلف وجود دارد. امروز می‌بینید که نزدیکترین متحدان آمریکا نیز در برابر آمریکا ایستاده‌اند و واقعیت این است که در صحنه بین‌المللی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها قواعد حاکم را نقض می‌کنند. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در واکنش به سوال دیگر مجری این برنامه مبنی بر این که مردم می‌پرسند که این همه کشور در دنیا هستند که روابط خوبی با دیگر کشورها دارند و فشاری بر روی آنها نیست ولی چرا در مورد ایران این گونه است و دائم وزرای خارجی ایران می‌گویند فشار بر روی ماست تصریح کرد:‌ یک دلیل وجود دارد و آن این است که ما خودمان انتخاب کردیم که یک جور دیگر زندگی کنیم.
وی خطاب به جوانان کشور گفت: آیا شما دوست دارید که یک رئیس‌جمهور خارجی بیاید و بگوید که اگر من چتر حمایتی خود را از روی شما بردارم شما سه هفته دوام نمی‌آورید. قطعا هیچ ایرانی دوست ندارد این حرف را بشنود ولی ترامپ به صراحت در مورد برخی از کشورهای مطقه این حرف را می‌زند و واقعیت هم درمورد بعضی از کشورها این گونه است. ظریف در پاسخ به این سوال رشید پور که به نظر وی چرا درهنگامی که ارزش پول ایران کاهش پیدا کرد مردم ایران به مانند ترکیه برای تبدیل دلار و طلاهای خود به پول ملی کشور در صحنه حضور پیدا نکردند گفت: این به صورت نمایشی بود. رشیدپور از ظریف پرسید: چرا این رفتار نمایشی در داخل کشور ما رخ نداد و مردم درصحنه حتی اگر نمایشی باشد حضور پیدا نکردند آیا این نشان دهنده فاصله بین مردم و سیاست‌مداران نیست که وی در پاسخ گفت: در زمان جنگ ما این رفتار را از سوی مردم شاهد بودیم. مردم ما هر وقت احساس کرده‌اند که کشور با خطر روبه‌روست در صحنه حضور پیدا کردند. آمریکایی‌ها یک جنگ اقتصادی را علیه ایران سامان داده‌اند و مهم این است که مردم و جناح‌های سیاسی در این جنگ اقتصادی بازی نکنند و وارد آن نشوند.
وی ادامه داد: نمی‌توان انتظار داشت در شرایطی که مردم فساد را در کشورمی‌بینند همانند دوران جنگ در صحنه حضور پیدا کنند. دراینجا لازم است که ما یک نوع بازگشت به خویشتن خویش داشته باشیم و بررسی کنیم که چه شد که از میزان ایثار مردم کم شد. ولی من همچنان معتقدم که مردم در همه بزنگاه‌ها علیرغم همه مشکلات به صحنه می‌آیند و اگر احساس کنند تمامیت ارضی و حاکمیت ملی آنها به خطر افتاده برای دفاع در صحنه حضور پیدا خواهند کرد.
ظریف با بیان این که اگر از بسیاری از اقتصاددانان بپرسیم که چرا وضعیت ارز این گونه است قبل از بحث نقدینگی به مسئله امید به آینده و اطمینان داشتن مردم به آینده اشاره می‌کنند در پاسخ به‌سوال مجری برنامه که چه کسی این امید را از بین برده است گفت: یکی از کسانی که می‌خواهد این اطمینان از آینده را از بین ببرد آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند البته من هم معتقدم که نباید همه چیز را گردن استکبار جهانی انداخت. در دانشگاه نیز به همکاران و دانشجویانم می‌گفتم که راحت‌ترین کار این است که همه چیز را گردن استکبار جهانی انداخت در حالی که این اشتباه است. در داخل کشور نیز کسانی امید به آینده را به ناامیدی تبدیل کردند. ما می‌توانیم در مردم امید یا ناامیدی تزریق کنیم ولی متاسفانه عده‌ای حساب شده تلاش کردند که مردم را ناامیدکنند. مگر در دوران گذشته هر روز به تحریم‌ها اضافه نمی‌شد. در آن دوران تازه کشورهای دیگر نیز با آمریکا همراهی می‌کردند ولی در آن دوران تلاش نمی‌کردیم که دل مردم را خالی کنیم. رشیدپور مجری این برنامه اظهار کرد:‌ مردم می‌گویند نتیجه متحد شدن علیه آمریکا آیا همین 18میلیون یورو پول است ما همان را هم نخواستیم که وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اروپایی‌ها تعهداتی دارند که باید اجرایی شود.انتخابی که انجام دادیم کم هزینه‌ترین برای مردم بوده است گرچه ما انتخاب‌های راحت‌تری هم داشتیم و انتخابی که نظام داشت راحت‌تر بود اما برای مردم کم‌هزینه‌ترین را انتخاب کردیم و همین را هم دنبال می‌کنیم.


وزیر امور خارجه کشورمان از مجری برنامه این‌گونه سوال کرد که اگر برجام نبود چه می‌شد؟ و خود ادامه داد: آن وقت ترامپ در شرایطی روی کار می‌آمد که برجامی وجود نداشته و اروپا و آمریکا علیه ایران متحد بودند.
در ادامه مجری برنامه این طور سوال کرد که اگر به طور کلی برجامی وجود نداشت دلار چند بود ؟ و ظریف گفت: اگر برجامی نبود احتمالا قیمت دلارامروز به قیمت 4 سال قبل بود و مجری برنامه گفت: شاید 10هزار تومان. وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه اظهار کرد:‌ من اقتصاد دان نیستم بگویید اقتصاددانان پاسخ شما را بدهند در سال 92 فروش نفت ما زیر یک میلیون بشکه بود و روند سقوط قیمت نفت آغاز شده بود. در ادامه این برنامه مجری به رقم تورم طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت:‌ تورم 8 درصدی که هر سال شاهد افزایش قیمت‌ها بوده‌ایم چگونه اتفاق افتاده است؟ و وزیر امور خارجه پاسخ داد یعنی کالاها و اجناس سالی 8 درصد افزایش قیمت داشته است. وی همچنین تاکید کرد:‌ بنده یاد گرفته‌ام در حوزه‌ای که تخصص ندارم حرف نزنم. کسانی که در حوزه تخصصی ما صحبت می‌کنند خیلی خاکی می‌روند. مجری برنامه در این هنگام اظهار کرد: شما معتقدید که برخی از اظهار نظرها در عملکرد اختلال ایجاد می‌کند به ویژه اظهار نظرهایی که می‌تواند تاثیر بد در شرایط بین‌المللی باقی بگذارد، که ظریف گفت: به طور مثال ممکن است در جمع کوچکی دریک شهرستان سخنرانی شود اما ناگهان برخی از اظهارات در تیتر اخبار قرار می‌گیرد و باید بگویم که برای کاهش این شرایط در شورای عالی امنیت ملی بحث‌هایی شد اما واقعیت این است که کشور ما چند صدایی است و این از مواهب کشور ما است. به گزارش ایسنا، در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی مجری برنامه وارد مباحث مربوط به کنوانسیون دریای خزر شد و گفت: مردم می‌پرسند که خزر را چند فروختید؟ و ظریف پاسخ داد: این سوال نتیجه همان ایجاد فضای یاس است که خزر این جوری شد کف دریای عمان را صیادان چینی بردند. اما باید بگویم در مورد خزر اصلا سهمی معلوم نشده این که برخی می‌گویند ایران 50درصد سهم دارد بروند نقشه را ببینند که چگونه ایران می‌تواند 50 درصد سهم داشته باشد؟ یا باید آذربایجان وترکمنستان اصلا منابعی از خزر نداشته باشند یا این که کله قندی درست کنیم تا داخل روسیه برود وبعد بگوییم سهم ایران 50 درصد است. آیا خزر یک دایره است که بتوانیم یک خط برای آن رسم کنیم؟
او در بخش دیگری از سخنانش گفت :مدام می‌خواهیم بگوییم آمریکا عددی نیست و هر وقت مشکل پیش می‌آید می‌گوییم آمریکا این کار را کرد و مردم از این دوگانگی خسته شده‌اند.